HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ocelia med elektronik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/09/14 :  19:21:01  Show Profile Send brumel a Private Message
Jaha så den hade firmans egna piezodiskant. Filåt mig jag trodde det var en bredbandare. Men med en så hög verkningsgrad måste det väl till en piezo eller horn. Jag måste kolla testet i H&M.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/09/14 :  20:08:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Jorma> Skulle tro att dina Coltrane är några tusen ggr bättre än Ocelia

Ojdå 1000 ggr bättre = 100 000 % bättre!!
Trots all distorsion som du hör från dom keramiska elementen Rydberg?

Det finns en Pianotillverkare i Österrike som också tillverkar högtalare.
Bösendorfer heter dom och deras högtalare är väldigt speciella.
Dom spelar piano speciellt om det är en Bösendorferflygel med ett rätt OK ljud. Jag hörde dom på samma Frankfurtmässa som Avalonhögtalarna. Dom spelade enbart Piano dom gånger jag var där och när jag till slut bad dom spela en skiva med röster spå var det med stor tveksamhet efter lite påtryckningar som en låt med sångare spelades. Det var en av dom sämsta högtalare som jag har hört med röster, men dom har tydligen ändå sålt en del högtalare till pianoälskare men det gäller att inte ha något annat i skivsamlingen skulle jag tro.
Dom var byggda med en träbaffel som satt några centimeter framför baselementen på sidorna. Tanken var att träsidorna skulle spela med genom resonanser!!!

http://www.boesendorfer.com/_english_version/index.html

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/09/14 :  20:11:19  Show Profile Send coldcut a Private Message
quote:
Om högtalaren låter olika bra beroende på vilken musikstil man lyssnar på skulle jag vilja drista mig till att säga att högtalaren är undermålig. Den ska återge musiken!

Ojoj, ja i så fall finns det riktigt många undermåliga högtalare..
quote:
Snacka om att jämföra äpplen och päron... När det gäller en högtalare så ska den ju kunna återge både en orgel och en flöjt och båda ska låta likt respektive original. Det är i alla fall min åsikt.

Vad Hatoil menade var nog att ngt som är konstruerat för ett visst syfte inte behöver vara dåligt bara för att det inte passar i andra sammanhang.. Tycker att konceptet med att nischa en produkt för ett visst segment inte alls behöver vara dåligt, tråkigt eller misslyckat. Det fungerar väl i många andra sammanhang, så varför inte inom hifi?

-
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/14 :  20:55:03  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
jorma: "Dom spelade enbart Piano dom gånger jag var där och när jag till slut bad dom spela en skiva med röster spå var det med stor tveksamhet efter lite påtryckningar som en låt med sångare spelades. Det var en av dom sämsta högtalare som jag har hört med röster, men dom har tydligen ändå sålt en del högtalare till pianoälskare men det gäller att inte ha något annat i skivsamlingen skulle jag tro. "

Haha, hade dom inget självspelande piano man kunde få köpa istället? Spike Jones (eller nåt) på en självspelande 6 meters Bösendorfer-flygel, det vore grejjor det!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/14 :  21:15:24  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jorma> Det glädjer mig att se att du kan din procenträkning!

Ja, skulle tro att dina burka verkligen är så mycket bättre även om T&P element har en viss distortion (som kan lätt testas via stegsvar, batteriet duvet (obs basmembra)). De lär ju ha förfinat element rätt mycket dessutom o MD-killarna verkar veta vad de gör. Tyckte fenomenet inte var alls lika starkt hörbart i de nya stativarna medan vissa hembyggen med T&P verkligen kan få fram deras jobba karakteristik.

