HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 PC som oscilloskop? Mjukvara?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/10/15 :  11:50:55  Show Profile Send Zombie a Private Message
Sitter här och kollar/lyssnar på Win MediaPlayer och växlar mellan spektralanalys och ljudets sinuskurva.
Nu undrar jag: finns det någon mjukvara (helst free- shareware) som ger PC:n oscilloskop-, spektralanalys- och signalgeneratorfunktioner (glömde jag något?)?
Allt detta utan en massa kort som skall stoppas in i datorn, dvs. helt mjukvarubaserat och byggt på existerande portar (COM, ljudkort och USB).
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/15 :  11:58:41  Show Profile Send norman a Private Message
kolla på: http://www.trueaudio.com/

har inte testat den själv men det kanske kan vara nåt?
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/10/15 :  12:06:47  Show Profile Send Lash a Private Message
Ska du använda pcn till oscilloskop- så borde du väl behöva en massa dyr hårdvara till också gissar jag.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/15 :  12:16:26  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Lash

Ska du använda pcn till oscilloskop- så borde du väl behöva en massa dyr hårdvara till också gissar jag.

Det beror helt på vilka krav man har, för enklare ljudmätningar räcker det nog ganska bra med ett ljudkort och ett mjukvaruoscilloskop. Sen kan jag dock rekommendera att man skaffar sig ett begagnat riktigt oscilloskop (går nog att få tag på riktigt billigt) då jag tycker det är enklare än att koppla massa sladdar till datorn (sen slipper man ha sönder ljudkortet om man t.ex. kör för hög spänning in eller statisk elektricitet). (skaffa gärna ett tvåkanals då man lätt kan jämföra olika signaler)
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/10/15 :  12:21:59  Show Profile Send Zombie a Private Message
Tack norman! Ser bra ut! Återkommer med rapporter om jag klurar ut programmet!
Jag håller med om att "the real thing" är det bästa...men: pengar! utrymme! etc.
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2002/10/15 12:23:36
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/15 :  12:24:15  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Zombie

Tack norman! Ser j*****t bra ut! Återkommer med rapporter om jag klurar ut programmet!

Egentligen skall du tacka celef, jag bara stal länken från ett inlägg han gjort.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/15 :  19:04:51  Show Profile Send celef a Private Message
Fler mätprogram hittar ni här: http://members.chello.se/jpo/measurements.html

sound pollution
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/10/15 :  22:58:42  Show Profile Send Zombie a Private Message
man tackar och bockar...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000