HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken prisklass? (cdspelare)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/11/17 :  00:17:37  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Per G:

Istället för att ledsagas av hifipress och hififörsäljare kan man ju testa själv. Personligen rekommenderar jag både öppna tester och blinda tester för att verifiera intrycken.
Jag kan f.ö. berätta att en utnivå skillnad mellan två olika cdspelare på 0,5 db är hörbar (det är dock fortfarande mycket svårt att höra) och bör beaktas när man jämför olika maskiner mot varandra.
Nivåkalibrera är ju dessutom hur enkelt som helst, allt som krävs är i princip en hyffsad multimeter som man kan köpa på t.ex. Kjell & Co.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/17 :  03:04:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
En spelare som inte återger musiken på skivan måste väl anses vara en riktigt dålig produkt, naturligtvis kan alla anständiga spelare, även billigare, göra detta.
Emelllertid i fallae cd-spelare så är det nyansförbättringarna man är ute efter, i bästa fall kunna höra ett antal detaljer man inte kunnat höra förut.
De förbättringar man får är oftast en lugnare ljudbild, bättre instrumentseparation, mer mikrodetaljer som i sin tur ger en naturligare ljudbild. Då dessa förbättringar i sin tur ger övriga delar av anläggningen förutsättningar för ett bättre arbete så blir resultatet av dessa nyanser tydligt i de flesta fall. Förbättringarna upplevs ofta som att ljudmässigt tråkiga skivor blir mer levande och intressanta, de får mer "live"-känsla.
Nog så viktiga nyanser.

Bravo
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/11/17 :  06:23:23  Show Profile Send Saro a Private Message
Det mesta för pengar? Norrlänsk kvalitetshifi kanske. Inge japanskt, amrekanskt eller tyskt mumbo jumbo skräp utan bara ren och skär kvalite. (se mitt system)

När man varit borta från forumet under en längre tid och kommer till baka hit så blir man rätt förbannad när man läser trådar som denna. Fy fan skämms på er.
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/11/17 :  10:15:13  Show Profile Send Per G a Private Message
Hifirocker,
Min tanke med inlägget var inte att förespråka användandet av tidningstester för att välja grejor (man har ju egna öron att lyssna med) utan att det finns någon form av utspridd misstro mot värdet av att investera i dyrare cd-spelare vilket jag tycker är tråkigt.
Utan en riktigt bra signalkälla så kan det inte bli ett riktigt bra ljud utan bara ett "imponerande" ljud som man snabbt tröttnar på.
/Per

You're nobody without a Naim

Edited by - Per G on 2004/11/17 10:15:52
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/17 :  10:17:05  Show Profile Send Blue a Private Message
Ni som inte tycker att man hör några skillnader mellan olika cd-spelare... säger ni samma sak om förstärkare? Själv tycker jag nämligen att man generelt hittar ungefär lika stora skillnader där (så länge man jämför någotsånär likartade konstruktioner).

Självklart är inte skillnaderna mellan olika cd-spelare lika uppenbara som mellan olika högtalare, där även en fullständigt oinvigd kan höra skillnaden i ett blindtest på bara någon sekund. CD-skillnaderna märker man ofta först vid lite längre jämförelser, men då kan dom bli nog så irriterande. Själv har jag tillfälligt tvingas "nedgradera" till min 10 år gamla Denon-spelare och jag märker hela tiden hur det är något som fattas jämfört med tidigare.

Hifirocker... du är alltså en av dom som köpt LTS rekommendationslista med hull och hår? Det är smått fantastisk vad denna lista har satt igång för hjärnspöken hos svenska hifinissar som vill spara pengar i jakten på "hi-end-ljudet"... Pioneer DV-668 + NAD 208 och sedan är det bara att välja vilka högtalare man vill oavsett prisklass, denna elektronik är så bra och "neutral" så att den fixar vad som helst. Bättre än dessa prylar finns helt enkelt inte.

