HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 undvik glashyllor till hifi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/02 :  20:48:08  Show Profile Send mayro a Private Message
Skulle gissa det menas microphoni and microphonic´s and so on....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/03/02 :  21:02:42  Show Profile Send mats31 a Private Message
Mayro skrev:

quote:
Jag väntar på att Brystons ägare ska ringa mig.. Så snart han gör detta så skall jag återkomma med lite info om vad han säger i direkt samtal.... Hoppas detta intsiativ framstår som OK för er?.Jag har redan talat per tel med en där. Och skall bara ta ett direkt samtal med som sagt ägaren...Så telkontakt är sluten för direkt info


Men mayro, IMHO var han väldigt tydlig i sitt skriftliga svar. Ska du fråga tills han ändrar ståndpunkt?

(Han måste undra vad som händer i Sverige!! )

/M

Edited by - mats31 on 2005/03/02 23:51:29
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/02 :  21:08:12  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hehehe, ja, det blir tredje personen på mkt kort tid som hör av sig i ämnet...

Kan nämna att jag fick svar från Bryston också, publicerade det inte för att det i princip stod en kort version av svaret mats31 fick (även om det var en annan person som svarade mig), nämligen att microphonics påverkar rörförstärkare men inte transistorditon.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/02 :  21:35:10  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hohoho, JÖSSES! Nu börjar det bli RIKTIGT kul!


Nytt mail från Rich Baez på Jeff Rowland.
quote:
Dear Mr.:

Tube amps are much more sensitive to vibration than solid state, however all
electronics are sensitive to vibration to some extent, even cables. Any
part that an audio signal travels through is susceptible to vibration. This
is why we do not use thin metal heatsinks, but rather machine them - they do
not ring.

With no music playing, turn your preamp up as far as it will go. You should
hear some hiss. Then take the handle end of a screwdriver and bang on the
interconnect cable to the preamp for whatever input is selected. You should
hear noise from the loudspeaker on that channel. This is an extreme example
of the effect vibration can have on a cable.



Best regards,

Rich Maez,
Technical Services Director,
Jeff Rowland Design Group

-----Original Message-----
From: Patrik [mailto:xxxx@xxxx]
Sent: Wednesday, March 02, 2005 12:56 PM
To: Rich Maez
Subject: RE: Importance of surface for my amplifier setup?

Hello Rich,

many thanks for your answer! I greatly appreciate that you took the time to explain.

I have one further question, hope that is okay :-)
What in the amplifier is sensitive to vibrations? I was under the impression that this can be considered a problem with tube gear but not solid-state amplifiers.

Thanks again!

Regards,
Patrik



Jag tar mig friheten att klistra in något nästan identiskt (fast ändå helt tvärtom) som mats31 skrev i ett inlägg på sida 3 i tråden.

quote:
Experiment: Koppla förstärkaren för att lyssna på moving coil/RIAA om du har en sån (innebär högsta tänkbara förstärkning) och kortslut ingången. Vrid upp volymen på absolut max. Garanterat kommer brus och lite brum att höras. Slå HÅRT med skaftet på en skruvmejsel på motstånd, kondensatorer och aktiva komponenenter i MC-förstärkaren.
Vibrationerna är garanterat 10-potenser mer än vad andra luft-och hyllburna vibrationer ger. Dessutom förstärks signalen c:a en faktor 1000 mer än på linjenivå (förförstarkare kopplad till CD/SACD)

Vad hör man? Dödstyst, inte ett ljud, iaf inte i min anläggning.


Det skiljer iofs VAD skruvmejseln ska appliceras på, men i övrigt så var det intressant vilka motstridiga uppgifter som kommer fram här. Nästan så man skulle testa skruvmejseltestet nån dag framöver

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/02 :  21:47:51  Show Profile Send mayro a Private Message
mats31....
Rätt fånigt frågat faktiskt.. Självklart är min fråga inte för att "få dom att ändra sig" karaktär. Jag är vuxen förstår du... Om det inte framgår ...

