HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HifiForum.nu Loudspeaker M-One
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/15 :  13:14:24  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Vad sägs om att kompletera Vifa DX25 med PHL 1220 http://www.phlaudio.com/main.html
Den är lite dyr, men då skulle vi få en mycket kompetent minimonitor med 93dB/2.83V känslighet.
Ett billighets allternativ skulle annars vara MCM's 55-1170 en mycket bra bas för pengarna som i stora kvantiteter kan får för några tior
http://www.mcmelectronics.com/Search/level_5.jhtml?PRODID=36409&SKUID=35653
Den används bla. i Adire Bang! kit.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/15 :  13:16:38  Show Profile Send Nagref a Private Message
Mitt förslag är:

DX25TG05-04 för kanske 300 pix.

Plus:

Vifa P17WJ-00-08 för 655 pix.

I en två vägare. Kanske en MMT-golvare (diskanten har ju hög fin verkningsgrad) eller en vanlig MT. Kan hamna på mellan 2500kr (MT) till 4000kr (MTM) för element och filter.

Alternativ diskant:

Seas H569 25TAF/DTV för 385 pix.
Och då kan man kanske tänka sig P17SJ-00-08 (skärmad variant av ovanstående bas för någon hundralapp extra) till den för en skärmad högtalare. 3000kr kanske det landar på...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/15 :  13:20:19  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Om vi ska diskutera sub så föreslår jag Stryke's AV12 alt. AV15 http://www.stryke.com/store/shop.cgi/page=preorder.html/SID=PUT_SID_HERE
Men om vi vill bygga en subb som knäcker allt så föreslår jag en Adire TUMULT:
http://www.acoustic-visions.com/tumult.htm

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/15 :  13:20:24  Show Profile Send j.persson a Private Message
Aha Nagref, haha, jag vet nog, du har byggt med P17 tidigare! Därför föreslog jag inte den, utan någe annat...

Jag var dock ute efter samma element som NHT har använt i någon studiomonitor, kommer inte ihåg vilket det är men misstänker att det är PL18.

En MTM konf tror jag passar bäst om mellanregistrens känslighet ska matcha diskanten optimalt.

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/15 :  13:22:49  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Om vi ska diskutera sub så föreslår jag Stryke's AV12 alt. AV15 http://www.stryke.com/store/shop.cgi/page=preorder.html/SID=PUT_SID_HERE
Men om vi vill bygga en subb som knäcker allt så föreslår jag en Adire TUMULT:
http://www.acoustic-visions.com/tumult.htm

Det finns "vissa" som säger att adires baselement har hög dist i övre arbetsområdet, alltså inklusive runt delningen vid 80 Hz. Någon som har erfarenhet av detta? Flytta luft kan de, men det ska låta rent oxå...

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/15 :  13:23:39  Show Profile Send Nagref a Private Message
J.P's förslag med stegad baffel är jag inte främmande för. Inte heller en MTM-version. Det kan man ju nästan välja fritt om spridningsegenskaperna för filtret anpassas för de olika konfigurationerna. En MMT blir ju en golvare naturligt och en MTM kan bli en golvare men likaväl en stor stativare..

Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2002/10/15 :  13:25:57  Show Profile Send kung a Private Message
Nagref: intressant prisnivå där :)
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/15 :  13:26:58  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

J.P's förslag med stegad baffel är jag inte främmande för. Inte heller en MTM-version. Det kan man ju nästan välja fritt om spridningsegenskaperna för filtret anpassas för de olika konfigurationerna. En MMT blir ju en golvare naturligt och en MTM kan bli en golvare men likaväl en stor stativare..

En fet stativare tror jag blir bäst estetiskt. (Om jag nu ska prata om sådant, tveksamt.) Lättast att utforma lådan blir det troligen oxå.

Men som du skriver, en MTM version med stegad baffel vore kul att experimentera med, för att inte tala om lärorikt!

Ett alternativ är ju dock stegad baffel och golvstående MMT. Men då börjar de påminna om mina nuvarande burkar...

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/15 :  13:29:37  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by j.persson

Aha Nagref, haha, jag vet nog, du har byggt med P17 tidigare! Därför föreslog jag inte den, utan någe annat...

Avslöjad!

quote:

Jag var dock ute efter samma element som NHT har använt i någon studiomonitor, kommer inte ihåg vilket det är men misstänker att det är PL18.

En MTM konf tror jag passar bäst om mellanregistrens känslighet ska matcha diskanten optimalt.

4st PL18 (1055kr/st) och 2 st DX25TG (för kanske300 kr/st) Då hamnar vi på kanske 5500kr för ett par inklusive filter men utan lådor.
Det kan ju bli bra det också!

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/15 :  13:33:19  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Fantastisk brain storming! Fortsätt!

Ikväll sammanfattar jag åsikter och ideer, självklart med risk för abstahering och förenklande av allas (komplexa) åsikter.

Vi har kommit långt med Stativar-tänket. Nån som vågar sig på lite gissningar kring en 3-vägare?