Yeah right...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2004/11/17 :  11:02:11  Show Profile Send bruce a Private Message

Tycker att du ska behålla cd spelaren du har, och satsa på vinyl i stället. Jag kör med en Project RPM4 ca5000:- och det låter skrämmande bra när jag jämföra det med min Rega Jupiter 2000 ca 17000:- Och det finns hur mycka bra beg vinyl som helst på marknaden. :-)
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2004/11/17 :  11:08:20  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
quote:
Tycker att du ska behålla cd spelaren du har, och satsa på vinyl i stället. Jag kör med en Project RPM4 ca5000:- och det låter skrämmande bra när jag jämföra det med min Rega Jupiter 2000 ca 17000:- Och det finns hur mycka bra beg vinyl som helst på marknaden. :-)


Heh. Kör själv med rega jupiter och med RPM4 också
Tycker att rega är värd att kolla om man vill ha musikalisk, spelare!

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/17 :  11:10:53  Show Profile Send Blue a Private Message
Tack bruce! Äntligen ett vettigt och friskt inlägg. Håller med dig, med en hyfsat billig men bra skivspelare kan man få fantastiska musikupplevelser. Själv kör jag med en Rega P3 med Elys-pickup.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/17 :  11:36:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Frågan man ska ställa sig är vilken ljudkvalitet är tillräcklig för mig och den musik jag lyssnar på.
Dom ljudmässiga vinster man gör när man dubblar priset kanske inte är relaevanta för den typ av musik jag lyssnar på. Vad bryr jag mig om att stereobilden blir mer exakt och att cd-spelaren tycks ta fram enskilda röster i en kör om jag lyssnar på punk eller svenska vis-sångare.
Den prisklass där man tycker sig uppleva att alla bitar faller på plats varierar från person till person, och det måste vi acceptera utan att skriva varandra på näsan vad som är rätt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/11/17 :  15:16:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Allt startar i källan !!! INGEN förstärkare, högtalare i världen kan förbättra signalen som kommer ur cdspelaren...

Så är signalen dålig från början så blir det inte bra i slutändan heller, visst kommer det låta bättre om man slänger på bra förstärkare och högtalare än om man använder produkter som är enklare och billigare...

Men har man än bättre källa OCH bra förstärkare OCH högtalare kommer det låta ännu bättre...

Och att tro att man får en komplett källa för några tusen och att det inte blir bättre ljud med bättre komponenter,chassie, strömförsörningar, utgångssteg osv, ja då lurar man sig rejält !!

Och varför skulle det inte kosta i en cdspelare, kvalitet kostar i alla produkter, oavsett om det är cdspelare, förstärkare, tunerdelar, högtalare, skivspelare osv....

/Martin
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/11/17 :  15:32:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
Delar MartinH:s åsikter till fullo. Är övertygad om att Ekan mfl här har fel.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/11/17 :  15:46:21  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Och varför skulle det inte kosta i en cdspelare, kvalitet kostar i alla produkter, oavsett om det är cdspelare, förstärkare, tunerdelar, högtalare, skivspelare osv....
Jag håller med i sak, men det betyder inte automatiskt att man får en förbättring oavsett vilken komponent man lägger pengar på. Som sagt det finns skäl för att "diminishing returns" iträder tidigare för CD-spelare. Det är dyrare att göra baskapabla och dynamiskt linjära högtalarsystem tex (eller högtalare som har hög upplösning och bra spridningsegenskaper/ljudbild eftersom detta är mycket komplext och svårt = dyrt), och slutsteg innehåller mindre färdiga lösningar och mer krävande komponenter som effekttransistorer, har högre krav på strömförsörjningen som både måste vara ren och kraftigt dimensionerad på samma gång. Det är dyrare med komponenter som ska arbeta med större strömmar. Ett bra och exakt drivverk och styrelektronik till en CD går att köpa förhållandevis billigt eftersom de görs i stora volymer i asien. Jmf med CD-rom-enheter eller quartz-ur tex, de är lika exakta som andra ur fast mer prisoptimerade och tillverkas i större volymer. Bra D/A-omvandlare (som helt klart är en kritisk del i en CD-spelare) med ypperliga prestanda är relativt billigt, Burr Browns D/A-omvandlare, som sitter i de bästa CD-sprelarna kostar i storleksordningen 100kr (löst/st) om jag inte minns fel. Ett bra högtalarelement kostar runt 1000kr (löst/st) i genomsnitt. Då har jag bara skrapat lite på ytan i detta ofantligt stora ämne pris/prestanda.

