HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HifiForum.nu Loudspeaker M-One
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/15 :  16:01:45  Show Profile Send norman a Private Message
"en XLS 10" är mindre än 12" = snabbare"

hmm varför? har storleken nåt att göra med "snabbheten"? (jag definierar snabbhet som hur lång tid det tar för högtalaren att "svänga in" d.v.s. om man lägger på en sinussignal så tar det ett visst antal perioder innan högtalaren stabiliserat sig på en konstant nivå)
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/15 :  16:08:00  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

visst, men hur skulle den inte kunna vara snabbare när
magneten är lika på 10" och 12" medans 12"´s kon väger
mer än 10"

slustats, 10" är snabbare, eftersom motorn slipper dra
tyngre last..

ok?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/15 :  16:12:01  Show Profile Send Nagref a Private Message
Fast å andra sidan så behöver inte 12" komma upp i samma mekaniska nivå på svängningen då den större membranytan ändå ser till att ljudtrycket kan bli likvärdigt som för den 'lilla' tian. Fast det är väl en annan fråga ändå...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/10/15 :  16:13:51  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

visst men det hade väl inget med snabbheten att göra.
mer en distoriosionsfråga..

SÅ GUBBAR, VI KÖR PÅ MED EN XLS..
FÅR SE VAD SIMBA SÄGER..

Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/10/15 :  16:20:00  Show Profile Send no_85 a Private Message
Epkpeng; Mkt.(!) bra/rolig idé!!

Börjar med;
Jag skulle föreslå golvare faktiskt, helst 3-vägare (ev. 4-vägare?), då dom måste/borde kunna prestera väl-ljud i alla/många frekvenser (dom skall väl ändå kunnas köra utan sub(?)).
Not: dock ej med sidmonterad bas (gillar INTE det!!).

Fortsätter med;
1. Då jag kan tänka mig att det för vissa/många är (relativt) viktigt med hög "WAF", så tycker jag att detta skall has i åtanke (not: åtanke!).
Jag syftar nu inte på något konstverk el. design högtalare utan bara stilrena.
Däremot får detta (absolut) inte göra att ljudet blir lidande (!), inte heller får det bli svårare att bygga dessa för att dom skall vara stilrena/snygga.

2. En annan sak är att den borde vara relativt lätt att bygga, då dessa skall/borde gå att byggas av många (som tidigare nämnt stilrena/snygga behöver inte mena svårare att bygga).
Dvs. inte för mkt. småpul och invändiga svårigheter (överdrivna dvs., lite stagning och dyl. kan det ju vara, bara inga EvE-II el. dyl.).
Alltså liknande svårighetsgrad som t.ex. ProAc (som jag hört ska vara (relativt!) lätt att bygga).

Ang. priser;
Jag tycker att vi skall satsa på lite dyrare "grejjer", högkvalitativa element och komponenter (till delning), det skall ju/väl bli riktigt seriösa/referenser då dom borde/skall heta ngt. i stil med "The Forum Reference".

Skall/vill man inte lägga så mkt. pengar på ett bygge så förstår jag inte varför man skall bygga ngt. annat än ett par ProAc-kloner (en 6-7 tusen har väl dom flesta som syslar med HiFi råd med? Annars får man ju spara ;).
Så varför skall man, om det redan finns så bra i den prisklassen (och billigare vill/behöver man ju inte gå) isf fösöka hitta några konkurerande (i prisvärdhet).
Jag har dock inte sett så många lite dyrare byggen som verkar riktigt seriösa (utan att bli för svåra/komplicerade).

Not; Dock får det ej bli för dyrt, men en 10 lakan totalt (not: inkl. allt (element, låda, komponenter, "sladdar", etc.)) skulle jag föreslå. Man kan ju såklart rucka lite på det, både billigare som lite dyrare skulle ju fungera, bara man håller sig ungefär där.

Not: Och inga linjekällor(!), då jag tycker man (i ALLA(!) fall) borde satsa på kanske 3 st (mkt.) bra element istället för 10-15 st halv-dåliga/bra.

Alltså;
En stilren högtalare, fullregister 3-väg's (el. kanske 2,5-vägs el. nått), relativt lätta att bygga, inte riktigt budget men inte för dyra.

