Author |
Topic |
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 21:36:21
|
Ja, jag håller med StefanB att denna tråden verkligen var intressant; att så många människor med olika preferenser ändå kan enas under ett och samma intresse, det är starkt. Kul att det inte heller finns några "absoluta" sanningar inom hifi, utan att mycket styrs av egen uppfattningsförmåga, tycke och smak. Och vem påstår att hifi skulle vara töntigt eller trist?!?
Helt klart är att det nog inte kommer att säljas värst många ocelia i sverige, en rätt smal grupp männsikor har nog både entusiasm, musik, öra och plånbok som talar för ett sådant köp.. Vad kostade dom förresten? Toppmodellen Kedros gick lös på 100.000, men dessa såg mindre ut...
|
- |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 22:15:45
|
Vi var ett gäng som satt där nån timme. Alla bara stod där o gapade. Dålig diskant , javisst , ingen bas , nä. Men det lät helt otroligt med ett jäkla sväng. Där var en otrolig "ta på" känsla.
Men placeringen var väldigt kritisk , nån i gänget flyttade fram stolen nån meter , leendet blev ungefär lika långt.
Jag är den annars som gärna vill ha fullregister på lite högre volym men jag föll ändå. Det handlar väl mest om att det dom gjorde bra gjorde dom jäkligt bra , om man sen uppskattar det är en helt annan sak.
Cd:n var föresten en prototyp. Nån som var där när Holograferna åkte fram ??
Ha det bäst J |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 23:19:14
|
Jag hörde en bra låt därinne som fick mig att vilja ha anläggningen bara därför. När det blev rätt, blev det väldigt rätt. Hade jag bara tid, råd och plats, skulle jag vilja ha en sådan här anläggning. Också. Den är knappast till för all musik, men my oh my kunde den prestera!
Helt underbart att de kunde vara med på mässan. Man fick sig verkligen en tankeställare (och blev ännu mer påmind om hur omöjligt det verkar vara att samla alla goda egenskaper i en och samma anläggning).
Förmodligen mitt bästa mässminne, bara för att det var så oväntat. (Gillar egentligen inte sådan musik som den här anläggningen var bra på, eller kanske ens anläggningen som sådan, men vem kan motstå en kvinnoröst som låter som om en KVINNA?) |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 00:08:03
|
Var inte på mässan. Tyvärr bor jag väldigt långt från Sveriges hificentrum (som det verkar). Importören huserar dock i Ö-vik inte långt från mig. Ocelia intresserar mig för att det är något så ovanligt som en bredbandshögtalare i öppen baffel. Tja de lärde tvistar väl om den har något slags basavstämning men helt klart är att en effektiv bredbandare sitter i den och elementet kommer från PHY-P.. nånting, en fransk firma som bygger element anpassade för öppen baffel. Någon diskant ehum har den inte utan den tappar nog rejält med energi över 13 kHz. Frekvensgången är väl inte superrak men med en digital eq skulle man kunna erhålla jämnare frekvensgång utan att impulssvaret försämras. Spännande högtalare som nog behöver extra stöd under 60 Hz. |
Hifiarkeologen |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 00:17:49
|
quote: Frekvensgången är väl inte superrak men med en digital eq skulle man kunna erhålla jämnare frekvensgång utan att impulssvaret försämras.
