Author |
Topic |
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/05/05 : 22:43:16
|
quote: Är inne på ditt spår med högtalarval, måste tyvärr säga att den lilla V.A. Mozart inte klarade av tung musik speciellt bra. Helicon gör allt bättre, tom stativarna
quote: Nej, har inte hört den nya, vissa högtalare funkar bara inte för mig och jag bestämde mig ganska fort, tre månader, för att inte ha kvar V.A för de passade mig inte. Heliconen hade jag det oförställda nöjet att tillbringa 4 dagar med och det spelades mycket. Så om Matte undrar vilken han borde välja, med förutsättning av att det är den elektronik han använder som postats i hans inlägg, så kan jag inte annat än att hoppas att han tar dansken
quote: Som både jag och Mahler redan har antytt så handlar detta om Beethoven och inte Mozart. Sen kan jag tycka det är ytterst märkligt att man överhuvud taget har en åsikt om ett par högtalare som till för en vecka sedan inte fanns på marknaden, dvs. den nya Mozart Grand.
Jo, det är ju lite förvirrande och missvisande när man jämför lilla Mozart med både Dali Helicon och Beethoven!! Mozart som jämförelse anser jag bör strykas ur framtida diskussioner helt och hållet. Inte ens aktuell ju!!
Som att jämföra en stativare med golvare!! Ok! Tar i lite men poängen är tydlig!!
Beat, har du erfarenhet vad gällande Mattes två val Helicon alt. Beethoven mot varandra är det såklart relevant.. Men det är lite vanskligt och snedvridet och missvisande i min mening att säga till Matte att han skall välja Helicon för att du tycker MOZART låter kråka i jämförelse och saknar bas i jfr.!!
Jag har ingen erfarenhet av Helicon tyvärr men en del av Vienna. Samtidigt vet jag (som tidigare mkt nöjd Dali 450 ägare att ljudet från dom danska konkurrenterna är ljuvligt i mååånga fall!!
Låter mi Matte avgöra var bollen skjuts i mål!!
Lycka till Matte och lyssna noggrant!!!
|
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/05/05 : 23:07:44
|
quote: Hade gärna lyssnat på ett par energi, men efter att jag skaffa mina 802or blir jag nästan alltid missnöjd vid test av andra lådor
Dina B&W är helt fantastiska högtalare,klart prisvärda!! även om de kostade 84.000kr nyaMen dyra att driva optimalt tyvärr. Ps. kompisen ringde till klubben för att fråga om det fanns några andra fötter till 802orna än de som sitter som orginal på dem,Han som svarade sade: B&W N802..... vi har ingen högtalare som heter så. Vaaa svarade kompisen? Jo det har ni! Tyst i luren, sedan så sade kompisen. De är de där stora högtalarna med ett stor svart boll som ligger överst på högtalarna och de står inne i ert stora lyssningsrum. Killen i butiken svarade, jaha de där svindyra högtalarna.....
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 00:31:14
|
"Kanske det ligger något i att man aldrig skall lita på en säljare från Hifi-klubben"
Kanske det ligger något i att man aldrig ska lita på något annat än sina egna öron?
Lyssnar man på andra finns det nämligen ALLTID olika åsikter. Som i detta fallet: Någon föredrar Dali, någon Energy, någon Vienna. Och en del är dessutom jobbigt kategoriska i sina åsikter, "spelar i en helt annan liga" och blablabla...
Nä, mitt råd till Matte och alla andra som ska köpa högtalare: Avgör SJÄLV vad du tycker låter bäst för dig! |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 00:49:53
|
Vet ju att du bor i Malmö så jag tänkte tipsa lite:
http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&iAd=37654
Du har kanske sett annonsen innan, vad vet jag Bra pris iallafall med tanke på åldern på dom. |
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 01:47:55
|
quote: Nä, mitt råd till Matte och alla andra som ska köpa högtalare: Avgör SJÄLV vad du tycker låter bäst för dig!
Instämmer verkligen! quote: Någon föredrar Dali, någon Energy, någon Vienna. Och en del är dessutom jobbigt kategoriska i sina åsikter, "spelar i en helt annan liga" och blablabla...
Oops.. Blue du har Pm |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 02:04:24
|
OK OK OK!
Mitt omdöme är helt subjektivt och påstod inte att jag lyssnat på grand modellen. JAG skulle inte valt vienna och har erfarenhet av Helicon så därför ventilerade jag det, sorry. Matte ställde frågan och jag tänkte ge en subjektiv åsikt. Och ja, primare slutsteg har spelat på både Helicon och gamla Mozart här hemma.
Sen tror jag Mattias är aningens mer luttrad än att gå på ett råd över ett diskussionsforum, från någon av oss.
Mvh Pontus |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
|
vole
Member
515 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 02:23:11
|
Det är som det skrivs här, det är Mattias som själv ska avgöra vad som är bra och passar honom..
Pontus, är du från Kristianstad ? |
All strävan efter liv, leder till lidande !
"Why keep asking questions when your head is full"
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 07:32:36
|
Jäklar, här har det diskuterats och tipsats! Ska lyssna i eftermiddag på Vienna-högtalarna (kommer ta med ett urval av mina favoritplattor), och ska sen fundera. Kommer nog bestämma mig i helgen i alla fall, börjar bli trist utan högtalare här hemma...alldeles för tyst... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/05/06 07:37:31 |
|
|
EmilH
Member
484 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 11:42:55
|
Fasen Matte, känns nästan som om jag känner dig nu efter så många sidor med inlägg från dig, du får ta och köpa dig ett par billiga beggade Audiovector C2 istället.. trevligt ljud för trevlig peng... så kan du ta god tid på dig och spara pengar tils du hittar något som du verkligen vill ha!
