Author |
Topic |
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2004/09/12 : 13:01:02
|
Mitt bästa intryck från mässan var Ocelia högtalarna med tillhörande rör-elekrtronik De var helt befriade från hårdhet i mellanregister o diskant vilket inte var fallet i många andra väl kända anläggningar på mässan. Bra sväng i musiken. Det satt en kille jämte mig som stampade takten så golvet svajjade. Trevlig man förresten. Anläggningen tilltalade min hembyggarådra. För att bara nämna högtalarkablarna. De bestod av ren silvertråd omlindad av papper Det fanns signalkabel av samma snitt. Rörelektroniken hade lundahl-trafos. Killen som demade var även konstruktören av högtalarna. Han verkade vara ytterst noggran med bestämda mål. Skall man ta sig fram i hifidjuneln får man komma med något nytt. Detta var för mig klart nytänkande och en stor anledning varför jag går på mässor |
Modda allt som går att modda! |
|
Wizard
Member
408 Posts |
Posted - 2004/09/12 : 13:11:28
|
Det var nog det sämsta ljudet på mässan. Det lät som man hade stängt in någon i en tratt som sjöng och "var ä basen?" |
Wizard |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/09/12 : 13:48:06
|
Jag håller med Wizard. Lät bara tråkigt..mycket tråkigt |
kabelskitsnackare
|
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2004/09/12 : 14:57:02
|
Med den musik som spelades just när jag lyssnade måste jag hålla med Bardis. Såväl jazztrio som akustiska gitarrer lät mycket äkta med en fantastisk närvarokänsla. kan dock tänka mig att basnarkomaner och hårdrockare inte finner ljudet särskilt spännande.
En anläggning för avslappning men inte för rör. Mer söndagmorgon än fredagkväll om man säjer så. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2004/09/12 : 17:36:23
|
Håller fullständigt med Bardis.. Knappast ngn allroundhägtalare, men den lät som...ja.... inget annat man hört någonsin! Behagliga som sammetskalsonger! Totalt lugn och välbefinnande! |
- |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2004/09/12 : 17:57:42
|
300B rör gjorde sitt där. Helt suverän detaljförmåga och realism. Skönt att slippa alla basreflexlådor. Han demade tyvärr på lite för svag volym då in och utpasserande störde enormt.
mvh Leif B |
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2004/09/12 : 18:46:54
|
Jag tyckte att det lät väldigt trevligt fast med lite lite bas. Vid någon tidigare arkenmässa så sa demonstratören i just det rummet (sladd?) att rummet åt upp all bas. De låter kanske ännu bättre i ett mer normalt rum |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2004/09/12 : 22:26:35
|
Jag tyckte det lät riktigt bra i det rummet, men tyvärr tråkig musik. Väldigt musikaliskt och ofärgat.
Jonny99, du har rätt det var Sladd som demade där 1998 med Thiel, Martin Logan och Jeff Rowland förstärkare.
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 09:32:19
|
Så spännande att samma system kan väcka så olika känslor hos oss som var där. Det visar vilken bredd vi lyssnare har och hur olika vi uppfattar koppling till verkligheten. Kul.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 09:34:24
|
Jo, men det där med tråkig musik var väl ett genomgående tema för hela mässan, med några få undantag.. Flerkanal = Robbie Williams, 2 -Kanal = Stråk och piano orgie i låååångsaaamt tempo.. Iaf i de rummen vi var.. |
- |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 09:58:50
|
Dessa var ingen höjdare enligt mig! |
markih |
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 10:02:53
|
quote: Jo, men det där med tråkig musik var väl ett genomgående tema för hela mässan, med några få undantag.. Flerkanal = Robbie Williams, 2 -Kanal = Stråk och piano orgie i låååångsaaamt tempo.. Iaf i de rummen vi var..
Instämmer till 101%! Lyssnar 90% av mässbesökarna på piano, klassiskt eller ack,gitarr. Var var trummorna, rock n´rollen???
/Mikaell. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 10:46:46
|
Mikaell, Coldcut
När vi moderatorer gick runt så körde vi genomgående Ramstein, Yello, Kraftverk i alla rum. Rockade stenhårt. Dock inte med Ocelia, de liksom inbjöd inte riktigt till det...
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 11:41:17
|
Jag körde Ozzy Osbourne också hos Respons, det var kul. Johnny Winter hos WLM. Hos Amphion spelades bland annat Deep Purple. Hifiklubben körde Thin Lizzy riktigt högt på Classé och B&W, det rockade på bra! Så jag tycker tvärtom att musikurvalet har blivit mycket mer breddat den här mässan. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 11:52:42
|
quote: Mikaell, Coldcut
När vi moderatorer gick runt så körde vi genomgående Ramstein, Yello, Kraftverk i alla rum. Rockade stenhårt.
