HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 7st identiska stativare bättre än stora frontar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2005/03/07 :  18:05:40  Show Profile Send Antonic a Private Message
Hej håller nu äntligen och planerar hembiorummet som ska börjas på om några månader.

Men funderar nu på högtalare.

Vilka kombinationer är bäst?

Stora frontar, center och 4st stativare

lr

7st stativare eller centrar.

Kommer användas 80% till film

Nu kommer jag ha 2-4st 15" (beyma 15K200) subbar som kommer ta hand om lågbasen.

Så BRA bas kommer finnas.

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/07 :  21:27:50  Show Profile Send Haakan a Private Message
man kan inte generalisera så...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/07 :  21:59:18  Show Profile Send Haakan a Private Message
man kan fortfarande inte säga så

det är som att välja däck till bilen eller dejt till krogen

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/03/08 :  07:51:13  Show Profile Send Conan a Private Message
Eftersom du ju redan har lågbasen fixad så borde ju ett system med stativare vara lämpligt till frontkanalerna. Då låter du ju helt enkelt flerkanalsstärkaren skära plus/minus 80Hz och därmed försvinner ju lågbasen från frontkanalerna/centern i alla fall.

Sedan skulle jag absolut rekommendera dig att använda högtalare avsedda för surroundkanalerna som bakhögtalare och inte bara ställa upp några valfria stativare.

Alltså i ditt fall:

2st stativare till frontkanalerna
(eventuellt) 1st centerhögtalare, "fantomcenter" fungerar ofta minst lika bra
2st subbasmoduler delade vid 80Hz
4-8st surroundhögtalare uppe på väggarna bakom/vid sidan av dig

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2005/03/08 :  15:27:29  Show Profile Send Antonic a Private Message
Hur är det att köra t.ex 8st surroundhögtalare bak?

Svårare att höra vart ljudet kommer ifrån?
bättre surroundljud åt alla i hembion?

Kommer vara 3våningar, 2st fotäljer och 2st soffor

Mvh Anton
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/03/09 :  11:50:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Eftersom du inte prioriterar just musiklyssning så passar 7 st stativare bra. Hade du å andra sidan prioriterat musik så skulle jag rekommenderat större fronthögtalare. Då slipper du att dela så högt som du behöver vid tillfället då du har bara surroundhögtalare.Undvik inte att ha en centerhögtalare. Den ger oftast mer än vad man tror. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/03/10 :  10:17:40  Show Profile Send Conan a Private Message
Antonic, först måste man fråga sig vilken uppgift som surroundhögtalarna ska fylla. Är det inte att ge en känsla av "rymd" i ljudet, vilket ska motsvara miljön i filmen som visas, alt. musiken som spelas (multikanalinspelningar), alt. som psykoakustiskt "stöd" vid vanlig musiklyssning (2-kanaler ex. med DPL II)? Är då bästa sättet att uppfylla denna uppgift att slumpvis pyttsa ut ljud i en högtalare per kanal - en högtalare som är byggd för att återskapa rymd i med sterofoniska inspelningar? Detta sätt att återskapa surroundkanalerna kommer oundvikligen att innebära dels att ingen direkt "rymd" kommer att kunna återges, samt att personer som inte sitter precis mitt mellan högtalarna kommer att höra respektive högtalare som punktljudkälla, med kraftig betoning på den närmaste. Även om det i början alltid är häftigt när det "låter" ur bakkanalen, är det nog i längden bättre att verkligen försöka återskapa rymden i ljudet, dvs göra rätt från början.

8st surroundhögtalare (4 per kanal) kan t.ex. kopplas 3st till surround-sida och 1st till surround-bak. Då får man man de allra flesta filmer & musik ett helt omslutande ljudfält där ljudet är tillräckligt diffust för att ingen punktljudkälla ska kunna höras, oavsett nästan hur "snett" i lyssningsmiljön man sitter.

Det gäller dock att du kopplar in högtalare som är gjorda att kunna drivas som "piggy-back" (den ena kopplad efter den andra o.s.v.). Jag änvänder 6st surroundhögtalare från Ino Audio och det fungerar utmärkt. Kolla in även frontarna/center från samma tillverkare. Dom är verkligen pyttesmå men kan tilsammans med subbasar leverera som betydligt större och dyrare pjäser.

Lycka till!

Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/03/10 :  16:46:25  Show Profile Send Allison One a Private Message
Rekommenderar rundstrålande surrounder typ Mirage Omnisat!
Kör själv med Mirage Omnisat runt om och är ganska nöjd men funderar på att skaffa nytt i fronten då jag inte tycker att de riktigt räcker till.
Egentligen inget fel, men jag saknar lite av det där stora fylliga ljudet av riktiga golvare.
Kan vara att jag inte riktigt har fått till det mellan sub/sat.?

