Author |
Topic |
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 10:02:47
|
Fanken, Matte jag blir ännu en gång imponerad av dig. Du tappar inte tålamodet trots att en del är lite "påstridiga" och inte riktigt verkar vilja förstå det du skriver. :)
Behringern kan rekommenderas å det grövsta, kör en själv, men tycker inte att den fixar problem i toppen, bas och mellanregister går att påverka bra, men toppen har jag själv problem med. Det är närmickade kvinnliga sångare som får ett rejält vasst bett i sch ljud. gillar det inte, men misstänker att det är en inspelningen som är så, för andra inspelningar, som inte är så närmickade låter bra. Sen har min högtalare nog en lite kornig topp. I alla fall, ska jag få bort det bettet med behringern får jag justera ner toppen 6dB eller mer, låter som man lagt en matta över högtalaren. :) Är på jakt efter en separat dac, misstänker att behringerns dac kan vara lite skyldig. Den är bra men man kan inte få allt för 4k. :)
Med justerat ljud blev det för mig ett MYCKET snabbare ljud, blev av med ett rätt så svårt bashäng. Har stående vågor runt 60 Hz som behringern tämjer bra. Mellanregistret upplevs som renare och klarare, kan ju ha att göra med att basen dominerade mycket förr, så man helt enkelt inte hörde genom den.
I alla fall, lycka till. Om allt skiter sig och du bara vill ha något billigt hur otroligt det än kan vara så har jag ett par Spectrum 410 som du kan köpa billigt. 100 liter låda, två vägs, tia i basen. Lite udda config men faktiskt bra. Går ner till 20 Hz i mitt rum, med full nivå. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 10:12:54
|
Tack för de värmande orden Claes, skönt att det finns de som förstår hur jag menar! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 10:19:10
|
Hehe, han är envis som synden !! Ge inte upp matte76. Att söka lite hjälp i trevandet efter ett par högtalare som passar för sin musiksmak är säkert en rätt väg att gå. Att man tycker om hårdrock är väl inget man ska behöva skämmas för. Jag tror säkert att denna musik kan upplevas bättre med en bra anläggning även om jag tycker den är alltför stökig i min smak sett. Min fråga är ; hur vill du att musiken ska presenteras? Finns lika många smakriktningar som människor.
mvh Leif B
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 10:25:43
|
Stor ljudbild, bra djup och bredd i den. Sen vill jag ha tydligt mellanregister och hyfsat fyllig bas. Diskanten ska vara luftig men inte vass och påträngande. Rent och klart ljud. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 10:46:53
|
Då tycker jag mina Proson Reality 63 MK2 skulle passa perfekt för dig. Du och jag har nog samma smak. Men jag vet att du inte nöjer dig med Proson. QRS har en del som säkert kan passa dig. System Audio gillar jag med sitt rappa fina ljud, skulle nog passa in i din beskrivning. Har du provat elektrostater? Martin Logan? Gillar du högtalare med scanspeakselement i? Vad tror du om Sonus Faber? Usher är liknande som Sonus Faber. Canton har jag hört en del men dem känns lite stela.
mvh Leif B |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 11:04:09
|
SF har jag ej hört tyvärr, inte Usher heller. Men skulle gärna vilja! Gillar Scan speak en hel del.
Har inga åsikter om Proson eller System Audio, ej heller om QRS. Har ej hört någon av dem. Elektrostater tror jag inte passar hårdrock, de går generellt ej så djupt i basen. Det jag hört av Canton har varit sådär, ganska ljust ljud. |
|
Edited by - matte76 on 2005/04/23 11:08:34 |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 12:44:56
|
Jag tycker Canton är rätt ljusa jag med. Elektrostater har nog inte bastrycket du önskar men dem är inte skrikiga i diskanten. QRS är absolut inte ljusa eller jobbiga i diskanten. Ganska naturligt lättflytande ljud, lyssningstrött blir man då inte. Tänker då på Merkurius. Dock känns det inte som dem sticker ut på något vis. Kanske lite tråkiga så att säga. System Audio känns otroligt snabba men det beror nog mest på att dem är uppbyggda med många mindre element. Dock ingen överdriven baspotensial. JM LAB tycker jag också är en aning ljusa i klangen. Jag tror du skulle ha en mjukt klingande diskant, dvs en domediskant. Jag har tyvärr inte lyssnat någon gång på dina högtalare än så jag vet inte hur Heil diskanten uppför sig. Däremot så har jag hört de lite billigare modellerna i AudioVector sortimentet. Deras domediskanter lät inte alls ljusa eller skrikiga med min musiksmak räknat. Men som du sa tidigare så låter även dina bra med pop och lugnare musik. Du är helt säker på att de skivor som du tycker låter skrikiga även inte låter detta på andra högtalare? Kan ju skilja en hel del på olika inspelningar.
mvh Leif B
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 16:06:13
|
quote: Du är helt säker på att de skivor som du tycker låter skrikiga även inte låter detta på andra högtalare?
