HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Koppla Rotel rb970 *med mysko filter*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/10/17 :  21:38:35  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Hur kopplar jag igentligen ihopp grejerna för bästa prestanda förmodligen dagen mest chockerande fråga tur att du sitter ner

den här http://europe.rotel.com/support/pdfs/manuals/rb970bx.pdf
ska kopplas till http://www.pstco.com/pdf/technics_manuals/sadx930.pdf

systemet nedan

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27922

Min första tanke och anledningen till denna jakt på steg var att jag skulle koppla från till 2st bas eller bara från lfe ut med dubbla rca till steg och sen till röda eller andra högtalare.
Men det kommer inte funka med dom röda just nu sa sa-dx till mig eftersom jag inte byt filter OVERLOAD sa han bara urk ..
Det finns ju även front out på sa-dx fast jag vet inte om det skulle gör nån skillnad

Så har du nåt bra tips du skulle kunna ge mig


wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/11/12 19:34:21

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/10/17 :  22:31:20  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag förstår inte riktigt hur du menar men om du ska ha en bas-högtalare:
Ställ stegets Bridged-omkopplare i mono. Koppla från subwoofer out på förstärkaren till Input left i slutsteget. Koppla in bashögtalaren till Bridged + och - (läs under terminalerna).

Ska du ha två bashögtalare måste du koppla en RCA-splitter (en kontakt i ena änden, två i andra) in på stegets input R och L, samt ställa in steget på Stereo-läge. Så kopplar du in en högtalare på varje utgång.

Hoppas det var till nån hjälp... :) Det borde fungera!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/10/17 :  22:43:51  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Hej Calle

"Ska du ha två bashögtalare måste du koppla en RCA-splitter (en kontakt i ena änden, två i andra) in på stegets input R och L, samt ställa in steget på Stereo-läge. Så kopplar du in en högtalare på varje utgång."

Jag testade detta men fick bara ljud i en h-talare =(
får testa mer imorgon kan ju ha varit så att jag hade mono-läge på =(

Japp de hjälper tack

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/10/18 :  00:53:26  Show Profile Send krang a Private Message
Koppleri är allvarliga grejer. Skulle ligga låg om jag var du

Edited by - krang on 2004/10/18 00:53:45
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/10/18 :  09:23:30  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
mm jag vet det brukar gå riktigt läskigt till här när sladdar/kablar o sånt kommer på tal

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/10/18 :  10:18:18  Show Profile Send Calle G a Private Message
Du var lite försiktig när du håller på, det är inte alls bra om man råkar koppla nånting fel. Steget är rätt strömstarkt så det kan hända mycket otrevligt... om inte annat kan det ju gå sönder. :(
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/10/18 :  10:26:12  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Calle: Jag skrev ut manualen du gav mig länk till
så jag ska kolla igenom den lite mer ikväll ..

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/10/18 :  23:58:41  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag har nu fått ljud från båda sidorna =)

Vet dock fortfarande vad som är det bästa prestanda mässigt sätt att koppla =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/10/19 :  06:32:24  Show Profile Send Calle G a Private Message
Det beror nog lite på impedansen på dina högtalare. När du bryggkopplar steget blir det mer impedanskänsligt, åtminstone om man ska tro bruksanvisningen. Kopplar du två högtalare parallellt halverar du ju impedansen... Jag skulle nog koppla en högtalare per kanal och köra steget i stereo, men det kanske finns andra ideer?
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/10/19 :  09:55:31  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Kan man inte koppla förstärkare o steg till samma högtalare?
Samma filter o allt
eller måste jag dela upp filtret i högtalarna?


wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/10/19 :  11:39:38  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag är inte riktigt med på hur du menar men om du kör subwoofer out från din receiver (en sån RCA-utgång, som på sid 15 i receiverbruksen) till Rotel-slutsteget, och därifrån till dina högtalare, så ska du definitivt inte koppla in dom från receivern också.
Till receivern kopplar du högtalare för höger/vänster/center/surround-kanalerna, och till slutsteget kopplar du en dedicerad bashögtalare. Men inte både och.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/10/19 :  12:12:24  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag kör med

Och


Oki kanske blir att köra en sb-ex3 som sub tills jag fixat nytt/eller byggt om filtret i mina röda h-talare

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/10/19 :  14:08:55  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Du vet vad koppleri är?

