HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HiFi-säljare/recensenter och "tveksamma" tweaks.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/01 :  23:19:29  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Hej!

Efter att ha läst mastodont-tråden om kablar så ställde jag mig frågan:

Varför är alla hifi-säljare och tidningsrecensenter nästan alltid rörande överens om s.k. tveksamma tweaks?
Vad dom (hifi+/hifi&musik mfl) än testar så låter det nästan alltid bättre! Hur kan det komma sig??

Jag som nyinvigd hajjar inte detta riktigt!!

Jag förhåller mig skeptisk till motsatsen bevisas (hälsosamt både rent naturvetenskapligt och för plånbörsen ).

Vad beror det på?

Jag har läst (på nätet) att säljare av hifi tjänar mer på att sälja ett par kablar för 5.000kr en på ett par högtalare för lika mycket cash...

ligger det något i det?

Man blir ju duktigt nyfiken eftersom akustik, placering och allt sånt är mycket viktigare!!

EDIT
Köpte nyligen 20st H&M-tidningar på sop-centralen i Malmö för 1kr/st...
1996 var det bara SUPRA/CLOU-kabelreklam... lite snack om kablar i största allmänhet.
Desto närmre 2004 det kröp, ju mer jubel kring kablar blev det!

Jag kan dock ha fått exemplar som på fel sätt bredde på min undran..

Ni som prnumererar på H&M kanske kan styrka det hela lite?

Visst var det lite snack om kablar 1995-1998? Eller har jag fått skumma exemplar av tidningen?

Edited by - m_persson79 on 2005/02/02 15:26:31

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/02/01 :  23:28:29  Show Profile Send Aton a Private Message
Din skepticism är säkert befogat. Jag tycker helt klart kablar gör skillnad men kabel-marknadens trendutveckling och prisutveckling känns osund. Hifi-tidningarna hänger såklart på alla poppis-trender, det är ju det som säljer. Akustikreglering är nog inte sexigt, enkelt och snyggt nog för att väcka samma intresse som kablar. Men självklart gör det större skillnad för ljudet.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/02/02 :  07:14:20  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

När hade Hi Fi & Musik ett test av kablar senast????

Vilken butik i Sverige påstår att rummet skulle ha mindre inverkan än annat, framförallt kablar????

en länk till något som man inte kan förpacka och ta betalt för men som kan hjälpa många kunder att få till det - oavsett var de handlar och oavsett pris på anläggning, dyrkablar eller ej:

http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=012

Du kan inte ställa akustik, placering etc MOT det andra. Världen är inte svart ELLER vit. Allt behövs för att det skall fungera och OM du gillar ljudförbättringen i en kabel du utvärderar så köp. Annars låt bli.

Det perfekta receptet (den 100% iga vetenskapliga formeln som alla kan bli överens om vilken skulle göra slut både på hifiintresset samt tidningarna) existerar inte och kommer inte att existera...

Man måste våga själv.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/02/02 :  09:03:51  Show Profile Send eliot a Private Message
Det roliga med det hela är väl lite att Du bara i begränsad omfattning kan köpa Dig till välljud

Du får naturligtvis tips av handlare och tidningar men det är Du som dagligen vistas i rummet och har tid (och nyfikenhet ) att prova ut allting - även "dumheter" som man inte tror på men man ändå lätt prövar för att kunna helt avfärda....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/02/02 :  09:16:43  Show Profile Send hjort a Private Message
Hur är det med er som jobbar på hificonsult, påstår ni er höra skillnad på de kablar ni säljer?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/02/02 :  10:26:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Har man samma marginal på en kabel som på en högtalare så tjänar man lika mycket pengar på båda...

Men visst är det nog så att kabelindustrin har fått ett uppsving under senare delen av -90 talet och 2000-talet..

Kanske för att det blivit en större efterfrågan på bra kablage, alla behöver ju det ?!?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/02/02 :  10:29:45  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Hur är det med er som jobbar på hificonsult, påstår ni er höra skillnad på de kablar ni säljer?

