Author |
Topic  |
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 23:24:48
|
Bäste högtalarälskare,
På DIY är vi många som är duktiga, intresserade, drivna och sugna på högtalarbygge/konstruktion. Vi har en lång och mörk höst framför oss och vad kan vara roligare än ett gemensamt DIY-högtalar-projekt?
Jag har funderat en del själv, men också diskuterat lite med Nagref.
Min fråga är: Kan vi ta fram en högtalare tillsammans?
Jag kan bistå med att köpa in element, bygga testlåda och en hel del subjektiv utvärdering (för ett par, värt att tillägga). För att alla skall kunna vara med (eller många iaf) så bidrar jag med mätfiler på elementen - både amplitud (0, 15 och 30 grader off axis) och impedans. Detta blir självklart tillgängligt för alla att ladda ner och leka med enligt eget behag.
Kan vi få 20 kockar att röra tillsammans i samma soppa och i takt? ;-)
Kan vi enas om elementval? Jag tror vi skall hålla oss till standardelement som finns lätttillgängliga för alla (HifiKit, Eltek, EA etc). Högtalarelement vi har att välja bland: Scan Speak, Vifa, T&P, Skaaning, Eton, Seas, Peerless, Morell m.fl.
Kan vi enas om högtalarprincip (2, 3-vägare, sluten, basreflex, TL, öppen baffel eller hörde jag nån säga Inline source?)?
Viktigast är nog:
- Pris för element + filter
- designmål, dvs fullregister, stativare, subbasmoduler etc
Vad säger gänget?
Jag har ideer så det räcker...har ni? Kan vi enas?
// Pär Engelholm // Hififorum.nu
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 23:29:04
|
Jag bidrar gärna med det jag kan i form av kunskap.
/Marcus |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 23:30:01
|
Låter kul! Men kan tänka mig att det blir svårt att enas.. |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 23:35:05
|
Norman: Jag misstänker att det kan bli fler projekt om detta blir bra... Får jag själv föreslå en högtalare (stativare) som är nästan en fullregisters för kanske 3000 kr med element och filter. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 23:38:01
|
Hej,
Kul att se så mkt entusiasm på så kort tid. Hoppas några klarar sig in to the bitter end.
Nagref: 3000kr. Det är 1800 mindre än ProAc kitet vilket lite sätter hur hög kvaliten "inte får vara". Dvs, vi har i stort sett helt uteslutit Scan Speak och allt finare/dyrare än så.
Vifa, Peerless, kanske Scan Speak's 8513 diskant...
// Pär Engelholm |
 |
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 23:45:53
|
Ett billigt förstaprojekt är väl lämpligt! Vifa har väl en 6,5:a som kan vara tämligen prisvärd! |
Do not stagedive at home alone! |
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 00:26:05
|
aaa å en 62ct13 så rockar den.  |
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 00:34:29
|
Iofs tycker jag att man kan vara så prisvärd att man kör 2 st Gamma bbk-200 i d'appolito med en 62ct13 i mitten. ca: 60 liters låda och dämpad basreflex (sån där mojäng). Lådorna kan gärna vara asymmetriska. Delning runt 3 KHz. Chassiet på bbk 200:orna dämpas med plastic padding och eller bitumen. Låter inte det som något för en serieproduktion ? Total elementkostnad för 1 par = 1200-1400:- Kommer att låta fetbra ! ...för priset. |
 |
|
kung
Member

317 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 00:48:16
|
Jag har ju mitt budgetprojekt på g, men en finare högtalare (till mig själv), för runt 3k är väldigt intressant. Gärna en modell som funkar både som golvare och stativare (2-vägs). Sen tror jag det kan vara bra att komma överens om att alla lovar inte använda konstruktioner/erna kommersiellt, för då tror jag det kan bli ett jävla liv om upphovsrätt osv, osv :) |
Edited by - kung on 2002/10/15 00:56:20 |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 09:25:57
|
OK.
Stativare är föreslaget.
3000kr för element + filter är förelaget.
Andra ideer? Trevägare? Fyrvägare? Golvare? Billigare? Dyrare?
// Pär Engelholm |
 |
|
bernu
Member

