HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Quad 303
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2005/06/09 :  19:08:29  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Vad har ni för erfarenheter av dessa? Jag tycker personligen att de har en riktigt läcker design och smidig storlek och blev lite småsugen på att köpa ett sådant. Vad kan man förvänta sig för ljud om man hittar en i bra skick (misstänker dock att man kan få "renovera" dem lite då de ju har några år på nacken)?



Den till höger om någon undrar.


mvh, Niclas

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/06/09 :  20:02:06  Show Profile Send mats31 a Private Message
Ägde förförstärkaren (QUAD 33 -- den till vänster) för många år sedan. Militärlook, gedigen känsla i knappar och vred och otroligt fulsnygg. Och den har tonkontroller...och en high-end slope kontroll eller vad det hette för att filtrera bort skivknaster . Ljudet...antagligen helt OK...men ingen uppfattning eftersom min anläggning i övrigt var rätt risig. Sålde den för 500 i Gula Tidningen och ångrar det fortfarande . Rekommenderas!! Kommer bara att stiga i pris! Antikstatus och kult redan nu eller åtminstone om 20 år!!

/M

Edited by - mats31 on 2005/06/09 20:08:42
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/06/09 :  22:50:16  Show Profile Send mace a Private Message
Har använt två stycken varje dag se senaste fem åren, gillar ljudet skarpt.

Ordet "bulletproof" passar väldigt bra

Om i Ängelholm....kom förbi

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/06/09 :  23:03:28  Show Profile Send JonasY a Private Message
En liten undring Är det "vanliga" RCA-utgångar respektive högtalarutgångar som används eller är det någon äldre kontaktmodell?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2005/06/09 :  23:23:03  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
mats31:

Precis är min känsla för dem!


Mace:

Tyvärr bor jag lite väl långt bort, annars hade jag gärna tittat förbi!
Du törs ge dig på en beskrivning av hur du upplever ljudkaraktären?


JonasY:

Av de exemplar jag sett verkar det vara en lite speciell kontaktmodell, fast de verkar vara ganska så moddningsvänliga slutsteg. Har sett engelska sidor som säljer en massa uppgraderingar och om jag inte minns fel även en helt ny "baksida" till dem, med kontakter som stämmer bättre överens med dagens standard.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/06/10 :  00:47:27  Show Profile Send mace a Private Message
4-stifts DIN på ingången annars "normalt"

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/06/10 :  08:05:09  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Ang. 303: byt ut alla elyter, byt ut de keramiska kondingarna mot något bättre, sätt en PP på ingången - kolla på www.net-audio.co.uk för tips på ombyggnad, kolla även quadhifi och quad_33 på www.yahoogroups.com. Det har varit en del på senaste tiden om dom här grejerna. 303:an har ett mjukt ljud, inte helt olikt ett par Quad II, förresten
Phono -> 4-pol DIN av hög kvalitet köper du hos www.flashbacksales.co.uk (han lägger ut på ePay också)
mvh
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2005/06/10 08:08:01
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2005/06/10 :  08:38:53  Show Profile Send jari a Private Message
Min första Hifi var en 33-303 kombination som jag levde med och ägde till bara för några år sedan.Det gäller nog att högtalarna är rätt lättdrivna för att det skall komma till sin rätt,för så mkt pulver är det inte slutsteget.Det har ett väldigt trevligt mellanregister
som bara det gör att jag mkt väl kunnat leva med den under resten av mitt Hifi-liv.
Harmony Design,moddar dessa om så skulle behövas.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/06/10 :  09:37:33  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Ang. 303: byt ut alla elyter


Glömde säga att jag gjorde det för ungefär 2 år sedan, klarare diskant och snärtigare bas Inte svårt -- jag klarade det ju

quote:
303:an har ett mjukt ljud
Men Vi upplever det inte som "ulligt" som en del kritiserar det för, mycket trevligt mellanregister oxå Lyssningstrött ???????????

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/06/10 :  09:40:06  Show Profile Send mace a Private Message
Ps, Jag har snart en 4 meters kabel från flashbacksales över, --> 2 DIN ifall någon tänker köra med en 303/högtalare.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2005/06/10 :  13:25:14  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Det känns himla lockande att investera i en eller två 303or. Vill man uppgradera sig finns ju hur mycket som helst att dregla över på: http://www.net-audio.co.uk/

Någon som har erfarenhet av att använda två stycken, en för varje högtalare? Enda nackdelen med dom som jag ser det är effekten, och använder man två så bör man ju få lite mer "pulver".

Mace: Hur fungerar egentligen högtalaranslutningen på 303or? Tar den banankontakt?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/06/10 :  13:28:17  Show Profile Send Zombie a Private Message
303 har antingen bananer eller 2-pol DIN
om du har 2-pol DIN, kanske 3-pol XLR-panelhonor passar i hålen

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2005/06/10 13:29:54
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2005/06/10 :  13:36:21  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
http://www.net-audio.co.uk säljer dom ju nya "baksidor" till Quad 303.



Riktigt elegant.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/06/10 :  13:40:50  Show Profile Send EAR a Private Message
Även QUAD själva har full service på sina prylar.
De garanterar att de kan fixa och renovera eller för den delen få dem uppfrächade till nyskick oberoende av ålder.
Hur många företag kan skryta med det
Sen är kanske prisfrågan en helt annan sak

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/06/10 :  13:46:09  Show Profile Send mace a Private Message
Vi har bananer. Vi använder som sagt en 303 per 57-stapel, en kanal per högtalare. Det fungerar perfekt, Vi provade även att driva ett par B&W 601 S2 med en kanal för diskant och en för bas, ingen brist på kräm. Det är ju inga 5-Kw stärkare och Vi har aldrig provat dom tillsammans med erkänt svårdrivna högtalare.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2005/06/10 :  14:40:10  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Waaooo.. Quad känns jätteintressant måste jag säga. Har även funderat på att köpa ett biffigare slutsteg, typ rotel eller nad med ~300 watt. Men Quad känns (utan att ha lyssnat) som en trevligare lösning både utseendemässigt och känslomässigt. Möjligt att andra slutsteg kan låta renare och mer korrekt, men väger man in annat som estetik och magkänslan så smyger Quad nog ikapp och eventuellt förbi när man väger samman allt.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/06/10 :  14:58:30  Show Profile Send mace a Private Message
Precis !!!

M

edit, stävnung

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2005/06/10 16:01:56
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2005/06/10 :  15:01:34  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Välkommen till den andra sidan, typ.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/06/10 :  16:34:36  Show Profile Send EAR a Private Message
Lite mer Quad
Quad - The closest approach...

Our service department are the envy of the industry. With over 143 years collective experience in servicing products from the 1930s through to the new products - we can diagnose, treat and return your product in full working order within just a few days - and that includes products over 50 years old.

Please contact the team using one of the methods below.

e-mail : info@quad-hifi.co.uk
Telephone (from UK) : 0845 458 1122
Telephone (international) : +44 1480 452561
Fax : +44 (0) 1480 413403
Post : Quad Service, Unit 4, St Margarets Way, Stukeley Meadows Industrial Estate, Huntingdon, Cambs PE29 6EB
Det är där ingen som slår

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000