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/10/20 :  11:24:49  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Hehe kul kille du =)
Förslag på bra sätt att få så mycket som möjligt ut steget istället

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/10/22 :  09:19:18  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag tror du får specificera exakt vad du vill göra och vad du har för högtalare.. från din receiver kan du nog bara ansluta slutsteget till Subwoofer out, vilket innebär att du behöver ha en (eller två) dedikerade högtalare att ansluta till steget (subwoofer).
Hade du haft L/R pre out på receivern skulle du kunnat driva dina frontar med rotelsteget, men det ser svårt ut i dagsläget...
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/10/23 :  11:15:36  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Det är så att dom röda som jag refar till är ett par hemmabyggen jag gjort för ganska länge sen



Som det ser ut just nu har jag ett filter som inte passar
det hade jag ju hoppats att det skulle gjort
det delar 400/3500
så om jag kopplar bort basen, för att koppla den till steget ..
då tappar jag lite "typ 100-400hz "

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/10/24 :  23:02:46  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jahadu nuuu förstår jag :)
OK. Jag antar att ena högtalarkontakten där bak går via ett filter till fethögtalaren på sidan, och andra kontakten till övre högtalarna via nåt annat filter? Och filtret till basen tar bort allt över 400Hz?

Det du ska göra är väl att ställa alla kanaler i läge "small", koppla Rotelsteget till subwoofer out via den där grenkontakten, och sedan koppla höger resp. vänster kanal från Rotelsteget till dina basingångar på de röda.

Din receiver kommer då att skicka alla frekvenser under 100Hz via Rotelsteget till dina fetbasar. Du behöver egentligen inget filter alls där så länge du bara driver högtalarna från Rotelsteget då.
DOCK - Alla andra kanaler, även resten av ingångarna på dina röda, kommer att få ta hand om frekvenser över 100Hz, så du får inte filtrera bort allt under 400Hz därifrån!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/10/25 :  08:50:54  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Men det var ungefär så jag hade tänkt det =)
fast filtret ser inte ut så än
det är alltså inte flera filter utan ett sammansatt filter
ett qlm-filter från ljudia ..

Jag har haft lite funderingar hur jag skulle kunna ändra på det fast det har inte kommit längre än så ..

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/10/25 :  21:56:10  Show Profile Send Calle G a Private Message
OK dåså, det ska nog funka. Men så länge kan du ju skita i filter helt, eftersom din receiver redan filtrera alla signaler om du ställer högtalarna i Small-läge.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/11/11 :  13:10:50  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag har äntligen lyckats testa det =)

det blev en lite omdesign först


Jag plocka bort en 15" för att koppla den direkt till steget



Koppla in den med lite flätad cat5 med steget bryggat

Det blev mycket mer ljud ut ur den basen =)

Fast nu blev det ju en liten lucka i frekv området från den lådan =) 100-400 typ

inget man saknar?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/11/11 :  16:44:22  Show Profile Send Calle G a Private Message
Kör du högtalarna i small-läge så ska allt under 80Hz gå ut via subutgången via steget till basen. På högtalarutgången ska du ha resten av frekvenserna, dvs allt över 80Hz.
Luckan i frekvensområdet _kan_ ju bero på att Rotelsteget ligger flera klasser över steget i din receiver. ;) Eller att du fortfarande har kvar ditt filter i diskanten?
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/11/11 :  20:05:37  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message

filtret i lådan

här ser vi problemet det här är filtret i högtalaren
det delar 400/3500
men eftersom att jag koppla bort basen finns det inget element som spelar upp till 400
då jag kopplat basen till LFE genom steget alltså endast till ca 100hz

Eller tänker jag fel

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/11/14 11:48:56
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/11/14 :  13:25:14  Show Profile Send marens a Private Message
Nej du tänker rätt. Det blir inte bra att koppla så. Bättre att routa ut LFE-kanalen till frontarna och biampa i filtret i stället. Det går säkert att modifiera så att du kan koppla in basen separat. Fast jag är skeptisk till det där filtret. Det ser ut som ett sådan där "one size fits all"-filter man kna köpa på ljudia.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/11/16 :  23:03:54  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Det är en av ljudias färdiga filter qlm tror jag de heter kosta 400 pix styck


"Bättre att routa ut LFE-kanalen till frontarna och biampa i filtret i stället."

hur?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/11/16 :  23:48:14  Show Profile Send marens a Private Message
Hej.

Man väljer "no subwoofer" i inställningarna på recievern. (Men det visste du nog redan.)

Filtret kan man modifiera genom att skära av de ledningar som går mellan basens komponenter och de övriga på kortet. Man man kanske kan löda bort komponenterna som hör till basen och sätta dem på en egen platta tex. Det borde funka. Vad som är lättast eller bäst beror lite grann på hur det ser ut exakt. Det man vill åstadkomma är alltså att basen har en alldeles egen ingång med +/-, separerat från de övriga registrena.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/11/17 :  00:30:01  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Hur kommer slutsteget in i bilden då?


wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000