HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vienna Acoustics Beethoven CG - Lyssningsintryck
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/05/03 :  13:17:31  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hur går det med beethoven lyssningen?

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/03 :  14:00:56  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
quote:
Spännande...när slår du till?

När säljer du dem? .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/03 :  14:25:29  Show Profile Send Blue a Private Message
Energy Veritas 2,4... hur i all sin dar kom dom med på din shortlist? Har du lyssnat på dom överhuvudtaget?

Grejen är liksom att det finns typ en miljon olika högtalare som rekommenderas av dom som äger dom, och om du skulle ta upp varenda sådan rekommendation på din lista skulle du kunna hålla på och provlyssna i evighet Matte...

Våga lita på dina egna intryck istället, fokusera på ett fåtal alternativ som du kan utvärdera ordentligt, och inse att man får leva med faktumet att oavsett vad man köper så kommer det alltid finnas andra som tycker att deras burkar är överlägsna dom du har...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/03 :  17:22:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blue: Givetvis kommer jag lyssna på Energy innan ev köp, han som har dem bor i Lund.

MasterOfPuppetz: Touché!

Mahler: Ska lyssna på nya Beethoven på fredag.

Dali Helicon 400 får jag begagnade för 18.000 (Dynaudio Contour S3.4 för 25.500). Ett bra pris? Skulle tro det.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/03 21:42:24
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/05/03 :  23:52:26  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Mahler: Ska lyssna på nya Beethoven på fredag.
Gärna lite intryck om hur du upplever dem jämfört mot Dynaudio och Audiovecor skulle vara kul att läsa Matte.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2005/05/04 :  00:41:47  Show Profile Send buris a Private Message
tjena matte76!
lyssna även på mozart grandeno säg vad du tycker, jämfört med dynaudio 3,4s.
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/05/04 :  02:00:40  Show Profile Send vole a Private Message
buris, Mozart Grand står inte hemma i mitt vardagsrum

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"

Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/05/04 :  02:02:14  Show Profile Send vole a Private Message
Är det fler som är sugna på att lyssna på Beethoven på fredag vid 15.00 så kan ni ju höra av er.
Högtalarna och jag finns i Malmö.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/04 :  07:11:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
FBK: Det blir svårt att jämföra dem med Dynaudio och Audiovector då jag inte kommer lyssna på dem sida vid sida eller med samma utrustning, men en "lyssningsrapport" från lyssningen på nya Vienna Beethoven kommer i alla fall. Ska bli kul att se hur de hanterar tyngre musik, vilken Dali Helicon 400 klarade bra.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)

Edited by - matte76 on 2005/05/04 07:13:50
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/05/04 :  11:49:28  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Ska bli kul att se hur de hanterar tyngre musik, vilken Dali Helicon 400 klarade bra.

Your in for a treat my friend!!

Mycket nöje!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/05/04 :  12:22:08  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Helicon 400 för 18000...

Är inne på ditt spår med högtalarval, måste tyvärr säga att den lilla V.A. Mozart inte klarade av tung musik speciellt bra. Helicon gör allt bättre, tom stativarna.

Pm:a mig om du inte ska ha dem!!

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/05/04 :  13:13:20  Show Profile Send vole a Private Message
Beat, har du lyssan på nya Mozart Grand ?

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/05/04 :  13:17:30  Show Profile Send Mahler a Private Message
Rätt ORDENTLIGA skillnader mellan Mozart och Beethoven !!

Eller vad tror du Beat??

Ordentligt mkt mer högtalare och bas i Beethoven med sina flera 7" basar jämfört med lilla Mozarts lilla ensamma 6" bas.

Sen var det väl ochså Beethoven som var aktuell och inte Mozart?

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/05/04 :  14:09:25  Show Profile Send vole a Private Message
Mahler, det stämmer att det är Beethoven som är aktuell..

Jag vill även tillägga att Beethoven Concert Grand inte kan jämföras med den gamla modellen, det har skett en stor förändring rent ljudmässigt och då till det betydligt bättre och ha då i åtanke att förra modellen var en mycket, mycket trevlig högtalare.

Beat,varför jag frågade om Mozart var för att den nya modellen har även den ändrat utseende och med (stor) säkerhet så har den förbättrats rent ljudmässigt också.

Mozart Grand "landade" på marknade till försäljning i slutet av förra månaden.

Edited by - vole on 2005/05/04 14:11:18
Go to Top of Page

strom
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/05/04 :  19:01:12  Show Profile Send strom a Private Message
PMC FB1+ som har ett nypris på 25k som fått bra kritik i många tester
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/04 :  23:14:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ändrade rubriken till de två alternativ det just nu står emellan.

Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2005/05/04 :  23:51:23  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Pratade med en försäljare på Hifi-klubben i Malmö som haft ett par Energi veritas, och bytt dom mot ett par Hellicon 800. Om man jämförde dom lät det ungefär som någon hängt en handduk över Energi veritas sa han. Överreklamerade enligt hans bedömning. Hellicon var klart trevligare. Har inte hört Energi´n själv men hellicon 800 lät bra, 400an har jag ej lyssnat på då jag är basknarkare.

,

Edited by - hayabusa on 2005/05/04 23:53:28
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/05 :  09:19:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
hayabusa: Men å andra sidan säljer Hifiklubben Dali och inte Energy, så han var nog lite partisk där...