424 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 09:38:30
|
Jag skulle vilja gå åt andra hållet 
Eftersom många här har byggt någon form av högtalare (gissar jag) så har dom flesta redan avverkat budget högtalarprojekt. Jag skulle vilja ge mig på ett lite finare projekt.
Jag skulle vilja testa att bygga ett par 2 eller 3-vägs högtalare med eton element. Pris runt 10' för alltihop (alltså något över proac)
/Björn |
/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306) |
 |
|
Leon
Member

228 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 09:41:50
|
Hej allihopa! Jag behöver både teoretisk och gärna praktisk bygghjälp för att bygga ett machande subbas par till mina dynaudio 1.3se. Min nuvarande sub rel storm 3 funkar inget vidare. Har varit hemma hos ej nämd antusiast och förstått att grövre element krävs gärna många. Självklart får det kosta lite 10.000 plus aktivt delnings filter och kanske par eq. Finns intresse så ställer jag upp med kulor.
"Jag ville jag vore en indian på okända stigar gingo jag"MVH/Leon |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 10:37:12
|
Ok. Två ytterligare förslag. Om jag tolkar dem rätt:
* Mer kostsam 2- alternativt 3-vägare med exempelvis Eton * Subbas + aktivt filter
Audiomaniker? Flint? SpeakerPro? Niklas Nord? Vart är ni?
// Pär Engelholm |
 |
|
Rollo
Member

175 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 10:47:56
|
Vore iofs intressant att bygga en Volkslautsprächer för billig peng, optimera stackaren till max och sedan göra en klassisk 'Fullt jämförbar med kommersiella högtalare för x kkr! Förbluffande upplösning!'-bedömning. Mindre material, mer kompetens, mao. |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 10:57:28
|
Vad kostar en Eton banddiskant? kanske en sån och nån femtummare som går att använda ner till en 40-50hz som man kan komplettera med basmoduler om man vill. ??? (kanske en MTM med tanke på spridningen från diskanten.?..) |
Edited by - norman on 2002/10/15 10:59:37 |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 10:59:00
|
Listpris på ER 4'an är 3200kr st.
// Pär |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 11:02:03
|
quote: Originally posted by epkpeng
Listpris på ER 4'an är 3200kr st.
// Pär
Ok, då kanske det går över budgeten lite (speciellt om man kör MTM med lite finare basar/mellanreg)..?.. |
 |
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 11:12:51
|
Jag har inte byggt förr, men skulle vilja en dag. Så om man fick beställa, skulle det vara en "Volklautsprecher" som många kan starta med och bygga sin kompetens, samt de redan duktiga briljera med sin kompetens genom att visa hur mycket man kan kräma ur en vettig konstruktion.
Sedan när vi (många förhoppningsvis) genomgått projektet, kommer kanske steg två: basmodul, aktiv bas eller uppgradering till signatur-status av existerande modell, eller dylikt.
Det absolut bästa med ett sådant gemensamt projekt vore att det kanske kunde bli ordentligt dokumenterat så att alla newbies har en "Receptsamling" att utgå ifrån. Kanske en länk där allt står: Material, kostnad, tid, ritningar etc. etc. Ungefär som Headwize´s hörlusstärkarprojekt eller andra DIY-hemsidors projekt.
Över tid samlas många nyttiga projekt som många har egna erfarenheter av på forumet så att man slutligen kan bygga sig en hel "Volksstereo" som hämtas ur "Volksstereobiblioteket" ett mastodontprojekt i sig som aldrig blir färdigt...
Och sedan tar vi över världen. |
 |
|
andreas
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 11:14:35
|
Hej!
Detta verkar ju jättekul. Så kul att jag kan tänka mig att bidra och göra annat än bara läsa på forumet :-)
Jag tycker det vore kul med en 3 eller 4 vägare, jag tycker det verkar som om alla här redan gjort åtminstone något/några projekt tidigare. Vore kul med något där filtret blir en utmaning!
Mitt förslag är således 3/4 vägare, budget på < 8kkr, golvhögtalare med en satsning på 20-20k (-6db).
Anledningen till att det vore kul är att det skulle ge mig en utmaning och att det skulle finnas massor att diskutera och lära av er andra som är mer erfarna!
mvh, Andreas |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 11:24:08
|
Är inte en tvåvägare en god idé? Ett fullregistersystem som sedan kan kompletteras med basmoduler. (Obs plural)
Förslagsvis en "vanliga tvåvägare" på stativ, eller motsvarande i MTM konfiguration. |
|
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 11:49:33
|
Vifa XT 25 diskanterna är ju billiga, moderna, populära och riktigt välljudande. Den kan ju få vara med för att "spara pengar". Eller finns det något lika bra eller bättre för liknande pengar?

