HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vienna Acoustics Beethoven CG - Lyssningsintryck
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/05/07 :  06:11:18  Show Profile Send Per100 a Private Message
Mayro, matte är inte annorlunda dig eller mig eller de flesta.
Han kan inte hålla sig. Resten få man ta när det
kommer då Men visst har man kört huvudet i väggen
men då med så mycket rikare på erfarenhet.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/07 :  09:08:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
Leif B: Ja, hittills tycker jag det. Scan-speak diskanten är lite mjukare (men lika detaljerad) än AV:s heildiskant.

Mayro: Har bra koll på nya rummet, har varit där två gånger redan.

Vole: Jag tycker inspelningen varierar på Bad religions skivor, hörde på "Stranger than fiction" igår, och där är ljudet sådär. Ska testa de andra idag och imorgon. Såg dem förresten på Mejeriet 2004. Testade Iron Maidens "Piece of mind" och Bad Religions "The empire strikes first". Lät kanon när ljudvolymen gick upp!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/07 14:49:28
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/05/07 :  23:09:06  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ok Matte!!

Nu vill iallafall jag ha en uppdatering på intrycks läget!!

Nöjd eller?

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/08 :  08:03:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
De låter mycket bra i alla register (framförallt diskanten är väldigt detaljerad men ändå behaglig), men kräver ett stort rum med en bra bit till bakvägg verkar det som. Känsligheten är 91 db/4 ohm, men jag får skruva upp volymknappen ordentligt för att få högt ljud. Är de trögdrivna trots siffrorna? Skriver en längre rapport efter dagens lyssningar.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)

Edited by - matte76 on 2005/05/08 08:33:15
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/05/08 :  12:18:05  Show Profile Send Mahler a Private Message
Vienna blommar definitivt ut med starkare doningar!!

Ingen tvivel!!

Själv fick jag ju investera i lite slutsteg ochså i samband med Strauss!!

Men å andra sidan har du väl inte direkt "klena" doningar idag!! Vad kör du med?

Kör du med för/slutsteg av starkare typ skall du knappast ha problem med Beethoven oavsett om du för höja volymen lite mer än du är van vid..

Vad gäller rummet stämmer det att Vienna ger en väldigt stooort mäktig och pampig ljudbild så ett större rum mår högtalarna bara bra i!! Jag har för tillfället dock endast 20 kvm rum och spela i så jag längtar och längtar till nästa flytt!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/05/08 :  13:19:26  Show Profile Send drkim a Private Message
Hej!

Jag har ju som bekant den gamla modellen av Beethoven - samma spec på känslighet och verkningsgrad.
Kan utan problem köra dessa med både mina rörmonoblock á 50 watt och mitt McIntosh MC 7100 på 2 X 100 watt

Kan tillägga att McIntosh och Vienna är som gjorda för varandra, kommer definitivt bli uppgraderingar både inom McIntosh och Vienna vad det lider

PS! Mina Beethoven kan ev vara till salu.. Som sagt mkt sugen på ett par Strauss

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/05/08 :  14:16:07  Show Profile Send Mahler a Private Message
heheheee!!

Vad är det man säger! En gång Vienna alltid Vienna!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/08 :  14:37:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har bestämt mig för att det inte blir dessa Vienna Beethoven Concert Grand. De kräver ett för stort rum och för stort avstånd till bakvägg för att basen inte ska ta överhanden och bli lite bumlig, enligt mina intryck. Dock gillar jag ljudet som sådant (stort, varmt och dynamiskt), de är mycket allround och passar de musikgenrer jag lyssnat på. Är intresserad av lillebror, nya Beethoven Baby Grand, som är lägre, lite mindre djup och har ett baselement mindre. Kan dock ej lyssna på den hemma innan ev köp.

Edited by - matte76 on 2005/05/08 14:39:22
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/05/08 :  19:44:47  Show Profile Send drkim a Private Message
Hej Matte!

Känner faktiskt inte igen problemen du nämner - har ju i o f inte hört nya Concert Grand...
Visst stort ljud, mkt detaljer och en laidback spelstil köper jag, men min bas är snabb, tajt och inte alls bumlig.
Kort sagt en högtalare med en mkt god balans - kanske skulle mina passa dig bättre än Concert Grand?

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/08 :  19:53:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
drkim: Nya Concert Grand är vad jag förstått en klart större högtalare än de gamla Beethoven du har och kräver större rum och avstånd till bakväggen för att basen ej ska bli bumlig. Lillebror, helt nya Baby Grand kan dock vara aktuell.

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/05/08 :  23:03:22  Show Profile Send drkim a Private Message
Ok - kanske ska test mina Beethoven i nya lägenheten innan jag byter... hmmm
Har ett mindre lyssningsrum nu än jag hade i villan..
Renovering pågår - så stereon står nerpackad..