Närå, skämt åsido... hoppas du hittar dina högtalare... men kom ihåg att passa på att försöka njuta lite av läget du har nu... jakten är ju alltid rolig... :-)
Sorry för lite OT |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 12:02:10
|
EmilH: Det är lite som med kvinnor, jakten är roligast. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 13:04:26
|
Kommer att låna hem de nya VA Beethoven Concert Grand och lyssna under helgen i min anläggning. Återkommer med lyssningsrapport! |
|
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 13:06:54
|
Ja som Lemmy så vackert uttrycker det hela: "The chase is better then the catch" |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 13:37:44
|
quote: Kommer att låna hem de nya VA Beethoven Concert Grand och lyssna under helgen i min anläggning. Återkommer med lyssningsrapport!
Matte!!
Nu är du på rätt spår på riktigt!! Inte för att du råka få hem Beethoven utan för att det är HEMMA som du skall göra din utvärdering.. Inkopplat med dina Primare och i den akustiska miljö du bor i!!
LYCKA TILL NU!!!
Håller tummarna för att detta val blir ditt sista och att du nu blir nöjd för en lång tid framöver!!! |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 14:49:25
|
Jo, nu börjar det likna seriöst handlande. Nu blir man nyfiken på hur han upplever dessa högtalare jämnfört med dem tidigare AudioVectorerna. Lycka till.
mvh / Leif B |
|
|
vole
Member
515 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 15:24:09
|
Får tillägga att även jag sitter med spänd förväntan eftersom det är mina Beethoven han har hemma.. Samt att det ska bli skoj att få en första reflektion över Beethoven i Mattes hem miljö med hans kring utrustning |
|
Edited by - vole on 2005/05/06 15:24:46 |
|
|
hayabusa
Member
79 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 16:44:58
|
FBK, jag har originalspikes till mina 802or dyrt,dyrt. Sorry liiite OT. |
, |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 17:50:25
|
quote: FBK, jag har originalspikes till mina 802or dyrt,dyrt. Sorry liiite OT.
Detr kostar att ligga på topp |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 17:53:10
|
Misstänker att det är många nu som är nyfikna på dina intryck matteDet är väl modellen som har tre basar i varje högtalare som du har hemma för test |
|
|
vole
Member
515 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 18:01:06
|
FBK, det stämmer gällande antalet basar |
|
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 18:01:31
|
quote: Kommer att låna hem de nya VA Beethoven Concert Grand och lyssna under helgen i min anläggning. Återkommer med lyssningsrapport!
Mycket bra att du lånar hem högtalarna denna gång Vem vet, med lite tur så kanske du inte säljer dina nya högtalare efter några veckor |
kabelskitsnackare
|
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 18:02:28
|
Nyfiken också. Synd att du inte fick med Amphion Xenon att prova men jag vet hur det är. När jag skulle köpa ny stärkare så provade jag så många jag kunde hemma men man orkar ju inte åka landet runt för att fixa alla... Hade varit kul att höra vad du tyckte i en jämförelse med de andra. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 20:07:32
|
quote: med lite tur så kanske du inte säljer dina nya högtalare efter några vecko
Nej, förhoppningsvis ska jag slippa det nu!
Roq: Amphion Xenon var en het kandidat men har ej kunnat fixa att lyssna på den, därför gick den bort. Ville först jämföra de Vienna jag har hemma nu med Dali men han som säljer dem ville inte låna ut dem så...tyvärr har jag inget hemma att jämföra med, mina förra AV är ju sålda tex.
FÖrsta lyssningsintryck av Vienna: De spelar med stor musikalitet och har en härlig botten. De låter ganska "live", dvs trumslag och gitarrer låter realistiskt. Rent och klart ljud, och stor ljudbild med bra djup och bredd. Hur låter dem då med hårdrock och grunge? Judas Priest, AC/DC, Stone Temple Pilots, Metallica, Alice in chains och Soundgarden har spelats och det låter mycket bra med denna musik! Fyllighet och rapphet, samt bra dynamik. Har också lirat lite lugnare toner, tex Lucinda Williams, vilket låter strålande. Basen känns i magen, dock står högtalarna för nära bakvägg i mitt rum, flyttar dock 1/7 till större så blir det dessa är det förhoppningsvis inget problem. Hittills låter de kanonbra.
Återkommer under helgen med fler rader...imorgon ska jag bla lira Pearl Jam, Millencolin, Bad Religion, Ebba Grön, Iron Maiden etc etc... |
|
Edited by - matte76 on 2005/05/07 14:59:58 |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 20:45:24
|
Fungerar diskanten bättre än med audiovectorerna?
mvh Leif B |
|
|
vole
Member
515 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 22:59:59
|
quote: Återkommer under helgen med fler rader...imorgon ska jag bla lira Pearl Jam, Millencolin, Bad Religion, Ebba Grön, Iron Maiden etc etc...
Matte, glöm nu inte vad jag sa när du hämtade dem gällande Punk Jag är själv ett stort fan av bla. Bad Religion (sett dem 3 ggr ) och det jag kan säga gällande deras inspelning är att det inte är den bästa precis |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 23:11:15
|
Flyttar 1/7 Ajajajaj.. Ny acustik i nytt rum. Nya intryck...........Låter rätt farligt detta för dina ev nya högisar Matte......
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|