Som sagt verkligheten är inte så enkel att för varje investerad krona så får man tillbaka i ljudkvalitet oavsett var man stoppar i kronan. Det bästa sättet att ta reda på är att utvärdera olika apparater genom kritisk lyssning.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/11/17 :  17:39:17  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Utan en riktigt bra signalkälla så kan det inte bli ett riktigt bra ljud utan bara ett "imponerande" ljud som man snabbt tröttnar på.


Håller med!

quote:
Hifirocker... du är alltså en av dom som köpt LTS rekommendationslista med hull och hår? Det är smått fantastisk vad denna lista har satt igång för hjärnspöken hos svenska hifinissar som vill spara pengar i jakten på "hi-end-ljudet"... Pioneer DV-668 + NAD 208 och sedan är det bara att välja vilka högtalare man vill oavsett prisklass, denna elektronik är så bra och "neutral" så att den fixar vad som helst. Bättre än dessa prylar finns helt enkelt inte. Yeah right...


Blue:

Det du skriver där för stå för dig.

Däremot anser jag att NAD 208 är ett mycket kompetent steg som tack och lov inte kostar överdrivet mycket pengar. Att det som du skriver skulle kunna passa in på vilken högtalare som helst stämmer däremot inte. Laster under 2 ohm är inte något för NAD 208, och inte för särskilt många andra slutsteg heller.
LTS säger dessutom inte att de prylar de rekommenderar är "det bästa som finns" däremot redogör de för apparaternas egentliga prestanda vilket jag tycker är det mest intressanta. Hur folk upplever att en apparat "låter" struntar jag blankt i, det är dess återgivande egenskaper som är relevanta för mig.

quote:
Och varför skulle det inte kosta i en cdspelare, kvalitet kostar i alla produkter, oavsett om det är cdspelare, förstärkare, tunerdelar, högtalare, skivspelare osv....


Visst kostar bra grejer ofta pengar, frågan för mig och en del andra är dock när gränsen för vad som är hörbart är nådd? "Hur hörbart icke färgade" (kom inte på något bättre sätt att uttrycka mig på men jag hoppas det går fram) måste ett t,ex. ett slutsteg vara för man inte skall kunna uppfatta apparatens påverkan av ljudet? Och vilken koppling har dessa egenskaper för apparatens pris?

Vad motiverar ett pris på t.ex. 30kkr för en cdspelare om det finns andra cdspelare eller d/a omvandlare som kostar under 10kkr och som färgar ljudet mindre?

Några förslag:

1) Man är inte ute efter ett ofärgat ljud.

2) Man vill visa att man gör en exklusiv produkt.

3) Man vet att det finns kunder som är beredda att betala.



Edited by - hifirocker on 2004/11/17 17:46:18
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/11/17 :  18:03:43  Show Profile Send MartinH a Private Message
hifirocker: Det finns inte mer tydliga gränser i cdspelare än i förstärkare tycker jag, jag tycker man hör skillnader i alla prislägen, oavsett om en cdspelare kostar 5000 eller om den kostar 50000:-.

Det där med färgning är nått som det snackas en hel del om, men vad är det igentligen, vi kan ju inte veta exakt hur det SKA låta när det är ofärgat heller, så att säga att en produkt i ett visst prisläge ger tillräcklig "ofärgning" är fel.

Jag tycker det handlar om presentationen av musiken, hur djupt in i musik kommer jag, hur är detaljerna, basgångarna, ruminformationen osv. Den totala upplevelsen helt enkelt...

Jag har hört så många hifiprodukter som ger en ok presentation, men som helt enkelt låter tråkigt !!

En billigare cdspelare kan ge en bra presentation av en skivas innehåll, men den gör inget mer, det finns ingen känsla, inget engagemang.. En bättre ( och oftast dyrare ) spelare kan återge mer musikens själ och ge mer inlevelse, den ger inte en mer linjär frekvensåtergivning, men det låter så mycket mer behagligt och sammansat..

Det tycker jag motiverar ett högre pris...


Sen kan många cdspelare vara väldigt enga konstruktioner, visst man köper ett drivverk, men sen är resten egenkonstruerat...

Tar man tex en högtalare så är den ofta betydligt mer "färdig köpt" än elektronik... Och i en högtalare är det ganska få delar, i en cd kan det vara en hel massa fler som måste tas i beaktelse, chassie, strömförsörning, transport, analog del, digital del, mjukvara osv...

