HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Arken
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/13 :  13:30:01  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Något jag hade höga förhoppningar på var Burmester-rummet, tyvärr tyckte jag det lät direkt illa där. Murrigt, dovt och knappt någon diskant. Jag lyssnade på en del olika ställen i rummet men kom antagligen inte till en tillräckligt bra plats. Detta kanske förklarar intrycken. Sammanfattningsvis: Bland de sämre rummen på mässan.

I Advantage rummet stod Sanoj och demade trevlig musik med de nya QRS. Ljudet hängde inte riktigt ihop men det kan man nog förklara med det lilla rummet. Tycker det lät betydligt bättre här än i Burmester rummet. Sen fick vi ju även spela vår medhavda, hmmmm..... "musik" (tackar för det Sanoj ). Anläggningen klarade vårt krävande stycke mycket bra med tanke på rummet, i System Audio anläggningen bara skallarade det från subben med samma "musik"

De nya Mårtendesign högtalarna lät i mina öron riktigt bra, dock har T&P-elementen hyss för sig som jag inte riktigt tycker om.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/13 :  14:22:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det här med att Burmester var diskantfattigt vill jag kommentera. Jag tycker det var skillnad som natt och dag när man satte sig ner. Stod man upp lät det dovt men satte man sig ner lät de där banden sagolikt bra, helt ren naturlig klang totalt befriad från domediskantväsande. Jag är övertygad om att den påstådda dovheten har med bandens speciella spridningsmönster att göra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/13 :  14:33:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bernt> Det blev bättre i vissa positioner som sagt men aldrig riktigt bra. Vet fler som tyckte det lät väldigt diskantfattigt men det är nog som du säger med spridningen. Iof tyckte jag inte resten av högtalaren lät bra heller så.....

Audio Pysiks var jag dock med impad av, synd att de in spelade på Avanti III, en högtalaren jag bestämt ska kolla närmare på innan nästa uppgradering.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/13 :  15:01:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Banddiskanter har typiskt lika bra spridning i horisontalplanet som en vanlig Dome med samma diameter som bandets bredd. I vertikalled är det sämre med spridningen för banddiskanter varför en sittande position rekommenderas.

Audio Physics "småttingar" spelade på rätt bra måste jag säga. Överanskande för de små burkarna i det stora rummet.

Rydberg - hade inte du nån ros eller nejlika i kavajfickan så man kunde känna igen dig?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/13 :  15:15:36  Show Profile Send Rydberg a Private Message
EA> Nej men jag blev igenkänd ändå , var bara där på söndagen och jag såg inte dig där då iaf

Go to Top of Page

Hadoque
Starting Member

32 Posts

Posted - 2004/09/13 :  16:48:09  Show Profile Send Hadoque a Private Message
Jag fastnade för WLM-ljudet. Visst var det en häftig uppställning, kanske nåågot i överkant att triampa. Är det någon som vet, eller fick svar på vad det sitter för diskant i WLM'en?

Uscher tyckte jag däremot spelade uschligt, morrande bas som bara vibrerade i golvet. Jag satt visserligen inte kvar så länge, så det kanske blev bättre när de bytte till Plinius.

Största behållningen var JM.... för DVD'n med Blue Man Group, vilket ös!!!

Blev också positivt överraskad av QLN's nya burkar. Såg ni förresten CAV förstärkaren med VU-meter - displayen!! Futuristisk retro...