Nåväl lycka till med jakten

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/05/08 :  23:54:11  Show Profile Send vole a Private Message
drkim, gällande den nya beehoven och den gamla så är det en ordentlig skillnade i ljudbilden. Den nya Beethoven Concert Grans lägger upp en betydligt större ljudbild och går även djupare i basen och detta är ju inte så konstigt med tanke på att det har laggts till en 7" till på den.

Att ha eller att ha varit ägare av den gamal modellen ger endast en förmån av att vara medveten om VA´s (enastående)ljudkaraktär, den går inte att jämföra med den nya modellen.. diskant,mellanregister och bas är i en ny skola för sig.

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/09 :  07:43:51  Show Profile Send matte76 a Private Message
Håller med Vole om det han skriver ovan. Man behöver också enligt min uppfattning ett stort lyssningsrum med möjlighet till stort avstånd till bakväggen, troligen minst 60 cm men gärna mer, för att nya Beethoven ska passa. De behöver en del luft. Hur det är med den gamla modellen vet jag inte.

Edited by - matte76 on 2005/05/09 07:57:32
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2005/05/09 :  12:51:35  Show Profile Send buris a Private Message
hej matte76!
du har inte funderat på att låna hem mozart granden, dom kanske skulle passa bättre i ditt rum.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/09 :  13:06:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Buris: Hade jag gärna gjort, men det går inte. Jag är dessutom mest inne på Beethoven Baby Grand, mellanmodellen i nya serien.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/09 :  13:38:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jaha! Beslut har tagits! Det blir Vienna Acoustics nya Beethoven Baby Grand. Kommer hem om ca en vecka eller lite mer..

Edited by - matte76 on 2005/05/09 13:46:40
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/05/09 :  14:01:56  Show Profile Send drkim a Private Message
Grattis!

... och välkommen till Vienna klubben

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/05/09 :  14:04:27  Show Profile Send drkim a Private Message
Vole!

Vet du hur den nya står sig mot Strauss? Har de liknande ljudkaraktär? - jag antar att strauss måste vara bättre på det mesta, eller?

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/09 :  14:17:04  Show Profile Send matte76 a Private Message
drkim: Tack!! Ska vi ha Vienna-fester framöver?? Med tanke på prisskillnaden bör väl Strauss vara en del bättre...sen om det är värt denna prisskillnad är som vanligt inom hifi-världen upp till var och en.

PS: Lycka till med försäljningen av dina Beethoven.

Edited by - matte76 on 2005/05/09 14:26:29
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/09 :  14:18:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
Så får vi se hur länge jag behåller dessa högtalare...

Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2005/05/09 :  14:25:58  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Får gratulera till det nya köpet, skall bli gött att provlyssna dem med några sköna plattor och en back öl, vi bör köra lite betting på hur länge folk tror du kommer behålla dem, jag tror 5 Månader

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40

Edited by - Jonasihm on 2005/05/09 14:26:39
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/09 :  14:27:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jonas: Ölen ska flöda...

Själv tror jag på 12 månader, sen har jag sparat ihop till mina nya B&W 802D...

Edited by - matte76 on 2005/05/09 14:28:10
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2005/05/09 :  14:29:25  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
12 Månader låter länge blir till att sälja dig många gånger på Huvudbangården i Köpenhamn om du skall finansiera det, eller ge Hjalle ett blåsjobb Det är ett schysst mål i livet att vilja äga ett par B&W nautilus du får försöka hitta ett par begagnade i framtiden kanske

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40

Edited by - Jonasihm on 2005/05/09 14:51:51
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/09 :  14:33:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
blir till att sälja dig många gånger på Huvudbangården i Köpenhamn om du skall finansiera det, eller ge Hjalle ett blåsjobb

Larsson du är motbjudande... Tror du Hjalle betalar mycket för det? Cash har han ju...

Det kan nog dröja innan de finns begagnade, men inom ett par år så kanske...den som lever får se som de säger.

Edited by - matte76 on 2005/05/09 14:49:45
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/09 :  16:23:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Känner faktiskt inte igen problemen du nämner - har ju i o f inte hört nya Concert Grand...
Visst stort ljud, mkt detaljer och en laidback spelstil köper jag, men min bas är snabb, tajt och inte alls bumlig.
Kort sagt en högtalare med en mkt god balans - kanske skulle mina passa dig bättre än Concert Grand?
Jag har för mig att Matte76 har ett rum som inte är helt optimalt vad gäller akustik medan drkim har (/hade) dämppaneler.

Kanske häri skillnaden ligger?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000