HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vienna Acoustics Beethoven CG - Lyssningsintryck
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/28 :  11:27:58  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag har ju aldrig jämfört Dynaudio Contour och Dali Helicon sida vid sida (Amphion har jag inte lyssnat på alls), men mitt intryck är att dom bland annat skiljer sig åt genom hur dom förmedlar ljudbilden. Dynaudio är mer tillbakahållna, inte så att ljudet är instängt, men det ligger där liksom framför en lugnt och fint utan att tränga sig på. Med Dali kastas liksom ljudet mer ut mot lyssnaren "in your face", vilket ger en känsla av ett mer dynamiskt ljud, vilket jag personligen föredrar... Båda högtalarna får nog betraktas som hyfsat neutrala klangmässigt.

Nåväl, flummig beskrivning kanske, och helt subjektivt, men kanske ändå ett bidrag. Kul att höra vad Matte kommer fram till för slutsatser!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/04/28 :  11:32:36  Show Profile Send bjarne a Private Message
En liten stilla undran....
Har jag missat ännu ett byte, eller har du inte primaregrejer som du ska driva högtalarna med?! Det enda raka är väl att ta med åtminstone förstärkardelen när du lyssnar. Det rör sig ju ändå om en del pengar, och med din historia vore det ju minst sagt trist om du kom hem med något som inte passar hemutrustningen. Detta som kommentar till hifiklubbsutbudet.

Trevligt med en kommande recension!
/bjarne
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/28 :  11:35:08  Show Profile Send matte76 a Private Message
Du har nog rätt Bjarne, men innan ett ev köp ska jag försöka lyssna med mina egna grejor hemma. Idag (samt på söndag) är en "första lyssning" av alternativen bara.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/04/28 :  11:54:36  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
varför kan du inte testa Beethoven? Har du ingen bil. Själv så väntar jag på mina Strauss.... :)

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/28 :  12:19:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nej, har ingen bil...kan ev lyssna på gamla modellen av Beethoven i helgen, får se om det löser sig. Grattis till Strauss Hinken, trodde du skulle ha Von Schweikert VR4jr...

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/04/28 :  13:14:42  Show Profile Send Mahler a Private Message
Självklart tar man Strauss i det valet Matte!!

Hinken har helt enkelt god smak!

Ehrrmmm!!

Nåja,

Du lägger väl ut uppackningsbilder och lyssningsrapporter eftersom Hinken?!?!??!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/04/28 :  13:37:06  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Mahler: Det kan du lita på. Kommer tillsammans med Solid tech bänken och Audio Aeron. :)

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/04/28 :  13:44:52  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Solid tech bänken

Det finns ingen rättvisa!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/29 :  13:18:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Uppdatering: Återkommer med lyssningsintryck av Dali Helicon 400 på söndag efter att ha lyssnat på den dels på Hifi-klubben i Malmö och dels hemma hos en som säljer dem begagnat. Amphion Xenon hade de tyvärr inte på Ljudprodukter här i Malmö och vet ingen som har den i min närhet heller, så har fått nöja mig med att lyssna på lillebror Creon hos Jonasihm här på forumet, som låter klart trevligt. Vienna Beethoven blir det nog inget med tyvärr, säljaren av dem här på forumet ställde en del lite märkliga villkor..

Som det är nu står det mellan Dali och Amphion men det kan ju ändras. Har ingen jättebrådska även om det är trist utan musik hemma...Min budget? Helst inte mer än 25k, tänkte köpa begagnat (endast golvare är aktuella).

Edited by - matte76 on 2005/04/29 13:27:25
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/04/29 :  14:25:42  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
ta ett tåg till Ängelhom. Resekostnaden är väl noll om man jämför med ditt köp?

Mvh/Henrik
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/29 :  15:14:01  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hinken: Kan inte köpa dem till ett bra pris i jämförelse med mina andra alternativ, så de går bort om det inte dyker upp något alternativ som innebär att jag kan köpa dem för max 25k..

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/04/29 :  15:35:55  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Det säljs ut par Vienna i Danmark som du kan få för 35 eller de Beethoven som finns på forum för 20tkr.

