HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jordbrum eller ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonasj
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/11/18 :  21:56:04  Show Profile Send jonasj a Private Message
Har sen en tid fått ett svagt brummande från mina frontar. Förstår inte varför för jag har inte förändrat något i anläggningen på snart ett år. Som försteg kör jag en jordad Pioneer-receiver och slutsteg till frontarna är ett NAD214 som är ojordat. Drar jag ur lågnivån till slutsteget tilltar brummet. Jag har provat att koppla från allt utom slutsteg från receivern men det gör ingen skillnad. Kan det vara så att potentialen mellan den jordade receivern och slutsteget orsaker detta? Hur åtgärdar jag? Klippa jordstiftet till receivern eller på något sätt jorda slutsteget? (t.ex dra en tråd från slutstegets hölje till receiverns hölje?) Frågar då jag inte vill råka göra nåt dumt...

Först var jag inne på att felet enbart berodde på min box till Canton RC-L:arna men brummet finns kvar även med den helt förbikopplad. Boxen har dock nån form av fel då den börjat generera sprak/knaster då man vrider på rattarna...

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/18 :  22:23:55  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det du beskriver låter som jordbrum, och potentialutjämning skulle kunna vara ett försök till bättring. Du märker ingen skillnad bara du lägger handen på slutsteget förresten...?
Prova att ta en liten kabel-stump och håll mellan en chassi-skruv till slutsteget och andra änden till recivern. Fungerar det, gör en permanen lösning. Du ska inte klippa jordstiftet i alla fall. Då vet ingen vad som kan hända...

Din RC-L-låda börjar nog bli ett par år, och knastret beror förmodligen på oxid på spolen. Inget fel i sig, häll på lite kontaktspray eller låt det vara som det är. Du scratchar väl inte med de där kontrollerna varje dag i alla fall...?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

jonasj
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/11/19 :  18:30:40  Show Profile Send jonasj a Private Message
Ok, testade nu att förbinda resp. chassi med en tråd. Surret är borta! Återstår att göra en snygg och bra permanent lösning. Frågan är vilket som är bäst. Att dra en tråd mellan chassierna så som jag gjort men snyggare eller att jorda slutsteget. Förslag? (jorda till vägguttaget alltså)
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/19 :  18:58:10  Show Profile Send paradigm a Private Message
Du kan ju också prova att ansluta Receivern till ett ojordat uttag.

/Roland
Go to Top of Page

jonasj
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/11/19 :  19:45:09  Show Profile Send jonasj a Private Message
Njaa... jag gillar skyddsjord på grejerna. Känns lite säkrare liksom.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/19 :  20:28:45  Show Profile Send Bubben a Private Message
Lättast och snyggast är nog att ta en bit kabel och ansluta en kabel-gaffel som du pressar dit med en tång i varje ände. Sedan lossar du en skruv på reciver och slusteg och fäster gaffeln under den.
Gafflar som du kan pressa fast köper du på biltema, bilverkstaden, elfirman bla.a.
Jorda slutsteget ska du inte om det är dubbelisolerat. I värsta fall kan huset brinna ner...

Nej, nu målar jag svärmor på väggen, men det är inte bra att påverka nätanslutningen. I princip jordar du slusteget genom att göra som jag beskriver, men det är inte särskilt permanent.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2004/11/19 20:30:10
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/11/19 :  20:44:11  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Hur är det fatt med signalkablarna mellan reciever och slutsteg? Jorden förbinds normalt sett via signalkablarna (-). Om det finns resistans nånstans i kabeln, dålig kontakt, så kan det bli brum.



Go to Top of Page

jonasj
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/11/19 :  20:52:28  Show Profile Send jonasj a Private Message
hmm, jag ska nog testa en uppsättning andra signalkablar oxå.
Ang gafflar och så, så är det ungefär så jag gjort nu när jag testat. Syns ju egentligen inte om jag ser till att fästa det i skruvar på baksidan av enheterna.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/20 :  00:22:05  Show Profile Send paradigm a Private Message
-Bubben



"Jorda slutsteget ska du inte om det är dubbelisolerat. I värsta fall kan huset brinna ner..."



Har du lust att utveckla resonemanget lite kring "dubbelisolerat" och varför det skulle öka brandrisken?

/Roland

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/20 :  10:51:35  Show Profile Send Bubben a Private Message
En dubbelisolerad konstruktion har ingen förbindelse till någon ledare via det yttersta chassiet. Den är altså flytande rent elektriskt sett. Vad som händer om man kopplar jord, nolla, eller något annat till det chassiet beror på hur tillverkaren har gjort konstruktionen. Har man problem med jordbrum på grund av att chassiet inte är helt neutralt, så får man förståss ta tjuren vid hornen och jorda det, av två onda ting...

