HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vienna Acoustics Beethoven CG - Lyssningsintryck
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/21 :  15:17:23  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tja, jag vill ha högtalare som låter bra med både välproducerad musik och hårdrock till rimligt pris. Ganska enkelt. Dynaudio kan det bli, finns några kandidater nu. Det viktiga är att jag blir nöjd en gång för alla så jag slipper fler byten på några år.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/04/21 :  15:55:04  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Varför inte Audiovector Signature? Mer eller mindre lika lättdrivna som dina gamla högtalare och utan den kylinga banddiskanten.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/04/21 :  16:03:53  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Har du lyssnat på Dali Helicon?
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/04/21 :  16:04:19  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ehum...Avantgarde påstridiga? Har också väldigt mycket erfarenhet av dessa högtalare, och har använt allt från Arcams FMJ, AV8/P7 serie till Meridian:s G-serie samt Bladelius Thor/Grendel/Gondul och aldrig fått dom att låta vasst. Klart, mycket av detta är grymmare elektronik än du själv använder,men jag finner det ändå konstigt. Och jag har hamrat Metallica, Faith No More, Rammstein osv och aldrig haft det så kul. Tycker inte Signature kommer i närheten av Avantgarde. Låter snarare som ett lite kalt rum? Mina Standard Mi3 låter inte alls lika trevligt i mitt vardagsrum som i det rum jag lirat med Avantgarderna t.ex. Audiovector verkar gilla mycket dämpade rum tycker jag.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/21 :  16:27:02  Show Profile Send Blue a Private Message
"Sen köpte jag Dynaudio S3.4 helt nya för 23k (via en kontakt jag hade då) och sålde för samma summa, dvs 23k, dvs ingen förlust."

Hmm... var det inte likadant med dina Monitor Audio? Och Primare-stärkaren? Du borde kanske hålla en "fyndjägarkurs" för oss andra på forumet Matte!

PS. "Via en kontakt jag hade DÅ"... Har du inte kvar honom längre eller? Blev ni osams?

; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/04/21 :  16:37:21  Show Profile Send yudansha a Private Message
Vill bara inflika att det faktiskt inte är en banddiskant i Audiovector utan en Heil-diskant (air motion transformer).

Matte76: Visst var "kompisen" egentligen du själv...?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/21 :  16:42:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:

Hmm... var det inte likadant med dina Monitor Audio? Och Primare-stärkaren? Du borde kanske hålla en "fyndjägarkurs" för oss andra på forumet Matte!

PS. "Via en kontakt jag hade DÅ"... Har du inte kvar honom längre eller? Blev ni osams

Jo det var det... Nej, har ej kvar den kontakten. Osams? Nej, men han köpte av en butik jag anser vara oseriös. Jag kanske ska hålla en kurs, pengar att tjäna kanske..; )

KennethS: Då har vi olika åsikter om dem, tycker de låter lite kyliga och klarar inte hårdrock så bra som en del andra högtalare.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)

Edited by - matte76 on 2005/04/21 16:44:05
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/21 :  16:46:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Yudansha: Nej.

Llönnblom: Nej, de är lite för dyra i nypris (34k).

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/21 :  16:51:44  Show Profile Send Blue a Private Message
När det gäller Audiovectors olika Mi3-modeller så har ju både Signature och Super testats i Hifi-Choice på sistone. Båda fick mycket bra betyg men Super ansågs aningens mer prisvärd. Karaktären tyckte man var mycket likartad (och det håller vi väl alla med om) och det som skiljde var främst att Super inte hade lika bra "treble extension", dvs den gick inte lika högt i diskanten.

