Author |
Topic  |
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 18:35:06
|
Kan du inte köra med "realtidsanalysator", det finns en gratis att ladda ner från TrueAudio, visserligen inte så välupplöst, men vadå, den e ju gratis! http://www.trueaudio.com/ |
sound pollution |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 19:05:41
|
quote: Originally posted by celef
Kan du inte köra med "realtidsanalysator", det finns en gratis att ladda ner från TrueAudio, visserligen inte så välupplöst, men vadå, den e ju gratis! http://www.trueaudio.com/
Hmm fast den som är gratis har bara 10band väl? då borde det vara bättre att köra med den jag gör (Nuendos)..?..(iof går den ju inte i realtid, men det funkar rätt bra att spela in svep m.m.) |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 19:44:55
|
Visst, upplösningen är som sagt låg, men den kanske kan vara användbar för att snabbt och enkelt se "trender"? |
sound pollution |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 19:57:24
|
Visst, upplösningen är som sagt låg, men den kanske kan vara användbar för att snabbt och enkelt se "trender"?
jo iof det kan ju vara kul att kunna se ändringarna direkt när man ändrar i delningsfiltret. |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 21:32:03
|
Lägger upp lite fler mätningar...
Nu har jag mätt närfältsmätning (0.5m) på mellanregistret och på diskanten med delningsfilter. Ojämnheterna som ligger mitt i frekvensområdena är ju lite svåra att göra nåt åt kanske då de borde bero på elementen.?. Den fallande kurvan uppåt i frekvens (>16kHz) tror jag beror på micen jag använder och kanske på ljudkortet i datorn (skulle haft en kalibrerad mic..).
synpunkter?
 |
Edited by - norman on 2002/10/15 21:11:19 |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 21:42:55
|
"synpunkter?"
Med närfält får du ju inte med baffelsteget! ;-) |
sound pollution |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 21:51:45
|
"synpunkter?"
Med närfält får du ju inte med baffelsteget! ;-)
nej, inte hela iaf.. beror väl lite på hur långt ifrån man har micen...(hade ungefär en halvmeter) Tror dock att jag kompenserat för baffelsteget med basen (kanske ), har mest ställt in det efter örat än så länge. Skall försöka mäta lite längre ifrån med "puls"-mätning, men då kommer jag troligen inte kunna gå så lågt ner som behövs för att se baffelsteget...
hmm undrar hur lågt ner i frekvens öronen kan skilja på direktljud vs reflexer? om det inte går att skilja på det vid lägre än ca 500hz så räcker det ju att jag får jämn frekvensgång mätt som vanligt med tongenerator. (det här kommer väl sluta med att jag har ett par högdistande högtalare som iaf har rak frekvensgång (skulle vara kul att ha en distmätare))
Man skulle ju också kännt till micens tonkurva, har mätt med en primo som finns i elfa (art.nr: 30-133-07) nån som möjligtvis känner till nåt om den??... |
Edited by - norman on 2002/10/15 00:57:20 |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 16:58:02
|
Men "närfält" är ju bara några få cm från dome/damkåpa! ;-) |
sound pollution |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 18:55:48
|
Men "närfält" är ju bara några få cm från dome/damkåpa! ;-)
ok, blev lite mittemellanfält kanske (vet inte om jag fick med några rumsresonanser när jag mätte en halvmeter ifrån.?.) Kan tala om att jag har stegad baffel (mellan och diskant har samma akustiska centrum) ifall nån vill komma med synpunkter på delningen...
Måste lyckas göra en bra mätning på totala direktljudet också.. |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 19:28:23
|
Införskaffa en Panasonic mikkapsel (WM-60/63 serien), dessa är goda även utan kalibrering (ca +/-2dB 20Hz-20kHz). Hur mätte du upp/beräknade elementens faktiska AC runt deln.frekv? |
sound pollution |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 19:47:31
|
Införskaffa en Panasonic mikkapsel (WM-60/63 serien), dessa är goda även utan kalibrering (ca +/-2dB 20Hz-20kHz). Hur mätte du upp/beräknade elementens faktiska AC runt deln.frekv?
Har mätt genom att koppla ena kanalen på oscilloskopet till insignalen och ena till micen och sen flyttat micen utåt från elementet. Man ser då när man får en periods fördröjning och sedan två (noll är ju svårt att se då man får trycka in micen så nära membranet..), sen tar man avståndet från baffeln till första punkten minus avståndet mellan första och andra punkten och får då akustiska centrum räknat från baffeln och inåt. Man kan ju också köra en frekvens motsvarande delningsfrekvensen i bägge elementen och sedan flytta dem tills signalen blir starkast rakt framifrån. |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 21:42:23
|
Hmm, jag fattar inte riktigt men det funkar säkert kanon! :-) |
sound pollution |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 21:49:38
|
Hmm, jag fattar inte riktigt men det funkar säkert kanon! :-)
Tänkte rita en bild men var lite lat lättast blir ju att göra på det sista sättet. |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 22:04:45
|
Hur blev resultatet, kan man säga att talspolarna ligger nära AC? |
sound pollution |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 22:05:16
|
Nu kommer en bild!
 |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 22:07:50
|
Hur blev resultatet, kan man säga att talspolarna ligger nära AC?
jag får AC lite framför talspolen på mellanregistret (alltså en liten bit ut från konen i mitten), sen har jag en banddiskant så där är det inte så svårt |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 22:29:01
|
I skarven mellan bobin och kon eller ännu längre ut (mot dammkåpan)?
Det finns ingen risk att en sådan AC-mätning blir "störd" med lång mätsekvens?
Hur stort avstånd mellan elementen (c/c) har du samt vilken delfrek + ordning? |
sound pollution |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 22:39:15
|
I skarven mellan bobin och kon eller ännu längre ut (mot dammkåpan)?
precis framför skarven har jag fått det till (har kanske inte så stor precision i min mätning dock)
Det finns ingen risk att en sådan AC-mätning blir "störd" med lång mätsekvens?
nu förstår jag inte..?
Hur stort avstånd mellan elementen (c/c) har du samt vilken delfrek + ordning?
Det är 15cm och jag delar kring 3-4kHz (skruvar fram och tilbax och kan inte bestämma mig för vad som är bäst ) med 12db/oktav akustiskt (ungefär) diskanten fasvänd.
det är här det börjar bli intressant! men jag har tyvärr ingen större koll på ämnet så tips på hur jag kan förbättra mottages mycket tacksamt!
|
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 22:53:01
|
Skall inte banddiskanter delas med ett ganska brant filter? Jag tror det är så och då är det bara att skjuta fram diskanten så får du rätt löptid ändå! Om du mäter 30/45 grader off-axis, vart måste du sätta delning då? |
sound pollution |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 22:59:41
|
Om du mäter 30/45 grader off-axis, vart måste du sätta delning då?
? förklara lite mer.
borde det inte bero rätt mycket på banddiskanten om man kan dela med 12db? jag kan nog iof inte köra särskilt högt dock... |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 23:14:09
|
"? förklara lite mer."
Man brukar vilja välja en delnfrekv på mellanreg där tonkurvan x grader off-axis börjar falla av, diskanten får då ta över vid denna frekvens då den har bättre spridning. |
sound pollution |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 23:33:55
|
"? förklara lite mer."
Man brukar vilja välja en delnfrekv på mellanreg där tonkurvan x grader off-axis börjar falla av, diskanten får då ta över vid denna frekvens då den har bättre spridning.
Ok, har mätt mellanregistret 30grader off-axis och då började det falla vid ungefär 3kHz. Så då borde alltså en delning kring 3-4kHz vara vettig? |
 |
|
Topic  |
|