TACK för dagens skratt!!!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/02 :  11:50:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det som ökar trovärdigheten hos många försäljare är att dom erbjuder folk att låna hem och prova.

När det gäller olika tweaks prisvärdhet, så måste man naturligtvis ställa det i relation till andra uppgraderingar. Är det värt att sälja sin 20.000 kr-förstärkare för 10 lappar och sedan köpa en ny för 40.000 kr?
Får man ett rimligt utbyte av sina investerade pengar?
Sett ur det perspektivet så kan en 3000kr-kabel vara en bra investering som faktiskt kan ge större valuta för pengarna.
Men om man bara ser kablar som snören som förbinder olika lådor så är 3000 kr rätt mycket pengar.

Förresten, skulle ni köpa en förstärkare av en konstruktör som resonerar på samma sätt som många kabelskeptiker? "Det kan inte ha någon betydelse vilka transistorer och kondningar jag väljer, det kan inte ha någon betydelse hur signalbanan ser ut, det kan inte ha någon betydelse..."

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/02 :  15:21:57  Show Profile Send CC a Private Message
"Ingen kedja är starkare än dess svagast länk"
Någon som hört det utrycket tidigare?

Var börjar då länken till vår musikåtergivning i våra hem?
Jo, det börjar vid vår elcentral

Att Hifi&Musik inte skrev så mö om kablar säger väl mer om svensk press än om kablarnas inverkan? Någon som läste Norska Audio på 90 talet? Där behandlade man ämnen såsom akustik o strömförsörjning medans våra svenska tidningar hade annonser om Supra...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/02 :  15:25:48  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
HiFiConsult: Tack för svaret,

"När hade Hi Fi & Musik ett test av kablar senast????"

i de ex jag fick tag i så fanns inga tester typ 1997, men 2000 var där flera tester/nummer.

MartinH:

Så att säjare tjänar mer på att kränga kablar än högtalare är alltså en myt?

Anledningen till min undran är som sagt att säljare verkar rörande överens att t.ex. kablar är mycket viktigt för välljudet medan många andra (speciellt fysiker (har läst en hel del del på madisound.com t.ex.) eller väldigt insatta) säger motsatsen.

Björn-Ola:
Det är ju sant, att man får låna hem osv. Kontruktörer av förstärkare är nog ganska överens att signalbana, etc i allra högsta grad spelar roll.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/02/02 :  15:31:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Björn-Ola, det du tar upp är riktigt sunt och jag tror att jag förstärker det du säger lite.

1. Prisvärdhet
Prisvärhet kan enbart den som skall köpa en vara avgöra. Att det sitter en hel hög med människor på detta forumet och andra platser och försöker göra det åt en är enbart för att de av någon anledning vill påverka beslutet.
Men, till syvende och sidst är det upp till den personen som skall hiva upp plånboken att avgöra huruvida det blir något köp eller inte. Så ett gott råd till den som funderar, ta tid på dig lyssna gärna på vad andra säger men utnyttja din egen slutledningsförmåga och ta reda på varför en person säger en viss sak och vad som är bakomliggande orsaker till att just den personen säger det den säger. Men framför allt, det är ditt eget beslut så ta det i din egen takt.

2. Konstruktion av audioelektronik
quote:
Förresten, skulle ni köpa en förstärkare av en konstruktör som resonerar på samma sätt som många kabelskeptiker? "Det kan inte ha någon betydelse vilka transistorer och kondningar jag väljer, det kan inte ha någon betydelse hur signalbanan ser ut, det kan inte ha någon betydelse..."
Alla kablar oavsett vad de är ämnade för kan, enligt ledningsteoremet, modelleras av en blandning av passiva ideala komponenter. Att passiva komponenter påverkar signalen är det ingen som ifrågasätter. Men om jag rullade ut en passiv komponent låt oss säga en kondensator och kallade den kabel och hävdade att hur denna "kabel" är beskaffad påverkar signalöverföringen så skulle jag bli slängd i olja och rullad i fjädrar i vissa läger...