Jag vill bara få mer kött på benen OM dom inte ALLS har vibbar med i konstruktionen. Och därmed få klarhet lite mer GENERELLT om dom menar att vibbar INTE alls påverkar enligt dom. Eleer om deras svar är basserat på att dom redan i KONSTURKTIONEN har tagit ALLA hänsyn till detta så dom DÄREFTER på sina stärkare inte behöver bry sig om det mera... Inget annat...

Så mera ett lite mer klargörande angående detta är min fråga.

Det kan ju hända dom har dessa parametrar "inbyggda" så dom menar det som sagt inte behövs bry sig om med deras saker....

Men som sagt. Dom säger ju också att en nätsladd INTE gör skillnader. Då blir i alla fall JAG och säkert halva hifisverige förvånade då vi tydligt HÖR stora skillnader i dom flesta stärkares återgivning med olika sladdar...

CC har ju skrivit att han med sin DP inte fått någon förbättring med nån kabel alls förutom en enda kabel som han provat på sitt steg.. Detta då tillverkaren redan LYSSNAT sig fram till optimala kabeln i sin grundkonstruktion..... Samma gör tydligen Krell numera... Men där tror jag att det beror på dom otroligt dåliga resentioner dom fått genom sista åren av folk som köpt eller hört dom med "fel" grejor inkopplade. Till slut lessnade dom kanske och spenderade tiden på detta och fann att en fast sladd i alla fall gör det svårare för folk att själv "ställa till " ljudet med fel nätsladdar vid utprovningen....

För dom flesta har en dyr sladd och ifrågasätter den aldrig efter den en gång "passat" in i deras system. Sedan så kommer ett nytt steg hem för test och sätts in med samma sladd .. och det blir rena rama katasrofen... Detta tror jag i alla fall är EN möjlig grund till detta med numera fasta sladdar....

Så kanske är detta också en grund till viss syn. Bara en sak kan ge svar. Att fråga mer ingående med mera förklarande frågeställning. Ofta får en fråga två tre senare frågor. som sedemera efter svar gör att det första svaret blir en annan betydelse av tillsammans med dom andra..

Om du/ni läser Rowlands svar ser man rätt tydligt det svaret är mera generellt. Vilket i mina ögon tyder på en att man har olika desingsätt samt olika sätt KANSKE att göra samma sak på.. Bara klargöranden kan ge svaren mening.

För då man som sagt säger en nätkabel INTE gör skillnader så blir jag MYCKET MYCKET undrande.....

Men som alltid finner man alltid en som har en sådan åsikt mer politikt korrekt direkt UTAN att ens fundera än om man säger en nätsladd har betydelse...

Utan att säga för mycket så sitter nog många av oss som ANSER en kabel samt vibbar har betydelse och tänker. "jag köper ALDRIG en bryston"... Och detta för vi inte frågar om en förklaring. Och då är det i min värld bättre att före mitt beslut att bryston är skräp verkligen fråga... Innan jag senare förkastar det dom tillverkar.

För jag svär på en sak. Säger en tillverkare att nätsladdar INTE har betydelse. samt att vibbar INTE har betydelse. och jag bara går på detta så skulle jag inte ens provspela dennes produkt ens om det var min granne som hade den. Tyvärr skulle jag direkt OM jag inte fick förklaring se detta såsom EJ överenstämmande med mina sätt att se sakernas betydelse. Och därigenom skulle jag tro att dom inte heller kan passa in i mitt sätt att finna mina ideal....