Mvh/Henrik
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/29 :  16:20:19  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hinken: Det vet jag, de för 35 är över min budget med 10k som jag skrev ovan och han som säljer Beethoven för 20k (danska, plus fraktkostnad..) vägrar ordna med frakten, den får jag själv fixa..dels har jag ingen bil och dels hämtar Bussgods inte i Danmark (har frågat)

Edited by - matte76 on 2005/04/29 16:21:04
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/01 :  17:57:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har varit och testlyssnat Dali Helicon 400 nu hos en privatperson som ska sälja. De var mycket allround och klarade tung musik och hårdrock klart bättre än Audiovector enligt mig. Fylligt, varmt ljud men med mycket detaljer. Påminner en del om Dynaudio Contour S3.4 i ljudkaraktären, även om jag inte jämfört de sida vid sida. De ligger bra till för köp om jag får dem till ett bra pris. Finishen var f.ö också mycket bra. Konkurrenten Amphion Xenon kan jag tyvärr inte lyssna på.

Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/01 :  22:54:19  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Vad trevligt.Tyckte också om återgivningen i dom högre registren.Basen var däremot lite bumlig men det var väl antagligen akustik/placerings problem.

Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2005/05/01 :  23:19:52  Show Profile Send Shullman a Private Message
ENERGY VERITAS 2.4 för 26000:-! på hi-fi magasinet, ska ju vara ruggigt prisvärda

Edited by - Shullman on 2005/05/01 23:20:59
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/02 :  07:06:01  Show Profile Send matte76 a Private Message
Llönnblom: Jag upplevde inte basen som bumlig men det är ju olika hur man upplever det. Ska lyssna på dem idag igen på Hifiklubben.

Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/02 :  11:54:01  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Som jag sa innan så var det förmodligen rummets fel.Det var på klubben i Växjö och dom hade nyligen öppnat den delen och inte hunnit med några akustikförbättringar.Har inte varit där på ett tag nu.Kanske har blivit bättre nu.

Edited by - Llönnblom on 2005/05/02 12:43:53
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/05/02 :  19:05:25  Show Profile Send geldis a Private Message
Jag lyssnade på Dali Helicon 400 och jämförde med Energy Veritas 2.4i. Dalin hade inte en chans IMHO. Jag valde Energy. Dalin har en väldigt trevlig topp men som helhet är Energy den bättre högtalaren. Som sig bör, då den är dyrare. Men som sagt det börjar dyka upp lite begagnat nu. Misstänker att Elgiganten sålt en hel del. Just att Elgiganten är återförsäljare medför att högtalaren kanske inte räknas upp som tänkbar kandidat, men lyssna på den om du får tillfälle. Ligger runt 26-28000 för I(i) modellen begagnad.
mvh

geldis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/02 :  20:08:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har inte sett (i)-modellen begagnad, bara den tidigare versionen. Finns för 26k på hifimagasinet just nu.

Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/05/02 :  21:27:42  Show Profile Send geldis a Private Message
Vad jag än säger pratar jag för min sjuka mor...

Dessa högtalare förtjänar det goda omdömmet de fått i svensk och norsk hifi-press men de behöver ett stort rum. Mitt rum är på 29 m3 och det är på gränsen för att fungera. 2.4 modellen är (tydligen) inte sämre ljudmässigt men har haft problem med baselementen och att de kompremerar vid VÄLDIGT höga ljudtryck. Inget som jag har erfarenhet av eftersom jag har (i) modellen.

Gillar man ljudet är detta en väldigt prisvärd högtalare (tack Elgiganten!) men riktigt billiga är de ju inte heller, allt är relativt. Elgigantens pris ligger runt 45000 med ingen prutmån förmodar jag :-).
mvh
edit: förtydligade texten 2.4 vs 2.4i

geldis

Edited by - geldis on 2005/05/02 23:58:18
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/05/03 :  09:37:42  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Matte76:

Vad blir det för högtalare?

/Micke
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/03 :  09:39:54  Show Profile Send matte76 a Private Message
Står mellan Vienna Beethoven Concert Grand, Dali Helicon 400, Amphion Xenon och Energy Veritas 2,4. Troligen någon av de två förstnämnda eftersom jag kan/har kunnat lyssna på dem innan köp.

Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/05/03 :  11:21:30  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Spännande...när slår du till?

/Micke
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/03 :  12:25:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
Troligen senast söndag, men det kan bli nästa vecka också beroende på när lyssningar kan ske osv.

Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000