[b]Kort och gott; Den ultimata h-talaren![b]

Vad tycks?

Vänligen

Edited by - no_85 on 2002/10/15 16:20:48
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/10/15 :  16:23:39  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

alltså detta med sidmonterad bas, jag vet inte jag
heller, finns det nackdelar med sådanna? jag tycker
att det rent utrymmesmässigt låter bra med en sådan
lösning.. högtalaren bli också typ fullrange!

mjaubra liksom

Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2002/10/15 :  16:28:01  Show Profile Send frez a Private Message
Lite funderingar:

Om vi ska bygga något gemensamt kan det vara roligt om alla, inom rimliga gränser, kan vara med och experimentera. Jag har i mitt yrke en ganska bra lön och bryr mig mindre om kostnaden, men alla har det inte så och ju fler desto roligare. Därför föreslår jag att vi bygger en "billig" högtalare med tre element.

Varför tre, det är ju dyrare än två eller så blir det sämre element!?!
Jo, tre ger fler möjligher till varianter på 2, 2.5 och trevägare i oändlighet med knepiga filter, seriefilter, enkla filter, inga filter alls mm. Det blir helt enkelt roligare att experimentera.

Hur billigt?
Tja, svårt för mig att sätta gränser, men 2-3000:- för element låter som en rimlig kostnad. Här kan jag bara tala för mig själv och min närmsta omgivning. Det blir dessutom mer av en utmaning att trolla fram så mycket välljud det bara går ur inte helt "perfekta" element.

Vilka element?
Jag föreslår att man väljer element med parametrar passande för både slutna lådor och basreflex. Kan inte komma på något på rak arm men det finns det andra som är bättre på. Man kan ju även tänka sig varianter på temat transmissionline och voigt-pipa mm.

Däremot vill jag slå ett slag för diskanten SEAS H534 25TAF/D. Mycket trevligt ljud och enkel att ha att göra med. Priset är dessutom inget att rygga för direkt. Kanske ett gruppköp?

Tja, det var bara det jag ville ventilera.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2002/10/15 :  16:29:08  Show Profile Send Rollo a Private Message
Bra inlägg ang. prisklass, no 85. Kan vara skoj att bryta lite ny mark.

Kanske ska vi i sann ingenjörsanda koncentrera oss lite mer på *vad* vi vill uppnå med högtalaren än *hur* detta ska uppnås - vilka parametrar är viktiga: Tidskorrekthet, frekvensgång, kräm etc.
Sido/frontmonterad bas och annat implementationsspecifikt känns som senare steg i utvecklingsarbetet. (Eller är det så att gtalarbyggeri är 'a work of love' där alla parametrar fipplas med under processens gång?)
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/10/15 :  16:32:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

virgo är en snygg högtalare..

med en sidomonterad bas:)

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/15 :  16:35:17  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
"Kanske ska vi i sann ingenjörsanda koncentrera oss lite mer på *vad* vi vill uppnå med högtalaren än *hur* detta ska uppnås"

100% rätt.

Ikväll skriver jag ihop punkter att fundera på vad som är viktigt, vad målen är, vilka avsteg från "perfekthet" vi kan ta, osv.

// Pär E
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/10/15 :  16:39:11  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Bra, intressant att få vara med om
detta faktiskt..

vilka mål skall högtalaren uppfylla.

personligen tycker jag att en sådan
högtalare kan få kosta 9 999:- att
tillverka..

det ska juh bli mastodontbra också!

dock har JAG ju fortfarande min
linjekälla att tänka på...

uff ugg

Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2002/10/15 :  16:42:40  Show Profile Send frez a Private Message
Personligen tycker jag en högtalare som med enkla medel låter bra, men där utrymme finns för experimenterande är det mest attraktiva. Till rimlig kostnad naturligtvis. Även den oerfarne fattige nybörjaren skall bli nöjd, liksom proffset med obegränsade möjligheter. Sedan är det upp till var och en vad man "ställer till" med grundkitet.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/15 :  16:44:07  Show Profile Send j.persson a Private Message
Angående en trevägsvariant:

Ett element jag är nyfiken på är Seas Excel W26. Det är långslagigt och lämpliga småsignalparametrar för riktigt djup bas ur en begränsat stor låda. Känsligheten är dock inte jättehög.