Det var häftiga upplevelser
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 12:07:34
|
Personligen så tyckte jag inte att Ocelia var något för mig men vi är som sagt olika. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
ollefiskare
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 12:43:03
|
Jag måste också säga att Ocelia var inget för mig. Jag upplevde också en känslan av en tratt helt utan bas och de spelade mycket tråkig musik när jag vara där. |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 12:43:41
|
Håller med om att ocelia inte är förstavalet när man skall spendera surt förvärvade kr från hifikontot, men från att ha lyssnat på monster-usher, dynaudio, totem m.fl, kändes det så skönt att gå på en totalt avslappnad demo, utan överspånda attityder och "vi-är-bäst" stämning i rummet.. Att det dessutom är en lite halvflummig och abstrakt teknisk genomgång till det raspande ljudet av kollegan som står bakom ett skynke och slipar kanten på cd-skivorna var ju bara för underbart..
Note: Tyvärr var det mycket folk då min lilla grupp (3 st) trängde sig fram, intressant nog var det bara i ett rum vi blev direkt tillfrågade om vi hade egna skivor.. Var?? Ocelia.. |
- |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 12:46:56
|
Det är därför jag har slutat springa på hifimässor, taskiga lyssningsrum med taskig akustik som inte gör någon högtalare rättvisa. |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 13:07:43
|
quote: De var helt befriade från hårdhet i mellanregister o diskant
Diskant!? Spelade den där "ljudalstraren" diskant? Den hörde då inte jag iallafall. Mässans klart sämsta ljud enligt mig (lyssnade inte riktigt på allt men blande det jag lyssnade på), likheterna med en gammal dålig transistorradio är slående. Ingen diskant, knappt någon bas och bara mellanregister. Att någon överhuvudtaget kan betala så mycket för sån här, jag dristar mig till att säga skräp, är en gåta! |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 13:11:37
|
Nej du Stefan, nu får du allt kamma dig . Respons och ARC var nog det bästa jag hann med att höra. |
Erik Andersson for president! |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 15:53:01
|
Ja jag får nog instämma i att det ljudet som kom ur dom var inte nåt som imponerade direkt... Ljudbilden var väldigt konstig, det släppte inte nånting från elementet, i mitten fanns det ingenting !?!?
Och ja bas, ???
Dyrt, och dyra rörgrejer m.m, vi pratar minst 250 000:- för detta ?!? Nästan så man tyckte synd om importören, och även om man vet att han har bättre grejer i sitt sortiment så kan man undra lite.. Varför dessa ???
/Martin |
|
|
kungpingvin
Member
406 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 16:37:16
|
Jag spelade ett par plattor på denna anläggning. Till demonstratörens stora glädje (faktiskt...) så drog jag fram Radioheads Amnesiac och körde igång med första låten. Alla som hört den vet att den är riktigt överjävlig mot stereon och det kan bli riktigt obehagligt med alla övertoner och elektroniska småljud, och så blev det här. Det lät inte alls bra med den låten. En äldre herre med fru satt bakom mig och jag hörde han muttra någonting om att "det är sån musik för att utvärdera högtalare" till sin fru varpå de reste sig och gick. När han passerade framför mig kommenterade han också den "jävla skitmusiken". Trist att skrämma bort någon och att han blev arg men samtidigt så var det som vanligt alldeles för mycket usla Stockfish-artister som förpestade rummen med sina tråkiga röster
Sen satte jag på Mazzy Star, ganska lugn halvakustisk musik med en sjungande ängel, det lät riktigt bra.
Sammantaget - gles musik fungerade bra. Dream Theater och Radiohead var inte särskilt bra.
/Jonas |
|
|
boombox
Member
759 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 18:29:27
|
Nä, några allroundhögtalare var det väl inte. Tyckte ändå att de hade en naturtrogenhet med enklare akustisk musik som många av de andra stora supersystemen saknade.
Men visst är det underbart med sådana här eldsjälar som satsar på något annorlunda. Gärna mer sånt på hifimässorna. Det är bara roligt med lite variation. Heder åt alla mindre utställare med egna ideer. Det gör hifi mer spännande. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 19:03:08
|
Det där med gles musik tycker jag är lite intressant. Lyssnar man bara på en anläggning utan att jämföra direkt mot något annat så låter nästan alltid gles och "fint" inspelad musik behagligt och bra oavsett anläggning. Det är först när man jämför som man upptäcker hur mycket information som försvinner genom en sämre anläggning.
edit: Oj, där försvann någons inlägg tror jag bestämt. |
Edited by - marens on 2004/09/13 19:05:14 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 20:18:56
|
Verkligt spännande med så olika åsikter om denna anläggning, mässans bästa eller mässans sämsta ljud
För min egen del så hamnar anläggningen på en topp placering, tillsammans med ett fåtal andra välljudande anläggningar. Det var nog i Ocelias rum som jag njöt mest, "Balsam" för öronen tycker jatt det var. Absolut ingen imponatoranläggning, det spelades inte så högt att det brast, men tog man sig lite tid, satte sig ned och pustade ut, lutade sig tillbaks, slöt ögonen, ja då var det verkligt trevligt. Kände att detta vore en anläggning att komma hem till efter en stressig dag på jobbet.
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
Topic |
|