HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sub till musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/04/01 :  12:28:11  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag funderar på att utöka mitt system med nästan en oktav(tror jag) mao köpa en gravis som komplement till mina SF GP, ställer jag den i lägsta delningen bör de smälta ihop på ett bra sätt.
Är det ngn som har erfarenheter med subar och fullregister(nåja35hz)lådor, kanske rent av just dessa.
Possitiva saker såväl som problem som kan uppstå.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/01 :  12:45:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Snälla - gör ett test!
Många förespråkar ju (minst) dubbla subbar för att minska problemen med stående vågor odyl. Vore intressant att veta om du får några förbättringar i just ditt (akustikbehandlade) rum med dubbla.

Audio Pro har billiga, lätttillgängliga subbar som du kanske kan få låna hem två av?

Enda gången jag har hört "aktiv subb" (i den traditionella meningen) integreras väl var hos Dennis Brundy i Kalmar. Sonus Faber Electa Amator mk II tillsammans med Velodyne HGS-10.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/04/01 :  12:59:20  Show Profile Send Adagio a Private Message
Och det lät?
Jag tror inte jag skulle köpa ngt ohört och tror nog inte att jag får problem med att låna hem.
2 st vore klart bäst men huga vad dyrt.
Asså.. jag är ju nöjd, vem är inte det, men det vore kul och veta om det skulle bli ett lyft eller tröttande i längden.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2005/04/01 13:00:15
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/04/01 :  13:02:24  Show Profile Send FBK a Private Message
Adagio
i denna tråd diskuteras lite om detta ämne http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=2312

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/01 :  13:07:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Och det lät?
Som jag skrev "integreras väl", dvs bra!

Jag tror heller inte du skulle köpa nått ohört, men en fråga jag ställer mig är: 1 subb för 10'000kr eller 2 subbar för 5000kr st?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/04/01 :  13:16:02  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
men en fråga jag ställer mig är: 1 subb för 10'000kr eller 2 subbar för 5000kr st?



kör på 2 subbar a 5000:- (förutsatt att de är bra).

rekommenderar att läsa mer här:
http://www.sonicdesign.se/subplace.html
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/04/01 :  13:28:22  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ursäkta att jag tar plats här men jag vill passa på att fråga Hifirocker: Vilka subbasar är bra för, upp till 5000kr/st (aktiva?)

Hoppas det är ok att jag snor lite utrymme Adagio

Retro låter fint.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/04/01 :  14:21:42  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Vilka subbasar är bra för, upp till 5000kr/st (aktiva?)



jeppe72:

Det vet jag tyvärr inte, inte så länge vi snackar aktivt i varje fall. Audio pro brukar ju anses vara prisvärda, men jag har bara hört några äldre modeller (ensamma i hembio vilket inte säger särskilt mycket).
Passiva basmoduler tillverkar däremot Ino Audio.
Profundus X-2 kostar exempelvis 9900:- (+ maximalt 3180:- beroende på val av finish, pris per par alltså).
Nackdelen är dock att det blir dyrare totalt sett då man behöver elektroniskt delningsfilter och extra slutsteg till. Dessa skall dock vara ruskigt kompetenta enligt dem som äger dem.
Får förhoppningsvis själv möjlighet att lyssna till dem eller Inos Y-moduler (ännu mera ljudtryckskapabla) under våren/sommaren.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/04/01 :  14:35:32  Show Profile Send Adagio a Private Message
Personligen tror jag att man kommer långt med subbar från samma serie och tillverkare som huvudhögtalarna, då samma klangideal säkert föreligger.
Det får nog bli ett test framöver.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/01 :  17:13:26  Show Profile Send Haakan a Private Message
baslåda ska byggas själv! basta!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/04/01 :  19:48:41  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är säkert både kul och prisvärt, men det känns inte som om jag har tid att lägga ner för att få det jag (tror att jag) söker.
Klangen skall överensstämma med mina SFGP, sen skall den rulla av brant vid 35hz uppåt, dvs den ska bara spela i området 20-35hz.
Gör det faktum att den ska stämmas så lågt att riskerna minskar, med rumsproblem osv.
Meningen är inte att den ska höras direkt den ska bara ge ett fundament för musiken, det är ju sällan som det spelas direkt i dessa låga toner, däremot finns mycket rumsinfo och annnan info typ undertoner mm.
Jag är inte ute efter tjonkatjonka i 60-120hz vilket är de vanliga subbornas arbetsområde.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/01 :  21:16:27  Show Profile Send Haakan a Private Message
ja du....då får du lägga ut mycket pengar...