Jag är som sagt ÖPPEN för nya åsikter. Men vill veta VARFÖR dom tror/säger som dom gör.... Då det går totalt emot saker jag själv HÖR varje dag då man micklar med grejorna här....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/03/02 :  22:22:58  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Mayro,

om man vänder på ditt resonemang

"Jag är som sagt ÖPPEN för nya åsikter. Men vill veta VARFÖR dom tror/säger som dom gör.... Då det går totalt emot saker jag själv HÖR varje dag då man micklar med grejorna här...."

så kan man säga att det finns många som vill veta VARFÖR folk säger/tror att kablar och vibrationer gör skillnad...själv har jag testat tuffa vibrationer och stötar mot min CD-spelare och varken kunnat mäta eller höra någon skillnad. Inte heller har jag varit med om en demonstration där det har visats. Dock har jag uppmätt/hört skillnader på min skivspelare med och utan vibrationer.
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2005/03/02 :  22:36:01  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Glas i hyllplanen kan vara ytterst farligt, ty det kan repa sig eller rentav spricka...



Om glaset dessutom är i en skrikig färg, kan man få estetisk krupp...


Mvh Greensleeves

Edited by - Greensleeves on 2005/03/03 00:20:46
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/03/02 :  22:59:11  Show Profile Send geldis a Private Message
En replik ang. Bryston:
Bryston påstår INTE att det inte är skillnad (ljumässigt) på kablar, varken nät eller signalkablar. Däremot hävdar de att deras prylar är konstruerade för att användas med deras nätkablar och vanliga skärmade OFC kablar. Ballanserat eller oballanserat. Det är skillnad det..
Titta på deras hemsida, det finns massor att läsa för den som är intresserad.
För övrigt har jag glashyllor
mvh

geldis
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/03/02 :  23:33:59  Show Profile Send mats31 a Private Message
Ayn skrev :

quote:
Hohoho, JÖSSES! Nu börjar det bli RIKTIGT kul!


Ayn, håller med att det var väldigt likartade kommentarer (fast diametralt motsatta resultat). Kanske Rick Baez /Jeff Rowland bevakar HF.nu .
Iofs är det väl inte ovanligt att man använder skruvmejsel för att leta efter glappkontakter, etc...

Enkelt test att röra/dunka på signalkablarna som inte kräver guldöron eller är subjektivt. Hör man nåt eller är det tyst?. Kan inte riktigt förstå hur han lyckas höra ljud från, som han skriver "interconnect cables"? Inser inte heller varför han blandar in kablar när frågan gällde förstärkare...lite bullshit faktiskt. Testa själva allihop så får ni höra att det knappast stämmer!!

Visst kan man möjligtvis höra lite 'fnissel' och oljud från dåliga mikrofonkablar, men då pratar vi andra signalnivåer och har helt lämnat hifi-signalkablar och "solid state"-förstärkare på glas/trä/stenbord.

mayro skrev:

quote:
Utan att säga för mycket så sitter nog många av oss som ANSER en kabel samt vibbar har betydelse och tänker. "jag köper ALDRIG en bryston"... Och detta för vi inte frågar om en förklaring. Och då är det i min värld bättre att före mitt beslut att bryston är skräp verkligen fråga... Innan jag senare förkastar det dom tillverkar.


Jag anser att Brystons svar var sakligt och korrekt, och skapar tilltro, medan du är nära att förkasta dom som skräp (p.g.a. att deras åsikter (eventuellt) inte stämmer med dina.

Oavsett vem som har rätt eller fel, så inser man från din intressanta kommentar varför en del tillverkare vill vara oprecisa i dessa frågor. Det kan vara marknadsmässig "smartness" att hålla mystiknivån uppe (vare sig man själv säljer rack, dyrkablar eller inte), för att inte få fel image mot någon potentiell framtida köpare.

/M




Edited by - mats31 on 2005/03/02 23:40:38
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/03/02 :  23:45:19  Show Profile Send geldis a Private Message
....glashyllor i bänk framlyssnad som mycket "välljudande", tror till och med att den vann pris ett år!!
Själv tycker jag den är snygg!
mvh


geldis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/02 :  23:49:47  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
om man vänder på ditt resonemang


Ja Edison.Om man vänder mitt resonemang så blir det just så som du säger... Omvänt.. detta är med sanningen 100% sant.... Och så BORDE det ju bli också.