Då kanske det kan passa till en Vifa PL18 eller P17xx? Gärna tillsammans med DX25. Seas H534 har jag använt själv, kan definitivt rekommenderas. (H569 skärmad variant).

En trevägare med stegad baffel kanske (börjar ni se ett tema)?

Om vi först ska bestämma oss för "vad" vi ska bygga tycker jag att en tvåvägs MTM eller en trevägs golvstående är en god idé. Jag lovar att ha fler åsikter när det börjar bli konkret...

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/15 :  16:56:30  Show Profile Send celef a Private Message
Jag håller med Falukorv och Nagref:

CT62H alt. DX25

tillsammans med en P17WJ, dock måste det nog till flera olika varianter på samma "tema", som kabinettavstämning!

PL18 högtalare finns på andra DIY-sajter.

Stegad baffel ser jag dock ingen poäng med, bara en svårare tillverkning.

sound pollution
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/10/15 :  17:05:36  Show Profile Send no_85 a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

"Kanske ska vi i sann ingenjörsanda koncentrera oss lite mer på *vad* vi vill uppnå med högtalaren än *hur* detta ska uppnås"

100% rätt.

Ikväll skriver jag ihop punkter att fundera på vad som är viktigt, vad målen är, vilka avsteg från "perfekthet" vi kan ta, osv.

// Pär E

Håller med er, helt och fullt!
Mitt inlägg var menat att nämna några viktiga saker man bör tänka på, dvs. några mål man borde eftersträva. Jag kan tänka mig att många håller med om dom saker jag nämnde (t.ex. WAF, lättbyggdhet, etc., etc.).

Det jag skrev om sidmonterad-bas, linjekälla (ev. även att det skulle vara en 3-vägare (el. 2,5-vägare (el. dyl. :))) var mest mina egna preferenser på den färdiga h-talaren.
Blir det en med sidmonterad-bas kommer i varje fall jag inte bygga den, hur bra den än sägs vara. Inte heller om det blir en linjekälla.
Men det är bara mina högst egna preferenser.

Anledningen att jag vill ha en 3- el. 2.5-vägare (el. dyl) är för att jag egentligen föredrar att ha separata element för bas, mellanreg. och diskant. Men detta kan självklart, som det-mesta/allt-annat diskuteras .

OBS; Detta gäller endast mig och vad jag tycker (!). Ni andra kan mkt. väl tycka precis tvärtom, ville bara säga vad jag tycker/tyckte så man har ett litet finger med i leken .

Vänligen

Edited by - no_85 on 2002/10/15 17:07:26
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/10/15 :  17:12:42  Show Profile Send d_kay a Private Message
Eh, tänkte bara komma med förslag på hur kvaliteerna på högtalaren skall prioriteras:

prio
1. lättbyggda
2. pris
3. anpassningsbara till olika miljöer.(lättplacerade)
4. neutrala
5. låg bas
6. fin diskant
7. snygga
8. lätta
9. flickvän-vänliga
10. imponerande
11. THX-klassade

Mina egna preferenser: Basen bör i mitt tycke gå ned till 50Hz @ -3dB. Röster (speciellt kvinnliga) får ej bli murkiga, eller essiga.
Resten kan jag vänja mig vid.

Vet dessvärre inte om jag kommer att ha tid att bygga..

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/10/15 :  17:13:04  Show Profile Send markih a Private Message
Väldigt bra ide!! Ett förslag: Om ni inte kan enas om konstruktionssätt, della upp det i två projekt.

Ett tips: Brainstorma mycket om vad ni vill uppnå, innan ni bestämmer element! Välj sedan konfiguration, element, låda och filter efter detta. Börja inte i fel ände med att välja element, som man som elementfreak lätt kan göra. Diskutera målsättningen! Fast redan här kan man fastna och ni kanske redan är hyfsat överrens.

*Pris
*Prioriterade egenskaper
*Storlek, som ju även ges av ovanstående punkter
mfl punkter som jag ej kommer på nu

Sen kan man lättare enas om element, filter etc tror jag

Mvh

markih
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/15 :  17:14:44  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Jag håller med Falukorv och Nagref:

CT62H alt. DX25

tillsammans med en P17WJ, dock måste det nog till flera olika varianter på samma "tema", som kabinettavstämning!

