HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag till bänk?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/28 :  10:52:49  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
håller nu på att leta efter en bänk till stereon, och efter att ha snappat upp vad manga X använder till sitt system, så började jag kolla runt lite. Detta är vad jag har hittat hitills.

Hade tänkt mig 2st av dessa till cd och försteg.
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&productId=47002&langId=-11&parentCats=10121*10392*13783

Och dessa till monoblocken
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&productId=47001&langId=-11&parentCats=10121*10392*13783

Finns det några andra förslag på enkla och stilrena bänkar kanske?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/28 :  11:19:05  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Är själv också i behov av något att ställa mina prylar på. Idag står de på golvet, men samtidigt har jag ingen tjock lunta med tusenlappar över till just bänk - inte just nu.

Som Labbe säger, något enkelt och stilrent som samtidigt inte kostar skjortan.

Det finns förstås massor med vackra skapelser att välja på om man har gott om pengar att avvara.

Ett förslag som inte andas speciellt mycket "hifi" är ju IKEAs LACK, som får plats med tre apparater i rad i bänken och ytterligare tre ovanpå. Finns några bilder bl.a här på forumet tror jag, minns inte vem. Ser ganska stiligt ut om man gillar det modernt raka stuket.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/04/28 11:20:40
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/04/28 :  11:36:14  Show Profile Send jaejin a Private Message
Ett tips kan ju vara att köpa lack ikea och sedan inte montera på benen.



Man kan också använda någon material för att dämp emot underlaget.
Då kommer man undan billigt.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/28 :  11:42:38  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Här har ni LACK-bänken jag tänkte på


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/28 :  11:44:08  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Jaejin: låter som ett bra förslag. tror inte hifiklubbens apparat fötter var så väldans dyra heller.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/04/28 :  12:24:25  Show Profile Send jaejin a Private Message
Labbe:

Har själv försök kommit på billiga och bra sätt att ställa mina stereodelar på.
Idag så har jag ställt mina monoblock på 25kr gatusten. Stenen har jag svartmålat och sedan sprayat med marmoreringspray(biltema).
Ser ej ut som marmor men ger ändå en juste effekt. Fungerar bra ljud mässigt också eftersom stenen är mycket stbil och tung.
För att inte stenen ska repa mitt trägolv så har jag klippt till en gammal heltäckningsmatta som jag har under.
Då är den lätt att flytta på också

Bilden nedan är taget men min mobil varav kvalién. Har nya monoblock idag men ger en visning på hur det ser.




Har svårt att se att detta skulle ljudmässigt vara något fel. Kanske ifall man är riktigt seriös att ha
flera stenblock på varandra och mjukt emellan. Lite overkill..
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/04/28 :  12:28:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message
en flexy kan du bygga för en väldigt liten peng. funkar bra också.

Kolla under DIY så hittar du hur du skall bygga.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/28 :  13:15:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Problemet med alla bänkar jag hittar är att dom är för GRUNDA! Mitt slutsteg är drygt 50 cm djupt och till det kommer självklart kablar och lite damm-utrymme samt bekvämlighetsplats för att kunna byta kablar, testa och leka runt i allmänhet.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/28 :  13:39:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag har själv lite planer att bygga ett rack så snart kassan återhämtat sig lite från ombyggnationerna i lyssningsrummet - exakt när vet jag inte, men jag har allt rätt bra uttänkt redan nu.

Tänkte dela med mig av "ritningen" om någon är intresserad.



Stavarna mellan våningarna är solid aluminium som är borrad och gängad. Planen är 20 mm material, av vad har jag inte bestämt, helst granit men då springer ju prislappen iväg ganska rejält. Toppstavarna har alla infrästa "Pure Fidelity" logotyper. Sidosektionerna är roterbara runt mittensektionens främre stolpar.

Dom små runda pluttarna uppifrån är dämpkuddar och de konstigt formade mojängerna runt är akrylplattor.