Så för mig så är en cdspelare nått som det skall läggas precis lika stor tankekraft på ( och pengar ) som resten av anläggningen, då den har minst lika stor del i ett bra ljud som resten av delarna.

/Martin
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/11/17 :  18:13:25  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
MartinH:

Det är nog bara så att du och jag har två helt olika synsätt på hifi och vilka metoder som bäst lämpar sig till att ta reda på vad som är god prestanda hos apparater. Den här diskussionen kommer nog inte leda till något vettigt ändå så nu tror jag att jag går och sätter på en bra platta istället.
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/11/17 :  18:17:46  Show Profile Send mats31 a Private Message
Kan nog instämma med Hifirocker till rätt många procent.

"Law of diminishing returns" gäller säkert i högsta grad (som för alla hifi-komponenter). Sen ska man inte heller glömma att CD-produkten för 3 kkr kanske har en tillverkningskostnad på 1 kkr, den för 10kkr kanske 3 kkr och "statusmodellen" för 30 kkr kanske 5 kkr (tungt chassi, lite extra lull-lull, lite dyra märkeskondensatorer och 14 extrakomponenter i nätdelen) och givetvis mer STATUS.

Så det enda man med SÄKERHET kan veta när man köper dyrprodukten är att man betalt rätt mycket till ren produktmarginal (som inte hörs) och rätt mycket till marknadsförare med uppgift att prisdifferentiera väldigt likartade produkter.

/Mats (tror inte heller att alla håller med om detta )

Edited by - mats31 on 2004/11/17 18:27:01
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/17 :  18:22:32  Show Profile Send Harman a Private Message
Hifirocker.
Är det bara neutralitet som du är intresserad av i en CD spelare? Bryr du dig inte om egenskaper som dynamik, transient snabbhet och timming etc?

Jag håller med om att neutralitet är viktigt, känns bara som att du missar en hel del av de övriga viktiga egenskaperna när du diskuterar...

Mvh Dan

*Iron Maiden*

Edited by - Harman on 2004/11/17 18:25:27
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/17 :  18:28:39  Show Profile Send Harman a Private Message
Hifirocker, jag tror att du har rätt i att du och Martin H helt enkelt inte har samma synsätt på Hifi och att diskussionen knappast kommer leda någon vart...
OT
Vad för bra platta satte du på

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/11/17 :  18:32:59  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Hifirocker.
Är det bara neutralitet som du är intresserad av i en CD spelare? Bryr du dig inte om egenskaper som dynamik, transient snabbhet och timming etc?

Jag håller med om att neutralitet är viktigt, känns bara som att du missar en hel del av de övriga viktiga egenskaperna när du diskuterar...


Allt det du skriver om dynamik, transienter och timing ser jag som resultatet av ofärgad återgivning! Det är ju inte apparaten som skall stå för dessa egenskaper, utan musiken som är inspelad på skivan. Apparatens uppgift är att återge all den dynamik och upplösning (om inspelningen är god vill säga) som finns inspelad på skivan som man lyssnar på så oförvanskat som möjligt.

Skivan jag satte på var Björks gamla goa "debut".

Edited by - hifirocker on 2004/11/17 18:36:09
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/11/17 :  18:33:54  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
MartinH:

Det är nog bara så att du och jag har två helt olika synsätt på hifi och vilka metoder som bäst lämpar sig till att ta reda på vad som är god prestanda hos apparater.


Hålla med! Jag fatta nada ba. Var det swahili eller rätoromanska du skrev på MartinH?

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/11/17 :  18:50:35  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Så för mig så är en cdspelare nått som det skall läggas precis lika stor tankekraft på ( och pengar ) som resten av anläggningen, då den har minst lika stor del i ett bra ljud som resten av delarna.


MartinH

Jag har verkligen svårt att förstå ditt resonemang. Högtalare är ju odiskutabelt mer olika varandra och "egna" konstruktioner samt mer kritiska och problematiska komponenter för välljudet. CD-spelare låter helt enkelt bättre och är billigare. Man kommer tidigt upp i en viss nivå, där i princip man kan välja vilken CD-spelare som helst (med vissa undantag) och det kommer aldrig att låta dåligt eller "omusikaliskt", då är det till största delen skivornas innehåll som bestämmer ljudkvalitén, och övriga anläggningen då såklart. Då pratar jag om ren musikåtergivning, inget med inlevelse eller något annat flum utan hur mycket information apparaten släpper igenom från skivan. Här är det tveklöst högtalarna som maskerar informationen mest i min världsbild (gör så att man inte hör ljudet lika tydligt, eller upplever ljudet lika rent och klart, samt hur stabil ljudbilden är). Dessutom så underlättar riktigt bra högtalare att höra de små skillnader som finns mellan olika CD-spelare.

