HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 För mycket silver i mina kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/02 :  02:37:36  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Kan man få för mycket silverkablar i sitt system?

Jag har Van Den Hul signalkablar (http://www.vandenhul.com/cable/d-102-3h.htm) löddade med BulletPlugs eller WBT kontakter. Ljudet blev detaljerat, öppet och dynamiskt efter jag kopplade in de kablarna. (Hade lågbudget innan, det bästa var Monster Cable och Xindak)
Sen köpte jag Analysis Plus Silver Oval (http://www.analysis-plus.com/Pages/speakercables.htm) begagnade här på forumet, och först tyckte jag ljudet var hur bra som helst. Placebo? Efter ett par veckor har jag kommit fram till att de är helt skoningslösa mot dåliga inspelningar. Det är bara 2 skivor som låter bra, Dido (HDCD från Kina) samt Pink Floyd - The Wall. Resten är inget vidare roligt att lyssna på. Basen och mellanregistret är utmärkt, väldigt detaljerat och öppet. Men diskanten är nästan bedrövlig. Instängd, dämpad, ingen hög upplösning osv...

Har jag fått för mycket silverkablar i mitt system? Eller är det en dålig mix av kablar? Eller är det resten av utrustningen som inte hänger med i svängarna?
Van Den Hul kabeln är silver, löddad med silvertenn. Högtalarekabeln är också silver, och påstås i tester (Stereotimes) vara bättre än Harmonic Technology. Ett par av gubbarna har bytat ut sina Harmonic Technology mot just denna kabeln i sina egna anläggningar.

Resten av anläggningen består av;
Yamaha receiver (har inte hittat något annat som uppfyller mina krav hitills)
ShengYa S-10 CD spelare
Pioneer 656A DVD spelare
Classe CA-101 slutsteg
Sonus Faber Grand Piano
Van Den Hul signalkablar
DIY nätkabel (snake)
Standard nätkablar

Vad tror ni?

Nu i North Carolina, USA.

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/02/02 :  06:26:31  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Använder du recievern som försteg ?? finns det nån analog signalväg i denna Yamaha ?
ett vanligt förfarande är ju att analog ingångarna AD omvandlas, annars kan man ju inte använda bassmanagment suround lägen mm för den källan, en dedicerad analog signalväg finns inte alltid.
AD-DA lösningen kan bli bra väldigt bra men då brukar prylarna heta Meridian eller Lexicon,
fast du kanske har en av Yamahas flaggskepp :-)
Men prova ett analogt försteg.

Mvh
Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/02 :  07:18:28  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Ja, receivern är försteg. Det finns ingen analog signalväg (antar du menar by-pass) på denna billigare varianten. Men jag använder inte surround lägen på den, allt körs som PCM. Men den kanske ändå mixtrar runt med ljudet innan det kommer ut?
Jag ska prova koppla in min ShengYa rakt på slutsteget när jag får tillfälle och se om det blir någon skillnad.

Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/02/02 :  08:23:16  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Det blir starkt, men det vet du säkert...

Du känner ingen med en bra hörlursförstärkare + lurar?
Ett säkert sätt att kolla var på vägen det blir konstigt (koppla in hörlursförstärkaren direkt till CD, sedan till pre out på recievern för att kolla skillnad etc.)

Jag vet ju inte hur en ShengYa låter ...

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/02/02 :  08:37:50  Show Profile Send MartinN a Private Message
Mitt råd - prova med att vinkla ut högtalarna om du
har dem invinklade. Man kan göra underverk med att
flytta högtalarna, kanske litet närmare väggen. Jag
är själv silverfreak och skulle aldrig mera köra med
kopparkabel. Grattis när du får allt att stämma, för
det tror jag på.

Martin
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/02/02 :  08:49:19  Show Profile Send MartinN a Private Message
Sedan finns Creek OBH-22 passiv analog försteg-dämpare,
för en billig peng. Denna typ är enligt min mening de
mest transparenta och en Sheng Ya har antagligen låg utimpedans
vilket gör att den kanske kunde driva slutsteget med passiv
dämpning.

Martin
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/02/02 :  09:22:39  Show Profile Send Adagio a Private Message
Försteget är ett systems hjärta, så du skulle prova ngt bättre det kan nog göra mycket. Vinkla inte ut SFGP, vinkla in så on axis korsas framför lyssningsposition.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/02 :  09:23:43  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Det finns inbyggt försteg i ShengYa spelaren. Men steg 1 på volymen är ganska hög, absolut inte lyssnarvänligt eller husfrids acceptabel.