iofs så tror jag quads nya sub "L-serien" lät trevligt å kostade inte mycket...men alltså jag skulle inte bli nöjd med nåt sånt...blir nog till å lägga ner en massa pengar tror jag

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/01 :  22:02:29  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
sen skall den rulla av brant vid 35hz uppåt, dvs den ska bara spela i området 20-35hz.
Gör det faktum att den ska stämmas så lågt att riskerna minskar, med rumsproblem osv.
Ja du lär få duktigt släpig djupbas om du tänker dela så lågt i frekvens. Tänk på att grupplöptiden ökar enormt mycket när du delar lägre ner i frekvens och närmare basmodulen/-ernas egen avrullning. Det är därför 80Hz är en lämplig delningsfrekvens för att få "musikalisk" bas som integreras med huvudhögtalarna. Jag förstår att detta inte är gängse upfattningen inom hifisvängen, med tanke på vilka produkter som finns att köpa, men sedan kan man fråga sig om det faktiskt brukar bli bra med dessa produkter. Många är av åsikten att en sub skapar problem när man vill lyssna på musik, det behöver inte vara så utan det är antagligen för att de används utan tanke på fysikens lagar.

Att använda ett par eller fler subbar ökar också möljigheterna att få till basen bra i rummet genom utsläckning av rumsmoder. Detta funkar ju inte om man delar så pass lågt som 35 Hz. Då är det ju iaf huvudhögtalarna som tar hand om basen, och subben bara blir ett bullermoment med släpig och oartikulerad djupbas. Då vill man skruva ner den så att den knappt gör något och vad är det då för poäng med att ha den?

Edited by - marens on 2005/04/01 22:09:19
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/04/01 :  22:32:23  Show Profile Send Merry a Private Message
Hej
Klipp till på dessa 2 vetja.

www.blocket.se/view/4648918.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&city=0
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/01 :  22:45:59  Show Profile Send Haakan a Private Message
jepp bästa tipset hittils, sen dela frontarna aktivt vid 80hz

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2005/04/01 22:47:08
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2005/04/01 :  23:34:31  Show Profile Send mats a Private Message
Jag har en Velodyne DD-12 som inte har några problem att spela musik. Det blir mycket bra tycker jag. Jag delar också vid 80Hz och fördelen med detta är att mellanregister etc blir bättre då slutsteget slipper ta han om bastonerna som ICE 1250Watt sköter mycket fint i Velon!..

Ps jag har Dynaudio Contour 3.0 som frontar..

/Mats
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/04/01 :  23:44:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
De bästa systemen med separat basar jag hört har inte delat av huvudhögtalarna aktivt. De har nyttjat frontarnas fulla register och utnyttjat den akustiska avrullning för att dela av dem.

Så Adagio, personligen tycker nog jag att din idé att enbart "fylla på" lite underifrån med en eller två bastanta subbar är att föredra framför att dela aktivt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/01 :  23:56:39  Show Profile Send Haakan a Private Message
frågan är då pac om dom talare du lyssnade till var fullregister (iprincip) eller stativare som inte gick speciellt djupt?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/04/02 :  15:28:52  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har aldrig hört ngn sub spela tillfredställande(musikaliskt) över 60hz, det blir fel på ngt sätt. Att dela vid 90hz och uppåt är så dumt så det liknar inget, en mänsklig basstämma når ju ner till 90hz, då hör man verkligen hur ljudet ändras om en anna låda tar över. Bas, violincello samt flygel råkar ut för samma läskiga fenomen. Därför anser jag att man(jag) ska utnyttja det välljud man redan har, men i vissa lägen vill man ha ytterligare en oktav. Gravis har ju förutom inbyggt 200w MOSFET 24db filter ställbart från 38hz till 65hz, mao är den byggd för att kompletera alla högtalarna i consert Home serien.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/04/02 :  18:42:40  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Man har ingen aning om hur en subbas verkligen låter om den inte kan testas på plats och med någon form av parametrisk eq.
Dom lägsta oktaverna är nästan bara problem om man inte lägger manken till. Att anpassa till sidohögtalare är något ytterligt tveksamt då allt låter olika beroende på placering. Då är det betydligt viktigare att klangmatcha en center.
En aktiv INMÄTT Behringer eq är en bra början. Har man högre krav. Mät noggrannare och köp bättre filter.
Alla som köper sub justerar in så det "hörs" att man har köpt en sub, det är fel nummer 1. Fel nummer 2 är att man förmodligen bara köpte 1.
En "snabb" "torr" "riktigt" bas sitter till väldigt stor del i rumsanpassning och väldigt mycket mindre i märke på sub. Men personligen kan jag säga att jag har väldigt svårt för långslagiga subbar. Särskilt om man bara köpt en. Man får i musiken motfasiga signaler mellan kanalerna och bara en sådan sak som mikrofonplaceringar kan skapa fasproblem vid inspelningar.
edit:stavfle

