HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 För mycket silver i mina kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/02/04 :  07:57:09  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Oh jasså ">" betyder "mer än" & "<" betyder "mindre än" .Jag skulle helst ha velat skriva "mer än eller lika med " tecknet men kan inte hitta den på min PC :-/

Tanken med ">10000" var att antyda vad som brukar vara normalt, dvs "hög" ingångs impedans.
dvs en hyffsat designad utgång klarar av driva ingången, poängen är att inte kräva för mycket ström från källan( CD'en i ditt fall ) dvs ingången agerar buffert vilket är det "normala" sättet att göra saker. din Yamaha är ju designat för att ta emot signaler från aparater med betydligt sämre egenskaper en din CD en billig VHS, sattelit motagare etc.
Det är inte alla Yamaha ägare som parar sina recievers med så fin kringutrusning!
Å andra sidan du kanske har ett av deras flaggskepp "Yamaha reciever" kan ju betyda många saker? De har ju tagit fram några ricktig fina modeller också.

Ditto gäller din CD, det "normala" sättet att göra en utgång är att ha "låg" utgångsimpedans.
Nu har du en rör utgång vilket "kan" avika genom att ha en något högre utgångs impedans en OP-ampar och transistorer, den praktiska konsekvensen "kan" bli en viss diskant avrullning med långa kablar med hög kapacitans, men det menar jag att den typiska "1 metern" av god kvalitet som du har "normalt" inte vara ett problem.

Men, high end världen kryllar av konstiga apparater så det finns undantag som alltid.

Men för all del prova allt, uteslutningsmetoden är ju mycket användbar. Om du byter en del i taget tills du har hittat problemet så är ju det bra. Jag jobbar normalt med service.
Så jag har lagat min beskärda del av osanolika fel, men man spar tid om testar saker i nån sanolik följd.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/04 :  09:27:33  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Nu hänger jag med. (Nästan i allafall)
Nej, jag har absolut inget flaggskepp från Yamaha. På den tiden den köptes tittade jag bara på priset, vilket var ca 3000:- om jag minns rätt. Då jag inte har haft tillfälle att lyssna på något high-end (förutom i affär, allt lät kasst där) så har jag aldrig tyckt den har behövs bytas ut. Har man inga referenser så är det svårt att kritisera. Jag ska kanske vara glad över det, har säkert sparat mig en massa pengar.

Min kabel är 3 meter lång, vilket kanske kan ha betydelse? Tyvärr kan jag inte korta ner den då min stereo ganska nära en högtalare och långt från den andra. (Japanska hus är små, och väldigt dumt ritade)

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/02/04 :  10:28:48  Show Profile Send Mnyb a Private Message
troligen inga problem ok, Vdh är troligen bättre i det avseendet än "lakrits snören" så du har nog löst de problemet :-) om det ens fanns, jag har ett delvis passivt försteg hemma, som kan få liknande problem, där anses mer än 10 meter vara ett problem enl manualen.
Alla artiklar, jag läst i ämnet är ju skrivna av proffs där betyder långa kablar nåt helt annat, tänk en studio. 3m är nog en kort kabel.
Någon trevlig mäniska på DIY forumet skulle säkert kunna räkna ut om man har problem, med tillgång till alla uppgifter.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3

Edited by - Mnyb on 2005/02/04 10:32:48
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/05 :  07:23:12  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Problemet är löst. Det var Furutech kontakterna jag terminerade om med för ett litet tag sen. Jag tyckte det lät som ett filter någonstans i systemet när jag lyssnade idag. Jag provade koppla CD direkt på slutsteget, ingen skillnad. När tog jag av Furutech kontakterna så lät allt bra igen. Allt instängt ljud och dämpad diskant försvann. Basen fick ett skjut upp också. Här är en länk till kontakterna, som verkar vara deras top of the line.
http://www.furutech.com/new1/produ_2.asp?ProdNo=80&noCache=50923.78
Nu har jag skruvat sladdarna rakt in i högtalarna. Vad rekommenderar ni att jag terminerar med istället? Ska jag gå tillbaka till orginal analysis kontakter?

Mnyb; jag tror det är något skumt med CD spelaren. När jag kopplade den direkt på slutsteget fick jag brus. Det har jag inte annars. Kanske utnivån är hög på spelaren?
Ang VdH kabeln, den kostar 1000:- lösmeter här i Japan, så jag tror den är bättre än lakritsnören. Den kabeln med BulletPlugs är det största lyftet jag fått i min anläggning.

Tack för alla svar, förresten!

Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/02/05 :  10:45:32  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Brus konstigt ? hadde du volymen uppställd på högsta när du hörde brus förstår jag, annars ingen aning ? nivån ut från cd'n skall ju vara ca 2V enligt spec, slutsteget kräver 0,95 V för full effekt enligt handbok dvs vrider du för fullt på CD'n blir det lite för mycket.
CD manualen är lite kryptisk engelskan är väl inte på topp :-)
utnivån specas som 2volt +- 1,6dB . volt & dB är ju inte samma. men det skulle
innebära att utnivån kan variera +-0.4 volt mellan olika exemplar av CD,n så den kan vara högst 2.4 och minst 1.6 volt

Men du hittade "felet" på ett ännu konstigare ställe än någon kunde ana spadarna på högtalarkabeln, är det pilligt att terminera denna kabel, altså är det svårt att få spadarna att sitta ordentligt ? Furutech har jag alldrig sett hemma i Sverige så jag vet inte,
analysis finns i sverige, men är inte så vanlig, ej hört ej sett.

Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/05 :  11:50:16  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag hade på lägsta volymen på CD spelaren, 01 av 26 och redan där spelade den så högre än jag brukar göra. Redan när jag startade CD spelaren hörde jag brus.
Kablen är lätt att terminera, spadarna satt bra och fast. Det hela är ganska konstigt.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000