Author |
Topic |
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2004/09/16 : 18:30:42
|
Funderar på att skaffa en stativare i lagom prisklass. HGar fastnat lite för Quad 12 L, hittade dock den här skapelsen:
Spec: Recommended amplifier power 20 - 150 Watts RMS Continuous power handling 110 Watts RMS Peak output power 325 Watts Low frequency response 35Hz (-6dB) Sensitivity 88dB (2.83 Volts @ 1 meter) Nominal impedance 8 ohm Frequency response 39Hz - 51kHz (-6dB) DRIVE UNITS High frequency 25mm (1”) 25-micron titanium dome, neodymium magnet system Dual ConcentricTM high frequency 25mm (1”) 25-micron titanium dome, neodymium magnet system Dual ConcentricTM low frequency 175mm (7”) CROSSOVER Frequency 1.8kHz 16kHz Type 4th order LF 1st order band pass HF CONSTRUCTION Enclosure type Reflex Shielding Yes Volume 13 litres Dimensions 406 x 210 x 292 mm (16 x 8¼ x 11½ inch) Additional features 15mm particle board, internally cross-braced enclosure Weight 8.5kg (18.7lbs)
Någon som har lyssnat på denna? Vad tror ni? Ngt att ha?
|
- |
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2004/09/16 : 18:33:46
|
Ursäkta, glömde att lägga in vad den heter: Tannoy Sensys DC1 Så var det gjort! |
- |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2004/09/16 : 18:34:04
|
Totem Model 1 sig. lät mkt bra på mässan. |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/09/16 : 19:16:49
|
quad 12L kan omöjligt finnas nåt som låter bättre för den pengen |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2004/09/16 : 19:26:14
|
Håller med om att både Totem och Quad är riktigt bra alternativ, varför jag fastnade för den här är därför att det är en 3-vägskonstruktion; inte så vanligt när det gäller en liten stativare. Dessutom ser frekvenskurvan onekligen intressant ut: 39Hz-51Khz
Så återigen, har ngn provlyssnat den, hör gärna av er!
Note:Den kostar 6495:-
|
- |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2004/09/16 : 20:06:31
|
Lyssna ordentligt innan du slår till på Tannoy:en.
Jag provlyssnade på Ljudmakarn med Arcam A65+ och C65 (hette de väl) Jag tyckte det lät vämjeligt. Skrikigt, vass diskant - jag kan inte finna ord. Det fanns betydligt bättre alternativ i prisklassen i samma butik, till exempel en Moscade för någon tusenlapp mindre. Fast det är klart, jag vet ju inte hur din elektronik går ihop med Tannoy:en.
Totem har annars ett par alternativ i prisklassen som jag gillar: Dreamcathcer och Mite. Försök lyssna på dessa innan du slår till.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2004/09/16 : 20:32:06
|
39Hz-51KHz, men de anger det med -6db. Är det jag som tänker fel eller är inte det ett lite konstigt sätt att uttrycka det (istället för vad intervallet är för -3db)? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/09/16 : 20:48:13
|
annars såg jag ett par linn katan beggade för 6900 på bossanova audio...tror ayn instämmer på att dom låter bra
såg annonsen underbutikshyllan på forumet |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2004/09/16 : 20:54:00
|
Håller med bliss... Totem lät grymt fint |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/09/16 : 21:03:14
|
Ja det gjorde dem...men enligt dem på HiFi Art kräver de mycket bra elektronik för att låta bra. De drevs ju av svindyra Moon och Naim grejor på mässan. Hur de låter med elektronik i rimliga prisklasser vet jag ej... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2004/09/16 : 21:16:05
|
Glöm vad det står i specen och lyssna själv. |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2004/09/16 : 21:18:49
|
Ja, apropå hifiarts demo på arken.. Vi kom in när han demade Totem Model-1 S med Naim stapeln för 170.000, ni skulle sett minen när en äldre herre frågade om hans HK 670 dög.. obetalbart..
Jörgen G> Om de låter skrikigt med Arcam, ja då vill jag inte ens tänka på att lyssna på eländet.. Butiken borde ju veta vad som matchar menar jag..
Tack för responsen!
En allmän fråga om Tannoy. De tycks ju ha ett maffigt sortiment i alla kategorier, men man ser sällan dessa i svensk hifipress eller hemma i folks system för den delen.. Vad beror det på? |
- |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2004/09/16 : 21:48:57
|
coldcut:quote: En allmän fråga om Tannoy. De tycks ju ha ett maffigt sortiment i alla kategorier, men man ser sällan dessa i svensk hifipress eller hemma i folks system för den delen.. Vad beror det på?