Prislappen landar gissningsvis någonstans runt 5000 kr

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/04/28 13:47:49
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/28 :  14:16:21  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Euphonic: den ritningen var inte dum, har faktiskt haft tankarna på något liknande fast helt i trä.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/28 :  14:18:13  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Trä är nog troligtvis också vad som det kommer att bli i min bänk

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/04/28 :  16:48:37  Show Profile Send sker a Private Message
Trevliga ritningar EuphoniC, ska själv bygga en ny stereomöbel under sommaren, kom över en bänkskiva i ek 38mm tjock på IKEA, hade kostat 1000kr, fick den för 300kr, så ett tips är att ha lite koll på IKEA:s fyndhörnor, där kan man ofta komma över bänkskivor för en rimlig summa. Har sedan köpt hörnprofiler i aluminium och tanken är att slutresultatet ska bli liknande Burmester:s stereomöbel:
http://www.burmester.de/english/components/racks.html

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/04/29 :  15:22:04  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
jaejin:
quote:
Ett tips kan ju vara att köpa lack ikea och sedan inte montera på benen.


En varant med Lack är att kapa benen till önskad längd med en girsåg försedd med fintandat sågblad. Ett antal bord med önskad benhöjd kan sedan ställas på varandra för att erhålla önskade hyllor. Benen är av board så de är enkla kapa. Det är heller inga problem att finna en lämplig metod att sammanfoga borden/hyllorna så att de står stadigt på varandra, vanligt monteringslim totde duga i de flesta fall. Det verkar dessutom lite dämpande mellan borden/hyllorna.

mvh /Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/04/29 :  16:29:06  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
IKEA:s Lack-modell, är inte den ihålig? Jag misstänker att den lätt kan ta upp och förstärka vibrationer.


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/04/29 :  16:57:13  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Lack är fylld med någon wellpappsliknande historia - eller var det i alla fall tidigare. De bord jag köpte för ungefär ett år sedan är också fyllda med något. Klangen när man knackar på dem påminner om massivt trä som är tunnare än vad bordet ger intryck av, utan att det för den skull verka ihåliga. Jag kan inte se att bordets konstruktion skulle vara något hinder för att använda för ludåtergivningsutrsutningsuppställning så länge kraven inte är extrema.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/04/29 :  20:02:47  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Jag har två stycken Lack i ekfaner som jag använder som blombord. Man kan skymta dem på den här bilden

Jag gjorde just ett experiment när jag lade gitarren uppochner precis intill och knackade på Lack respektive på gitarrlådan. Båda sjunger ungefär lika bra

Jag skulle ialla fall inte vilja ställa stereoprylar som kanske är känsliga för vibrationer på ett sådant underlag. Men det finns kanske Lack med olika sorters innanmäte.

Edited by - bom on 2005/04/29 20:13:23
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/04/29 :  22:16:22  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Det gäller alltså att se upp om man tänker göra en Lack-anordning. Eller snarare höra upp. Borden är alltså olika konstruerade från en tid till en annan och kanske även mellan olika utföranden. Mina bord har varit plastlaminerade turkos (de med wellpapp - och - jodå de finns inte längre...) och björkfaner. Det var björkfaneren jag beskrev akustiken hos tidigare.

Tack för hjälpen Bom!

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/04/29 :  22:17:42  Show Profile Send ers a Private Message
Nix, LACK är alltid ihålig eller fyllt med någon typ av wellpapp för stabilitetens skulle samt för att det skall vara billigare att frakta dem. Mitt gamla LACK soffbord på runt 60x80cm vägde runt 2kg eller nått...dvs ingenting.

Mvh Anders
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/05/01 :  18:17:49  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
jaejin. Vart någonstans kan man hitta dessa gatstenar?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/01 :  19:48:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Solidtechs nya serie kanske kan vara nått , kostar inte skjortan heller

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000