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2005/03/10 :  22:11:52  Show Profile Send Antonic a Private Message
Conan:
Jo jag förstår precis vad man vill återskapa med flera surroundhögtalare utan tvekan.
Men du kör fortfarande 5.1?
Blir väldigt mycket högtalare.
om jag kör 7.1 så skulle kanske 4st till dom vanliga (5.1) och 2st till dom sista räcka?
Det komemr bli lite budget i början men heller det än att inte få något knappt.
allt kommer drivas av separata slutsteg så inga problem att lasta ner det på något sett.

Högtalarna kommer bli:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=931269%20&cart_id=
Antal beror lite på.

Komemr köpa dessa pga priset jag får.
Är med i Teamljudia (bilstereo)

Kommer sedan uppgradera när pengar finns.
Får nästa en 7.0 uppsätning för samma pris som ett par stativare.

Måste ju börja någonstans

Men vart hittar jag Ino Audio spec och priser på dom?

Mvh Anton
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/03/11 :  08:06:42  Show Profile Send Conan a Private Message
Jag kör 5.1 kan man säga. Receivern klarar 7.1 men eftersom nästan inget material är kodat i mer än två surroundkanaler kopplas bak-mitt-högtalaren in som en extra högtalare för 5.1 så att det alltså blir 3st per sida.

Högtalaren du länkade till har jag aldrig hört. Tänk på att lyssna och jämföra med många olika märken och modeller innan du bestämmer dig. Högtalare är den del i återgivningskedjan som har mest (i hård konrurrens med rumsakustiken) inverkan på ljudet. Vilka högtalare man föredrar är också väldigt mycke fråga om tycke och smak och en ordentlig utvärdering av vilka högtalare som du gillar mest inom din budget ger väldigt stor inverkan på hur du kommer att trivas med din anläggning. Jag rekommenderar att aldrig köpa högtalare "ohörda" i alla fall.

Högtalaren på bilden var ju hur som helst en "centertyp" vilket brukar vara den vanliga modellen att ställa på en TV eller under en duk. Tyvärr lider ofta den här typen av högtalare av spridningsproblem pga de bägge mellanregisterelementen bredvid varandra. Problemen yttrar sig praktiskt genom att högtalaren låter olika beroende på var i horisontalplanet du sitter. Om man tänker efter vad detta kan betyda i form av att dialogkanalen (som oftast är det enda som hörs i centern) låter olika för alla olika personer i lyssningsrummet och även låter rösterna i centern olikt en röst som hörs i en frontkanal, kanske en "liggande" centerhögtalare inte alltid är det bästa.

Vid val av centerkanal bör man även fundera på om man ska ha duk eller TV som bildmedium. Om du har en TV (förhållandevis liten bildkälla) är det ofta bäst att välja en högtalare som ger en punktformig ljudkälla, dvs "låser" dialogen till TV-rutan där man vill ha den. Har du däremot en duk är det ofta inte fördelaktigt att låsa dialogen till en punkt eftersom personerna på duken "rör sig" inom ett större område. I fallet med duk som bildkälla skulle jag rekommendera att avvända en "vanlig" högtalare som center och då förslagsvis en likadan som används som fronthögtalare.

Så kolla upp om du inte kan få köpa 3st "fronthögtalare" istället i din uppsättning, vilka högtalare du än väljer. Har du förresten funderat på att bygga något av "instegsprojekten" på HF eller på faktiskt? Där kan du säkert få mycket bra valuta för dina spenderade slantar. Då kan du ju själv välja att bygga 3st "frontar" att ha i din uppsättning.

Uppgifter om Ino Audio - som f.ö. är en svensk tillverkare av allt från relativt billiga system till mycket avancerade multikanalsystem i halvmiljonklassen - kan du få genom att maila på inoaudio@hotmail.com.

Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2005/03/11 :  21:09:51  Show Profile Send Antonic a Private Message
En sak innan vi diskuterar vidare är att jag kan det mesta basicsaker redan.

Såklart jag ska testa högtalaren innan jag köper 9st hehe
Har ett par Canton LE103 men dom finns ju inte längre utan kommit en ny modell som låter lite annurlunda.
Vill ha 6-9st identiska högtalare och har inte råd med det.

Har en 32" TV just nu men kommer bli projektor utan tvekan senare.
Men rek du fortfarande exakt likadana högtalre eftersom du rek 3st likadana frontar så antar jag andra till bakhögtalare?

Jaha så centrar har sämre spridning trodde det var tvärtom därför jag valde centrar
Men kanske ska testa stativarna istället.
priset skiljer ingenting.

