HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad tror ni om framtiden?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/18 :  14:19:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det blir allt vanligare med spelare som klarar alla tänkbara optiska skivor.
Samtidigt blir man lite betänksam när rykten börjar dyka upp om att Sony funderar på att lägga ned SACD eftersom framtiden stavas Internet. Tydligen tror man att optiska skivor kommer att försvinna p.g.a. att det inte finns någon marknad för kvalitetsskivor. Blir det så tror ni?
Kommer cd-skivan och vinyl och alla varianter av optiska skivor att försvinna p.g.a. att folk köper lågupplösta musikfiler direkt från nätet?
Kommer det inte att finnas musikfiler att köpa med hög ljudkvalitet, eller kommer man att erbjuda oss finsmakare ett alternativ till dom taskiga komprimerade filer man får betala dyrt för i ex.vis Apples Music-store?
Kommer separata DVD-spelare att försvinna och datorerna sammanlänkas med hifi-anläggningen och musiken och film ligga lagrade på stora hårddiskar?
Är det bättre att strunta i en ny multispelare och istället satsa på en dator med bamsig hårddisk där man lagrar sina cd-skivor och någon enhet typ Slim Devices för att koppla datorn till hifi-anläggningen via en riktigt bra DA-omvandlare. Musik-filerna kan man ju välja att ha okomprimerade eller med Apples Losless eller liknande. Det kanske blir bekvämt och jättebra?

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/11/18 :  14:30:10  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Både SACD och DVD-Audio säljer ju dåligt. De som vill ha högsta ljudkvalitet tycker ofta inte om surround-ljud, och många som gillar 5.1 nöjer sig med DD/DTS. SACD har ju också problemet med att det tydligen alltid SKA vara hybrid med CD, och de CD-delen rippas lätt till MP3. En del i "SACD-lägret" funderar ju på att gå över till DVD-Audio just för att där fungerar kopieringsskyddet.

Däremot säljer ju musik-DVD hyfsat, folk vill också se de som spelar. Alltså behöver vi vänta ett tag till, tills något eller bägge av de nya formaten med blå laser kommer ut i stor skala. De kan rymma både bild och ljud i DVD-Audio-kvalitet och kan då tillgodose mångas behov. Om bara man inte prisar in sig i ett Moment 22 genom att ha skivor och spelare onödigt dyra.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/18 :  14:30:39  Show Profile Send juha a Private Message
Om man nu vill göra pengar(skivbolagen) så måste det väl finnas flera medier. Man måste ju kunna mjölk samma kossa flera gånger.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/11/18 :  14:53:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tommypeters, Lustigt att DVD-A skyddet uppfattas som så säkert. När jag är i Kina är det lika enkelt att köpa en rippad DVD-A som en DVD, de saluförs i samma "butiker"...

Det är nog ganska tydligt att trenden går emot nätbaserad distribution och därmed nätuppkopplade enheter som kan förse med både ljud och bild. Så, de vanliga massmarknads-skivorna kommer nog att försvinna på lång sikt(10-15 år???).

Däremot kommer nog audiofilupplagor typ MSFL, Stockfisch, Opus med flera att finnas kvar. Det kommer alltid att finnas ett gäng med Audiofiler, typ oss, som är villiga att betala för att få högre prestanda och därmed finns marknaden som kan hålla liv i dem.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/18 :  15:03:39  Show Profile Send Harman a Private Message
Pac,
Skit också i så fall, dags att köpa så mycket musik som möjligt så man slipper ha en datorjäkel inkopplad till musik anläggningen...
Konservativ??? Jag vill inte lita till microsoft när det gäller drift säkerheten på min musik...
Tyvärr det blir ingen musik i dag men du kan uppgradera till 2.123 (för 20000kr) via internet som för tillfället ligger nere. Ha en bra dag...
Hemsk framtid...huhh

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/18 :  15:27:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
VINYL!

Det var bättre förr! Jag längtar tillbaka till den gamla goda tiden då man hade oändliga modifieringsmöjligheter och naturligt knaster å brus.Ett skivomslag till vinyl ger ju lite känsla. Ett tråkigt filnamn är ju just bara..... tråkigt!
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/11/18 :  15:39:06  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Man kan också se det hela från en positiv synvinkel: jag har aldrig köpt så mycket vinyl som nu...folk bara slänger ut sina vinylplattor för några kronor. :)

Antagligen kommer att bli densamma med cd skivorna om kanske 10-15 år...