Skillnaden är att det ALDRIG blir så.. Att någon skeptisk verkligen tar redan på.. Jag har numera erbjudit mig till o med att åka ända till värmland ifrån Blekinge för att BEVISA mina ord i handling. Och inte då heller fungerade det..

Så jag köper din 100% omvända resonemang till 100% omvänt rätt också..

Vad jag här försöker göra är just att få se varför man säger som man gör.. eller hur?? Därmed tar jag också REDA på som du säger omvänt....

"Ibland bör man hålla redan på svansen sa pelle svanslös till sin polare"


Och angående Bryston...

Jag har personligen INTE ens bekymmrat mig om att läsa deras hemsida då deras produkter inte har intreserat mig. MEN det utalandet angående vibbar intreserade mig specifikt .. och enbart det... Om jag ägde en fabriksny bryston så skulle den levererats med nätbrunn. Annars köptes den aldrig in i mitt system.. punkt..

En ny krell för en kvarts mille skulle inte heller komma in utan att den levererades med nätbrunn. Punkt..annars fick dom behålla den själva. Jag vill själv avgöra vad jag gillar bäst. Och jag använder alltid olika kablar vid all utprovning av saker...Så den skulle hos mig INTE få "äta" det som en gång tidigare blev rätt för min förra stärkare.punkt

Och köpte jag en beg skulle det första jag gjorde UTAN att ens slå på den vara att klippa av sladden för nätbrunnsmontering. PUNKT... Sedan fick dom säga vad dom vill på hemsidornas råd o dåd..detta skedde redan INNAN jag ens lämnade säljaren.. Detta kan andra intyga jag gör direkt.... det finns folk här på forumet som sett mig inför förvånade säljare göra exakt så för inte länge sedan...

Om dom däremot ger RÅD att använda kopparkablar så vart det de första jag provade självklart. för sedan prova andra o se skillnaderna......

Men säger man att vibbar INTE har betydelse för moderna stärkare skulle jag noga akta mig för dennes produkter. OM jag inte just gör som jag påvisar för Edison här över. Jag tar reda på deras åsikter mer ingående. Och har jag då ny info som säger lite mer så kan man inte förkasta deras info heller..

Och skulle bryston hålla kvar att vibbar INTE gör ett skvatt vet jag dom har fel som inte jag kan leva med en sådan produkt... Men denna del kan ju bottna i deras angagemang i att ha studiokontakter eller så.. Där är detta med ström o kablar oftast en humbuggpryl... enligt dom..

Men detta blir klarlagt hur dom menar vid samtalet som troligen kommer till stånd i morgon... Han satt i möte då jag ringde... På bryston menar jag...


Edit. stavfel som vanligt.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/03 00:33:45
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/03 :  00:29:28  Show Profile Send mayro a Private Message
mats 31 sa
quote:
Jag anser att Brystons svar var sakligt och korrekt, och skapar tilltro, medan du är nära att förkasta dom som skräp (p.g.a. att deras åsikter (eventuellt) inte stämmer med dina.





humormössan på igen då det som sagt ibland inte går att ta saker på allvar....


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/03 00:32:02
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/03 :  04:15:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det verkar som vi kan vara överens om att det inte verkar gå att nå någon enighet på denna punkt eller så pratar man om olika förutsättningar.