Bomber och granater!!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/09/13 :  18:29:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
vilka var cantons nya högtalare som flera tyckte spelade bra?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2004/09/13 :  18:49:47  Show Profile Send Stephan O a Private Message
Jag "svävade" på små moln inne hos Audionord när de körde Kraftwerk via Sonus Faber Stradivarius. Gåshudskänla så det stänkte om det. Det kyper i mig fortfarande när jag tänker tillbaka. Mums!
Jag tyckte också det var trevligt inne hos Ljudtema när Ole från Audiovector demade. Han verkar ha hjärtat på rätt ställe, i alla fall när det gäller hifi och högtalare.
Något negativt tyckte jag var de som demade 2-kanals hos Tonkraft. Blev flera gånger lurad på 2-kanals konfekten för att de ändrat sig och ville fortsätta dema hemmabio i stället.
När de sedan till slut kör igång så står de och tjötar högljutt under hela demon. Snacka om att fördärva för sina produkter.
Var mycket intresserad av att få lyssna på Dynaudio Special 25 med McIntosh elektroniken, men, men.
Lite byxfladder fick man ju också inne hos Pioneer/Dali, när de körde någon typ av hihop på Dalis hemmabiosystem. Tur man gick hit sist. Annars hade man nog inte hört speciellt mycket någon annanstans. Definitivt en fysiskt känsla här. Hifi? Näähh, om man inte med high menar ljudtrycket.
Nåväl, 10 timmars hifimässa under tre dagar tär på krafterna. Tur man har ett jobb att vila upp sig på.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/09/13 :  21:00:36  Show Profile Send Matrixen a Private Message
För de som kommenterat Martin Logan som vassa, misstänker jag att det berodde på elektronik snarare än högtalarna. Jag hörde dem enbart med Gryphon stapeln och tyckte att det lät bra. Framförallt övre mellanregister och diskant var bra och jag är överkänslig för hårt eller vasst ljud. Bäst lät det när man satte sig i mitten
Min första Martin Logan upplevelse och det var lite lurigt att få stereoperspektiv. Det pumpades massa och relativt djup bas, men det lät mer hemmabio än kontrabas tyckte jag. Kan mycket väl varit ett rumsfenomen dock.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2004/09/13 :  21:02:10  Show Profile Send jari a Private Message
På söndagen avverkades Hifi-klubben,B&w och classe-demon,45 min,
Hifi-stället och Usher demon med plinius,20 min,Hifi-consult med
Burmester,20 min,JM-lab demo med dCs elektronik,30 min.Mellan demona
rundvandring bland det övriga som visades och fikapaus.
Förutsättningarna var väldigt olika beroende på placeringen vid lyssningarna.JM-lab Alto Utopia Be med dCs elektroniken hade fått följa med hem av dessa fyra.Det lät riktigt bra.Och då lyckades dom med att spela låtar som jag inte hört tidigare,tills demaren sa att nu skall vi spela Supertramp,och hjärtat hoppade högt,jag har varit på 2 konserter med Supertramp och de hör till favoriterna,och så lyckas karln med att plocka ut en låt som jag inte hört tidigare,helt otroligt.
Usher med deras minsta golvare och hornen tillsammans med Plinius var det som berörde mest av de övriga,de små golvarna måste jag in och lyssna på hos Anders,och hornen var imponerande,men att släpa hem högtalare stora som telefonhytter uppskattas nog inte.
Detta besök på mässan tog fem timmar och då har mkt inte fått en chans att visa vad de går för,så 5 timmar till kunde man lätt lagt på denna mässan med behållning.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Edited by - jari on 2004/09/13 21:03:56
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2004/09/13 :  22:23:28  Show Profile Send supersonic a Private Message
JM Lab hade gärna fått följa med mig hem oxo...

supersonic
Go to Top of Page

Pale
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/09/13 :  22:45:04  Show Profile Send Pale a Private Message
JMLab/dCs lät riktigt fint, en av aspiranterna till bästa ljud.
Go to Top of Page

StudioSound
Member

50 Posts

Posted - 2004/09/13 :  22:59:02  Show Profile  Visit StudioSound's Homepage Send StudioSound a Private Message
Jag fastnade för WLM-ljudet. Visst var det en häftig uppställning, kanske nåågot i överkant att triampa. Är det någon som vet, eller fick svar på vad det sitter för diskant i WLM'en?

WLM kalder den for PAC "Phase Acoustic Compensated" Det er en dynamisk enhed. Der følger et værktøj med højttalerne til at vinkle dem korrekt. Der er desuden en dedikeret venstre og højre højttaler.

Jeg er selv ved at teste et sæt WLM Lyra disse dage.

Med venlig hilsen
Karsten
www.studiosound.dk
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/09/14 :  08:35:02  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Det är ju alltid svårt att få till det på en mässa men jag gillade Burmester demot (suveränt Sladd) och även hur bra det lät med dom nya Venushögtalarna med Advantage elektroniken (Freja, Thor). MD Duke med EAR och Freja lät också ok.

Tyvärr lät det hemskt nere i "källarn" med Mcintosh elektronik och Dynaudiohögtalarna. Jag fattade ingenting för så bra grejer bara ska låta bra men det gjorde det inte alls. Hårt och tunt och helt oinspirerat. Var det rummet kanske???

För en gångs skull tog jag mig rejält med tid. Var där i över 5 timmar i lördags. Alla jag mötte var mycket trevliga även LTS-gänget som försökte värva mig (sorry Pekka..bättre lycka nästa gång)

Tänk om vi kunde hålla samma tonläge här på forumet som irl. För det kan vi väl ????

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/09/14 :  09:34:05  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
WLM???Vad har jag nu missat Upplys en mindre vetande....