I vissa fall KAN det nog vara så att en sämre "treble extension" kan uppfattas som en "mjukare diskant", alltså det som Matte verkar vara ute efter. Och en gissning är ju att Avantgarden har ännu bättre "treble extension" än Signaturen... Isåfall SKULLE det rentutav kunna vara så att den betydligt billigare Supern skulle passa Matte bättre än Avantgarden... För i övrigt verkar ju Matte gilla Audiovector?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/21 :  16:55:26  Show Profile Send sumo a Private Message
Även jag var nära att skaffa ett par Audiovector M3 Avantgarde för några år sedan.
När du skriver att du ångrar dej så är jag glad att jag inte gjorde det.
Jag misstänkte att de kanske inte skulle passa till hårdrock

I DVD.n (Rage From the Cradle To The Stage) Rekommenderas

Edited by - sumo on 2005/04/21 16:58:36
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/04/21 :  17:33:21  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Varför lägga ner massa pengar om man vill att det skall låta beslöjat. Man kan inte få det bästa av två världar. Bättre att köpa ett par Auorum cantus eller nåt. låter lika bra (dant) till all musik. Men då har man ju tappat sina ambitioner att spela skivan så som den skall låta. Man får finna sig i att långt ifrån alla skivor är bra inspelade. dessutom anser jag att det finns varmare elektronik än du valt.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/21 :  17:43:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
Sumo: Smaken är olika, KennethS tex gillar deras ljud med hårdrock.

Hinken74: Varmare elektronik, ja det finns väl alltid. Men Primare är ganska varmt, men inte för mycket. De grejorna jag köpt tycker jag låter kanon. Sen vill jag inte att det ska låta beslöjat, men inte heller påträngande och vasst, med lyssningströtthet som följd. Jag vet många högtalare som inte låter beslöjat, men som ändå klarar hårdrock bättre än AV, tex Amphion.

Edited by - matte76 on 2005/04/21 17:45:08
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2005/04/21 :  18:11:31  Show Profile Send AndersB a Private Message
Mattias

Jag lyssnade på Amphion Xenon, Dynaudio 3.4 och QRS Merkurius innan jag köpte mina nuvarande Usher 6371:or som du vet. Luftigare men ändå fylligare och skönt befriade från hängmatta i registren(bättre mellanregister)gjorde att valet blev ganska mycket enklare...Jag lyssnar dock inte på hårdrock, men de är generösare mot sämre inspelningar än mina gamla Revel M 20.

Anders
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/04/21 :  18:16:12  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Loopen: Smaken är ju som baken. Jag tycker Avantgarden är bättre än Contour S3.4, främst i diskanten som är luftigare sen tycker jag basen är klart rappare.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/21 :  18:22:07  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Ehum...Avantgarde påstridiga? Har också väldigt mycket erfarenhet av dessa högtalare, och har använt allt från Arcams FMJ, AV8/P7 serie till Meridian:s G-serie samt Bladelius Thor/Grendel/Gondul och aldrig fått dom att låta vasst. Klart, mycket av detta är grymmare elektronik än du själv använder,men jag finner det ändå konstigt. Och jag har hamrat Metallica, Faith No More, Rammstein osv och aldrig haft det så kul. Tycker inte Signature kommer i närheten av Avantgarde. Låter snarare som ett lite kalt rum?

Japp. Jag håller helt och hållet med om att det låter som ett kalt rum..
Hör du Matte76, kan inte du ta dina madrasser/täcken i din lya och smälla in allt i lyssningsrummet för skoj skull. Att behöva köpa en högtalare med högst beslöjad diskant för att akustiken är kass känns som en väldigt dålig investering. Och då den dagen du får ett bättre rum/akustisk så kommer du istället märka hur fruktansvärt tråkiga dina högtalare istället låter.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/21 :  18:22:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hmm FBK, jag vidhåller att diskanten är luftigare och basen rappare hos AV än hos Dynaudio. Dynaudios diskant är inte lika påträngande och mer förlåtande samtidigt som basen är fylligare. Så?

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/21 :  18:30:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
sampix: Att diskanten inte är vass & påträngande betyder ju inte att den automatiskt måste vara beslöjad...allt är inte svart eller vitt.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/21 :  18:32:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
AndersK: Usher 6371 hade varit ett alternativ om jag haft möjlighet att provlyssna dem.