Coltrane är säkerligen i den absoluta toppen skulle jag tro, trots sina T&P element

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/09/14 21:19:40
Go to Top of Page

Hans Jonsson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/09/14 :  22:11:38  Show Profile  Visit Hans Jonsson's Homepage Send Hans Jonsson a Private Message
Det har varit intressant att följa debatten på den här tråden. Givetvis väcker ett annorlunda tänkande på hårdvarusidan både förundran och förskräckelse. Jag förstår att många hifi-intresserade är just hifi-intresserade och i första hand intresserade av apparatlyssning. All hårdvara är givetvis upp till var och en att ta ställning till men när det gäller musiksmak blir det emellanåt en väldigt konstig diskussion.
När elektronisk musik skall återges blir det med nödvändighet elektroniskt och med andrahandsreferenser till vardagsljud.
Konsertupplevelser avlyssnade på plats utan ljudkomposterande PA-hjälp blir varje reflekterande lyssnare genast i stånd att avgöra den överlägsna återgivningen av instrument och röster. Några medlemmar saknar den erfarenheten och skulle inte kunna skilja en ljudbild från ett hål i marken.
sk. High-End anläggningar är i första hand ögongodis och är ett levande exempel på att människor vill låta sig bedras. Det liknar tv-spelens överdrivna aktionhjältar med förstorade kroppsideal och förminskade huvuden.
Mitt råd är att använda höstens öronmärkta pengar till konsertbiljetter på operan och konserthusen. Förmodligen tycker de flesta att det blir för tråkigt eftersom man i första hand är intresserade av action.

När det gäller Ocellia så blir det en NAKENCHOCK att inte längre höra de inbyggda fasfel och distortion som följer av delningsfilter och komplicerade kretslösningar.

Den sk. hifi-kulturen präglas av sin historielöshet och populistiska jargong där modeorden tappar sin inter-subjektiva prövbarhet. Med andra ord; det är svårt att med det obeväpnade och otränade örat skilja ett orginal från en kopia.

Alla pratar om kejsarens nya kläder men väldigt få säger att han är naken.

*** www.subasaudio.com ***
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/09/14 :  22:17:54  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Du får väl ta dig hit någon gång, Rydberg så ska du få höra distorsion i den högre skolan

Men det blir inte batterispel utan musik och kanske en överkörning som jag brukar köra med som imponatordelen som man ska vid ett demo.

Jag vet att Coltrane är bättre att spela Bösendorferflygel än Bösendorfhögtalarna är. Men skapliga var dom på det iallafall.

En självspelande 6-metersflygel hade varit något om man haft plats.
Men urvalet av skivor hade tom. varit sämre än DVD-Audioutbudet.
Och lite dyrare. Jag hade kanske tvingats att lära mig spela själv

Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/09/14 :  22:22:20  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Till Hans Jonsson vill jag säga att det var utan tvekan det mest korkade och respektlösa inlägg jag har läst på forumet! Inte kunna skilja på ljud och hål i marken
Du verkar ha svårt att svälja att en normal tv låter bättre än dessa garderober.

Musiclover!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2004/09/14 :  22:31:42  Show Profile Send Leif B a Private Message
Välkommen Hans Jonsson.
Inte illa för att vara ditt första inlägg.
Kunde inte undvika en rörelse på smilbanden när jag läste ;

"Några medlemmar saknar den erfarenheten och skulle inte kunna skilja en ljudbild från ett hål i marken."

Tror nog det ligger något i det där.

Det här med fasfel är också något som finns i de flesta högtalarkonstruktionerna. Många anser nog att sanningen är tråkig och förstår inte att uppskatta när något låter naturligt. Inte konstigt att man hör en hel del kommentarer om denna högtalare som lite trist och ointressant.

mvh / Leif B

Edited by - Leif B on 2004/09/14 22:33:30
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/14 :  22:34:59  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
" Till Hans Jonsson vill jag säga att det var utan tvekan det mest korkade och respektlösa inlägg jag har läst på forumet!"

Ha! Jag har skrivit långt mer respektlösa inlägg, och värre kommer, var så säker.

Alltså, jag hade inte möjlighet att åka på mässan, men dessa Ocelia-burkar har helt klart rört om den lilla svneska HiFi-grytan! Vissa höjer dom sill skyarna, andra hävdar att dom passar bäst som vad som helst annat, än just högtalare! Finns det någonstans man kan lyssna i närheten av v-ås eller sthlm? Jag förväntar mig förståss att dom låter väldigt suspekt, särskilt med nujazz och techno, som jag mest lyssnar på. Men det vore kul, bara ändå sedär.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/09/14 :  22:35:24  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Och när vi besöker konserthusen så ska vi passa på att lyssna på orgel med många och stooooooora pipor sen kan vi lyssna på ett par Kedros och se vad de mäktar med.

