Author |
Topic |
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 08:53:29
|
Jag är konfunderad.
Läste en rekommendation eller snarare en varning från företaget Lavardin att man under inga omständigheter får ställa deras förstärkare på glashyllor! Sedan anger de en stigande lämplighetsskala där trä är bäst och glas absolut sämst.
Är detta på woodo och filosofi-nivå eller är detta en vedertagen uppfattning bland många tillverkare och hifi-intresserade?
I min värd ser ju glas väldigt beskedligt ut, men kan det helt enkelt vara så att det är ett material som vibrerar lätt?
Eller är det något i just Lavardins förstärkare som påverkas negativt av glas?
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 09:06:59
|
Visst kan man få små skillnader beroende på vilket underlag man placerar elektronik på. Men (transistor)förstärkare är väl generellt det som får anses vara minst känsligt för placering, och jag har svårt att tänka mig att det skulle vara någon större katastrof att ställa din Lavardin på glas, förutsatt att glaset håller för vikten förstås. : ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 11:05:21
|
Mitt tips är att det handlar om resonanser.
Man skulle kunna tänka sig att om de nu är känsliga för vilket underlag de står på så kunde de ju Lavardin sätta dit en isolerande fot så skulle problemet var ur världen.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 12:12:09
|
Per100. Kan du inte skriva till lavardin och fråga hur dom menar?? Om detta gäller deras saker eller fleras.. Borde gälla alla självklart. Men??
Sedan så bör ju tjockleken på glas kunna vara av betydelse. Om det gäller vibbarna så klart...
Men finns det ANNAT skäl??? Som vi "dödliga" inte känner till tro??? Då skulle detta va skoj att få veta mera om.. Så har du tid o lust att fråga dom då du också har en sådan produkt skulle det va skoj att läsa svaret på här... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 12:26:38
|
Ja det vore ju inte kul om glaset spricker. |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 13:48:53
|
Laminerat glas borde väl funka bättre mot elaka vibbar Kletet i mitten dämpar väl lite
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 14:55:01
|
cc, vad är microvibbar? Det var ett nytt uttryck för mig. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 15:04:34
|
Mikrovibrationer... " Små vibrationer.." |
|
|
The Leafs
Member
387 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 15:46:30
|
Ursäkta en jättekorkad fråga, men jag måste få ställa den...
På vilket sätt är en förstärkare känslig för vibrationer??? Jag menar; den har väl knappast några rörliga delar som t.ex. en cd-spelare har.
I mina (okunniga???) ögon angränsar faktiskt detta till Mumbo Jumbo. |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 16:05:12
|
The Leafs: elektronerna kan få åksjuka vet du |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 16:47:33
|
Om man tror att vibrationer påverkar en förstärkares ljud så går det att göra ett enkelt test. Prova att lyfta ena sidan av förstärkaren när du spelar musik, släpp den sedan ner mot underlaget, gick det att uppfatta någon förändring i ljudet? Nej, det var väl det jag trodde.... |
Edited by - Kevin Mitnick on 2005/02/28 16:48:14 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 22:47:41
|
Hehe, nu menade jag inte att du skulle sitta i "sweetspot" när du testade detta. Jag tror ändå att du förstod vad jag menade. Poängen med testet är att förstärkare inte är vibrationskänsliga överhuvudtaget. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 23:00:52
|
Kevin
Jag tycker de ÄR det. Många har jag prövat med och konstigt nog så lyckas jag lura mig själv varje gång så att de konsekvent får djupare och renare bas. Min 6 åring (han år 8 idag men det här var ett tag sedan)hör samma sak trots att han inte visste att något gjorts i systemt. Hur han lyckades lura sig själv till det vet jag inte??
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 00:02:05
|
Är det ett skämt?? Menar att man inte tror vibbar i slutsteg spelar roll?? Det måste va ett skämt...Jag kan inte låta bli att fråga om det är på skoj...
eller???? |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
juha
Member
316 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 00:37:51
|
Vill påstå att det är en väsentlig skillnad på vilket underlag ett slutsteg har, liksom resten av anläggningen. |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 07:39:35
|
Hittade detta på Lavardins hemsida:
"..Meanwhile, some materials at first non suspected for resonating do in fact much more than expected : glass, marble, even granitron and all minerals and metals have very poor self damping modulus and allow vibrations to stay in, be amplified and sent back to component..."
Jag har sett många använda tunga stenar/marmor som dämpning under slutsteg men här har vi alltså ett nytt synsätt!
Men kan det verkligen stämma att en tung marmorskiva dämpar sämre än ett stycke trä..... |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 07:58:52
|
Alla mtrl har en eller flera resonanser, blandar man olika mtrl kan man få många fast mer dämpade områden, har man ett homogent mtrl får man färre resonanser fast kraftigare. Om det har betydelse för elektronik? Vissa hävdar att elektrolyter och rör mfl lider av mikrofoni, dvs att vibrationer som genereras via underlag och/eller luft påverkar signalen som en mikrofon, vissa frekvenser förstärks. Jag upplever att underlag spelar viss roll men min filosofi är att man ska komma så nära apparaten som möjligt med själva dämpningen. Rigida stålställningar med homogena hyllor occ sedan lämplig fot för att dämpa de få resonanser som uppkommit. Glas kan låta OK om det inte ringer förstås men kommer man upp i tjocklek är inte det ngt problem. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 08:05:45
|
I labbet har vi 10 cm stenskivor under mikroskopen, både som 'ben' och 'skiva'. Har aldrig sett en trä- konstruktion för avancerade mikroskop ....
Martin |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Topic |
|