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/21 :  18:55:53  Show Profile Send sampix a Private Message
Jo, att du inte kan ha en högupplöst diskant i ditt rum, som det ser ut nu, är relativt svart på vitt måste jag säga (av det jag hört från Audiovector Avantgarde så låter de inte vassa)
Dvs du vill ha en mindre detaljerad = läs;beslöjad. Om det sedan är fel eller inte att köpa en högtalare med mindre detaljerad topp (bättre ordval) är upp till dig att bestämma. Men det är absolut inte det alternativet jag hade valt.

Hur skiljer sig förresten din väns med Amphion Creon rum, jämtemot ditt?

kabelskitsnackare

Edited by - sampix on 2005/04/21 18:56:49
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/21 :  19:13:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
sampix: Allt handlar inte om rummet, min väns rum är inte bättre än mitt akustiskt. Jag tycker inte mina AV passar hårdrock, inte bara pga musiken men också pga att denna relativt röriga musiktyp blir lite grötig med AV, bättre med andra högtalare vad jag hört. Men det kanske är en smaksak, liksom med diskanten.

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/04/21 :  19:22:01  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag tror helt enkelt att du letar efter högtalare och elektonik som befinner högt över det pris segment du lagt dig i. Du kommer inte vara nöjd förrän du har lagt det tredubbla minst. Ett bättre försteg cd och slutsteg så skulle nog musiken upplevas mer dimisionell. Jmlab miniutopia som ex är grym på att skapa en stor ludbild med exakt placering av instrumenten. Men då krävs det bra elektronik till. Jag har varit skitnöjd med min utrustning men har bestämt mig för att ta mig till " The next level" Men än så länge så är jag hemlig.... :)

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Edited by - Hinken74 on 2005/04/21 19:37:18
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/21 :  19:26:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Jag tror helt enkelt att du letar efter högtalare och elektonik som befinner högt över det prisegment du lagt dig i. Du kommer inte vara nöjd förrän du har lagt det tredubbla minst

Så är det absolut inte, inte i nuläget i alla fall. Men någon gång i framtiden ska jag helt klart ha riktiga high end-grejor, B&W 802D som grund med ruggigt bra stärkare till . Men det dröjer några år till...

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/04/22 :  01:11:34  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Hej matte76 och marens

Jag kan hålla med om fenomenet att vissa högtalare (tex Dynaudio contour 1.8) behöver lite högre volym för att släppa loss samt att Dynaudio är notoriskt svårdrivna, ungefär som B&W men B&W brukar kunna släppa även på lite lägre volym och är även i övrigt ganska olika Dynaudio.

Slöja över ljudet är lite mycket sagt, men med högre volym så låter allt mycket bättre. Basen och inte minst ljudbilden som målas upp skärps till ordentligt! Har man då otillräckligt förstärkeri som inte riktigt orkar med så kan man alltså aldrig få vissa Dynaudiohögtalare att spela med full potential.

Många har sagt det förr men jag säger det också... kolla upp akustiken i ditt rum!!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/22 :  07:24:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det blir troligen inte Dynaudio utan antingen Amphion Xenon eller Dali Helicon 400. Ska förhoppningsvis kunna provlyssna bägge nu på måndag. Det kan även bli Vienna Acoustics Beethoven, ska provlyssna de hemma hos mig idag om det går som det ska, eller Usher 6371, som dock verkar bli svåra att lyssna på.

Edited by - matte76 on 2005/04/22 07:51:14
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/04/22 :  08:54:31  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
En liten tanke bara; Du har inte funderat på att använda dig av en lite sunkigare koppar-kabel för att försöka strypa ner diskanten? Vet inte om det gör stor skillnad, men kanske kan ta udden av lite vasst ljud?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2005/04/22 08:56:18
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000