PL18 högtalare finns på andra DIY-sajter.

Stegad baffel ser jag dock ingen poäng med, bara en svårare tillverkning.

Jag har följande motivering till stegad baffel: monterar du diskant och bas i samma plan (alltså plan baffel) kommer diskantens akustiska centrum längre fram. Då måste detta kompenseras i delningsfiltret, vilket man kan göra på olika sätt. Ett sätt är att dela "ur fas", men det är en dålig lösning. Löptiden kommer inte att bli optimerad över hela delningen, och troligen kommer högtalaren att stråla ljudet nedåt eller uppåt. Hur mycket beroende på ordningstal i filterna givetvis.

En bättre lösning, och troligen vanligast, är att ha asymmetriska filterhalvor. Alltså t ex tredje ordningens filter i diskanten och första ordningens i basen. Då fördröjs signalen till diskanten mer. På så sätt kan man få högtalaren löptidskorrigerad och strålande rakt fram som en bonus.

Detta slipper man helt vid stegad baffel, och kan prova diverse olika delningsfilter mer fritt - företrädesvis symmetriska sådana.

MTM system strålar ju alltid rakt fram, men problemet med delningen kvarstår. Nagref har vid något tillfälle föreslagit ett enkelt sätt att bygga en högtalare med stegad baffel - som dessutom gör baffeln stadigare.

Jag säger dock inte att baffeln måste vara stegad - det är bara ett förslag. Det finns en del anrika högtalare med stegad baffel, exempelvis B&W Matrix/Nautilus och Dunlavy. Eftersom det är lite ovanligt och "fräckt" tycker jag det hade varit kul...

Kan för övrigt nämna att jag disajnar en egen högtalare hemma i stugan - utan stegad baffel...

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/15 :  17:16:59  Show Profile Send j.persson a Private Message
Celef: har du några länkar till DIY sajter som använder Vifa PL18? Nyfiken...

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/15 :  17:19:14  Show Profile Send j.persson a Private Message
Gaaah, jag kan inte hålla mig. Vad sägs om ett MTM-system med två Seas Excel W22 samt Millenium-diskanten...?

Inte så billigt nä, men man kan troligen få mycket låg distorsion och mycket trevlig djupbasförmåga...

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/15 :  17:22:16  Show Profile Send celef a Private Message
Som du säger går det att löptidskorrigera i filtret å därför är stegbaffel inte ett måste, å då kan man lika väl göra lådan lättsnickrad, tycker jag. Scan-Speak tillverkade förr sk. fasringar, funkar kanske bra (kanske inte så troligt då de utgått?)?

sound pollution
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/15 :  17:24:28  Show Profile Send celef a Private Message
Vinnaren i DIY2000: http://www.t-linespeakers.org/tech/filters/jeff/
Om du vill leka med aktuella mätningar finns dessa att hämta på Bamberg Lab.

sound pollution
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/15 :  17:29:12  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Som du säger går det att löptidskorrigera i filtret å därför är stegbaffel inte ett måste, å då kan man lika väl göra lådan lättsnickrad, tycker jag. Scan-Speak tillverkade förr sk. fasringar, funkar kanske bra (kanske inte så troligt då de utgått?)?

En klar optimeringsfråga! Beror naturligtvis på vad man vill uppnå.

Jag, som i detta läge skulle efterfråga något som är lätt att experimentera med, hade föredragit en stegad baffel. Men kanske är det viktigare att systemet är lättsnickrat.

En helt annan fråga kring detta, hur tycker ni stegade bafflar ser ut? Snyggt? Fult? Fräck? Exklusivt? Fånigt?

Jag tycker det är skitball, OM man har en MTM och stegningen i mitten... annars är jag mer skeptiskt.

Go to Top of Page

n/a
deleted

185 Posts

Posted - 2002/10/15 :  17:30:45  Show Profile Send n/a a Private Message
Vi kör igång en omgång UNITY så blir jag inte ensam
Eller ??
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/15 :  17:37:55  Show Profile Send celef a Private Message
Stegad baffel, njaä...

kanske en lutande baffel med betoning på lutning

eller lite roliga element

sound pollution
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000