HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 frekvensgång direkt/reflekterat ljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/13 :  17:11:56  Show Profile Send norman a Private Message
Man skall ju (?) optimera en högtalare så att den har samma frekvensgång "off axis" som "on axis", detta för att det reflekterade ljudet skall få samma frekvensgång som direktljudet (väl?). Men det borde kunna bli problem om väggarna reflekterar olika vid olika frekvenser (det blir då samma som en högtalare som mäter dåligt off axis).
Det borde väl gå bra att mäta frekvensgången på det totala ljudet (direktljud + reflexer) och direktljudet i lyssningposition och försöker optimera de två..?..(om man alltså vill optimera högtalare + rum)
Har bara mätt totala frekvenssvaret än så länge (som blev bättre än väntat) men tänkte bygga en krets som pulsar fram tongeneratorsignal + mic så man kan mäta direktljud (från ca 500hz och uppåt)

Kom gärna med synpunkter!

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/13 :  17:19:28  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

www.tactaudio.com

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/13 :  17:21:23  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord

www.tactaudio.com

Nejnejnej det är fusk!
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/10/13 :  17:22:47  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

är den en Equlizer du behöver då?

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/13 :  17:26:53  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

är den en Equlizer du behöver då?

Nej, tänkte mer på när jag konstruerar högtalare och dämpning av rumsakustiken.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/10/13 :  17:30:19  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

"men tänkte bygga en krets som pulsar fram tongeneratorsignal + mic så man kan mäta direktljud (från ca 500hz och uppåt)"

AHA, ja det måste juh någon gjort tidigare,
säkert Morello:)

Det kommer nog nån länk här snart på det..

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/13 :  17:36:46  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

"men tänkte bygga en krets som pulsar fram tongeneratorsignal + mic så man kan mäta direktljud (från ca 500hz och uppåt)"

AHA, ja det måste juh någon gjort tidigare,
säkert Morello:)

Det kommer nog nån länk här snart på det..

Jo, det är inte så svårt att bygga en sån krets (det klarar nog t.o.m. jag av). Tänkte mer på synpunkter på mitt akustikresonemang angående direktljud och totalljud (jag blir visst aldrig nöjd med svaren)
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/13 :  17:47:49  Show Profile Send celef a Private Message
Tonkurvan "off-axis" behöver inte/skall inte vara "identisk" med "on-axis", däremot är det viktigt att man tar hänsyn till dem vid konstruktionen.

En del menar att man kan få ett bra mått på hur väl högtalarna presterar genom att gå in ett angränsande rum å lyssna till högtalarna, låter det bra därifrån så har man ett par bra högtalare, jag tycker det måttstock! :-)

sound pollution
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/10/13 :  17:49:24  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Föresten, har man större distorision ON axis?

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/13 :  17:55:20  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Tonkurvan "off-axis" behöver inte/skall inte vara "identisk" med "on-axis", däremot är det viktigt att man tar hänsyn till dem vid konstruktionen.

Hur skall man ta hänsyn till dem?

(tillägger att jag inte tänkt att mäta off axis direkt utan bara mäta direktljud + reflexer i rummet) (för det borde väl vara ett plus om man har ungefär samma frekvensgång på reflexerna (som jag också försöker minimera med dämpning) som på direktljudet? d.v.s. inga kraftiga peakar på reflexerna)

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:05:37  Show Profile Send celef a Private Message
Det där är inte alldeles lätt, örat uppfattar inte ljud som mätmikrofonen! Sedan kommer du nog tappa hakan när du ser tonkurvan inkl reflexer, hur ska du kunna kompensera sådana tonkurveavikelser med enkla (passiva) filter? :-)

sound pollution
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:17:34  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Det där är inte alldeles lätt, örat uppfattar inte ljud som mätmikrofonen! Sedan kommer du nog tappa hakan när du ser tonkurvan inkl reflexer, hur ska du kunna kompensera sådana tonkurveavikelser med enkla (passiva) filter? :-)

Jag har redan mätt tonkurvan i lyssningsposition med reflexer och hakan sitter kvar! (gjorde spektrumanalys med 10hz intervall och det höll sig inom +-5db ungefär så det borde vara rätt bra?(tog lite medelvärde vid högre frekvenser dock, men det var iaf inga stora dippar utan medelvärde ändå) skall inte svära på värdena dock innan jag mätt mer..)
Sen hade jag tänkt att mäta direktljudet utan reflexer (med hjälp av den lilla kretsen som skall släppa igenom/strypa signalen i korta intervaller så man slipper ekot)

