HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 2-kanalsljud med SACD och DVD-Audio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/03/28 :  21:42:08  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Nästan alla kombinationsspelare, förutom de dyrare, fungerar ju bättre för DVD-Audio än SACD. Varför är ju inte så svårt att förstå.

DVD-Audio kan ju sägas vara "större - bättre - samma", det är PCM med högre precision. För att hålla datamängden nere under tillåtna gränsen för DVD så använder man en "lossless" kodning, MLP. Ungefär som att CD-spelare skulle spela upp FLAC/APE. men efter avkodningen är det vanlig PCM, men upp till 192/24 i 2 kanaler och 96/24 i 5.1.

SACD fungerar dock helt annorlunda, det är en enda bitström och är inte alls uppdelat i ord/bytes. DSD kallas det, Direct Stream Digital. Jag är ingen expert, men båda systemen har sina fördelar och nackdelar. Problemet för SACD på en "vanlig" DVD-spelare är dock att den direkt gör om DSD till PCM för att sedan kunna behandla bägge formaten lika. Mindre elektronik, billigare spelare. Men de fördelar som sägs finnas med DSD försvinner. Rena SACD-spelare, och dyrare kombinationsspelare som Denon DVD-A1XV, gör inte om DSD till PCM utan hanterar signalen "som man ska".

Bravo: Han undrar om Pioneer på samma sätt som Marantz har dedikerade SACD-spelare (alltså inte en kombinationsspelare som slarvar med DSD) och om du jämfört med någon sådan?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2005/03/30 :  20:33:45  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Bravo!

Marantz SA-8400 Šr en ren SACD/CD-spelare fšr tvŒ kanaler. De Pioneer-modellerna du har jŠmfšrt med mŒste varit multispelare, dŒ jag tror inte att de har rena SACD/CD-spelare alls!

Att de skulle lŒta bŠttre pŒ SACD i tvŒkanal Šn Marantz, har jag mycket svŒrt att tro.
SŒ klart spelar det roll vilken typ av ljud man gillar, och vilken slags musik som jŠmfšrs.
Go to Top of Page

leifer
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/03/30 :  23:00:42  Show Profile Send leifer a Private Message
Jag har en Pioneer dv575-a
Tycker inte sacd låter så bra. köpte simple minds cry men märkte inget speciellt. Kan väl beror på att den gör om dsd till pcm?
låter dvd-audio bättre på min spelare?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/31 :  02:31:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jo, det är skillnad i ljudet, vad som är bättre eller sämre är upp till var och en att avgöra, oavsett om vissa är
multikanalspelare använd i tvåkanalläge. Betänkas bör är väl att dessa spelare varit dyrare än Marantzspelaren.
Trots allt tror jag inte detta varit avgörande utan att det handlat om ljudfilosofi då ljudet känns igen från flera spelare.

Bravo
Go to Top of Page

leifer
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/04/01 :  18:29:11  Show Profile Send leifer a Private Message
Om jag skulle köpa en riktigt bra spelare (istället för dv-575a), skulle jag då höra stor skillnad med sacd jämför med vanlig cd?
Jag har bara glada amatör-öron ska sägas.
Mina högtalare är ett par nya infinity primus 250.
Förstärkaren en ca 7 år gammal yamaha budget-modell (RX-V10MKII).
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/04/01 :  21:06:37  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Pioneer 575A är inte speciellt bra på SACD (jag har en 575A själv) då den tappar en hel del bas.
Om skivan i alla fall låter bra eller inte beror nog på vilka frekvenser som finns med, jag har en kyrkorgelskiva som låter riktigt bra, likaså Pink Floyds "Dark Side of the Moon".
För min del köper jag mest SACD/DVD-Audio (som 575A klarar bättre) för att få 5.1-ljud i hög kvalitet.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000