Efter min upplevelse misstänker jag at det beror på att Tannoy inte passar vårt ljudideal...
Men som sagt: Ge Totems mindre modeller en chans, det finns en del av model 1 i dem, även om de inte kommer upp i den divisionen. Jag har prolyssnat Mite hos HiFi-Art med Roksan Kandy och Naims "lågpris"-elektronik. Jag tyckte att det lät bättre än Quad 11L med Quad elektronik hos High End. Å andra sidan är lyssningsrummet där allt annat än idealiskt. 12L har jag inte provlyssnat utan enbart hört som hastigast, detta för att de fysiskt är för stora för den tilltänkta användningen och därför inte aktuella för min del. Men utav det lilla jag hört låter de bra.
mvh/ Jörgen G
edit: Som vanligt lite språkliga konstigheter... |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2004/09/16 21:54:32 |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 13:40:15
|
Coldcut: Vad kul att du var där när han frågade mig om HKn.. Visst inte att jag gjorde en så konstig min, men visst en HK skulle jag inte köra med en Model 1, en Mite, ja det fungerar bättre...
Och Ja, Model 1 vill gärna ha bra grejer framför sig, som alla bra högtalare vill, man måste matcha sin elektronik med varandra...
Vad skulle de eventuella Tannoyerna drivas med, Naim kanske ??
/Martin |
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 13:56:48
|
quote: En allmän fråga om Tannoy. De tycks ju ha ett maffigt sortiment i alla kategorier, men man ser sällan dessa i svensk hifipress eller hemma i folks system för den delen.. Vad beror det på?
Det beror säkerligen på agenturer och marknadsföring. Finns inget som säger att Tannoy är bättre eller sämre än något annat. Det är naturligtvis inte så att vi i Sverige bara har "det bästa".
Jag tycker du ska prova piP... Sök lite på forumet, finns nog mycket info om dem. Kostar från 3,9k (om du sätter ihop dom själv) upp till runt 7k har jag för mig. |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 15:35:07
|
Detta med svindyr elektronik till billiga högtalare... Det är ju lite av ett "safe shot" från demonstratörerna liksom. Koppla ihop Naim-elektronik för 100.000 spänn med i princip vilken bra stativare som helst under 10.000 och givetvis låter det fantastiskt bra. Grejen är ju bara att det är en orimlig matchning ur ett ekonomiskt perspektiv. Högtalarna kan förmodligen prestera NÄSTAN lika bra med elektonik som ligger i närheten av sin egen prisklass. Dom 80.000 extra slantarna motiverar helt enkelt inte ljudskillanden.
Är man beredd att punga ut 100 papp för elektronik är det nog snarare oftast så att köparen också vill ha ett par högtalare för minst 50 papp.
(Vänder man på steken blir det ju en helt annan femma. Elektronik för 10.000 och högtalare för 100.000. Här är nog alla överens om att det med största sannolikhet kommer låta direkt dåligt). |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 16:11:20
|
Blue: Nej, jag är inte alls beredd att hålla med. För vad har priset med hur det låter att göra? Låter det automatiskt bättre för att det är dyrare? Om jag säljer en förstärkare för 30k istället för 5k, låter den bättre för köparen då? |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 16:19:38
|
MartinH> Ja, efter att ha lyssnat på Naim stapeln kändes det som ett antiklimax när han drog fram Hk:n ur arkivet ; minen kan väl beskrivas som "milt överseende"!
Jo, det blir nog till att behålla Naim-grejorna och uppgradera försteget; mässan gav tyvärr inga aha upplevelser inom de uppnåeliga prissegmenten..
Blue> Tja, att visa en produkt från sin bästa sida måste väl ändå vara meningen med en hifimässa! Vem vill betala och åka och höra på något som presterar till 75%? |
- |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 16:33:33
|
Blue: Vet inte om du var själv på mässan, men vi körde oxå en sväng med Roksans nya capian grejer och dom hamnar på 15300:- respektive 13750:- tillsammans med Model 1 signature för 21500:-, och det lätt riktigt bra det med, det blev MYCKET bättre med Naim riggen, men det ska det ju göra iof....