Och varför inte dessa Vifa 6½ " basar?
 |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 12:18:41
|
En "forumreferenshögtalare" vore väldigt kul att bygga, dock ingen värsting (en god konstruktör kan trolla även med "budgetelement")! |
sound pollution |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 12:31:13
|
Konceptet med en Bubbla (jämför VolksWagen Volkssprecher) är intressant.
StefanB's förslag lockar. Mycket. Måste kolla hurvida elementen passar ihop emellertid... XT18WH09-08 med XT25 diskanten...
En potent 3 eller 4 vägare vore kul. Med valet på en enklare stativare kan vi nå målet 20 20kHz när/om vi tar oss an sub+aktivt filter. Självklart skall det det inte avskrivas utan övervägas att gå direkt på 4-vägare.
// Pär Engelholm |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 12:40:12
|
2-vägare +sub tycker jag låter som ett mycket bra förslag! Men vad jag hört om XT'n är den inte så bra som den ser ut. Jag skulle föreslå DX25TG05-04 istället http://www.partsexpress.com/pdf/264-578.pdf dom jag känner som testat den har varit mycket positivt överaskade. Den borde vi kunna få för ett par hundralappar! Hm vad skulle passa till den... |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 12:50:33
|
Tjohoo! jag ar garna med pa ett horn!
Skulle vara kul att bygga en lite storre stativhogtalare...
Mvh Bjorn |
Optimist. punkt slut. |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 13:07:13
|
quote: Originally posted by Alexi
2-vägare +sub tycker jag låter som ett mycket bra förslag! Men vad jag hört om XT'n är den inte så bra som den ser ut. Jag skulle föreslå DX25TG05-04 istället http://www.partsexpress.com/pdf/264-578.pdf dom jag känner som testat den har varit mycket positivt överaskade. Den borde vi kunna få för ett par hundralappar! Hm vad skulle passa till den...
Vad sägs om Vifa DX25TG och 2st Vifa PL18WO09-08? Med denna kombination i en smal baffel (monterat MTM) tror jag att man får tillräckligt bra spridning från diskanten för att matcha 6.5 tums basarna.
Vidare föreslår jag en stegad baffel, där elementen sitter förskjutna i djupled så att akustiska centrum vid delningen ligger i linje sett från sidan. Nagref kan föreslå hur man enkelt bygger lådan på detta sätt, tror jag! 
Elementplaceringen tillåter nämligen lite mer fritt experimenterande med filter, framförallt symmetriska filterhalvor...
Jag föreslår en delning om ca 3 kHz (men det måste utredas!) och basreflexlåda. När man sedan kopplar in en subbas i systemet ploppar man igen basreflexöppningen. Eller så bygger man lådan sluten från början, om man vet att man vill ha subbasar.
För djupbasen föreslår jag två lådor med varsin Focal 10W 8711.
|
|
 |
|
Topic  |
|