Jag ska prova vinkla ut högtalarna och flytta runder lite och se vad som händer. Återkommer med svar.

Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/02 :  09:37:46  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Ok, jag vinklar på båda hållen och ser vilket som blir bäst.

Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/02/02 :  10:26:09  Show Profile Send snare2 a Private Message
Silverkablar brukar inte jag uppleva som instängda eller dämpad diskant, snarare att det kanske blir lite "kvitter" i de övre registren på gott & ont.
Själv är jag lite förtjust i silverkablar ( för tillfället)

Just att köra en Yamaha som försteg kan ju vara (bero) ett av dina bekymmer.
Själv har jag en Yamaha DSP-AZ1 ( förra årets toppmodell) som jag har testat som försteg med diverse slutsteg, & då är det kan jag lova en ren besvikelse hur "dåligt" den låter just i 2-kanaler (stereo).
Framförallt om du kör med de inbyggda DACarna & låter yamahan ta hand om DA-omvandlingen så låter det inte roligt.

Lycka till!
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/02/02 :  10:51:50  Show Profile Send Nitram a Private Message
Håller med Adagio... upplever också bästa resultat med rejäl invinkling med mina SFGPH(så mycket att du ser båda "nitarna" på utsidan).

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/02/02 :  11:13:17  Show Profile Send mwali a Private Message
Jag kör Analysis Plus Silver Oval både som signalkablar och högtalarkablar. Jag känner inte igen den beskrivningen av diskanten.

Min syster som är pianist sedan 3-års åldern och inte audiofil, var extremt imponerad av pianoåtergivningen men framför allt stråkar som hon menade var så nära verkligt uppförande man bara kan komma. Båda instrumenten går ju högt upp med många övertoner.

I övrigt kör jag Quad 989, 1-bit sharp sm sx-100 och marantz SACD SA-11 s1.

Min anläggning är extremt diskriminerande mot dåliga inspelningar, jag tror dock inte det har att göra med kablarna utan snarare mitt högtalarval. Jag har en filterinställning på CDn som heter Noise shaper och den brukar öppna upp ljudbilden aningen på dåliga inspelningar.

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/02/02 :  11:16:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog oxå tro att revicerna kan vara boven i dramat, dina nya kablar kanske avslöjar briserna mer än de äldre...
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/02/02 :  13:33:54  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Är kabeln helt av silver eller är det silverplätterad koppar
VdH kabeln är inte i rent silver.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/02/02 :  18:59:23  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Kör själv med en kombination av Siltech-signalkablar (silver/guld) och Analysis Plus högtalarkablar, med verkligt fint resultat.

Siltech ger det lilla extra i diskanten och mellanregistret (=transparens), medan jag tycker att A+ är 100% neutrala med allt material. Åtminstone var detta den bästa kombinationen för diskantåtergivningen på mina (nu sålda) Dunlavy SC-IV.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/02/02 :  19:54:22  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Har CD'n ohälsosamt hög utnivå så kan du ju alltid beställa ett par.
Rothwell In-Line Attenuators på www.rothwellaudioproducts.co.uk klicka på hifi products osv.
Detta är ett par små rca pluggar med 10dB dämpning av signalen, mycket bra pryl.
Löser många problem.
Det är nästan alltid för hög förstärkning i de flesta hifi anläggningar nuförtiden, av diverse skäl. Men detta är botemedlet.

Mvh
Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2005/02/02 :  21:27:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det där lät inte roligt.

Högtalarna verkar vara lite betonade i toppen tycker jag så när du säger precis tvärt om blir man lite misstänksam. Kan det vara så att CD inte orkar driva försteget via vdH kablarna?

Har du några andra att testa med? Lakrits kabel duger för test.

Silver brikar anklagas för att vara ljust (de menar basfattigt) så det du säger är liksom tvärt om. Konstigt.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/02/03 :  01:59:02  Show Profile Send Adagio a Private Message
Tja du kan prova med NordOst BlueHeaven eller RedDawn2 om du behöver mer dynamik och klarhet, jag kör med NO+SFGP med lysande resultat.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/02/03 :  02:02:00  Show Profile Send Adagio a Private Message
Generaliseringar ska man inte lita på när det gäller kablar, det är fråga om matchning.

Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/03 :  02:35:19  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
snare2 och MartinH; det verkar onekligen så.