Musiclover!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/14 :  22:53:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ja Jorma jag får väl det

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/14 :  22:55:14  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
När det gäller Ocellia så blir det en NAKENCHOCK att inte längre höra de inbyggda fasfel och distortion som följer av delningsfilter och komplicerade kretslösningar.

Haha, måste vara kvällens bästa skämt

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/14 :  22:56:32  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Hans har en del poänger. En riktig konsert är ganska långt ifrån hifi. Lät det så hemma i min anläggning skulle jag ha tråkigt. Det erkänner jag. Men jag lyssnar mest på elektronisk musik, musik som inte finns utan apparater. Pick your poison.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Hans Jonsson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/09/14 :  22:58:41  Show Profile  Visit Hans Jonsson's Homepage Send Hans Jonsson a Private Message
Att de PHY-HP bestyckade Ocellia högtalarna skulle vara olämpliga till "viss" musik är bara dumt prat. Precis.

En kyrkorgels dynamiska och frekvensmättade åtegivning måste vara det ultimata måttet på "tråkig" musik för apparatlyssnarna. Att döma av den glesa publitillströmmningen på orgelkonserter förutsätter jag dessutom att nästan ingen har hört "the real thing".

Nädå, den musiken finns för apparatlyssnarna endast för att "testa" anläggningen.

Inom en snar framtid finns det möjlighet att njuta musik i Västerås och i hemmiljö genom den här trådens känslosvallare. Redan nu kan ni lyssna på musik genom dem i Stockholm.

Maila info@subasaudio.com för besked.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/09/14 :  23:00:29  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Trevligt att träffas igen Hans. Det är lite blandade känslor inför dina högtalare. Det där med att lyssna live utan PAanläggning med mikrofoner och högtalare blir tyvärr alltnmer sällsynt.
Tom. på konserthuset spelas det med högtalare, men dom gånger man kan höra hur det låter unplugged är det en och annan som blir förvånad.
Tex. vid Mårten Designs invigning av besökscentret var det en saxofonist och en kontrabasist som spelade. Jag hörde då komentarer som:
"Är det så mjukt och fint en kontrabas låter och utan bastrycket som jag hade väntat mig. Och saxofon som jag trodde lät skrikigt låter ju riktigt gott"

Det kan bli en chock för den som aldrig har hört detta live utan PA.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/14 :  23:07:13  Show Profile Send marens a Private Message
Hans Jonsson:
quote:
Jag har ett par naturliga följdfrågor. Hur vet du att det är just dessa fel som du hör hos andra högtalare? Kan du säga med säkerhet att tex de fasvridningar som blir till följd av ett delningsfilter är hörbart? Efter lyssning på sådana fasvridningar som blir i ett delningsfilter genom bra (och faslinjära) hörlurar så är jag inte alls så säker på att det försämrar ljudet hörbart. Jag kan försäkra dig om att Ocelia fasvrider ljudet också även om de är "faslinjära", fast på ett mer hörbart sätt(tänk energirespons och minimumfasrespons). Vad har du för tester som styrker att det du kallar "komplicerade kretslösningar" försämrar ljudet? Vad är komplicerade kretslösningar enligt dig? Jag tycker det du säger känns mest som lösa påståenden, det är upp till dig att styrka dem om de ska få någon betydelse.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/09/14 :  23:10:08  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Kul att du nämner det här med orgel! Om dina högtalare kan få alla bänkarna i en kyrka att vibrera så ska jag erkänna att högtalarna presenterar musiken realistiskt.
En annan detalj som vissa missar är ju att hifi inte handlar om att återge hur det lät i verkligheten utan hur inspelningen låter, skillnaden kan vara minst sagt påtaglig.