Och det kommer alltid att finnas audiofiler&ljudnördar, dvs så länge vi existerar så kommer att finnas en marknad.

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/11/18 :  15:56:14  Show Profile Send sker a Private Message
Intressant tråd men tyvärr också en mörk. Personligen tycker jag inte att framtiden ser specielt ljust ut. Som man ser med SACD och DVD-A så är det den stora massan som styr, vem hade ärligt talat trot att SACD skulle ta över CD. Sonys mål med SACD måste ju varit att man skulle få folk att börja köpa SACD istället för CD. Tror inte deras mål var att ett fåtal människor(vi på detta forum bla?) skulle köpa det och man får väl ändå säga att det bara är "vi" som hoppat på formatet, vilket jag tycker betyder att man har mislyckats totalt. Att det lanserats ett liknande format (DVD-A) samtidigt har ju inte gjort saken bättre och att MP3 kom runt denna tid har ju totalt sänkt dessa två format. Om jag själv inte varit intresserad av ljudkvaliteen så hade jag aldrig tänkt tanken att köpa en SACD eller DVD-A maskin. Vad Sony och de andra företag har tänkt på när de tagit fram dessa format förstår jag inte. Deras organisation måste helt tappat kontakten med verkligheten och att nu Sony släppt en MP3-spelare är ju ett bevis på deras totala nederlag, vet inte om man ska skratta eller gråta när man ser detta företag tvinga sig själv att bita sig i svansen. CD tror jag inte har någon större framtid, möjligt att folk behåller sina cd-spelare men då tror jag att den musiken som spelas kommer från nätet och då är bränd på CD-R. Vad den kompremerade musiken kommer att göra med hela inspelningsprocessen går ju också att spekulera i, vad är det som inte säger att man även kompromerar själva inspelningen, på något sätt så kommer ju en massa information vid inspelningen inte komma till användning då man spelar upp den i en taskig datorhögtalare, finns säkert pengar att känna där genom att göra det lättare för sig vid inspelningen. Jag tror att tiden då företagen som tillverkar hårdvaran och mjukvaran bestämde hur kvaliten på ljudet och hur formatet ser ut är förbi, MP3 är ett format som kommit från "folket", enskilda personer som genom kopiering och internet fått folk att faktiskt inse att CD är ett format som både är opraktiskt och innehåller information som är helt överflödig för den "vanliga" lyssnaren. Tyvärr kan jag bara säga, marknaden har talat och jag tror inte "vi" kommer att vara vinnarna.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/11/18 :  16:00:23  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Pac: Man vet ju inte om det fortfarande är en "riktig" DVD-A med originalets upplösning kvar, eller om man kör ut det analogt och sedan samplar in de sex kanalerna till en dator. Det säljjs ju DVD-filmer i bl.a.a Kina och Thailand med "DTS6.1" trots att filmen aldrig komit ut på DVD utan är filmad med kamera och ljud via mikrofon. Som sedan läggs på som ett DTS multikanal-spår . Jag har inte hört att det skyddet skulle vara knäckt, men jag kan ju inte säga att jag kollat speciellt noga...

Jag tror ändå att "bättre ljud" som DVD-Audio (och SACD) aldrig kommer att slå igenom utan att det är rörliga bilder till. Kan man då göra en Blu-Ray för samma kostnad som en nuvarande DVD och sälja den för samma pris så får man volymerna och ljudkvaliteten lär räcka för de flesta (dock aldrig för alla, oavsett hur bra man gör det... )

