HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Samköp av akustikskivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ondjultomte
Starting Member

38 Posts

Posted - 2005/03/06 :  13:48:24  Show Profile Send Ondjultomte a Private Message
JAg + en till person skall köpa lite akustikskivor från tyskland och undrar om någon till person skulle vara intersserad att vara med för att få ner fraktpriset lite till.

skivorna kommer beställas hem till mig, till centrala stockholm

det är dessa absorbenter det är tal om:
http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/2206031/sid/%2118121995/quelle/listen


priste är ca 360 sek +frakt per skiva

Illsonic Waffel 45/­125, Illtec Weiß B1
1250x625x45mm

Edited by - Ondjultomte on 2005/03/06 13:50:35

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/06 :  14:04:47  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Absorbenter är snyggt. Tänkte ta det som nästa projekt efter förstärkeriet är färdigbyggt.
Måste läsa på lite innan jag besämmer mig. Dessutom är det närmre till tyskland än sthlm

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/03/06 :  14:54:35  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Intresse finnes...

Kan dom målas?
Är huvudfunktionen dämpning eller diffusering!
Vad är det för material?
Min tyska har sina begränsningar....

Vad är det för beräknat totalt fraktpris?

/MI



/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/06 :  20:24:46  Show Profile Send U1 a Private Message
Kan också vara intresserad av 2st, skicka pm om det blir aktuellt. Detta gäller endast om någon av er kan skicka dem till mig med bussgods.

/J
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/06 :  20:34:00  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
U1 annars får vi göra ett skåneköp någon gång.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/06 :  21:23:56  Show Profile Send Roq a Private Message
Det är plastskum. Dämpar höga frekvenser och mellanregister. Tydligen så tål de att få bollar på sig enligt texten .

Vet ni hur man fäster de i vägg/tak. Självhäftande??

Har sett att Golden Age säljer dessa: http://www.goldenagemusic.se/swe/hifi/index.html
Dock dyrare (439kr + moms) och man måste köpa 20st på en gång.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/06 :  21:25:37  Show Profile Send Roq a Private Message
Lucifer: Det står också att de går att få i fler färger (mot extra kostnad).

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/06 :  22:22:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vill bara informera om detta.

§.10 Gruppköp på HiFiForum.nu
HiFiForum.nu stöder att medlemmar slår sig samman och handlar ihop för
eget bruk. En förutsättning är dock att man håller sig till gällande
lagstiftning. Det är inte OK att använda HiFiForum.nu för företagsliknande
former eller för att bedriva förtäckt importverksamhet.
För företag hänvisas till §2.
Innan HiFiForum.nu används som kommunikationskanal
för denna typen av gruppköp skall Admin vara kontaktade och ha gett sitt godkännande


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/03/06 :  22:49:02  Show Profile Send soren a Private Message

Ni kan inte tänka er att ta med dessa i beställningen?

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/sid/!18121995/artnr/100019974

Ser inga data på dem hur pass djupt de absorberar, någon som vet något om dessa?

/Sören
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/06 :  23:01:46  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Kul att intresset för akustik är såpass stort.

Nu är jag visserligen handlare men slå inte ihjäl mig sådär reflexmässigt med en gång...

Innan man gör akustiska åtgärder i sitt rum bör man veta:

vad som är fel ? (vilka akustiska konstigheter föreligger)
vilka olika åtgärder finns för att rätta till felet ? (absorbenter, diffusorer, Helmholtzresonatorer mm...)
Vilka olika varianter finns det och vad kostar de?

Vi kommer snart att erbjuda mätning hemma hos hifikunderna för en låg kostnad och då kunna ge korrekta förslag på vad som bör fixas och i vilken prioritetsordning.

Sedan får man handla detta var man vill såklart men handlar man av oss så drar vi av besökskostnaden.

Ta alltså rätt på vilka konstigheter du har i rummet eller vad det är du vill uppnå. Inga produkter löser alla problem. Att tapetsera rummet med absorbenter av den typ som anges i denna tråd ger en viss ljudligt förändring. Men bra blir det inte i speciellt många rum....

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/06 :  23:03:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag tycker att det är ganska snålt med info överhuvudtaget. Ska man ta den som e snyggast eller

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/03/06 :  23:23:11  Show Profile Send regner a Private Message
en hel del mer info om akustikskivorna för er tyskspråkiga:
http://www.illbruck.de/imperia/md/content/buildingsystems/de/businessunits/acousticsanddesign/industrialnoiseabsorption/verklebesysteme_technik.pdf

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/07 :  03:57:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
Dämpar i övre registren, passar mig bra, två st. kan vara aktuella.

Bravo
Go to Top of Page

Ondjultomte
Starting Member

38 Posts

Posted - 2005/03/07 :  12:51:13  Show Profile Send Ondjultomte a Private Message
vettiga ord från hifikonsult!

innan större ingrepp görs bör man kontakta expertis( om man har råd) annars kan det bli värre :)


tanken med detta köp var att få med kansk 1 eller 2 personer :) bara för att få ner fraktpriset .. då det ligger på 110 € ungefär .. men själva plattorna är ju billigare från tyskland.

de som är intreserade , bör kunna hämta dessa hos mig i centrala stockholm.

PMa mig, med lite info vad ni vill ha tel nummer och så, trevligare att talas vid än att skriva massa på internet.

som ni ser i en länk ovan så börjar den dämpa bra vid 400Hz + (som vanligt med sådana här mindre tjocka skivor)

Edited by - Ondjultomte on 2005/03/07 12:52:28
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000