/Martin |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 16:56:42
|
niklas: Klassiskt debattämna. Det låter inte automatiskt bättre för att det är dyrare. Men sannolikheten är stor. Sedan är det ju så att "bra ljud" i hög grad handlar om en subjektiv upplevelse. Och att höra skillnader (om dom inte är väldigt påtagliga) handlar mycket om träning. För en som står helt utanför den här hifikarusellen kan det många gånger vara svårt att t.ex. höra skillnad på en cd-spelare för 3.000 och en för 30.000. För en handlare som hållt på med det här i 30 år blir skillnaden enorm (förutsatt att man spelar på en anläggning som kan avslöja den billigare spelarens brister).
MartinH: Å andra sidan kan man ju då hävda att slutresultatet hade låtit ÄNNU MYCKET bättre om man körde den maffiga Naim-elektroniken tillsammans med ett par väl valda högtalare i 50-70 kkr-klassen, eller hur? PS. Nej jag var inte där tyvärr. |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 17:07:10
|
Blue: Självklart hadde det blivit ännu bättre !! Men inte med alla högtalare i den prisnivån för många i den prisnivån låter tyvärr inte speciellt bra nes.. Och sen så var vi i ett rum som inte gjorde sig direkt för större högtalare ( som det ofta brukar vara i den prisklassen ) men visst hadde man slängt in en bra liten stativare för 60000:- så hadde det nog låtit kanon med den dyrare Naim elektroniken.... |
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 17:09:26
|
Med risk för att glida OT...
quote: niklas: Klassiskt debattämna. Det låter inte automatiskt bättre för att det är dyrare. Men sannolikheten är stor.
Eh? Jag frågar igen, vad har priset med ljudet att göra?
quote: Sedan är det ju så att "bra ljud" i hög grad handlar om en subjektiv upplevelse.
Det beror ju på hur man definierar "bra". Jag anser att "bra ljud" är en så liten förvrängning av inspelningen som möjligt (där det optimala är ingen förvrängning alls), men du kanske tycker nåt annat?
quote: Och att höra skillnader (om dom inte är väldigt påtagliga) handlar mycket om träning. För en som står helt utanför den här hifikarusellen kan det många gånger vara svårt att t.ex. höra skillnad på en cd-spelare för 3.000 och en för 30.000. För en handlare som hållt på med det här i 30 år blir skillnaden enorm (förutsatt att man spelar på en anläggning som kan avslöja den billigare spelarens brister).
Visst tror jag att man kan bli bättre på att som lyssnare detektera skillnader, men återigen, vad har priset med välljudet att göra? |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 17:10:58
|
Blue: Självklart hadde det blivit ännu bättre !! Men inte med alla högtalare i den prisnivån för många i den prisnivån låter tyvärr inte speciellt bra nes.. Och sen så var vi i ett rum som inte gjorde sig direkt för större högtalare ( som det ofta brukar vara i den prisklassen ) men visst hadde man slängt in en bra liten stativare för 60000:- så hadde det nog låtit kanon med den dyrare Naim elektroniken.... |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 17:24:34
|
nilkas: "Eh? Jag frågar igen, vad har priset med ljudet att göra?"
Jag kan dra det igen, lite utvecklat så att förhoppningsvis även du förstår: Det behöver inte låta bättre för att det är dyrare, men under rätt givna omständigheter är sannolikheten stor att de extra slantarna betalar sig i mer välljud.
"Vad har priset med ljudet att göra?" är en ungefär lika korkad fråga som "vad har storleken på en lägenhet att göra med hur mycket den kostar?". Eller, är det någon mer än Niklas här som går i villfarelsen att det inte finns något SOM HELST samband mellan vad en produkt kostar och hur bra den låter?
När det gäller din definition av välljud är detta en mycket vanlig "definition", men det finns också vi som tycker att det är viktigare att man, helt subjektivt, trivs med ljudet än att det på pappret är "neutralt". Men detta är en annan diskussion som har avhandlats i en väldigt lång tråd här nyligen. |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 17:31:40
|
Såg Quad nämnas. Deras L-serie låter helt klart mycket bra för pengarna. Ägde sedan någon månad tillbaka ett par Quad 12l som byttes mot ett par piP. Ljudförbättringen uppgraderingen innebar var enorm! Mycket välljudande högtalare och löjligt prisvärd. Helt klart ett måste att provlyssna.
Såg även Von Schweikert vr1 nämnas. Var av en slump inne på Best Sound och fluktade lite och la märke till just den högtalaren. De hade tydligen rabbaterat pris på just vr1. Tror det var 10000-11000 nånstans. men minns inte säkert.
Mvh / Christian |
|
|
|
Topic |
|