Så, Björn-Ola du slår huvudet på spiken igen...

P.s. M_Persson79 gör en sökning i vårat arkiv så skall du se att det finns många både långa och korta trådar i detta ämnet...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/02/02 :  17:53:45  Show Profile Send Amund a Private Message
quote:
Så att säjare tjänar mer på att kränga kablar än högtalare är alltså en myt?

Tror du butiker är dom enda som kan ta betalt?? Jag vet inte hur det ligger till med alla märken, men vissa vet jag har höga priser TILL butiken så att påslaget blir inte så stort, om dom ska hålla sig till dom rekomenderade utpriserna från tillverkaren. Så den teorin är nog inte helt sann.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/02/02 :  19:27:48  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
En reflektion som jag har är att det finns många kablar att välja på men det är betydligt svårare att hitta akustikprylar i hifi-butiker och det finns inte många tillverkare heller... trots att akustikprylar i nästan alla lyssningsrum rent subjektivt och helt säkert också objektivt med eller utan blindtest påverkar ljudet mer än alla kablar och spikes någonsin kan göra tillsammans.

Jag upplever att hifi-butiker inte vill ta tag i akustikprylar och försöka marknadsföra dem utan att det är häftigare med någon apparat, högtalare eller kabel i stället. Nästan alla hifi-försäljare brukar humma något i stil med om att jo men visst är akustiken viktig men vi har nog inga produkter inom det området. Det finns säkert undantag men ännu har jag inte varit i den butiken. Någon försäljare sade att det inte fanns efterfrågan. Mitt svar är men det är ju klart att folk inte efterfrågar en produkt som inte finns i butik och som inte heller marknadsförs.

Samma resonemang kan man ju föra angående elektronisk rumskorrigering. Väldigt få tillverkare och produkter av något som VERKLIGEN skulle kunna höja lyssningsupplevelsen så pass påtagligt att diskussion om före och efter-tester inte behöver uppstå.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/02/02 19:29:54
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2005/02/03 :  09:27:17  Show Profile Send Monster a Private Message
Den bästa testen jag läst är i What Hifi där man testade olika rack och bedömde dom efter ljudet!!!!

Jag tror på mycket inom hifi man att olika rack skulle spela någon större roll har jag mycket svårt att tro.

Men kablar är ju alltid roligt att "mixtra" med

Cheers
Monster
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2005/02/03 :  09:35:45  Show Profile Send Rob a Private Message
Monster:
Prova en rack med fjäderupphängda hyllor så får du höra...

Pelle
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/03 :  09:59:44  Show Profile Send SpLiX a Private Message
quote:
Jag upplever att hifi-butiker inte vill ta tag i akustikprylar och försöka marknadsföra dem utan att det är häftigare med någon apparat, högtalare eller kabel i stället.

Kablar o hifi prylar kan man "bevisligen" peka på att denne är bättre än denna genom att visa kruvor från mätningar med mera. Om en hifibutik skulle ge sig på att börja sälja akustikplattor till folk som limmar upp dem på vägg och i tak hemma och inte blir nöjda blir det genast svårt. Att bygga / sätta upp akustikmaterial kan ibland kräva lite mer "kunskap" än att bara gå hem och koppla ihop sina nya hifi prylar. Men visst, lite diffusorer och en o annan dämp panel / basabsorbent kunde de gott sälja. Dessa kan man ju låna hem och returnera om resultatet inte blev bättre. Man skulle ju kunna få låna hem ett mätinstrument ihop med köpet.