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/11/18 :  16:06:31  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Varför hänga upp sig på mp3 som nedladdningsformat. Jag tror att i framtiden kommer man kunna ladda ner högupplösta musikfiler typ CD SACD DVD-A eller liknande. Allt eftersom den genomsnittliga bandbredden ökar på nätet kommer det bli så. Redan idag laddar ju folk ner hela DVD-rippar i fullformat. Så varför inte.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/18 :  16:22:35  Show Profile Send Harman a Private Message
Problemet är väl att det mesta nerrladdandet skrev otillåtet, jag tror inte att MP3 genererar så mycket pengar till bolagen, det är alltid de som kommer att styra.
Andreas63. varför tror du att folk kommer överge CD om 10-15år? Jag har svårt att tro det, de flesta är nöjda med den ljudkvaliten och kommer nog inte att välja att sälja sina skivor när nya digitala format tar över kommer de fortfarande att ta CD.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/11/18 :  16:38:20  Show Profile Send bliss a Private Message
Jag håller nog med Ken Ischiwata i den analys han gjorde för ett tag sedan där han menade att det i mångt och mycket är en generationsfråga. Nya format, tex mp3, breder ut sig bland ungdomar (som numera spenderar pengar på annat än nya plattor, tex mobiler och tv-spel) samt hos en mindre grupp teknikintresserade äldre. Den stora majoriteten av äldre mäniskor, som redan investerat i cd-anläggningar, kommer branschen att vara rädda om och förse med såväl hårdvara som mjukvara. För denna grupp är inte 160-180:- för en skiva inte ett lika stort problem som för de yngre. Sedan ser audiofilerna till att stockfisch o sheffield lab m.fl. kan fortsätta sina verksamheter. Det blir ungdomarna som kommer att avgöra vilket format som kommer i framtiden beroende på deras köpkraft, utrustning och krav på ljudkvalitet. Vi ska då komma ihåg att det är denna generation som tillbringar mest tid på internet.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/19 :  04:56:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
SACD och DAD-A. har nog en knepig framtid, det går inte med två konkurrerande format i längden. Folk i gemen vill ha det så enkelt som möjligt så skall ett nytt format fungera måste det kunna kombinera ljud och bild, dvs. vara flexibelt i annat fall köper inte massmarknaden.
Om detta skulle kunna bli verklighet skulle både audiofilen och massmarknaden kunna få sitt om skivorna går att använda på flera sätt.ö
Risken är dock, som påpekats, att mp3 och motsvarande skräp tar över, att folk i gemen tycker att musik inte skall kosta något och nöjer sig med sämre kvalitet. I så fall kommer nästa generations musikupplevelser att bli sämre än idag och lika utvecklingen med kunskaperna i skolan, huga .
Däremot är jag tveksam om datorn och musikanläggningen kommer att totalt växa ihop, musiken vill man nog kunna lyssna på utan att ha en dator igång, snarare tror jag att tvn och musikanläggningen kommer att växa ihop, se ovan, även alla förmodligen inte kommer att ha 5,6 eller 12 högtalare.
Ett nytt format måste bli flexibelt för att slå, i annat fall kommer nog cd-skivorna att finnas länge än.

Bravo
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/19 :  05:45:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
När det gäller anläggningen, så kommer det bli nåt trådlöstfrån datorn till Anläggningen.

Nerladdningen är här för att stanna tror jag. Sen om det är kompimerat format och/eller högkvalitativt är nog beroende på kundkrets. Vinyl kommer se sin 2 pånyttfödelse.
Digitala förstärkare är kommer att komma på BRED front,,, Till en ganska billig penning.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/19 :  08:34:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message

Här är ett exempel på en produkt där man via ett trådlöst nätverk kopplar stereo-anläggningen till datorn.
Det är inte nödvändigt att använda komprimerade filer.
Smidigt. Man har direkt access till hela sin skivsamling via en knapptryckning. Inte oattraktivt faktiskt.
Själv tror jag inte att optiska skivor kommer att försvinna, men marknadsandelen kommer nog att krympa en hel del till förmån för försäljning via nätet.
Ett problem kan vara hur man på ett säkert sätt arkiverar sina nedladdade filer. CDR är ju ingen hit. Några CDR-skivor jag äger har börjat krångla redan efter ett par år.
Annars är det nog dom höga cd-priserna som gör nedladdning intressant för många, då det förmodligen bara är enskilda låtar från vissa artister som intresserar snarare än hela cd-skivor. Varför betala dyrt för en hel cd-skiva om man bara är ute efter enskilda låtar?
Förhoppningsvis kommer detta att leda till att det inte kommer att gå att sälja mediokra cd-skivor.
Företag som säljer musikfiler via internet kommer att ersätta många skivbutiker och där kommer nog vissa att nischa sig. Jag är övertygad om att det då kommer att gå att köpa okomprimerade musikfiler, eftersom det finns en marknad för det. Finns det bättre alternativ till 128kbit/s så kommer nog folk att välja det istället.