Bravo
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/03/03 :  07:08:41  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Mayro,

ja det är synd då att jag inte bor i Blekinge, då hade det varit lättare. Och jag säger igen, finns det någon som vill demonstrera en skillnad av kablar eller vibrationer i trakterna av Uppland så kommer jag. Det har funnits ett flertal inbjudningar från "objektivister" genom åren, men ingen från den subjektiva sidan har dykt upp. Sökfunktionen för "arkiv" fungerar dock inte för mig så jag kan inte länka till alla dessa trådar.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/03/03 :  08:22:25  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag har hört skillnad med dämpfötter under en stärkare. Slutsteg, runt 20 kg, EC AW100 DMB. Jag hade med en kompis som har idiotförklarat mig när det gäller hifi. För mycket och för dyrt och för vad ni än kan komma på. Fötterna var hifiklubbens sorbothane fötter, billiga med andra ord. Stärkare stod på golvet, plastgolv ovanpå trä, vanligt i lägenheter antar jag. Skillnaden var lätt att höra. Kompisen som inte tror på HIFI, blev ställd, jag blev ställd. Upplysningsvis kan jag säga att slutsteget är ett transistorsteg. Och nej, det bidde inte blindtestat, ni får tro eller inte tro på det jag skrivit.
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/03/03 :  08:50:39  Show Profile Send krang a Private Message
Hade jag haft en hörlursstärkare, solid state, och ett par HD650 och lite förlängnings kabel hade jag gått för att prova detta. Ett worstcase test. Sätta stärkaren på en vibration-exiter i labbet och gå iväg med hörlurarna och sätta sig och lyssna några skivor med olika våldsamma vibrationer med olika frekvenser =D. Någon som lånar ut?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/03 :  09:45:45  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det börjar väl bli lite tjatigt vid det här laget så jag publicerar inga fler mail efter detta såvida inte någon kommer med något anmärkningsvärt svar (typ i stil med Jeff Rowland ).

Linn:
quote:
Dear Patrik

Thank you for your email as follows.

I can confirm that you do not require a special surface to situate your
components, however, please ensure that the products are level
(especially turntables) and there is sufficient ventilation (approx 6
inch gap between products) to prevent overheating.

Best regards

Neil Trueman

Customer Services
LINN PRODUCTS LTD


Ska f.ö. bli intressant att höra vad Bryston-nissen har att säga i telefon.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/03 :  11:42:26  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
I can confirm that you do not require a special surface to situate your
components, however, please ensure that the products are level
(especially turntables) and there is sufficient ventilation (approx 6
inch gap between products) to prevent overheating.



ALLA har varit 100% ense om en sak på denna tråd.. ATT CD BEHÖVER VIBBFRI MILJÖ!!!!!!!

ALLA har ansett detta..ENIGHET!! WOW...värt att markera tydligt....


Linn anses av massor med folk vara 100% waterprof...
Kan nu dessa som TROR vibbar på cd vilket är 100% förklara ett svar som linns?

Dom sa inte att cd behöver vibbfritt ens.. Ska vi nu dömma dom till "totalidioter" Dom säger saker inte bryr sig alls om underlaget. Vilket jag tar som att jag skulle kunna ställa dom på mitt golv här.. vilket vibbar rätt bra faktiskt.

Eller som jag vill med bryston fråga om dom verkligen menar exakt så som dom säger??Att inget behöver vibbfri miljö i största mån...

Men tror vi tar linns svar och lägger till i "sanningspåsen" fast 100% är ense om att cd behöver va utan vibb..För dom säger ju allt inte hörs.

och sådan är ALLTID en sanning vet vi ju...



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/03 :  14:13:25  Show Profile Send Ayn a Private Message
Mayro, min fråga gällde förstärkare vilket även är vad Linn svarat på. Om underlaget för exempelvis skivspelare inte hade spelat någon roll hade inte t.ex. Trampolin lanserats för LP12:an.

Edit: Jag lägger för övrigt inga svar i "sanningspåsen" utan tycker att varje svar är lika intressant utan att döma ut det om det inte överensstämmer med mina erfarenheter. Gör du?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2005/03/03 14:16:13
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/03 :  14:46:40  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
I can confirm that you do not require a special surface to situate your
components, however, please ensure that the products are level
(especially turntables) and there is sufficient ventilation (approx 6
inch gap between products) to prevent overheating.



