HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vienna Acoustics Beethoven CG - Lyssningsintryck
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/04/22 :  09:11:54  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Jag tror helt enkelt att du letar efter högtalare och elektonik som befinner högt över det prisegment du lagt dig i

Tanken har även slagit mig faktiskt!!

En sak är säkert.. Med ALL elektronik OAVSETT prisklass får du kompromissa! Och där du blir av med vissa "irritationer" och "problem" hittar du nya! Garanterat!! Den där friskheten och fjäderlätta diskanten och vitaliteten som du har i AV kommer du säkert sakna med varmare burkar. Dom lär du till en början uppleva som instängda och ev. tråkiga.. Skall du bara ROCKA FETT vet jag ju inte ifall du nödvändigtvis måste köpa fin fina burkar.. Nä. Cervin Vega och ok slutsteg så lär du bli nöjd!

Med Strauss har jag äntligen blivit av med all hårdhet, vasshet, syntetisk känsla etc etc. Men istället har jag en resonanslåda i v-rummet som heter duga... Kommer inte kunna spela Strauss på max förmåga förrän jag flyttar till större rum.. Men snart hittar väl lite Svanå absorbenter hem hoppas jag!!

Vad säger du Sladd?

Nåja! Hoppas bara att du inte tror att nya burkar kommer att lösa alla dina problem! Och slutligen!

Återigen med tanke på att du vill ha upplösning, noll vasshet, dynamik, bas och luftig framtoning är Vienna ett extremt bra val!! Och det har du inpå knuten i Lanskrona inte sant? Du behöver inte köpa sisu-burkar!! LYSSNA FÖRST köp SEN!!!!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2005/04/22 09:16:00
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/22 :  09:34:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag tänker inte köpa denna gången utan att lyssna ordentligt först med några favoritskivor (hårdrock, grunge, rock), så du behöver inte oroa dig för mig Mahler! Sen vet jag att nya högtalare inte löser alla problem, kompromissa får man göra tills man köper högtalare i 100.000-kr klassen och uppåt...men bara det låter bra med rock/hårdrock och även med akustiskt är jag nöjd några år framöver..

Dr.Nope: Ska nog testa med olika högtalarkablar med de nya högtalarna, för att få bort eventuell vass diskant.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/04/22 09:38:04
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/04/22 :  09:54:09  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Tänkte mest om du testat med dina nuvarande högtalare för att kolla om de kanske duger ändå.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/04/22 :  10:11:38  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Håller med Dr.Nope. Högtalarbytet skall vara sista utvägen!

Jag tycker du skall testa nätkablar. Kan mjuka upp ljudet och även minska grötigheten. Förstår inte varför du inte testar. Att testa kostar inte så mycket eller ingenting. Att byta högtalare kostar mycket mer!!!

Har egna erfarenheter av nätkablar som gjort underverk med mina MA Silver 5i lite ettriga/vassa diskant och minskat grötigheten i ljudet.

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/22 :  10:23:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har faktiskt testat SR:s nätkabel kort, skillnaden blev inte så stor...som jag upplever det är det inte tillräckligt med kablar för att kompensera för den vassa/kyliga (men luftiga) diskanten som jag vidhåller att AV Mi3 Avantgarde har. Passar viss musik men inte riktigt min favoritmusik. Kablar är finjusteringar tycker jag, inget som totalt kan ändra högtalarens ljudkaraktär och diskantåtergivning, vilket hade behövts i detta fallet.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/22 :  10:58:40  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag tror ju då att "uppgraderingssjukan" handlar mer om psykologi än om hur det faktiskt låter. Skulle bli mycket förvånad om ett byte från Audiovector till Amphion eller Vienna eller vad som helst skulle leda till att Matte INTE la in nya säljesannonser här inom en snar framtid (av högtalare eller elektronik eller vad det kan bli nästa gång). Har man väl hamnat i tokuppgraderingscirkusen tror jag i princip att man måste tvinga sig själv att stanna upp för att det inte ska fortsätta. (Ursäkta jämförelsen: Är man alkis blir man inte av med sina problem för att man köper dyrare sprit).