Kommer bara bygga subbar just denna gång för har inte tid för annat börjar jobba nu.

En tanke är ju att gå vidare med Canton LE serien men har då 2högtalare som inte låter exakt likadant.
helt om jag ska ha flera surroundhögtalre tråkigt om 2av 6st har en annan nyansskilnad.

Klyven som tusan.

Var nere idag och kolalde på lokalen i alla fall är ritikgt härlig och mysig.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/03/14 :  07:56:02  Show Profile Send Conan a Private Message
Jo, jag skulle välja 3st likadana högtalare av stativmodell till front+center-kanalerna. Speciellt eftersom du planerar att byta upp dig till projektor & duk i framtiden.

Börja med den uppsättningen och köp exempelvis till bara 2st surroundhögtalare (som är avsedda att vara surroundhögtalare) till att börja med. Bygg sedan på med två till och eventuellt ytterligare två till när ekonomin tillåter.

Spridningen blir mycket riktigt begränsad med en "normal" centerhögtalare. Men tänk vilken inverkan detta får för lyssnare/tittare som sitter i utkanten av ljudbilden. Centerhögtalaren ska ju låsa dialogen till bildmediet för alla lyssnare och inte bara låta klangligt OK on-axis. Med tanke på att nästan alla förekommande centerhögtalare ser ut på detta sätt kan man nästan misstänka att det är främst marknad & design som styrt utformningen.

Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2005/03/15 :  00:38:43  Show Profile Send Antonic a Private Message
jo det är nog som sagt bättre att köpa bra stativare direkt ään att köpa alla högtalare direkt.
Känns ju dumt att köpa något sämre än va man har hehe.

Som är avsedda för surround menar du Dipol?
Jag tycker den versionen av surround verkar försvinna mer och mer.
för ett par år sedan fanns det ett mycket större utbud.
Så vill ju inte välja märke/serie efter det, kan ju bidra men inte allt

Så tankar om det?

Angående center så är dte ju lustigt den borde ju ha större spridning.
Då om man tänekr sig en vanlig golvare med dubbla element så borde den sprida sämre än stativare om man räknar lodrätt eller?

Mvh Anton
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/03/15 :  08:10:50  Show Profile Send Conan a Private Message
Dipoler som bakkanaler har jag ingen direkt lyssningserfarenhet av. Kan säkert fungera bra även om ljudfältet borde bli ganska "diffust". Hur som helst är en vägghängd dipol säkerligen bättre än två "vanliga" stativare placerade snett bakom soffan. Det värsta problemet med att ha stativare i bakkalaner är den kraftiga "kantringen" av bakre ljudbilden för de som sitter i periferin av lyssningsrummet.

Allra bäst är nog däremot att använda lite mer konventionella högtalare som är avsedda att vara väggmonterade. Har inte sett så värst många högtalare som är utförda på detta sätt: Inos modeller som sagt samt några byggprojekt är väl de ena jag kan komma på så här på rak arm.

Visst är det lustigt hur majoriteten av centerhögtalare är utformade? För TV-uppbyggda system förstår jag inte varför man inte väljer att använda koaxialelement för centerhögtalaren om man nu är rädd att det ser tossigt ut med en vanlig högtalare på TV:n.

Spridningen vertikalt med en golvare med dubbla mellanregister är nog begränsad nedåt, men det är nog meningen också (dvs. att minska golvreflexens bidrag). Uppåt sprider den nog som en motsvarande högtalare med endast två element, och det är nog fördel om man inte vill att högtalaren alltför mycket ska ändra klang när man ställer sig upp. Takreflexen är inte lika allvarlig som golvreflexen, dels pga att den anländer senare (högtalaren är placerad närmare golvet) och dels att ljud (reflexerna) uppifrån oftast tolkas "välvilligare" av hörseln än reflexer från golvet. Kanske är det en gammal uråldrig instinkt att vara mer orolig för ljud från fötterna (giftormar o.dyl.) än uppifrån (harmlösa fåglar)?

Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/04/02 :  20:32:02  Show Profile Send olof a Private Message
Jag tror att det är bättre att ha stora högtalare fram och tämligen små bak med den enkla motiveringen att det är svårt nog att få schysst bas med 2 burkar. Det blir inte lättare med 5. Dipoler är väl mest ett alternativ om man inte ska ha fler en 2 kanaler bak för att få ett ljudfält liknande det man har med tex 6 eller 8 högtalare bak.
Slutligen vill jag påpeka att centerkanal inte alltid är nödvändigt. Efter att någon sa til mig att det inte blir bättre med en center (på korta avstånd tex vardagsrum) så testade jag och kunde bara dra slutsatsen att det är bättre att lägga de pengarna på bättre frontar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000