Enligt vad jag ser är det inte enbart en sak som dom komenterar. utan komponenter... Och det är just detta jag menar också. Att går man ENBART på vad dom skriver så står det ju alla komponenter utan skivspelare.. Där inkluderas även CD spelare..

Så därför menar jag det kan vara av vikt då man får svar att också på svaret kanske ställa följdfrågor. Såsom om dessa på linn också menar tvärt emot vad VI alla här anser utan skillnad. Att CD är vibbkänsliga...

OM man inte frågar det och BARA läser svaret så blir det HÅRT draget att LINN inte anser att CD är kännslig alls.. Bara skivspelare...

Förstås mitt inlägg bättre nu (hoppas jag)....


precic som att fråga brystom om dom menar att deras elektronik absolut inte görs ens med vibbar som en del att ta hänsyn till alls..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/03 :  14:52:10  Show Profile Send Ayn a Private Message
Du har absolut en poäng i att svaret är otydligt utformat och det är därför svårt att uttolka exakt vad de menar. Jag TROR att de menar your components som "dina komponenter" i och med att jag refererade till den förstärkarkombo jag själv äger. Men det duger inte att tro, för precis som du säger kan det lika gärna tolkas åt andra hållet. Det är ju nämligen lite märkligt att de direkt efteråt nämner hur man ska placera sin skivspelare!

Jag skickade därför naturligtvis tillbaka ett mail och frågade om de på allvar menar att underlag inte spelar någon roll för några komponenter överhuvudtaget. Inväntar svar.

EDIT: Det står ju ingenstans i Linns svar att skivspelare skulle utgöra något undantag. Det enda som står är att det är speciellt viktigt att skivspelare ställs rakt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2005/03/03 14:54:09
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/03/03 :  15:20:18  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Kan det inte vara så att producenter inser att normala användare inte bryr sig ett skvatt, att de som producenter därför också måste se till att dessa också kan använda deras saker utan störning och av den anlednignen ser till att även om det finns vibrationer av rimlig storlek (och om de nu spelar roll) så klarar deras egna designade stötdämpare av att hantera det (om det krävs), därför kan du ställa dina saker var du vill. Speciellt som linn skrev att bara du ställer (speciellt) skivspelaren på en vertikal yta, så spelar det ingen roll vilket matrial ytan är gjord av.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/03/03 :  16:08:35  Show Profile Send mats31 a Private Message
Jag anser att det varit en ganska intressant tråd.
Den började (som vanligt ) med olika grupperingar av åsikter, och ingen enighet men ändå ganska konstruktivt.

Alla var nyfikna på svar, t.ex Mayro som skrev:
quote:
"Jag vill absolut denna gång få svar på topic"

Vi var till och med överens att ställa frågan till leverantörerna.
Mayro skrev:
quote:
"Så ta nu kontakt med Krell. Mark levinson. Ayre.. Muse.. Advantage.. Jeff rowland. Classe mm mm mm mm. och fråga om vibbrationer har inverkan på deras stärkare så blir det slut på detta en gång för alla.
Dom alla har nog djupare kunskaper än vi här efter alla år med tung hifi. "
Jag tror faktiskt dessa duktiga stärkarbyggare har betydande större kunskaper än någon av er skeptiker eller oss andra".


Nu fick vi snabba och förvånansvärt konkreta svar från KRELL, Mark Levinson, Bryston och Linn (och lite flum från Jeff Rowland)

Men sen spårade det ur (när kom kablar in i diskussionen förresten?)
Mayro skrev:
quote:
"Jag måste säga jag blev MYCKET förvånad över dessa svar.
Så dessa svar var mycket underliga.. Fullt godtagna. Men ändå underliga....
Utan att säga för mycket så sitter nog många av oss som ANSER en kabel samt vibbar har betydelse och tänker. "jag köper ALDRIG en bryston"...
Säger en tillverkare att nätsladdar INTE har betydelse. samt att vibbar INTE har betydelse. och jag bara går på detta så skulle jag inte ens provspela dennes produkt ens om det var min granne som hade den.