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/15 :  13:37:23  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

en seas 6,5" - 7",
en banddiskant kanske, så det blir magiskt,
och möjligen en sidmonterad XLS 10"

mjau?

sa jag MJAU kanske?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/15 :  13:39:38  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
quote:
Originally posted by j.persson
Det finns "vissa" som säger att adires baselement har hög dist i övre arbetsområdet, alltså inklusive runt delningen vid 80 Hz. Någon som har erfarenhet av detta? Flytta luft kan de, men det ska låta rent oxå...

Det stämmer, men det är något dom har jobbat med och inte har i sin nya motor design XBL2 http://www.adireaudio.com/tech_papers/xbl2_motors.htm

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/15 :  13:44:09  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Vidare föreslår jag en stegad baffel, där elementen sitter förskjutna i djupled så att akustiska centrum vid delningen ligger i linje sett från sidan. Nagref kan föreslå hur man enkelt bygger lådan på detta sätt, tror jag!

Bra ide, men jag tycker vi utgår från vågformen istället, eller var det det du menade

edit: rolig ide från epkpeng, det här ska bli kul.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath

Edited by - mag on 2002/10/15 13:45:13
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/15 :  13:48:53  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kanske en klon skulle sitta fint?!?

Verkar vara XT25 och P17SJ och en stegad baffel.

Man skulle kunna tänka sig att vi utgick från en lämplig elementupsättning och en avstämning och filterfunktioner som fungerar till dessa och så kan man använda de i olika lådkonfigurationer..
Exempelvis så kör man med de element som sitter i burken ovan och kör med en MT (som ovan), en MMT (golvare) och en MTM (stor sidohögtalare
) fast det blir ju lite jobbigt för vår moderator som får bygga så många olika varianter...

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/10/15 :  13:51:45  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag är definitivt ingen utvecklare. Kan bara följa färdiga beskrivningar. Men då en bra beskrivning är gjord är jag givetvis intresserad av att testa tillverka denna. Min åsikt ang. pris, är att visst lockar ett exklusivare objekt ganska mycket. Men då har man det att säkert inte alla som vill kan tillverka denna. Därför tycker jag att prisklass 3-5000:- för element och filter verkar rimligt. Det drar ju oxå iväg några tusen i låda etc.

Detta är min åsikt och förhoppning ang detta finfina förslag.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/15 :  14:48:47  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

Vi har kommit långt med Stativar-tänket. Nån som vågar sig på lite gissningar kring en 3-vägare?

// Pär Engelholm

En trevägare för samma pengar vore dumt tycker jag 3-vägare kostar ju naturligt mer...
Vad sägs om Lambda TD15M basar, PHL1660 mellanregister och Esg2 diskanter, en grym trevägare på 96dB/1w ca 10.000kr/par. Dublar man upp på Lambdan och kör med PHL2520 mellan och Esg3 diskant så är vi uppe i 100dB/1w men priset är nu också uppe i ca 16.000/par. Ett plus är att allt är magnetiskt skärmat
Fin sub till detta och 20kkr senar...

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/15 :  15:31:09  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Alexi:
Medhåll...men ingen har sagt nått om samma budget för 2- resp 3vägare.

Dina förslag känns som "rörhögtalare"! ;-)

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/10/15 :  15:32:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

mitt förslag är BRA, seas, liten banddiskant
och en sidmonterad bas, kanske xls 10

vah?

en jamare kanske?

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/15 :  15:34:10  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
mjaaauuu....mjäeeeaaaaeee....

;-)
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/10/15 :  15:40:51  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

är det aldrig bra med sidmonterade basar?
varför va det inte bra för då?

mjau?

nu blir det FRÄS

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/15 :  15:42:51  Show Profile Send Flint a Private Message
Ni kan få svårt att enas, annars är idén kul
Jag håller mig bå 6dBs avstånd och tittar på.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/15 :  15:43:53  Show Profile Send Nagref a Private Message
Sidomonterade basar är väl bra men XLS blir nog lite för svårjobbad i en sådan konstruktion. Kanske Seas nya 10" Excel???

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/10/15 :  15:45:54  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

varför skulle den vara svår? xls alltså.
nya 10" excel kostar 3500 typ.. mjau den är DYR!

xls kanske skulle nöja sig med låda på 20 - 30 liter..

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/15 :  15:48:53  Show Profile Send Nagref a Private Message
Xls måsta använda sig av en eq-krets eller slavbasar (eller extremt långa basreflexrör...). Båda sakerna gör det lite lagom dyrare och kanske inte så lämpligt som ett startup-projekt.

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/10/15 :  15:54:25  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

men SIMBA hade lösning med enbart en sluten låda
och så.. han verkade veta hur det skulle funka.

en XLS 10" är mindre än 12" = snabbare
den når djupt
är billig, ca 1400:-
flyttar massa luft
vettig bas
kan arbeta under 55hz kanske..

jag tror det kan bli hur bra som helst.

en seas som mellanregister, delningsfilterlösningar
finnes på nätet, magnesium -kon, ska vara det bästa.

förslagsvis nån banddiskant som gör toppen magisk, vilken
vet jag inte ännu, kanske de som sitter i Neat´s högtalare,
vet dock inte om de är bra..

en XLS som sträcker sig ner dupt. välartickulerad bas ur
rätt liten låda..

NN tro det blir bra.

en jamare faktiskt..

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000