Nitram; jag hade de vinkade ganska kraftigt ett tag men tyckte kanalseperationen blev lidande. Just nu ser jag precis nitarna på sidan, bara den första niten. Du tycker jag ska se båda nitarna.

mwali; jag börjar misstänka det också. Ingen har klandrat ner på kablarna, så det måste vara att de avslöjar bristerna i systemet. Mitt system är också extremt diskriminerande mot dåliga inspelningar. Det får mig att undra om det är kablarna eller resten av anläggningen, eftersom vi har samma

Dahlberg; enligt VdH är det "40 dense and very pure silver coated strands" på signalkabeln. Analysis kabeln vet jag inte helt ärligt, allt det står är silver cable på deras hemsida.

Mnyb; tack för tipset.

Micke; fenomenet uppstod efter jag plocka in Analysis kabeln. Innan denna kabeln hade jag billig kopparkabel och då låt det "bra", men väldigt okontrollerat.

Jag fick inte tillfälle att pilla med detta igår. Jag ska prova lite till helgen. Återkommer igen!

Förresten, en sak jag glömt säga. Kabeln var termninerad med bananer på högtalare sidan och spadar på amp sidan. Då SFGP inte tar bananer köpte jag ett par Rhodium plätterade spadar och satte på. Kan det ha något med problemet att göra? Jag får inte tag på resellern till Analysis i Japan så jag kan köpa orginal kontakter.
Innan jag terminerade om kablarna satt de vända på fel håll ett litet tag, så jag lyssnade inte så noga på hur det lät.

Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/02/03 :  07:02:00  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Insisterar fortfarande på att du skall titta på förstegsbiten :-)
en AD-DA omvandling går inte spårlöst förbi, kan ha betydligt större påverkan en du tror, men du är van att höra anläggningen på detta sätt ?

Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/02/03 :  07:17:37  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Det här "Kan det vara så att CD inte orkar driva försteget via vdH kablarna?"
Detta förutsätter att det är något fel på denna kabel eller kontakterna, ingångs impedansen på en ingång i Yamahan bör ju vara >10000 Ohm resistansen i kabeln bör vara <0,2 ohm.
men prova med en annan kabel en hel kabel bör ju "fungera", sen kan de ju låta lite olika men du bör kunna avgöra om det är något som är trasigt, annars ta fram multimetern.

Kom på en anna sak !!
hur fungerar Yamahans ingångar om CD har väldigt hög utnivå risken finns ju att du får klippning i ingående AD omvandlare vid kraftiga musik passager, detta brukar ju gå att trimma in på vissa surround prylar.

Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/03 :  11:22:09  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Mnyb: ??? Jag fattar inget nästan.
Jag ska koppla CD direkt på slutsteget och se vad hur det blir. Kablarna är jag skeptikt till att det är fel på, då detta fenomenet inte uppstod med kopparkablar.

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2005/02/03 :  15:51:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tror också att det 1:a du skall göra är att koppla förbi försteget och höra vad som händer då. Är det kvar är det nog dags att ta bort AP kabeln och kolla vad som händer sedan.

Det KAN vara så att rörsteget i CD inte riktigt orkar driva vdH kabelns höga resistans (5,5 Om) om du har otur. Olyckliga omständigheter kan spela spratt ibland.

Mnyb

Du vet m.a.o. inget alls om varken kabel eller försteg så varför spekulera?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/02/03 :  18:30:58  Show Profile Send Mnyb a Private Message
5,5 ohm per 100meter kabel enligt vdh's site ;-) förvisso skulle inte 5,5 Ohm vara ett problem heller "normalt". Vdh 102 har ju även rimligt låg kapacitans och verkar vara en bra kabel, jag har bara hört den i en kamrats anläggning.

anledningen till att jag spekulerade var att jag ansåg påståendet var generellt orimligt, i vilket
"normalt" samanhang som helst ej bara i detta specifika fall. Jag försökte bara vara till hjälp??
Så Lars kunde beta av möjliga problem i sanolikhets ordning ?
Förlåt om någon blev arg?

Lars sorry om jag var otydlig.

Lycka till med att lösa problemet, jag har gett så många förslag jag kan komma på utan ha tillgång till din utrustning. databladen på S_10 jag hittat på nätet har inte så detaljerad info, och jag vet inte vilken Yamaha du har fyi så verkar Yamaha i många fall välja 47000Ohm (47kOhm) på sina ingångar, ett klart säkert val detta bör ju funka med det mest varierande källor.

Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/04 :  03:58:23  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Nä, du var inte otydlig. Det är bara jag som inte fattar.
"ingångs impedansen på en ingång i Yamahan bör ju vara >10000 Ohm resistansen i kabeln bör vara <0,2 ohm."

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000