Edited by - Björn-Ola on 2004/11/19 08:40:45
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/11/19 :  09:36:10  Show Profile Send krang a Private Message
Inte tänker man väl låta tekniken gå köksvägen heller. Vägra MP3! Mp3 är för krångligt för de som är mindre datorvana. Försök att förklara för någon som just lärt sig skriva i word hur man hittar Musik på nätet. Det går inte. En vackerdag kommer det ett vackert medium som är både bättre och smidigare än alla som radas upp här. Kan man ju hoppas
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/19 :  09:50:33  Show Profile Send Harman a Private Message
Björn-Ola..
Lite frågor, många av oss här på forumet är av uppfattningen att kablar påverkar ljudet (inte alla), hur påverkar trådlös överföring och hur kan man störa den?
Hur kan man ha direkt access till hela sin skivsamling ligger den lagrad på hårddisken då?
Jag har svårt att se att neddladdning som man betalar för blir en hit, de flesta vill inte betala. Björn-Ola vi kommer att välja bättre format men många människor bryr sig inte om ljudkvalitet. Jag är dessutom inte nöjd men CD formatet och vill ha bättre ljud.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/19 :  10:34:52  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag tror att huvudskälet till att det stora flertalet "inte bryr sig om ljudkvalitet", beror på att de inte anser sig ha råd, tid och motivation att satsa på en bra ljudanläggning. Men om det inte kostade något, så skulle ALLA vilja ha en så bra anläggning som möjligt, det är jag övertygad om, precis på samma sätt som människor hellre skulle vilja åka i en så bra bil som möjligt o.s.v.

Därför tillverkas det en massa s**t produkter till människor som inte har råd med bättre kvalitet.
Företagen s**ter ju i vad de tillverkar, så länge de bara tjänar pengar och kan behålla övertaget/kontrollen över den breda folkmassan.

Och så länge vi VÄLJER att låta makten och pengarna styra våra liv, kan vi heller inte beklaga oss över att företagen s**ter i en liten samling audiofiler som vill ha så bra ljud som möjligt.

Det är först när vi VÄLJER att skapa ett samhälle som ger oss goda incitament att tillsammans försöka göra det vi tillverkar, så bra som vi förmår och som motsvarar våra önskemål och behov, istället för som nu, försöka konkurrera ihjäl varandra i en värld där det ständigt tillverkas en massa billigt skräp som helst ska gå sönder så fort garantitiden gått ut, så att företagen ska kunna prångla ut en ny och ännu mer "perfekt" apparat nästa år.

/Roland

Edited by - paradigm on 2004/11/19 10:38:55
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/19 :  10:56:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Harman:
Eftersom överföringen sker digitalt så tror jag inte det är något problem ljudmässigt. Jag har dock ingen erfarenhet.
Apparaten har digitala utgångar, så skulle jag skaffa en sådan, så skulle jag koppla den till en riktigt bra DA-omvandlare via en jittermumsare. Filerna på hårddisken skulle jag koda i något loslessformat, och på hårddisken skulle all min väsentliga musik finnas tillgänglig.
Man behöver ju inte föra över allt, en del plattor är ju ojämna och man kan ju selektera lite. Därför kan man klara sig långt med en 16GB hårddisk. Loslessformaten brukar komrimera ned till halva cd-filstorleken.
Det innebär att c.a 500 timmars musik kan lagras.