Jag var inne på Hifiart för några år sedan (det var innan jag hade en bra bild av ungefär hur hifi funkar) och ville lyssna på förstärkare runt 5000-10000kr. Försäljaren rekommenderade en provlyssning på Roksan Caspian, med små Totem-högtalare. Jag frågade om han hade någon CD-spelare för runt 3000. Det hade han inte. Istället fick jag jämföra några olika CD-spelare. Jag tror det var Arcam Alpha 8 och Roksan Caspian samt någon dyrare Naim i två delar. Jag hade förväntat mig att höra betydligt större skillnad mellan dem. Jag kunde faktiskt inte höra någon skillnad i den uppställningen och musiken och var ärlig och sa det till försäljaren. Han blev förstås lika förvånad som du, han sa (precis som du) att han hörde stor skillnad ända från där han stod vid sidan av anläggningen. Han var såklart mycket trevlig och så inget fel egentligen, men tror du att man får ett bra förtroende för en försäljare i den situationen?

Men jag tycker nästan att det funkar så här i det stora hela: en försäljare som talar om för en vad man ska höra, och gör man inte det så går man därifrån ytterst tveksam om vad man ska tro egentligen.

Sedan ställer jag mig mycket tveksam till den här typen av lyssning när det gäller att bedöma så pass små skillnader. Att bara skifta mellan olika apparater, det kan gå hur som helst av flera olika anledningar som jag skrivit om tidigare.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/17 :  18:59:44  Show Profile Send Harman a Private Message
Ok hifirocker, då förstår jag dig...
OT
Trevlig platta

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/11/17 :  19:08:12  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
Jag var inne på Hifiart för några år sedan


MartinH kanske var säljaren!

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/17 :  19:27:51  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Marens: Som motsats - Då jag för 3år sedan köpte den första "bättre" cdspelaren provlyssnade jag i en butik på samm anläggning vid samma tillfälle och på samma låtar. Det var Linn högtalare, Linn förstärkare sedan var det olika 4cd(1DVD) som var föremål för provlyssningen. Vill minnas det var en Pioneer dvd för ca. 3000:-, Cambridge CD500 (4000:-) sedan var det Arcam CD72T (ca. 8500:-) och sist en Linn CD för 16 000:-. Hoppen var ganska jämförelsevis jämnstora och och ingen av cdspelarna var speciellt jätte super dyr. Den billigaste Pioneer cd(dvd men det spelades cdskivor) lät sämst, klart sämst det var säljaren, jag och tjejen alla överrens om. Både jag och tjejen kunde konstatera detta utan påverkan av någon annan. Mellan Pioneer och Cambridge var det klart hörbar skillnad. Mellan Cambridge och Arcam var det också klart hörbar skillnad det var ingen tvekan. Sedan mellan Arcam cd´n och Linn:en var det jämnare, vi kunde båda tycka oss höra skillnad att Linn lät lite mer spelglad, "trallvänligare", men misstänker att säljaren just styrde musikstycket som var bla. Irlänskt för att påvisa Linn´s stampatakten känsla. Summa sumarun så var det stor skillnad mellan 3000:- Pioneer och uppåt mot Cambridge. Mellan Cambridge och Arcam fanns det skillnad var vi helt eniga om. Mellan Arcam och Linn mindre skillnad. Då man börjar komma upp i priklasser ovan 10-20000:-skulle jag tro, så händer det mindre man får betala mer för skillnaderna som kanske blir mindre. Därav tror jag man gör bästa köpen i prisklasserna under 20 000:- om man ser det rent ekonomiskt.

Jag köpte Arcam, då jag ansåg den bäst pris/prestanda.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/11/17 19:28:28
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/11/18 :  09:31:32  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Ja, vart tar teknik och utveckling oss???