Som jag sa så överdrev jag när jag menade att huset kan brinna ner, men det är inte säkert försäkringar och sådana saker gäller om man jordar en dubbelisolerad apparat, och något skulle gå fel.
Men samtidigt kan nog inte ett sådant fel som beskrivs här kunna uppstå om kretslösningen är gjord på så vis att jord skulle vara av ondo.

Angende signalkablarna så är det inte säkert att skärmen på signalkablarna är anslutna till chassiet. På så vis blir chassiet flytande med en annan spänning än det som apparaten uppfattar som nolla/jord. Kan bero på statisk elektricitet, läckströmmar, etc.
Så signalkabeln behöver inte vara dålig utifrån det här felet.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/11/20 :  12:53:25  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Just NAD 214 har jag själv och inte upptäckt några potentialskillnad jämfört med försteget, så länge signalkablarna sitter i. Dock har jag haft en signalkabel som orsakat svagt brum (som varierar om man böjer/rör på kabeln). När jag bytte kabel försvann brummet. Jag misstänker dock att jonasj's reciever inte är konstruerad med flytande jord och NAD 214 har inte jordade nätkontakt eller isolerade RCA-utgångar.
Go to Top of Page

jonasj
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/11/20 :  15:36:43  Show Profile Send jonasj a Private Message
Jag vet ju inte hur konstruktionen är på vare sig försteg eller slutsteg. Om jag mäter resistansen mellan skärm på signalkabeln till slutsteget och chassiet och konstaterar att de inte har förbindelse är det fel att jorda den vägen då? Det förutsätter väl dock att chassiet och jord i receivern har förbindelse med varandra. Jag har inte testat någon annan signalkabel ännu då mitt förråd där allt sånt ligger är lite otillgänligt just nu. Ska testa om nån dag.
Go to Top of Page

jonasj
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/11/20 :  16:41:49  Show Profile Send jonasj a Private Message
Mätte lite...
Slutsteg: Resistans mellan chassie och signaljord = 0,01 ohm
Receiver: Resistans mellan chassie och signaljord = 0,01 ohm

Mao tycker jag det är konstigt att den separata potentialutjämningstråden jag drog mellan chassierna gjorde någon skillnad när nu både signaljord och chassie har förbindelse i båda apparaterna. Eller?
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/11/20 :  16:56:56  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Har du kollat signalkabeln?
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/20 :  17:16:15  Show Profile Send Bubben a Private Message
Konstigt, men inte ovanligt...
När man jordar rack-monterade komponenter drar man en jordkabel från varje komponent till en gemensam jordpunkt, istället för att jorda kortaste väg i racket.

0,01 Ohm låter förresten ännu mera konstigt. Varför är den inte 0,00?
Det handlar ju inte om några längder som borde påverka så mycket...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

jonasj
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/11/20 :  17:53:33  Show Profile Send jonasj a Private Message
Jag ska kolla signalkabeln så snart jag har en annan att testa med. 0,01 blir det kaske pga dålig kontakt mellan mätpinne och det jag mäter. Det är ju lackerat chassi och skruvar. Dessutom kanske min Fluke multimeter inte är exaktast i världen...
Go to Top of Page

jonasj
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/11/21 :  12:27:37  Show Profile Send jonasj a Private Message
Jaha... då har jag testat en annan signalkabel och surret/brummet är helt borta! Skumt i kubik tycker jag. Kan den andra signalkabeln ligga och bli dålig utan att man rör den!? Nån som kan förklara varför?
Kabeln som surrat är en Tara Labs och den jag testat med nu är Clicktronic eller vad den heter från Kjell&Co.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/21 :  12:33:34  Show Profile Send Bubben a Private Message
Felet måste vara Tara Labs...
Deras kablar kanske inte är gjorda i USA..., ve och fasa.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/11/21 :  13:42:02  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Där ser man...

nu har vi kommit fram till en sak som kan skilja signalkablar åt...hörbart.
Go to Top of Page

jonasj
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/11/21 :  17:02:23  Show Profile Send jonasj a Private Message
Förläggningen av kabeln har naturligtvis betydelse och till Tara Labs försvar måste jag säga att den fått trängas med en del andra kablar där den legat hittills. Jag ska testa att lägga dem på samma sätt och lyssna vidare...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000