Men jag får hålla med om det dyker upp "nymodeheter" som borde varit självklara från början. Fick en DVD från B&W som jag beställde över nätet där de visar tekniken bakom sin "nya" 800 serie. De talar bland annat om sina 30 år i högtalarbyggnadsbranshen, och det mesta borde väl vara uppenbart numera vad som krävs för att få ut max prestanda? Jag menar, 95-98 om vi tar exemplet ovan är ju nästan 20-25 år efter man börjat snickra, de borde kommit på att kablar skulle vara en stor akilleshäl vid detta laget. Är det så att man i "branshen" har full koll, men att man "intruducerar" dess delar bit för bit till sina konsumenter?

Bilar har funnits i evigheter men samma "nyhetens" behag dyker ju upp hela tiden. Ett tag skulle det vara "coola" feta fälgar, men med dessa kunde man i torrt väderlag få bilens vägegenskaper att bli mycket bättre. Stötsämpare i det ena och det andra materialet skapar en stum men komfortabel åkning, byte av plåt till kolfiber med mera. Konceptet var helt från början, men med att byta ut del för del mot "bättre" prylar utvecklas alla delar till sist till total harmoni mot varandra o upplevelsen blit total.

Vet inte vilken del i stereon vi kommer att se "promotas" i framtiden. Men vi verkar som sagt gå från de "traditionella" spelare-förstärkare-feta högtalare till kablarna mellan, kabelvaggor, "vaggor" till stereon i form av fjädrande stereorack med mera. Jag saknar "stripes" över min förstärkare eller tärningarna hängandes över högtalarna...

quote:
Så att säljare tjänar mer på att kränga kablar än högtalare är alltså en myt?

Jag tror kablar är som ica kassen, de kostar ören att köpa in och de tar kronor när de säljer. Detta är deras "safe income" så att de kan säkra sin överlevnad som butik de dagar de inte kränger ett par nya monoblock i 100k klassen

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2005/02/03 10:03:46
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/02/03 :  10:52:07  Show Profile Send MartinH a Private Message
m_persson79: Ja det skulle jag nog säga att det är !!

Hos oss så är marginalerna ganska lika på egen importerade kablar och egen importerad elektronik.
Så NEJ, man tjänar inte mer på just kablar, har man tex 40 % marginal så har man, det är inte så att pengarna som man får inte på en kabel växer på vägen till banken...

Och rack kan självklart påverka ljudet dom med, det gäller ju att minimera vibrationer till elektroniken...
Go to Top of Page

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/02/03 :  10:59:35  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Hifi/Tv/Video-butiker har stora marginaler på kablar. Jag vet t.ex. att en butik i göteborg har runnt 100 till 150 procent på alla supra kablar. När det gäller monsterkabel har det något liknande så visst tjänar butiken mer på att sälja kabel för 5000 kr än en högtalare för samma pengar.

The_Groupie
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2005/02/03 :  11:07:03  Show Profile Send Monster a Private Message
Nja,

Jag håller inte riktigt med att en rack med olika lösningar (fjäder, olja, magneter etc) skulle göra någon större skillnad. Om vi bortser från att man spelar LP som är betydligt känsligare mot vibrationer etc.

Detta är även tvecksamt till att tex Unicos träemblem skulle påverka ljudet till det bättre.

Det är som när John Cleese och hans vin program, panelen kunde inte avgöra om det var Rött alt Vitt vin, vadmera kunde dom inte avgöra om vinet kostade 5 dollar alt 200 dollar.

Men hans poäng är vad som bör gälla, det är DIN egna uppfattning och smak som ska avgöra vad som är bra eller dåligt.

Så det blir väl en ny rack framöver
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2005/02/03 :  11:38:20  Show Profile Send Rob a Private Message
Monster:

Det finns en Skilfing till salu... Fjäderupphängd och jäkligt snygg dessutom... Vore kanske något...

Prova !!!

Lycka till..

Pelle
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2005/02/03 :  13:01:58  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Fick just följande beställning via mail:

"Jag har blivit rekommenderad av xxx xxx att pröva en uppsättning
Model: VT1-GP

mvh/xxx xxx som misstänker att min Aleph 3:a kommer att trivas med dessa under. Den står i dag på dörrstoppar på en marmorskiva"

Uppenbarligen är det en kund som köpte en produkt som han sedan rekommenderar till sin kompis. Bättre reklam för att det fungerar kan man väl inte få? Produkten i detta fall är ett underlägg som man har mellan apparaten och möbeln.

