HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Recensioner vi minns
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2004/11/21 :  10:25:08  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Hallå!

När jag läste senaste Hifi & Musik på biblan så hade ju tidningen som bekant korat en vinnare i deras testserie "bästa högtalaren" (hette den så? har inte numret framför mig). I den sammanfattningen vann B&W Nautilus 802. Det fick mig att tänka på recension som etsat sig fast på hjärnhinnan om just dessa högtalare.

Tråkigt nog så kan man ju läsa i en annan tråd här på forumet att dessa högtalare ska tas ur produktion och ersättas med en ny serie Det känns som att HiFi-klubben inte hade möjlighet att suga på den nya och goda karamellen så speciellt länge. Den nya serien, gissar jag, kommer att se ut ungefär likadan som den förra rent formässigt, även om mycket är byt. Ljudet lär väl bli något i hästväg, även om jag inte alls tyckt om det "tråkigt korrekta" ljud som den numera dödsdömda serien presterat. Tål att nämnas är att jag haft ett helt rack med bara britisk elektronik som jag gillar/gillat. Därför är jag bekant med det britiska soundet (om man nu kan säga att det finns ett sådant) och många britiska produkter låter bra men en del låter helt enkelt för kostymgrått. Nu har jag inte lyssnat allt för mycket på dessa högtalare för att med säkerhet säga att de alltid låter som de gjorde den gången. Jag var ju trots allt på HiFi-klubben när jag lyssnade och elektroniken samt uppställning imponerade väl inte speciellt mycket.

Nåväl, jag kände iaf för att hedra den här högtalaren med att lägga in ett citat från en recension som jag tror Stereophile gjorde för ganska många år sedan (är dock inte säker om det var för 802 eller 801, men det känns som det kvittar ).

Sedan vill jag att ni oxå lägger in något klämkäckt citat från en recension som ni speciellt kommer ihåg. Det behöver inte alls vara från ovanstående produkt utan vad som helst som har med hifi att göra. Citatet kan vara tråkigt, upplysande, skrattretande eller fullkomligt klockrent Det viktigaste är att ni INTE fuskar och läser tidningen eller broschyren där ni fått citat från. Citatet ska som sagt "etsat sig fast på hjärnhinnan". Därmed räknar jag inte heller med att citatet ska vara speciellt långt och inte heller helt korrekt, bara det är klämkäckt

Här kommer då det citat som jag förmodligen kommer ihåg bästa av alla recensioner någonsin :mm: :mm: :mm:

bla bla bla....."has that special magic that marks it as one of the great loudspeakers.
How great? Well let's just say, that if your fortunate enough
to live with them. You just might forget all about old girlfriends
when you remember the best time you ever had"

Tack för ordet

Edited by - Merkurius on 2004/11/22 17:58:45

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/11/21 :  12:55:10  Show Profile Send esl a Private Message

Sam Tellig säger så här om Quad ESL 63 (US monitor)

"And yet...well, welcoming back the Quads was like climbing into bed with an old girlfriend after a long absence (in this case, the absence was 18 months). Not that I would know about such things. But I do love these speakers!

They are so neutral—so free of coloration. There is no discontinuity from bass to midrange to treble—it's all so natural. Transient response is excellent. There are no boxy colorations"


/esl
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2004/11/21 :  13:24:32  Show Profile Send Merkurius a Private Message
esl: Intressant... kom du verkligen ihåg allt utan att tjuvtitta
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/21 :  13:36:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I början av 90-talet hade Yamaha en cd-spelare i 30.000 kr-klassen.
Spelaren recenserades både i Hifi&Musik och High Fidelity.

High Fidelity: Den här spelaren låter mjukt och behagligt kommer aldrig att ge upphov till lyssningströtthet.

Hifi&Musik: Den här spelaren ger direkt upphov till lyssningströtthet och det ska banne mig en spelare för 35000 kr inte göra.


På den tiden läste jag hifi-tidningar som en fundamentalist läser bibeln och dom här recensionerna gav upphov till en del huvudbry.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/21 :  13:49:07  Show Profile Send Blue a Private Message
Audio Research CD3 MKII, Audio Research LS25 MKII, Audio Research VT1000 MKIII i Hifi Choice av David Vivian:

"Okay, let's be straight about this. The broad character of this combo's sound can be summed up by the Fast Show's Jazz Club bloke - nice. Amazingly nice. Grrreat, too. And when the occassion demands, most definitely shmokin'."


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2004/11/21 :  15:10:23  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
dom här recensionerna gav upphov till en del huvudbry.


Björn-Ola: Det kan jag förstå
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/21 :  15:19:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Från Jonathan Scull´s på Stereophile rescension av Transcendent T8 OTL:

"That´s it! They´re here! The natural, light, open quality of their voices is incredible. The
sound envelops me in an almost physical way. I can´t 'break away' to dissect the sound, it´s
just washing over me in a wave of pleasure. I think I´m having an eargasm."

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2004/11/21 :  20:21:25  Show Profile Send jiha a Private Message
"So perhaps the better question is this: If I had to quit auditioning amplifiers and preamplifiers today and keep one stereo setup for the duration of my days, which eletronics would I choose out of all those I’ve heard? The Gryphon Audio Antileon Signature Stereo amp and Sonata Allegro preamp, without a second thought. They’re the desert-island pairing I’d most like to be stranded with. And if that happens, don’t come find me anytime soon".
...Jeff Fritz
jeff@ultraaudio.com

Kunde inte sagt det bättre själv... Min absoluta drömkonfiguration

Edit: sorry läste inte så noga om att komma ihåg allt utan att tjuvkika.. (rödmarkerar det jag kom ihåg)

// Jiha

Edited by - jiha on 2004/11/21 20:25:42
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2004/11/21 :  20:47:15  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
sorry läste inte så noga om att komma ihåg allt utan att tjuvkika.. (rödmarkerar det jag kom ihåg


Det var alltså inte så mycket av citat du kom ihåg

Måste oxå instämma att det är lite av en drömkombination. För- och slutsteget skulle passa mycket bra till min Gryphon Adagio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000