Det jag vill är alltså att få rak frekvensgång på högtalarna (d.v.s. direktljudet) och rak frekvensgång på reflexerna (alltså att jag dämpar alla frekvenser lika mycket)

Edited by - norman on 2002/10/13 18:56:19
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/13 :  19:15:06  Show Profile Send celef a Private Message
Hur tonkurvan kommer att påverkas vid lyssningsplats beror nog oxå mkt på när i tiden reflexen kommer relativt direktljudet, samt nivån på reflexen. Därför kan det nog vara klokt att mäta endast off-axis oxå.

sound pollution
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/13 :  19:30:30  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Hur tonkurvan kommer att påverkas vid lyssningsplats beror nog oxå mkt på när i tiden reflexen kommer relativt direktljudet, samt nivån på reflexen. Därför kan det nog vara klokt att mäta endast off-axis oxå.

Håller med om att ljudtrycket med reflex kommer variera med när i tiden reflexen kommer, men det blir ju ganska smalbandigt.

Om man för enkelhets skull säger att man endast har en vägg som man dämpar olika mycket vid olika frekvenser och har rak kurva off axis (som speglas i väggen) så kommer det bli samma som att man har en jämt dämpad vägg och ojämnt off axis.
Det jag vill göra är att få väggens "frekvensgång" + frekvensgång off axis att bli jämnt. Dock blir det ju lite mer komplicerat med många väggar och flera reflexer/vägg...

Alltså vill jag inkludera rummet i mätningarna och inte bara mäta på högtalaren on och off axis (som jag givetvis också kan mäta), men det är nog vettigast att mäta direktljud on och off axis plus att man mäter kurvan med reflexer och försöker optimera alltihop.

"Tonkurvan "off-axis" behöver inte/skall inte vara "identisk" med "on-axis", däremot är det viktigt att man tar hänsyn till dem vid konstruktionen."

hur skall man ta hänsyn till den? förstår inte riktigt om man inte vill ha jämn frekvensgån off axis också..?..

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/13 :  20:03:37  Show Profile Send celef a Private Message
Jag tycker din arbetsmetod är vettig, vänligen rapportera hur arbetet fortlöper.

Att få tonkurvan off-axis identisk med on-axis är nog omöjligt med dagens element, det kommer alltid att bli "dips" beroende på elementens placering och spridningsegenskaper (därmed är det inte sagt att perfekt rundstrålande högtalare är det optimala, jag vet inte vad som är optimalt!). Om man istället vid konstruktion väljer ut vilka vinklar som är viktiga och sedan optimerar systemet för att prestera optimalt där så har man iaf kommit havlvägs långt ifrån 0-gradersoptimerade högtalare, å det är ju mkt bra! Kanske måste även högtalaren utformas på ett helt nytt sätt för att målet skall bli nåt, eller kanske inte!?

sound pollution
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/13 :  20:10:26  Show Profile Send norman a Private Message
Det är ett komplext men intressant ämne, har inte koll på allt direkt..
Måste ta och bygga ihop den där kretsen som gör att jag kan mäta direktljud, kan nog bli intressant att se högtalarnas direkta tonkurva (jag har DIY högtalare som jag bara mätt närfältsmätning nära elementen för att på ett ungefär få rätt frekvensgång (jag har givetvis lyssnat också men tycker man ganska snabbt kan vänja sig lite vid "fel" frekvensgång, dessutom är det ju som vanligt svårt att veta vad som är fel om man inte mäter..), så det finns nog lite till att göra)

Edited by - norman on 2002/10/13 20:15:12
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/13 :  20:32:55  Show Profile Send celef a Private Message
Jag är oxå ganska tolerant mot tonkurveavikelser, däremot är jag känslig för "fel" spridningsegenskaper! :-)

sound pollution
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2002/10/13 :  21:43:11  Show Profile Send Lennart a Private Message
norman: När jag läser din originalfråga så kommer jag genast att tänka på Carlsson och hans ideer och tankegångar. Han arbetade (om jag fattat rätt) ganska mycket med off-axis-ljud.
Ett bra exempel på det kan man hitta i hans OA52.2. Diskantelementet fungerar inte alls att avlyssna rakt framifrån. Då blir tonkurvan helt knasig. Elementet har en mycket bra spridning men tonkurvan är bara OK så länge man avlyssnar från en vinkel som är off-axis. ca 30 grader från sidan, gissar jag.