Möbler gör faktiskt också skillnad för hur det låter. Många av oss har väl varit med om demonstrationen av Skilfings fjäderupphängda rack. Att det låter annorlunda då hyllplanen fjädrar och då de ligger an mot stålramen kan väl ingen förneka. Om det sedan är bättre eller sämre får var och en avgöra.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2005/02/03 :  13:06:04  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Fick just följande beställning via mail:

"Jag har blivit rekommenderad av xxx xxx att pröva en uppsättning
Model: VT1-GP

mvh/xxx xxx som misstänker att min Aleph 3:a kommer att trivas med dessa under. Den står i dag på dörrstoppar på en marmorskiva"

Uppenbarligen är det en kund som köpte en produkt som han sedan rekommenderar till sin kompis. Bättre reklam för att det fungerar kan man väl inte få? Produkten i detta fall är ett underlägg som man har mellan apparaten och möbeln.

Möbler gör faktiskt också skillnad för hur det låter. Många av oss har väl varit med om demonstrationen av Skilfings fjäderupphängda rack. Att det låter annorlunda då hyllplanen fjädrar och då de ligger an mot stålramen kan väl ingen förneka. Om det sedan är bättre eller sämre får var och en avgöra.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/02/03 :  14:29:53  Show Profile Send MartinH a Private Message
Monster: CD spelare är oxå känsliga för vibrationer !! Och även förstärkare och försteg kan må bra av att få vibrationskontroll..

Tro mig, jag har prövat och även en hel del andra här i världen och det gör nytta....

Många cdspelare kan låta olika om dom tex har spikes nedå och står på glas eller om dom står på trä...

/Martin
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2005/02/03 :  14:58:05  Show Profile Send Monster a Private Message
MartinH,

Så du sågar min stereorack (IKEA överskåp kök).

Har man smådjävlar som ska trycka på allt måste man låsa in precis allt

Man skulle kanske ta med grabben på Hifimässan och se vad följderna blir Det blir dyrt att ersätta allt som går sönder..

Allvarligt talat: Jag som har rörhybrid (unico Pre/DM) är dom "känsliga" för vibrationer etc
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/02/03 :  15:27:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ohh ja, rör är särskilt känsliga !!

Mikrofoni i rör är nått som lätt gör att det låter sämre, visst är olika konstruktioner olika känliga, men det brukar ofta hjälpa med en bra dämpfot av nått slag på rör....

/Martin
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/02/03 :  15:36:08  Show Profile Send snare2 a Private Message
Quote MartinH

"Många cdspelare kan låta olika om dom tex har spikes nedå och står på glas eller om dom står på trä..."

Jo, det ska gudarna veta att det gör en markant skillnad på vad man ställer ( lägger) sina produkter på.

Kommer ihåg en demo på Arken-mässan 2002?, hos audioaktive, när konstruktören av de snygga ( tycker i allafall min fru)QUADRASPIRE.

Hasse demade med att flytta en Copland Cd mellan en bänk i glas (Q4) & till en i trä med spikes mellan hyllplanen (Q4 Reference).
Detta gör att översta hyllplanet "svajar" lite.
Det finns även hyllplan som är utsågade i mitten för att det ska bli så lite matrial som möjligt i bänken ( mindre resonanser).

Det var en omedelbar & klart hörbar skillnad..

Som någon i demorummet uttryckte sig.. " Gör det sååå stor skillnad...det är nog det bästa som man kan lägga 10,000:- på.

Själv använder jag även "stora" & Tjocka granitblock på ca 50kg st mellan flera av mina produkter, med mycket gott resultat, förutom för min rygg när dessa skall flyttas.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000