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.

Edited by - Harry_up on 2005/04/02 19:13:08
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/04/02 :  19:05:14  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är en av mina farhågor, att man till en början gillar djupet men sen, efter ngn månad börjar irritera sig på alla nya problem som man fått på köpet. Det är bara på tankeexprimentstadiet ännu, man vill ju alltid ha nya drömmar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/02 :  19:37:06  Show Profile Send Haakan a Private Message
quote:
Jag har aldrig hört ngn sub spela tillfredställande(musikaliskt) över 60hz, det blir fel på ngt sätt. Att dela vid 90hz och uppåt är så dumt så det liknar inget, en mänsklig basstämma når ju ner till 90hz


exakt därför man ska dela vid 80 för att utesluta att man kan höra vart lådan står...ju brantare delning desto bättre

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/04/02 :  20:13:44  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Man har massor med distorsionsprodukter i en sub, samt pga av rumsresonanser så är det omöjligt att ge generella råd. Men helt klart är att även i detta avseende så är 2 subbar klart att föredraga framför 1.
Så även om man inte tror att man hör var den står så kommer stereobilden att ändras då man kopplar in ytterligare en. Brantare filter lösr inte allt, men om man lekt med en typ BSS366T och testat så förstår man att alla HIFI leverantörer "fuskar" olika mycket. Priset är ju förstås utom räckhåll för dom flesta men kan man köpa nätsladdar för tusentals kronor så kan man väl spara till nått som verkligen gör skillnad mer än en nyans.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/04/03 :  10:14:58  Show Profile Send David A a Private Message
Jag ställer mig också tveksam till den djupa delningen som du föreslår. Har haft både Velodyne HGS-18 samt 12 i min ägo under en längre tid. Båda dessa fungerade bäst med lite högre delning, dvs runt 80hz... faktiskt fungerade det bäst vid 100hz med HGS-12 och mina Dynaudio 1.3se. Även med VonSchweikert VR-4 i fullrange så ville den stora HGSen integrera bäst vid lite högre delning.
Men med endast en sub så har det endast fungerat tillfredställande med placering mitt mellan högtalarna för mig. Med en delning på 80hz även till huvudhögtalarna integrerade det absolut bäst. Dessutom fungerar två subbar mycket bättre än en.
Kan också tillägga att mina hembyggda subbar spöar skiten ur samtliga Velodyne med råge, så DIY kan mycket väl vara det absolut bästa alternativet om du vill ha ett riktigt bra resultat billigt.

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/03 :  10:54:14  Show Profile Send Haakan a Private Message
bra att nån håller med mig

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/04/03 :  11:44:21  Show Profile Send sker a Private Message
Hej Adagio
Har du tänkt något på att byta GP mot någon ny högtalare som gräver lite djupare? Gravis kostar ju trots allt lite. Har inte så jätte mycket erfarenhet av subar men det jag hört har på något sätt förändrat ljudbilden, tror nog det är svårt att komma ifrån det. Förstår att det handlar om pengar, man vill ju ofta ta ett stort kliv om man ska byta till en helt ny högtalare och det kostar ju. Jag har själv gått i tankar att uppgradera mina EA2:or med någon sub men än så länge har jag inte testat, är lite rädd för att suben ska "synas" i ljudbilden. Detta är något som jag tycker om med stativare att de försvinner i ljudbilden, vilket jag tycker golvare har lite svårare att göra och de system jag hört med stativare och sub. Jag tror helt klart att det är värt att testa, kan ju vara ett mycket bra sätt att "tweaka" en högtalare som man tycker om i övrigt men det kan ju också bli en form av nödlösning som kanske blir oekonomisk i slutänden.

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000