Det kommer hela tiden nya spelare, billiga och dyra. De riktigt "feta" spelarna för x00k skall göra underverk jämfört med on-off spelaren för 1500:- Det som dock många aldrig tänker på är att mediet som skall spelas upp är detsamma som för 10år sedan. Många "reference" spelare som finns har ett otal år på nacken, de nya låter i vissa kritikers öron till och med sämre än den gamla. D/A blir fler, högre Mhz/fler bitar. En skit spelare idag för 1500, innehåller ju på pappret exakt de eller "bättre" komponenter som spelaren för 10k gjorde för 2 år sedan. Låter den lika bra för det? Mja....

Jag köpte en NAD DVD en gång i tiden. Den matade min NAD förstärkare och mina Dali högtalare. Jag var nöjd med livet men ville ha "mer ös". Dali var de mindre 350 så uppgraderingen var ett måste. Fick klippet med en Krell integrerad förstärkare och möjlighet att köpa B&W 802 i samma veva. Man var NÖJD. Min bror hade dock slängt pengar på en Marants CD 17 MKII, denne lånade jag över för lyssning. Fy fan va bra den lät, basen framförallt blev betydligt bättre. Då satt man och funderade på varför? NAD DVD hade ju 24bit/96 MHZ omvandlare, Marantzen körde 1-bits. Var det tekniken som skiljde? Eller var det helt enkelt komponenterna i Marantz som bestod av högre kvalité? Att jag skulle byta CD källa var i alla fall ett faktum, frågan var bara vad man skulle köpa. Då kom annonsen, beggad Krell cd för 15k, 32k från butik, så "what the hell". O guuudars, när jag fick hem den och gjorde en snabb jämförelse med Marantzen skönk humöret som en sten och slog i botten på vattenpölen med ett stänk på 2 röda millisekunder. Hörde jag skillnad? Mja, men visst gjorde jag? Eller? Denne spelare kostade ju skjortan jämfört med NAD DVD, den kostade 3x pengarna mot Marantz. Veva lite mellan skivorna och då... Spelade en duett med Sinéad O'connor och en man. Rösterna, vilken skillnad! Man lyssnade sig blind på bas, detalj i instrument m.m i början av testet, men nu.... Låten innehåller även ett eko på rösterna när meningarna i texten ebbar ut. Provade att räkna vad jag hörde, bad andra som kom hem att göra det samma. NAD DVD hördes ett eko, kanske ett svagt andra. Marantz kunde ta fram 2-3, Krell cdn ekar ut uppåt 5-7 ggr. Det blir svagare och svagare men det hörs, tydligt o klart att det ekar ut i det oändliga innan nya ljud tar vid. Efter veckor och månaders lyssning kan jag idag höra skillnad på allt. För den oinvigde som precis börjar leta hifi kan det vara svårt att höra skillnad på 2 "bättre" spelare. Det var det för mig, men med fler och fler timmars lyssnade bakom sig så blir det lättare. Man behöver dock vara i samma miljö för att ge det en chans. Att lyssna på en cd i ena butiken, för att jämföra den med en annan blir i stort sett omöjligt.

Det man "oftast" får i en dyrare spelare som vinner i längden är ett mer påkostat drivverk. Detta är a och o när lasern med tillhörande ljudkretsar skall plocka upp och omvandla det den läser. Nätdel med mera ÄR mer påkostat, detta är även det av stor betydelse. Så, visst får man vad man betalar för, var gränsen går för pris/prestanda vet inte jag. Har man en mille på banken ligger den nog rätt högt, detta kan ju bara köparen avgöra.

Jag tvivlar i alla fall inte på att mina pengar var bortkastade. När man sedan i detta forum läser tester hemma hos "experterna här" så står Krells cd inte högt på listan. En spelare i 10k klassen från Naim, Linn eller "what ever" är tydligen ett bättre val. Krell är kalla, analytiska, låter tunt med mera, "man betalar bara för märket".

Well, jag gjorde inte det, skulle jag behövt vette gudarna om jag inte skulle göra det i alla fall om jag då visste vad jag nu vet. Min Krell cd, ihop med Krell förstärkeri matar mina B&W men en sådan precision och detaljklarhet att jag är mer än nöjd. Vet inte vad jag skulle pilla på om jag skulle uppgradera ngt. Det blir svårt att göra det utan att slänga 30-50k nya eller halva det på beggat marknaden. Då köper jag nog hellre mer skivor, för min gräns för pris/prestanda har gått i tak hos denne köparen.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000