De som är skrikiga låter ju så givetvis, men mer eller mindre beroende på diskant. Dome-diskanter låter ungefär som jag önskar generellt. |
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 12:46:01
|
Jo, en domediskant i textil är nog det du söker. Det finns många förslag på bra högtalare med detta. Dynaudio Contour S 3.4 , System Audio SA1750 ,B&W NAUTILUS 803 eller B&W NAUTILUS 804 ,VIENNA ACOUSTICS STRAUSS ,ProAc Response 2,5 ,DALI GRAND o.s.v. Jag skulle nog testa B&W:s Nautilus serie, för deras ljud är verkligen transperant och naturligt med en lättflytande sound som inte många andra kan prestera. Ljudet liksom bara hänger i luften och andas utan att sticka ut på något som helst sätt. Mycket naturligt. Kanske de producerar en aning mindre bastryck i din smak sett.
mvh Leif B |
Edited by - Leif B on 2005/04/24 13:08:32 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 17:29:13
|
Testa även Totems stativare. |
|
|
Loopen
Member
621 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 18:09:59
|
Hej Matte!
Lycka till i den eviga jakten på bra ljud. Du är välkommen hem till mig så skall jag visa på hur bra det låter med ett par inspelade 3.4. Jag skall t.o.m. spela på en förstärakre på 55w för att ta död på effekthysterin lite
Ett gott råd på vägen är att du verkligen lyssnar på det DU skall köpa och värderar det efter den musik DU skall lyssna på. Här får du massa tips som säkert är bra allihop men det är ju du som skall leva med högtalarna. Kanske skall du lyssna lite utanför vad alla andra rekommenderar? ALR/Jordan kan vara en högtalare som faller dig i smaken. Titta på Note 5 och Note 7. Du hittar dem här http://www.hifi-agenten.se/index2.htm Dessa har en något snällare diskant men en grymt bra och justerbar bas.
Lycka till. |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 18:46:11
|
Undrar hur många märken och modeller Matte har blivit rekommenderad vid det här laget... Från Totem-stativare på den ena sidan skalan till JBL-fetingar på andra sidan skaln, och så ett ganska stort urval däremellan... Inte undra på att pågen blir förvirrad!
"Problemet" kan nog tänkas vara att var och en ju rent subjekt kan hävda att i princip vilken högtalare som helst har en snäll diskant och passar till hårdrock. Det är i månt och mycket en subjektiv fråga. Så Matte, tänk på att det är DU som ska gilla soundet!
: )
|
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 19:07:24
|
Snutten: Golvare ska jag ha beroende på musiksmaken, även om jag tycker Totems stativare låter kalas med akustiskt och liknande.
Blue: Jo, många rekommendationer har det blivit! Ska givetvis provlyssna de hetaste alternativen innan köp, som just nu är Dali Helicon 400, Amphion Xenon, Vienna Beethoven och Dynaudio Contour S3.4. |
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 19:08:40
|
vad kostar dom där vienna mahler?(heter som så?)...dom ser kapabla ut...även seriös konstruktion |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 19:13:23
|
Vienna Mahler kostar väl uppåt 80.000 eller liknande... |
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 19:23:43
|
blir till å spara lite då men ett tips...gillar du rock...ta nåt med lite konyta iaf...blir lätt trist om det distar |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 00:01:35
|
matte76: Inte för att jag tycker att du ska bry dig så mycket om det här, men jag måste ändå bara inflika att jag tycker att Dali Helicon 400 är en alldeles fantastiskt bra högtalare. Har inte hört dom med hårdrock, och inte heller med Primare, men ändå...
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 07:35:54
|
Blue: Den är med på min lista om jag hittar den begagnad, kan ju lyssna på den på Hifiklubben också..lite för dyr ny dock. |
|
Edited by - matte76 on 2005/04/25 07:44:59 |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 08:29:14
|
Med rätt kringutrustning så är S3.4 allt annat än beslöjad???!, men saggigt in saggigt ut..... |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 08:30:09
|
Ledzepp: It´s on my list...hur tror du 2*120 watt räcker till dem? Och passar Primare tror/tycker du? |
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 08:36:28
|
quote: Stor ljudbild, bra djup och bredd i den. Sen vill jag ha tydligt mellanregister och hyfsat fyllig bas. Diskanten ska vara luftig men inte vass och påträngande. Rent och klart ljud.
Vienna Strauss + Advantage S250 + S1 + Transparent Power Link SUPER + AZ Satori + Silver Ref.
Mer behöver du inte Matte polarn!!! Kladda igång!! GARANTERAR RESULTATET!!
|
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 08:45:09
|
Vienna Strauss är lite dyra Mahler...Beethoven är mer ett alternativ isåfall. Finns en begagnad Strauss på hifimagasinet, men han vill ha 40.000 för dem, lite mycket för mig. |
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 08:46:12
|
Nåja, mer seriöst nu!!
Är övertygad om Vienna och att det passar dig!! Du får all upplösning du vill ha du får all värme och dynamik du vill ha och du får alla muskler du vill ha!! Med RÅGE!! Och med den fina elektronik du just inhandlat blir det ett vinnande koncept!
:)
Grattis till försäljningen av dina AV förresten! Skönt att du blev av med dom nu och jag hoppas du blir nöjd med ditt nästa val! |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 08:47:00
|
Beethoven är en fin högtalare som sagt!! Fick du lyssnt i fredags? |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 08:54:14
|
Nej tyvärr (strul igen...), men ska definitivt lyssna på dem innan köp. En kille här i M-Ö har dem så det blir nog lyssning hos honom i veckan. Får se om det blir Vienna eller nåt annat kul! Har ingen brådska, denna gången måste det bli rätt val! Min sambo börjar tröttna på mig, med all rätt får jag erkänna... |
|
Edited by - matte76 on 2005/04/25 08:55:52 |
|
|
Topic |
|