Förlåt ni som är teknikallärgiska, ni får blunda nu om ni vill: Alltså, om frekvensgången är ojämn i 3D, alltså energiresponsen som lämnar högtalaren är ojämn vilket den ofta är ifall frekvensgången från en högtalare är ojämn (det har sina naturliga orsaker), så blir det svårt att korrigera digitalt, det går liksom inte. Sedan om man lyckades korrigera detta (om det är samma krokiga frekvensgång i alla riktningar från högtalaren) så skulle det bara förbättra impulsresponsen eftersom den bland annat bygger på att frekvensgången inte är krokig. slut på tekniksnacket. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 00:49:07
|
Genau. Nej energiresponsen är nog inte speciellt jämnt fallande off axis. Där hugger jag i sten med en eq. (är det därför alla rums eq låter så skumt) Men jag tänker så här. Iden med en bredbandare är att slippa filter som rent teoretiskt skulle innebära ett bättre impulssvar. Men en gammal julgrans eq som använder q-värdet skulle försämra detta. Det är där den parametriska digitala eq:n kommer in. Men som sagt för att inte obalans ska uppstå mellan de korrigerade direktljudet och det reflekterade måste ju högtalaren ha mycket linjär energirespons. Slut på tekniksnacket. |
Hifiarkeologen |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 00:56:04
|
Eh, vad tror ni att fransmännen skulle tycka om ett sådant ingrepp i deras ... pièce de résistance? |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 01:17:55
|
quote: Eh, vad tror ni att fransmännen skulle tycka om ett sådant ingrepp i deras ... pièce de résistance?
Hehe, ärligt talat, vem bryr sig om vad "fransmännen" tycker? Det är inte så att jag sitter och funderar på var japanerna tycker när jag kopplar in min digitala eq i min Rotel-förstärkare. Det viktigaste för mig är att jag tycker att det blir så mycket bättre. |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 01:25:29
|
Jag skojade lite bara. Jag skulle inte bry mig heller. Men han såg lite bräcklig och ängslig ut där han stod vid sidan om i rummet. Kanske bara mina fördomar. Det verkade ju vara ett riktigt kärleksprojekt. Inte ämnat att ta över världen direkt. Tror ändå inte att det är till honom du skall ringa om du undrar hur du skall ställa in din EQ. |
Edited by - Hatoil on 2004/09/14 01:26:43 |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 04:07:36
|
Era intryck verkar vara väldigt olika, men så är det rätt annorlunda högtalare. Det verkar fattas en hel del både i toppen och botten men i dess bästa stunder har den en väldigt levande återgivning. (Önskar jag hört den själv, försöker bara samla era intryck om ni ursäktar). Mats Meyer-Lie testade den i HiFi & Musik och hans intryck var den samma, att det är väldigt svåra (läs kinkiga) högtalare som bara passar en speciell sorts musik, han talar om Hat-Kärlek. I ett brev till mig då vi diskuterade "dröm anläggningen" så var just Ocelia Kedros hans favorit, nu vet jag inte vad modellen ni hörde kallas.
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 07:31:23
|
Diskant har den väl, det är väl någon coaxialmonterad piezovariant som delas mekaniskt?
|
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 08:25:43
|
hmm.. calliope tror jag visste den hette, men jag tyckte elementet såg litet ut för att vara en 12".. kanske hade den en mindre variant.. |
- |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 09:08:13
|
quote: Diskant har den väl, det är väl någon coaxialmonterad piezovariant som delas mekaniskt?
Delas mekaniskt? Hur går det till? Den har 2 element som har varsin elektrisk matning med plus och minusledare. Jag har inte kikat på detta själv, men Hans I. Jonsson köpte 8 st. Bybee Quantum Purifiers av mig till ett par högtalare. Han skulle montera en på vardera plus och minuspol på vrje element.
Att döma ut en högtalare från vad ni hör på en mässa i ett rum där ni inte har hört något annat tidigare är galet. Det finns då inga referenser till hur det kan låta. Jag vet alltså inte hur dessa högtalare kan låta, men i detta rum var det en speciell känsla i ljudet med rätt musik och när man satt i rätt stol. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 09:32:48
|
Jorma> Detta är nog en av de få högtalare man kan dömma ut direkt i vilket rum den än spelar. Visst högtalare gör sig inte rättvisa på mässor men när de spelar på en såhär dålig nivå så kan det inte bli bra, jag tycker att man brukar kunna höra om grejor har potential eller ej iallafall. Tyckte förövrigt MD:s nya stativare lät riktigt trevligt |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 10:40:25
|
Var det Hans som demade på mässan?