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/05 :  09:41:25  Show Profile Send Haakan a Private Message
absolut...det sista man ska lyssna på är säljare på hifiklubben...

snackade dock med en på hifiklubben/sveavägen å han hade då pi60 hemma

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2005/05/05 :  19:29:09  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Han hade jobbat på elgiganten innan. Smaken följer kanske med jobbet då. Konstig inställning. Han visste att jag inte var ute efter ett par nya lådor utan var nöjd med mina 802or,så han snacka inte i egenskap av försäljare, utan beskrev bara vad han tyckte om dessa lådor. Självklart, vill han ju sälja också. Gäller detta då enbart för Hifi-klubbens personal och gör det per automatik Pipen till en dålig högtalare

,
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/05 :  19:38:29  Show Profile Send matte76 a Private Message
hayabusa: Nej då. Jag kan ju inte veta att det var så, men om en säljare av ett märke säger att han föredrar det framför ett märke de inte säljer blir jag i alla fall lite misstänksam. Energy är f.ö ingen kandidat längre, det står mellan Dali och Vienna.

Edited by - matte76 on 2005/05/05 19:42:33
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/05/05 :  20:41:27  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Vole: Nej, har inte hört den nya, vissa högtalare funkar bara inte för mig och jag bestämde mig ganska fort, tre månader, för att inte ha kvar V.A för de passade mig inte. Heliconen hade jag det oförställda nöjet att tillbringa 4 dagar med och det spelades mycket. Så om Matte undrar vilken han borde välja, med förutsättning av att det är den elektronik han använder som postats i hans inlägg, så kan jag inte annat än att hoppas att han tar dansken.

Sen... så tycker jag att det är rätt häftigt att betala de pengarna ett par 400 kostar nya, men med Mattes bytesfrekvens på högtaleri så finns det en chans att jag snart kan köpa hans, och jag vet vad han har gett för dem...

Mvh Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Edited by - Beat on 2005/05/05 20:42:16
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/05/05 :  20:55:42  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:

Pratade med en försäljare på Hifi-klubben i Malmö som haft ett par Energi veritas, och bytt dom mot ett par Hellicon 800. Om man jämförde dom lät det ungefär som någon hängt en handduk över Energi veritas sa han. Överreklamerade enligt hans bedömning.

Ursäkta hayabusa, men den försäljaren var troligtvis helt döv Detta var bla roligaste som jag läst på länge... Ja varför har jag så kul, jo därför att jag och en kompis som var ute efter högtalare i klassen uppåt 100.000kr lyssnade på DALI Euphonia MS5 och B&W N802 ett flertal gånger på Hifiklubben innan han bestämde sig för B&W burkarna. Och innan vi gjorde detta så lyssnade jag bla på Hellicon i samma rum, och Hellicon 800 spelar inte alls i samma klass som 802orna och MS5. Men det är nu som det roliga kommer, kompisen har sålt sina B&W N802 och han bytte till Energy Veritas, varför?. Därför att de spelar nästa i samma liga som B&W N802, men till ett mycket lägre pris, och så behöver de absolut inte sådana svindyra grejer som B&W N802 behöver för att blomma ut totalt, både i effekt och kvalite. Så att säga att Hellicon 800 är en klart bättre högtalare än Energy Veritas är det roligaste som jag läst på länge. Och varför låter då Energy Veritas högtalaren så bra för pengarna då, ja det är bara att titta på lådkonstruktionen och kvaliteten på den. Inget speciellt alls, utan pengarna har lagts på annatVisst har smaken betydelse i slutändan, men Veritas spelar i en högre division än vad priset avslöjar. De som inte tror mig, så låna hem ett par av Siba och testa!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/05/05 :  22:11:06  Show Profile Send vole a Private Message
Beat !

quote:
Voel: Nej, har inte hört den nya, vissa högtalare funkar bara inte för mig och jag bestämde mig ganska fort, tre månader, för att inte ha kvar V.A för de passade mig inte

Som både jag och Mahler redan har antytt så handlar detta om Beethoven och inte Mozart. Sen kan jag tycka det är ytterst märkligt att man överhuvud taget har en åsikt om ett par högtalare som till för en vecka sedan inte fanns på marknaden, dvs. den nya Mozart Grand.

Jag vet ej vad du har för tidigare erfarenhet av högtalare men jag kan dock säga att Jag själv dömt ut högtalare men fått på fingrarna för det när det dykt upp en nyare modell.

Gällande dina referenser så handlar det om ljudet från den gamla Mozart och då finns det inget att tillägga i denna tråd

Sen ang. Mattes elektronik,

quote:
Så om Matte undrar vilken han borde välja, med förutsättning av att det är den elektronik han använder som postats i hans inlägg, så kan jag inte annat än att hoppas att han tar dansken.

Beat, har du testat Beethoven eller någon av VA´s högtalare med elektronik från Primare ? Om inte så tycker jag nog att du ska göra det först, innan du överhuvud taget har något att tillägga ang. val av komponenter till högtalare.

Nu hoppas jag att du inte tar detta som "Farmor Astrids" hårdnackade gnäll, utan som en del i det som postas i tråden

Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2005/05/05 :  22:18:26  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Som sagt, har inte hört dom själv och skrev bara vad han tyckte. Verkar vara tvärtemot din erfarenhet, kan inte säga emot någon av er.
Lustigt vad det kan skilja. Kanske det ligger något i att man aldrig skall lita på en säljare från Hifi-klubben. Hade gärna lyssnat på ett par energi, men efter att jag skaffa mina 802or blir jag nästan alltid missnöjd vid test av andra lådor.

,
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000