Så var det med den tilltron som fanns till "dom med djupare kunskaper" KRELL, Bryston, Mark Levinson, m.fl.

Att detta sen blev en fråga om resp. leverantör har löst eller inte löst vibrationsproblemet (som ju bara MÅSTE finnas) blir, IMHO, en förvirrande och meningslös diskussion. Ex.vis BRYSTON skriver ganska tydligt att:
quote:
Bryston do not specify vibration-damping mountings for our equipment. We do seal threaded fasteners to prevent loosening in transport or handling, but that has to do with structural integrity and long term reliability.

Inga gummiupphängda kretskort eller sluttransistorer där...

För en gångs skull tycker jag att en halvkontroversiell (varför???)tråd har en slutsats:
Vibrationer spelar ingen praktisk roll för transistorbaserade förstärkare.

underbyggt av:

1) 80% av dom tillfrågade leverantörena svarar att så är fallet
2) Lätt att testa själv, och förvissa sig om (att t.ex. kondensatorerna i ditt slutsteg INTE är högkänsliga kondensatormikrofoner.
3) Inget tekniskt/vetenskapligt pekar på att vibrationer hörbart påverkar ljudet.

Så jag anser, IMHO, att topic är besvarat och hoppas att Per100 som startade tråden tycker det också. Men jag tror mig förstå att denna slutsats inte delas av dig, Mayro så vi får enas om att vara fullständigt oeniga i denna fråga .

/M

PS. Ställde en följdfråga till BRYSTON som jag fick svar på sent igår kväll, men den polariserar bara åsikterna ännu mer, så jag sparar deras svar till ett annat tillfälle
DS.

Edited by - mats31 on 2005/03/03 16:53:10
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/03 :  16:18:52  Show Profile Send mayro a Private Message
Mats.
Om du sett inuti mitt gamla Luxman 6000 slutsteg.. Där hängde ALLT i fjäderupphängningar.. Alla kopplinga. ja allt.. du hade nog blivit rätt impad över jobbet dom gjort... så det finns flera som anser i alla fall då att vibbar gör skillnad..

Och angående kablar så kom dom inte som ytterligare exempel på saker jag vet gör skillnad som dessa säger deras grejor har rätt eller inte spelar roll.. Då blir det dubbelt knepigt för mig och säkert en stor bunt till då dom sedan säger vibbar INTE betyder något alls.... Då undrar man ju över VARFÖR i hela världen dom ens bygger massiva lådor för. en tiondel hade räckt för att montera in sakerna i utan att lådorna skulle falla i bitar.... Och vore dom SÅ många som ansåg det sant att vibbar INTE gör skillnader skulle dom inte förlja en main stream. dom gjorde en linn och skapade en egen stram.. som linn... UTAN ELAK MENING TOGS LINN UPP....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/03/03 :  16:47:50  Show Profile Send mats31 a Private Message
Mayro skrev:
quote:
Då undrar man ju över VARFÖR i hela världen dom ens bygger massiva lådor för. en tiondel hade räckt för att montera in sakerna i utan att lådorna skulle falla i bitar.... Och vore dom SÅ många som ansåg det sant att vibbar INTE gör skillnader skulle dom inte förlja en main stream.


En BRYSTON 14B SST väger 39 kg, av det är det (gissningsvis) åtminstone 30 kg nättrafo(s). Dom använde orden structural integrity and long term reliability. Klart att det är svårt att få en enkel Alu-låda att hålla ihop 30 kg trafo (och sen dessutom ge 20 års garanti på det). Jag tar det INTE som ett bevis på att dom magiskt 'smygfixar' sina vibrationsproblem på det sättet.


/M

Edited by - mats31 on 2005/03/03 16:51:15
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000