Author |
Topic  |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 11:50:55
|
Sitter här och kollar/lyssnar på Win MediaPlayer och växlar mellan spektralanalys och ljudets sinuskurva. Nu undrar jag: finns det någon mjukvara (helst free- shareware) som ger PC:n oscilloskop-, spektralanalys- och signalgeneratorfunktioner (glömde jag något?)? Allt detta utan en massa kort som skall stoppas in i datorn, dvs. helt mjukvarubaserat och byggt på existerande portar (COM, ljudkort och USB). mvh |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
norman
Member

127 Posts |
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 12:06:47
|
Ska du använda pcn till oscilloskop- så borde du väl behöva en massa dyr hårdvara till också gissar jag. |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 12:16:26
|
quote: Originally posted by Lash
Ska du använda pcn till oscilloskop- så borde du väl behöva en massa dyr hårdvara till också gissar jag.
Det beror helt på vilka krav man har, för enklare ljudmätningar räcker det nog ganska bra med ett ljudkort och ett mjukvaruoscilloskop. Sen kan jag dock rekommendera att man skaffar sig ett begagnat riktigt oscilloskop (går nog att få tag på riktigt billigt) då jag tycker det är enklare än att koppla massa sladdar till datorn (sen slipper man ha sönder ljudkortet om man t.ex. kör för hög spänning in eller statisk elektricitet). (skaffa gärna ett tvåkanals då man lätt kan jämföra olika signaler) |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 12:21:59
|
Tack norman! Ser bra ut! Återkommer med rapporter om jag klurar ut programmet! Jag håller med om att "the real thing" är det bästa...men: pengar! utrymme! etc. mvh |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2002/10/15 12:23:36 |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 12:24:15
|
quote: Originally posted by Zombie
Tack norman! Ser j*****t bra ut! Återkommer med rapporter om jag klurar ut programmet!
Egentligen skall du tacka celef, jag bara stal länken från ett inlägg han gjort . |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 22:58:42
|
man tackar och bockar... |
 |
|
|
Topic  |
|