Musiclover!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/14 :  23:12:15  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hans Jonsson> Det som kom ur de där burkarna saknar ju varje likhet med god återgiven musik. Det var ju så taffligt att man knappt kände igen vilket instrument som spelade. Gravt färgande alltså....hur skulle det vara att lyssna på ett piano i verkligeheten först!

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/14 :  23:13:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jorma: Det finns faktiskt pianoälskare som inte gillar Bösendorfer-flyglar också, om jag inte minns fel har de ett ganska dovt lite "instängt" ljud som många inte gillar och som skiljer sig en del från de flesta andra flyglar (framförallt Steinway); så det är nog ingen överaskning att Bösendorfer gör lite "speciella" högtalare.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/14 :  23:18:10  Show Profile Send marens a Private Message
Jag vet inte om steinway skule göra så bra högtalare heller. Bösendorfer är tillverkare av flyglar, är det så konstigt att de inte gör så bra högtalare? Produkterna har ju typ bara en sak/krav gemensamt rent tekniskt: de alstrar ljudvågor.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/14 :  23:20:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ett instrument kan ju låta hur det vill, är ju helt egalt. Det anläggningen ska göra är att reproducera det som spelades in utan att lägga till eller dra ifrån. Sen må olika flyglar låta hur de vill.

Edited by - Rydberg on 2004/09/14 23:20:28
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/09/14 :  23:21:08  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Lite mer bränsle till debatten hittar man på subasaudios hemsida där de skriver om kedros "En så känslig och emotionellt tillfredställande högtalare finns inte någon annanstans. Har du tolkat det som att den skulle vara färgad och orättvis mot det inspelade materialet så har du fel. Precis."
Kul! Ytterligare en som har sanningen och vi andra är obegåvade

Musiclover!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/14 :  23:23:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nja, min poäng var att om konstruktörerna på Bösendorfer har andra ljudideal än "de vanliga" när de konstruerar instrument så är det väl inte så konstigt om även högtalarna blir lite speciella, särskilt om högtalarna primärt är gjorda för att låta bra med deras egna flyglar.
Sen kan man ju fråga sig om det är vettigt att göra en så "snäv" högtalare men det är väl som allt annat upp till kunderna att bestämma.

edit: Jag kom på en annan sak, om jag inte minns fel så är det väl inte Bösendorfer som designat högtalare utan det är ett beställningsjobb från ett annat företag(?); vilket väl förhoppningsvis innebär att någon hyggligt kompetent konstruktör varit inblandad.
Bösendorfer bygger dock kabinettet och har haft sista ordet vad gäller hur ska låta.

Edited by - f95toli on 2004/09/14 23:37:35
Go to Top of Page

Hans Jonsson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/09/14 :  23:25:30  Show Profile  Visit Hans Jonsson's Homepage Send Hans Jonsson a Private Message
"Efter lyssning på sådana fasvridningar som blir i ett delningsfilter genom bra (och faslinjära) hörlurar så är jag inte alls så säker på att det försämrar ljudet hörbart."
De olijäriteter som uppstår pga den frekvensberoende resistansen, dvs impedansen då filtret beräknas är en approximation och givetvis navet i den ständigt pågående forskningen om att minimera dess effekter. Varje filterlösning har sina förespråkare men det gemensamma att de inte lyckas lösa alla problem samtidigt. Det mänskliga och försäjningsmässigt riktiga blir således att förneka existensen av sk "hörbarhet". Den som då lyssnat på fasvridningar i hörlurar och inte funnit dem betydelsefulla (hur nu det gått till????) torde vara väldigt tolerant mot alla plågsamma filterförsök under de senaste förtio åren.
Högtalarmagneter som ändrar sina karaktäristika under lyssning och konjugatlänkar för att minska de dynamiska problemen med impedansanpassningen introducerar i sig själv ett uppblötande av dynamik och friskhet i musikåtergivningen.

Detta innebär distortion om någon undrar. Dessa inbyggda färgningar är legio och en minsta gemensam nämnare för majoriteten av högtalarbeståndet. Tyvärr.

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000