Att Matte skulle ha för dåliga grejer för att kunna bli nöjd? Get real! Den stora majoriteten av vår befolkning sitter helnöjda med anläggningar för under 10 papp. Är dom döva? Nej, kanske lite otränade på "finlyssning" men framförallt har dom satt en gräns för vad som är rimligt att lägga på en musikanläggning. När uppgraderingsjävulen verkligen har klorna betvivlar jag att ens ett par B&W 802D med Boulder försteg och monoblock och Wadia drive och dac (eller vad man nu kan komma på att dregla över) skulle lösa problemen. Letar man fel kommer man alltid kunna hitta dom: "Nej, jag tycker nog att basen är aningens för rund när jag lyssnar på reggae, jag bara måste ha ett nytt försteg".

Kan inte någon akusitikkunnig snubbe här hjälpa Matte med rummet istället, och gå hem till honom och fixa lite och säga till honom "hallå påg, det låter ju sjuuukt bra för tusan!". På något sätt tror jag det skulle hjälpa mer än ännu ett högtalarbyte.

/En välmenande Blue

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/22 :  11:09:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blue: Som du resonerar skulle alla högtalare för säg 30.000 låta likadant, bara man justerar rummets akustik. Audiovector låter mycket bra på tex akustiskt, klassiskt och pop, men inte till all musik som tex tyngre rock. Tycker JAG! Vissa tycker säkert de är bra till tung rock. De är ju transientsnabba och luftiga, men enligt mig lite för mycket "in your face" med sin speciella diskant. Innan jag köper nya högtalare kommer jag att nogrannt utvärdera dem med den musik jag vill att de ska låta bra med, för att undvika fler byten.

Högtalaren färgar ljudet klart mest tycker jag, det handlar inte om att jag måste lägga mer pengar för att bli nöjd utan om att hitta högtalare som låter bra tillsammans med min elektronik och rum med den musik jag vill.

Olika högtalare har ju olika ljudkaraktär och passar olika musiktyper olika bra. Håller du inte med Blue? Bara för att man lägger upp 30.000 betyder inte det att högtalaren automatiskt låter bra med allt om man har rätt akustik och elektronik.

Edited by - matte76 on 2005/04/22 11:12:53
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/04/22 :  11:09:56  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Kan inte någon akusitikkunnig snubbe här hjälpa Matte med rummet istället, och gå hem till honom och fixa lite och säga till honom "hallå påg, det låter ju sjuuukt bra för tusan!". På något sätt tror jag det skulle hjälpa mer än ännu ett högtalarbyte.

Sladden har varit framme redan och erbjudit sina proffs tjänster!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/22 :  11:38:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
Sladden är välkommen hem till mig när han vill/kan...

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/04/22 :  11:44:49  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
"men framförallt har dom satt en gräns för vad som är rimligt att lägga på en musikanläggning".

Det måste väl ändå vara upp till gemene man vad som är rimligt att lägga. den texten var lite väl fördomsfull. Jag har lagt betydligt mycket mer ä de flesta andra. Jag har ingen dyr bil tjänar bra och reser nästan aldrig. Det handlar ju om att pririotera.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/04/22 :  11:58:06  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Matte, köp en Macintosh MA6900 integrerad förstärkare istället, då får du t.o.m en equalizer på köpet, så kan du dra ned diskanten lite om den blir jobbig, allt till det facila priset av 69000 SEK, Då har du nog kraft o High-end så det räcker.

Skämt åsido...är lite benägen att hålla med vissa att kanske du inte ska välja så mycket "High-end-transparent-ljud" om du mest vill lyssna på hårdrock, grejen är kanske att det inte är rätt med för avslöjande grejer till påträngande musik, du kanske får krypa till korset och acceptera att du vill kunna justera ljudet beroende på musikval, så tonkontroller eller en Behringer rumskorrigerare vore kanske inte helt fel för dig Matte.