Jag ser också problem med nedladdning, och därför tror inte jag heller att optiska skivor kommer att försvinna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/19 :  11:03:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ett problem är att företagen inte marknadsför kvalitet. Dom skulle kunna lära sig av bilindustrin.
Där är folk villiga att räcka över en massa pengar för att få kvalitet.
Istället konkurrerar elektronikindustrin med att försöka klämma in så mycket som möjligt till ett så lågt pris som möjligt, och elektronikvaruhusen säljer ju bara på lågt pris, absolut inte på kvalitet.
Hela branschen borde lägga om strategin. Skulle folk betala dubbelt för hifi mot idag, så skulle också volymen fördubblas för branschen, så det finns mycket pengar att tjäna på lite smart marknadsföring och förändrad attityd hos säljarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/19 :  11:37:11  Show Profile Send Harman a Private Message
Paradigm.
Jag är övertygad om att inte alla bryr sig om att ha det bästa och tror inte bara att det har med pris att göra. Sen tycker jag att du svävar ut totalt....Sista delen av ditt inlägg har enligt mig inte mycket med hifi framtiden att göra utan kommer mynna ut i en politisk diskussion...Det finns säkert andra forum för sådant...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/19 :  11:45:18  Show Profile Send Harman a Private Message
Björn-Ola,
Jag tror att din datavison tyvärr ligger mycket nära en framtida sanning, tyvärr pga att det kommer ge sämre ljudkvalitet. Dessutom tycker jag att datorer förstör lyssningen och ger en massa brus och ingen känsla. Jag tycker för övrigt ej heller om att behöva titta på artisten när jag fin lyssnar. Man får mer ut av sina lyssnings intryck om man inte använder ögonen.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/11/19 :  11:56:19  Show Profile Send sker a Private Message
Tycker inte vi ska blanda in politik i denna fråga, tycker inte riktigt att det har med detta att göra. Utvecklingen av MP3 har ju knappast styrts av några multiföretag utan snarare varit en protest mot dessa genom att ladda ner musik från nätet. Att musikindustrin inte hoppade på detta tåg från början är mycket olyckligt och jag har svårt att tro att man kommer få kontroll över problemet nu. Frågan är vad som kommer hända med CD då musikindustrin förlorar allt mer pengar och även upphovspersonerna till musiken inte får ut sin del.
>Björn-Ola
Jag tror tyvärr att "vanligt" folk är ointresserade av kvalitèe, för många är musikanläggningen bara som en mobil, det är något som ska se tufft ut,ha många roliga funktioner och vara billig så att man kan byta ut den snabbt mot "den senaste". Jag tror vi ska börja inse att "vanligt" folk inte är så intresserade som "vi".
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/19 :  12:32:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Harman.
Jag är inte säker på att du har rätt. Jämför inte med taskiga ljudkort som sitter i datorn.
Vi talar bara om vad man använder som källa för den digitala signalen. Signalen kan ju rensas från eventuell jitter och omvandlas i en högkvalitativ DA-omvandlare. Och man behöver inte komprimera filer.

MP3 tror jag är ett övergående fenomen. Med bättre lagringsmöjligheter och snabbare överföring så finns det ingen anledning att komprimera så hårt som man gör idag.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/19 :  12:53:56  Show Profile Send Harman a Private Message
Sker, mycket bra inlägg, håller med fullständigt...

Björn-Ola, Jag är öppen för möjligheten att det kan bli lika bra men tror att det generellt kommer bli sämre. Hur som helst, visst går lite av känslan förlorad...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/11/19 :  12:59:46  Show Profile Send MartinN a Private Message
En sak som är ganska säker är att SACD och DVD-A går mot
sin död. De har försökt sig på något omöjligt - nämligen
att vara 'dyrare' och samtidigt 'inte nämnvärt bättre
eller på något sett intressanta' för gemene man. Blue-
Ray och HD-DVD blir antagligen populära för det finns
en marknad för film - det är 'pop' just nu. Musik är
ganska 'out'. CD-spelare kommer att tillverkas för
de som har samlingar med skivor vill kunna spela dem.
Ett formatkrig till med Blue-Ray och HD-DVD bådar inte
gott.

Den stora frågan är - varför samla på musik och film om
man kan få hem dessa på elektronisk väg när man vill och
till ett lägre pris, t.ex. med inbyggd begränsning av
antalet visningar / spelningar till ett fåtal gånger ?.
Detta är möjligt med någon form av kabel/nätverk.

Det nya som kan vara attraktivt för konsumenten är att
inte behöva skräpa ned hyllor med fodral och konvolut !

Att sedan ha en obegränsad tillgång till media utan att
man måste ty sig till den närmaste butikens begränsade
urval är också något intressant.

Själv har jag mina skivor och prylar och är nöjd för
tillfället.

Martin
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000