Och det är sant - väggarna och materialen som reflekterar ljudet, reflekterar på olika sätt. Ett reflekterat ljud har sällan (eller aldrig) samma frekvenskurva som ett direktljud.
Det beror inte bara på det reflekterande materialets egenskaper. Det beror också på interferenser och utsläckningar som sker nära det reflekterande materialet, när ljud av vissa frekvenser "krockar" med varandra och korsar varandra.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/13 :  21:53:42  Show Profile Send norman a Private Message
hmm mätte med vitt brus nu i en 8ms kort puls (för att mäta över ca 1000hz) för att slippa reflexer men problemet då är ju att spektrumet på det vita bruset inte blir särskilt noggrannt med så kort tid...( kanske man kan ta medelvärde på flera korta mätningar...)

Undrar hur länge man kan köra sinussvep och brus innan grannarna blir tokiga??
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/13 :  22:15:45  Show Profile Send norman a Private Message
Lennart: jo det är intressant med olika idéer på hur högtalaren skall verka med rummet. Mitt ideal (tror jag) är att man skall ha direktljudet så korrekt som möjligt sen kan man försöka optimera reflexer och rummet (som också är viktiga), därför gillar jag inte att man t.ex. fixar till resonanser i rummet med EQ då direktljudet blir fel (kan väl gå an på basen dock där man inte kan skilja på direkt/reflekterat ljud)
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/10/14 :  00:03:25  Show Profile Send dax a Private Message
Har för mig att en våg som reflekteras i/mot ett hårdare/tätare medium får ändrad fas! Detta gör det ju knappast lättare att få till den önskade frekvensgången!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/14 :  00:24:27  Show Profile Send Nagref a Private Message
dax:
Nixel pixel! Fasen ändras inte om reflektionen sker mot ett tätare medium men om det sker mot ett tunnare medium.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/14 :  00:26:11  Show Profile Send Nagref a Private Message
med tätare så menar jag ett medium som har högre akustisk impedans. Mellan luft och normala solider så skijer det en faktor 1000 ungefär...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/14 :  00:29:51  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by dax

Har för mig att en våg som reflekteras i/mot ett hårdare/tätare medium får ändrad fas! Detta gör det ju knappast lättare att få till den önskade frekvensgången!

Det gör ingen skillnad på hur lätt det blir att få till frekvensgången. Vågorna kommer iaf att komma fram i fas eller motfas beroende på avstånd till vägg och våglängd (sen om man skall räkna på det så blir det inte lätt när man har 3dimensioner med ickeplana ytor plus att man troligen borde ha komplexa impedanser hos ytorna där ljudet studsar...=> lättare att mäta!)
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/10/14 :  00:47:14  Show Profile Send dax a Private Message
Nagfef, är du säker på det?

quote:
Nixel pixel! Fasen ändras inte om reflektionen sker mot ett tätare medium men om det sker mot ett tunnare medium.

Det var iofs ett tag sen jag läste vågrörelselära, men jag vill minnas att klassiska "rep fäst i vägg" gav en fasvriden(speglad) reflektion!

Spelar ju inte mig någon roll egentligen.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/14 :  16:10:32  Show Profile Send norman a Private Message
Nu har jag lyckats fått en mätning att fastna på bild..

Jag körde ett logaritmiskt sinusvep och spelade in med mic i lyssningsposition med rumsresonanser i datorn där jag sedan körde spektrumanalys (gjorde spektrumanalys på originalsvepet också som referens). Fick (mycket) högre nivå i basen när jag mätte på detta sätt istället för när jag mätte med "fasta" toner och oscilloskop, det beror troligtvis på att resonanserna i rummet gör att de lägre frekvenserna finns kvar längre och således blir energin som spektrumanalysen räknar ut högre där.
(det såg bättre ut när jag först speladi in lite musik och jämförde spektrumanalys på original och inspelat ljud...)

blir till att mäta och dämpa mer...

Edited by - norman on 2002/10/14 16:13:58
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000