Author |
Topic |
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 21:14:07
|
Har legat och glott i taket, kommit på att jag skulle behöva göra något åt det akustiskt. Behöver lite ide input på vad som kan göras på ett enkelt sätt. Är ungkarl men trots detta lite estet. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 21:35:11
|
Gör en diskret variant av Leoarietis och engelholm Audio dämpväggar fast i taket. Kanon bra, funkar perfekt och syns nästan inte alls. Eller kolla på Design Harry vinnaren Adagios rum så får du fler idéer.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
mus
Member
262 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 22:31:14
|
Klistra upp Ecophon Master A i taket vettja! |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 00:10:01
|
Ecophon Master A har skickat mail om pris. Har försökt hitta bilder priser på Ecophon går inte att få upp en enda sida! Skumt.
Svanå hade vart häftigt. Vann 256 inflationsfrätta kronor på v65 idag. Räcker kanske till lite kliande glasull!
|
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
plind
Member
1378 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 12:01:51
|
De här kan jag rekommendera.
Fungerar bra och kostar inte en förmögenhet. Kan monteras dikt an eller med distans till taket.
Finns på en firma som heter Absoflex. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 12:30:23
|
Jag skulle inte ge mig in på ett sådant "jätteprojekt" som att förse hela taket med dämpmaterial utan att veta vad jag gör. Att sätta upp enstaka dämpplattor som plind är en annan sak och det är enkelt att återställa om det inte skulle funka. Jag tror du måste pröva dig fram om du inte tar hjälp av expertis, så sätt inte igång med ett jätteprojekt som sedan kan göra dig besviken. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 12:38:59
|
Här är ett tak från Svanå:
Dom välvda panelerna är skivor som fungerar som membranabsorbenter och dämpar bas. Runt om finns poröst material som dämpar övriga frekvenser. Rummet har betongväggar så därför krävdes extra basdämpning för att få bort muller-basen. Ägaren har också kompletterat med helmholtz-resonatorer.
Skulle man bara använda sig av absorberande material i undertaket så kanske dom övre registerna blir för mycket dämpade i förhållande till resten. Det gäller att veta vad man gör. |
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 13:06:08
|
Om du bor i villa och om du har lyssningsrummet på översta våningen så skulle du kunna ersätta innertaket med något snyggt "akustiktak" vilket som helst. Tillsammans med glas/mineralullsisoleringen på andra sidan taket bör det ge väldigt bra dämpning av alla frekvenser, om du ökar på isoleringen kan du ju minska uppvärmningskostnaderna också som extra bonus. Det fanns en artikel om en kille som gjort detta i ett gammalt nummer av Elektronikvärden/Ljud och bild. Killen i artikeln hade gjort om hela taket, jag skulle nog nöjt mig med halva taket över den del av rummet där högtalarna står. Det kan bli för mycket dämpning i alla fall när man har 2 högtalare, kör man 5.1 eller 7.1 är det ju en annan sak.
Fördelen är att du kan få ett lika snyggt rum som innan, med rätt akustiktak, samtidigt som du får en mycket bra dämpning också av basen. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 13:11:42
|
Svanå taket är för högt i tak för mig, blir för dyrt. Skall det satsas i den nivån får det bli en helhetslösning.
Absofex var ett bra tips. Billigt faktiskt. Där räcker min v65 vinst till 1 platta! 4-5 sådana i taket kanske kan göra en del. Ialla fall så får mina oinvigda vänner ytterligare en sak att ruska på huvudet åt.
Skall också leta rätt på några akustik skärmar från kontor. Blir nog bra bakom bokhylla och bakvägg. |
|
|
AKA
Trancelover
616 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 13:56:55
|
Plind, vad kostar sådana skärmar man kunde ha i taket? |
|
|
plind
Member
1378 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 14:06:18
|
quote: Plind, vad kostar sådana skärmar man kunde ha i taket?
Runt 800kr inkl. moms och frakt för 2 st. Om man sätter dem som jag gjort täcker de en yta av 120x120 cm. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 14:53:47
|
Om du har "betongproblem" så kanske det här kan vara en lösning. Funkade bra för mig i alla fall.
|
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
Edited by - Dahlberg on 2005/02/03 14:54:14 |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 15:03:45
|
plind: kan dina takpaneler även användas på vägg för att dämpa förstareflexen? |
|
|
plind
Member
1378 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 16:00:23
|
Det kan dom säkert även om jag själv skulle rekommendera diffusion där |
|
|
filkingian
Member
716 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 17:31:32
|
Björn-Ola: vad kostade det taket? |
This space intentionally left blank.™ |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
|
Per G
Member
257 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 21:14:18
|
Om man bor i betongmiljö så kan det fungera bra med gipstak med 1 1/2 tum regelverk. Har hört skillnaden före - efter i ett cirka 30 kvadrat v-rum, behövs ingen mätning för att konstatera att en hel del basrummel försvunnit. /Per |
You're nobody without a Naim
|
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 11:04:09
|
Jag kan rekommendera att dämpa ovan högtalarna ! Tänk över om du verkligen vill dämpa ovan lyssningspossition samt första takreflexen, sånt är inte alltid självklart.
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 00:34:28
|
Har en kompis som har satt in ett paneltak i en betonglägenhet under förra veckan. Där blev det 90mm sänkning av taket och isoleringen (45mm stenull) ligger inte ann mot panelen. Regelavståndet blev 1m och det skall nog inte vara något problem då det inte ligger någon vikt på panelen. Han är helnöjd med basegenskaperna idag och det var han inte tidigare. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 00:37:07
|
Plind: var kan man beställa dessa? eller är det DIY? |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 11:53:49
|
Det är en mycket god idé Dahlberg. Man får en stor yta som fungerar som membrandämpare. Samma idé som ligger bakom undertaket jag lade in bilder på. Basdämpning är ett underskattat problem. Sitter man i ett rum med betongväggar, så har man basproblem. Tyvärr krävs det en hel del yta för att få effekt, och att utnyttja taket är ett bra sätt. Själv har jag turen att ha gipsväggar och det verkar bidra med en hyfsad basdämpning. Jag har kompletterat med ett par tube-traps också. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 12:48:17
|
Jo jag vet av egen erfarenhet att det är en bra ide. Om jag skulle ha gjort det idag så skulle jag iofs ha sänkt taket ytterligare 45mm (endast 45mm idag). Dels så flyttas peakdämpfrekvensen lite längre ned och så skulle jag dessutom få möjlighet att fälla in belysningen i taket. "Absorbenten" tar dessutom ingen plats som jag behöver till annat. Hur jag skulle kunna få in 23m2 basabsorbent på något annat sätt har jag lite svårt för att föreställa mig, skulle förmodligen se för taskigt ut. Då den dessutom består av vanlig träpanel så behöver jag inte förklara varför den sitter där när folk kommer och hälsar på |
|
|
|
Topic |
|