HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenhet av B&W:s SCMS högtalare????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2005/08/16 :  13:13:32  Show Profile Send ronny a Private Message
Är det någon som har erfarenhet av, eller kommentarer till B&W:s vägghögtalare SCMS. Min tanke är att använda dom som huvudhögtalare, troligtvis tilsammans med en subb i ett 2-kanalssystem. Jag har fått lite info från Hi-Fi klubben som i.o.f.s.låter intresant men jag har inte haft möjlighet att se eller lyssna dill dom.

//RR

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/08/16 :  13:20:55  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
Hör med Frasseman här på forumet! Han spelar själv med SCMS och bör ha en hel del erfarenheter att dela med sig.
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/08/16 :  14:24:46  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Hej Ronny!
Vad vill du veta??

Jag har haft min uppsättning i ca. 2 - 3 månader nu. Kör med 5st SCMS och 2st ASW825 subbasar till min stereo / hembio.. (finns länk till mitt system längst ned i mitt meddelande)

Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt både till film och till musik, bra attack, bra stereobild mm. Och jag har haft en hel del roliga högtalare hemma innan just SCMS...

Andreas

Min anläggning
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2005/08/16 :  16:31:24  Show Profile Send ronny a Private Message
Hej Frassemanen. Rätt "gubbe" att få kontakt med förstår jag efter att läst igenom valda delar av din länk. Du kör ju med 5 st SCMS och det förstår jag att det måste "fylla" bra och låta fantastiskt ihop med basarna. Men hur bedömmer du dessa till musik i ett 2-kanal system?
Mitt system består i dag av: Shanling SCD-T200 SACD samt Shanlings SP-80 rörmonoblock. Kablar är Xindak både signal och högtalar kablage Högtalarna är också ett par Kineser, Compak stativare som i och för sig låter ganska bra. Men högtalare skall ju passa i hela familjens vardagsrum. Påtryckningarna är stora och då gick min tanke till B&W:s SCMS som kanske kunde vara värda ett försök. Vardagsrummet är ca 40 m2, oregelbundet, öppna ytor med mycket glas och 3m i tak.
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/08/16 :  20:18:49  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Jo jag tycker att efter inspelning och intrimmning mot subbasarna så låter det faktiskt riktigt bra, jag lyssnar mycket 2-kanal hemma. Har dock inte testat högtalarna utan subbasar... Dock så körde jag med endast en bas då jag sålt min gamla ASW800.. Det var inte någon skillnad på mängden bas, men det saknades något i systemet... Det var något som inte stämmde, när jag fick hem den nya ASW825´an så (även om den kom direkt ur kartong) föll allt på plats igen... Så jag kan starkt rekommendera 2 st basar istället för bara 1... Dyrt ja, men fasiken vad bra.

Just nu så vill jag själv ha ett smidigt och snyggt system, inga dinglande kablar och sånt... Jag är mycket nöjd med systemet, både ljudmässigt och visuellt.

Tror din elektronik kan passa med högtalarna... Har testat Shanling CD-spelare och stärkare mot B&W tidigare med bra resultat..

Andreas

Min anläggning
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2005/08/17 :  09:31:42  Show Profile Send ronny a Private Message
Tack frassemanen för bra info. Då är det bara att försöka få till en lyssning innan order kan läggas. Skall höra om HiFi-klubben i Gbg kan tänkas ta hem ett par för provlyssning. Annars så får jag väll försöka få till det på annat sätt.
Jag återkommer gärna till om det går bra avseende förslag på vettiga kablar, då det kan bli några meter som kommer att dras i rör. Dessutom kommer det att skilja i längd mellan v&h kanal.

//RR
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000