Author |
Topic  |
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 17:38:15
|
Väljer man diskanten så att den arbetar med filtret så behöver man inte nödvändigtvis ha ett brantare filter för diskanten om man har en plan baffel. Hur den ska väljas kan man komma fram till senare. En stegad baffel utgör en extra svårighet även om man kan fixa det relativt enkelt (i mina ögon) så det är kanske inget vi ska sträva i det första projektet. Av vad jag förstod av epkpeng så är det här bara början och vi behöver nog inte tillfreställa alls önska i detta försa projektet. Eftersom att bara fixa ihop något på detta vis på ett forum är ett test så föreslår jag av vi bör hålla det hela enkelt. Men eftersom det är ett diy-projekt så kan det ju lämpligen har möjligheter att varieras i all oändlighet. Utgår vi från en stativtvåvägare så kan kostnaderna hållas låga (vilket kan vara kul om vi börjar bete oss som på de andra delarna av forumet ) och projektet kan göras enkelt för nybörjare samtidigt som de mer avancerade av oss kan uveckla det hela till nya höjder. Mitt förslag är en stativtvåvägare som ska gå relativt långt ner i basen (-3dB @ ~40Hz kanske) och då kanske vara en basreflexkonstruktion.
Det kan man sedan göra mer komplext... En MTM-variant borde vara en lätt match att utöka den till. En MMT-tvåvägare likaså. Har man en sådan så kan man göra en MMT 2.5-vägare. Vill man så kan man komplettera det hela med en sub och aktiv delning. Då kan man ändra lådan till en sluten konfiguration om man vill ha ner volymen.Det är inget som hindrar att man bygger in subben i högtalaren (eller högtalaren i subben.. ) och göra en trevägaren (sa någon sidoplacerad bas??? ).
En tvåvägare där basen är lämplig att använda i en basreflexkonstruktion är mycket utvecklingsbart och kan därmed vara en lämplig utgångspunkt i mina ögon...
Kul tråd det här epkpeng! Undrar hur många inlägg den når på ett dygn?  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 17:40:51
|
Har vi element som sprider bra så kan en lutning av baffeln vara lämpligt om man vill uppnå delar av vad stegningen kan åstadkomma. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
andreas
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 17:46:26
|
Tänkte bara slå ytterligare ett slag för att inte välja 2-vägs stativare....
Det vore kul att använda alla idéer och duktiga människor till att göra något lite mer utmanande. En 3/4 vägskonstruktion, möjligen med stegad baffel vore kul tycker jag.
I fallande ordning: Kostnad ca 10kkr, fullregister, försvinna ur ljudbilden, en medelstor sweetspot så att fler än en person kan njuta av det som spelas, lättplacerad (vad nu detta innebär i designhänseende), minst 89db/w/m....
Ja.... |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 17:48:38
|
Min tanke är att sammanfatta tråden ikväll.
När det är gjort, sätts det hänglås på denna för att en ny tråd skall startas med konkreta frågor och förslag och det viktiagate: MÅL!
Jag har börjat skönja två mål som verkar generella för alla som skrivit här.......
// Pär Engelholm |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 17:59:08
|
Kalasidé epkpeng!!! Som n00bie är det Perfa att följa!
Har bara ett förslag: 

Made by Darren Kuzma 
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
H
Member

432 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 18:02:38
|
Det är nog bra att tänka på att en stativhögtalare kräver ett bra stativ. En golhögtalare behöver inte något sådant.
IMHO ska man ha bra lösningar på stativfrågan om man byger stativhögtalare. Sen tror jag att man snabbare når resultat om man bygger en golvhögtalare för det är bara ett byggprojekt. Att bygga lådorna tar ungefär lika lång tid. |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
 |
|
bernu
Member