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/22 :  12:14:12  Show Profile Send Blue a Private Message
Hinken74: Givetvis är det upp till var och en att bestämma hur mycket pengar man vill spendera på sin anläggning! Jag har bara svårt att tro att någon blir lycklig av att hela tiden leta fel på dom prylar man har, sälja och skaffa nytt, om och om igen.

Thomas Ö: Det där är en sexy beast till stärkare det där... Akta så att du inte frestar Matte för mycket nu! ; )

Matte76: Självklart låter olika högtalare olika. Det är lite av poängen med att det finns en marknad för så många olika märken. Vad jag försöker säga är... För inte så länge sedan verkade du oerhört nöjd med dina AV, nu låter det helt annorlunda. Tror du inte att det finns en viss risk att det blir likadant även med nästa par högtalare, att du hittar något annat fel efter ett tag? Och så är du där igen...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/22 :  12:30:39  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
För inte så länge sedan verkade du oerhört nöjd med dina AV, nu låter det helt annorlunda

Som jag skrev tidigare, det var innan jag upptäckt bristerna vid uppspelandet av tung musik, något som tog ett tag att märka. Till annan musik tycker jag samma som innan.

quote:
Tror du inte att det finns en viss risk att det blir likadant även med nästa par högtalare, att du hittar något annat fel efter ett tag

Risken finns kanske, men hoppas inte det! Därför kommer jag göra en nogrann utvärdering med den musik jag vill ska låta bra. Kompromisser lär ju finnas, det handlar om vilka man kan leva med.

Edited by - matte76 on 2005/04/22 12:36:43
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/22 :  12:33:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Thomas Ö: Ehh..den låter säkert bra men gjord av pengar är man ju inte tyvärr... Tonkontroller etc tror jag heller inte är lösningen...

Edited by - matte76 on 2005/04/22 12:35:56
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/22 :  21:23:15  Show Profile Send sumo a Private Message
"Sumo: Smaken är olika, KennethS tex gillar deras ljud med hårdrock."
Det är väl klart att man kan lyssna på metallica & rammstein på audiovector.
Dessa är speciellt bra inspelade, det vet vi alla eller.
Det låter bra på mina avancehögtalare för 2000 spänn.
Jag trodde att vi pratade hårdrock generellt.

//Kjell
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/22 :  21:27:48  Show Profile Send sumo a Private Message
Jag lyssnar 95% på hårdrock, allt från helloween till slayer

//Kjell
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/22 :  21:38:10  Show Profile Send sumo a Private Message
Till dej Matte76.
Om du har provat JBL utan att vara nöjd så få du nog problem.
Det finns ett antal modeller, jag rekommenderar studiomonitorerna om du skall spela i ett normalstort rum skall du fylla globen eller skandinavium med ljud blir det en annan modell

//Kjell
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/22 :  21:47:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ehh jag har aldrig sagt att jag har lyssnat på JBL...

Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/22 :  21:57:51  Show Profile Send sumo a Private Message
Gör det då

Mina gamla sjuttiotalare överraskar de flesta ska du veta

//Kjell
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/22 :  22:01:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vet ej vilka JBL jag skulle lyssna på isåfall? Och var?

Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/22 :  22:09:52  Show Profile Send sumo a Private Message
Leta efter studiomonitorer bland dessa.
Recording & Broadcast Sound.
http://www.jblpro.com/pages/obsolete.htm
Jag vet inte vad modellerna heter idag, men om du bor i närheten av GBG så får du gärna lyssna på mina 4311 från 70-talet.

//Kjell
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/22 :  22:20:51  Show Profile Send sumo a Private Message
Därmed är inte sagt att all hårdrock låter bra på JBL, är det en riktig skitinspelning så är det..
Tänk dig för innan du byter...........

//Kjell

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/04/23 :  00:10:25  Show Profile Send Mahler a Private Message
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39135

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/23 :  06:30:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har kontaktat denna kille Mahler...verkar intressant..

Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/04/23 :  08:18:29  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Glöm inte kolla följande högtalare:

Bc Acoustique ACT A2/A3/A4

Dom skulle säkert passa kanon

/Micke
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000