/undrar en john |
Hörlursfrilla! |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 10:45:32
|
Jorma
Håller med dig, man kan inte döma ut en högtalare enbart om man har lyssnat på den i mässmiljö, den miljön gör ingen högtalare rättvisa.
|
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 12:09:13
|
Här www.phy-hp.com finns info om högtalarelementen. Det som användes av Arken högtalarna var nog "KM 30 sag" dvs ett koaxialelement med silvertalspole. Det är lite ovanligt genom att inte ha något lp filter på basen, den rullar av av sig själv vid ca 10 khz. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 12:17:25
|
Jag tror som Rydberg att låter det kasst i mässmiljö (ingen diskant eller bas, trattigt och färgat ljud med tunnt stereoperspektiv eller vad det nu var) då kan man nästan räkna ut att de inte kommer prestera så bra hemma heller. |
|
|
kungpingvin
Member
406 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 14:38:10
|
Om man gillar kvinnlig sång och inte alltför komprimerad och distad musik så är det absolut en värdig högtalare. Det den kunde kunde den bra tycker jag men någon allroundhögtalare verkar det som sagt inte vara.
/Jonas |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 15:53:26
|
Inte för att jag har hört objekten i fråga, men det låter väldigt konstigt att folk är så positivt inställda. Hade det varit samma fina omdömen om det hade stått B.A.S. på lådan och prislappen hade varit 2 kkr?
Jag har svårt att se poängen med att betala såna summor för nåt som passar till en viss typ av musik. Jag har faktiskt svårt att se poängen med en sån produkt oavsett pris, men det kanske bara är jag. |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 16:21:40
|
Jag har varit runt på en del mässor och bland det bästa jag hörde för några år sedan på Frankfurtmässan var étt rum med Avalon Opus högtalare. På CES förra året var bland det sämsta jag hörde Avalon Opus. Det var helt olika rum, olika elektronik och kablar mm. Hade jag haft den inställningen att man kan döma något efter en lyssning i ett kasst rum på en mässa med okänd (för mig) kringutrustning och hade hört dessa Avalonhögtalare för första gången så hade dom varit dömda till dödsstraff medelst bränning på bål utan chans till benådning
Alltså som jag har sagt tidigare kan jag inte bedöma dessa Oceliahögtalare efter denna lyssning på Arken i ett av dom sämsta rummen. I ett annat rum med kanske lite annan elektronik så kanske - eller kanske inte. Men dom är helt klart inget som man spelar hårdrock på. Dom passar förmodligen inte min smak då jag vill köra hårdrock emellanåt också men det finns en publik till denna typ av högtalare också.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 17:13:37
|
Jorma> Skulle tro att dina Coltrane är några tusen ggr bättre än Ocelia |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 17:16:46
|
Jag tycker utan tvekan att Ocelia var mässans sämsta ljud! De skulle kunna få något slags kalkonpris för det.
Varför? Jo: Ingen diskant Ingen bas Dynamikfattigt och instängt mellanregister
Hifi & Musik har höjt högtalaren till skyarna. Jaja, trovärdigheten där är ju inte direkt på topp så att detta gör väl varken till eller från för den tidningen skulle jag vilja säga.
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 18:44:36
|
Det ger en intressant bild av folks preferenser, sådana här obskyra anläggningar. Hade jag inte hört den där enda låten jag tyckte var bra, hade jag också avfärdat den som oduglig (i alla fall där och då). Jag skulle inte vilja ha de högtalarna enbart, men gärna som ett exotiskt alternativ, i någon av mina flyglar!
Det är synd att trasha en flöjt, för att den inte låter som en hel orgel. |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 19:01:50
|
quote: Men dom är helt klart inget som man spelar hårdrock på.
Om högtalaren låter olika bra beroende på vilken musikstil man lyssnar på skulle jag vilja drista mig till att säga att högtalaren är undermålig. Den ska återge musiken!
quote: Det är synd att trasha en flöjt, för att den inte låter som en hel orgel.
Snacka om att jämföra äpplen och päron... När det gäller en högtalare så ska den ju kunna återge både en orgel och en flöjt och båda ska låta likt respektive original. Det är i alla fall min åsikt.
Jag hade hellre slängt dem än låtit dem ta upp plats hemma.
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
Topic |
|