424 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 18:21:45
|
Jag skulle vilja betona att jag gärna vill bygga en fullregisterslösning. Jag tror inte att det är möjligt utan att välja 3-vägare (kanske 4-vägs).
Jag har både bra och dåliga erfarenheter av sidomonterad bas men det måste ju finnas metoder för att få det bra. Utan att välja speciella element så tycker jag följande fördelning vore vettig.
diskant ca 1000:- st frekv. omr. 3-20kHz (vifa?) mellan ca 1000:- st frekv.omr. 50-4000Hz (eton?) bas ca 1500:- st (20-200Hz) (Vifa,ss,?)
Jag skulle dessutom vilja lobba för att högtalaren tillverkas för ett normalt vardagsrum ca 20-30m2
/Björn |
/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306) |
 |
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 18:22:32
|
Jag skulle nog inte bry mig så mkt. om storleken och vikt (minst vikt, vill faktiskt ha tunga :). Men däremot (som tidigare nämnt) att dom är relativt lättbyggda, vilket gör att jag nästan utesluter stegad baffel (dessutom är det ju så fuuult! :).
Mer idéer! 
Mvh |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 18:23:52
|
mjau den va mkt inressant!!
quote: Originally posted by j.persson
Gaaah, jag kan inte hålla mig. Vad sägs om ett MTM-system med två Seas Excel W22 samt Millenium-diskanten...?
Inte så billigt nä, men man kan troligen få mycket låg distorsion och mycket trevlig djupbasförmåga... 
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 18:35:13
|
Att dom är lättbyggda tycker jag också de ska va, hade varit skoj med en hififourm.nu-speaker.. Så att nybörjarna också har en chans att bygga dem.
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 19:07:27
|
Ang. DIY projektet en gång till: Dessa punkter ska passa in för att det ska bli intressant för mig:
* Hyfsat lättbyggt, dvs. inga komplicerade lösningar i låda, filter etc. givetvis kan man göra det lite snillrikt men inte förmycket
* Kvalite, det måste leda till något verkligt bra. Något som definitivt är värt pengarna (ex. Pro Ac klon)
*Pris, visst har jag råd att lägga ut en del pengar. 10 000:- är inget problem om jag behöver ett par nya högtalare. Men jag tar inte bara 10-15 000:- ur fickan och slänger upp på skoj, just nu behöver jag inga nya högtalare men på skoj kan jag bygga ett par. Det kan jag göra med ett lite billigare projekt. Man har ju många andra intressen oxå :-)
Hoppas att konstruktörena kan hålla sig inom dessa premisser så är säkert fler än jag intresserade.
(Hålls det ej inom gränserna så får behov och lust se om man ändå genomför projektet)
|
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 19:21:07
|
2vägare för stativ röstar jag på! Gärna med ett kabinett med löstabar baffel och/eller bakstycke:

för lättare optimering av dämpmaterial, mm. |
sound pollution |
 |
|
anelar
Member

151 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 19:40:32
|
Riktigt kul idé detta måste jag säga. En stativare skulle vara ett intressant bygge helt klart. Har inte byggt någon högtalare själv ännu men när mina Aleph slutsteg är klara vill jag ha ett nytt projekt att leka med. 
Om man inte gör ett försteg efter det ... Eller en DAC kanske? Eller aktivt delningsfilter? Eller ett par aktiva små stativare till datorn.. eller....
//Rastlös? Njeee inte jag inte... |
 |
|
M3
Member

227 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 20:54:46
|
En tvåvägs stativare låter intressant. Då kan man ju modda med en subdel sedan "diy2", för de som vill. Annars kan man ju ha den till sovrums stereon. Jag tycker detta verkar som ett bra förslag. Kommer att följa detta med stort intresse... MVH Ronnie. |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 21:28:03
|
Tråden kommer låsas och en ny tråd startas. Detta innom 30 minuter.
Tackar alla för input!
// Pär Engelholm |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 21:33:30
|
Innan låsning....varför inte en aktiv monitor...?
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 21:34:54
|
Hoppas den nya tråden blir lika engagerande! Väntar med spänning! |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 21:59:20
|
Hinner jag en sista post? :-) |
sound pollution |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 22:02:23
|
Kanske en QLN Studio P som var så poppis för några år sedan, var den inte byggd på P17WJ + 9000? Har nån filterschema? |
sound pollution |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 22:10:18
|
Nu stänger vi denna butiken för idag...
Finns en ny tråd!
Buss på - läs!
// Pär Engelholm // HifiForum.nu |