Author |
Topic |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 08:25:22
|
Roksan har ju kommit ut med en ny cd-spelare i Caspian-serien som jag kan få för 15k...(nypris 16,5k). Sen finns Primare CD31, som jag också kan få för 15k (nypris 19k)..vilken av dessa två ska man välja tycker ni?
Primaren är ju dyrare till sitt nypris men är den klart bättre också? Någon som lyssnat på dessa två spelare? Kan tyvärr ej lyssna på Roksan på Sollentuna-mässan, har däremot hört Primaren och den låter mkt bra...
Tacksam om någon kunde delge sina intryck av Roksan-spelaren efter att ha lyssnat på den i HiFi Arts rum på helgens mässa...detta är ett dilemma, ett I-lands problem! Vet heller ej om jag ska behålla min Primare I21, så man kanske inte behöver välja Primare CD31 av den anledningen... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/02/04 20:01:53 |
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 08:33:04
|
Jag hade satsat på CD31 då man alltid brukar få mycket för pengarna i det som är svensktillverkat. Dessutom är den riktigt snygg och välbyggd + att den har balanserade utgångar. Föregångaren D30.2 skulle vara riktigt bra så den här lär inte vara sämre. |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 08:38:03
|
Var kan man få Primaren för 15?? Kanske skulle byta upp sej... |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 08:44:55
|
Jag väntar tills efter mässan och hör vilka intryck de fått som lyssnat på Roksan...men det hade varit intressant att höra lyssningsintryck av gamla Caspian cd-spelaren samt av Primare CD31..
|
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 12:23:00
|
Jag kör själv med Roksan Kandy-spelaren och den har en ljudkararaktär som liknar Caspian. Har lyssnat en del på Primare också. Primare har en lite mer "laid back" karaktär skulle jag säga, lite varmare och mjukare, medan Roksan är lite "piggare", lite mer dynamisk och samtidigt kanske aningen mer "neutral" klangmässigt. När det gäller byggkvalitet tror jag Primare är snäppet bättre. Lite en smaksak, men jag tror du skulle bli nöjd oavsett vilken du väljer.
För ett tag sedan hade Hifi-Choice ett test av cd-spelare i Caspians prisklass och man tyckte att Caspian var klart annorluna de andra spelarna i testet, att den avvek från mainstreamljudet med sin dynamiska karaktär, vilket man mestadels tyckte var positivt. Bäst i test blev dock Cyrus och Arcam, och dom kan ju också vara något att kika in för dig kanske?
Som du är inne på så har Roksan uppgraderat både Caspian och Kandy-spelarna nyligen. I Hifi-Choice tyckte man att uppgraderingen av Kandy var väldigt lyckad. Vet inte om det har skrivits något om nya Caspian dock.
Men som vanligt gäller ju: Provlyssna själv och jämför!
|
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 13:02:23
|
Tyvärr kan jag ej jämföra de båda spelarna sida vid sida, men det lutar åt Primare då jag vet att de passar Audiovector Avantgardes heildiskant bra. |
|
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 13:04:10
|
primare!! mvh dd |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 13:18:15
|
Ingen förutom jag själv som lyssnat på Primare CD31?? |
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 14:13:27
|
Vid närmare eftertanke Matte, glöm Primare och Roksan. Du ska ju ha en Denver-dvd för 500 spänn. För du har väl läst tråden om denna heta splelare under "hårdvara recenensioner"? Slår i princip ALLT, oavsett pris!
; ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 14:15:48
|
Hmm...kanske vore något, prisvärt!!
|
|
|
|
drpatrik
Member
91 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 00:28:53
|
Jag äger en CD31 och jag tycker att den är fantastisk detaljerad med ett varmt ljud vilket passar mig perfekt. Jag byte hela min stereoanläggning emot en Primare baserad här efter jul och jag är väldigt nöjd. |
När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 10:41:21
|
drpatrik: Låter bra!! Allt tyder på att jag väljer den, får den ju dessutom till ett mkt bra pris!
|
|
Edited by - matte76 on 2005/02/05 10:42:05 |
|
|
drpatrik
Member
91 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 13:36:07
|
Är lite avundsjuk på ditt pris. Jag är MYCKET stor kund i butiken men fick den inte så billigt.
/Patrik |
När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv |
|
|
|
Topic |
|