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/09/14 :  09:44:22  Show Profile Send sker a Private Message
>Matrixen
Kan nog stämma det du säger, jag lyssnade bara på Martin Logan med Cayin utrustningen, så tyvärr så tror jag också att det hängde på kringutrustningen och inte högtalarna. Vet sedan tidigare att just Ascent är ganska känsliga på att man sitter i "mitten" för att få ett bra stereoperspektiv.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2004/09/14 :  10:20:10  Show Profile Send Fred00 a Private Message
matte76:

Högtalaren hette Vento 809 DC. De skulle komma till butikerna om cirka två veckor. Enligt demokillen så var detta ett av de första exemplaren som tillverkats. Det blir nog till att låna hem när den lokala hifi-handlaren får hem dem
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/09/14 :  10:43:27  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
HLindgren: Titta på följande tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32503

Jag håller med i alla lovorden om denna upställning, Detta är HI-FI.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/09/14 :  12:32:51  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Gemeni: Aha...men där inne var jag ju o lyssna Måste stått fel då, var väl inte så imponerad av ljudet men väl av monoblocken....

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/09/14 :  13:22:18  Show Profile Send edison a Private Message
I efterhand en klar miss av mej att enbart avsätta en dag (Lördagen)
Tillsammans med viss "missdisposition" av tiden gjorde det att jag missade några godbitar...nåja, det var ju i stort sett greit ändå det som hanns med...

GOLDEN AGE - Shanling/Aurum Cantus:
Suveränt ljud från Shanling/Aurum Cantus 3, spelandes Nils Lofgren Acoustic Live (MÅSTE skaffa plattan!)
Underbart luftig, "lätt" och helt oansträngd klang, långt ifrån "elektronikljud", och med mkt bra rumsanpasning.Inget bludder i basen, inget vasst eller hårt men ändå alla detaljer med.

HIFI CONSULT - Burmester:
Råkade lägga knapp trekvart på CD-drivrem/mekanism & teori om strömkvalitet...intressant men tog väl mycket av min knappa tid ;-)
Efter det ett par musikstycken som lät rätt fint följt av Sladd som på ett mkt trevligt sätt avslutande demon med Pink Floyd på ganska lagom (hög) nivå: det lät mkt bra i vissa avseenden och sämre i andra.Bra med oerhörd bredd och klarhet i alla smådetaljerna.Oansträngt också, men klart besvärande att mellanbasen var för dominerande vilket tog udden av helheten.Läckra högtalare men sanslöst ful elektronik!

HIFI-STÄLLET -Usher/Plinius/McIntosh:
Sittandes på rad 1 hann jag avlyssna Ushers "20-papp" -högtalare vilken imponerade storligen!Prisvärt i kvadrat & kubik!Lite som en Aurum Cantus 3 med "större lungor", dock inte fullt så superrent och lätt längst upp i registret.
Sen en stund med "telefonhytterna" vilka gav insikt om vikten av dynamikförmåga, men i motsats till en annan skribent här i tråden får jag nog säga att det var lite fattigt i basen.Alltså absolut inte dålig bas men ett (litet) hack för tunnt längst ned.Dock positivt med helt oansträngt ljud i alla registren; imponerande attack/bredd.Kanske Steely Danplattans "fel" att basen upplevdes lite klenare än vad det "borde" varit (om jag minns låtvalet korekt). SÅ STORA högtalare ger nog en viss automatisk förväntan på just djup & mäktig bas som kanske inte är befogad...och som inte SD-plattor brukar ha.

HIGH FI CONSULT - Kuzma/Kora/Monrio/Amphion:
Väntade mej mycket, tyvär inte infriat.Ja, nog konstaterade jag att LP-spelaren från Kuzma var mkt bra, men ändå saknades något från systemet oavsett LP eller Monrio-CDn var källan.Mest i diskanten lät det i mina (och sällskapets) öron som om detaljer/luftighet saknades eller var undertryckt.Jämfört med klangen från Shanling/Aurum Cantus 3 tex eller Ushers minsta/Plinius fattades mer än jag egentligen vill tro, men så var det.Noterar att ingen uttryckt liknande uppfattning om ljudet i detta rum; bevisar nog bara att vi som var där uppenbarligen både hör och lyssnar olika...

HI-FI KLUBBEN - Classé/Bowers & Wilkins:
Classé's man i Europa berättade kort och koncist och med viss dos av återhållen engelsk humor om Classé's historia samt ljud- & HiFi-designideal.Mkt intressant och mycket sagt på relativt kort tid, då han mellan varven även spelade.Detta system lät mkt bra!
Aldrig trodde jag Queen's Bohemian Rhapsody hade sån potential att låta så bra som det gjorde här, och på en så pass rejäl nivå!Kul!Gäller fö även för Beatles Yesterday, lät mkt bra också.
Då mannen även tydliggjort att han själv ibland blivit "bortmotad" vid HiFi-demos då han velat spela tex Queen var det svårt för honom att mot demons slut neka en besökare att spela en medhavd platta, sagt och gjort.Plattan uppgavs vara "dynamisk och rytmisk" om jag minns orden rätt...men ur systemet formligen vrålar något
som varken hade ett uns av dynamik eller var särdeles rytmiskt.Smaken är delad, men Classémannen hade nog förståelse för den sörre del av besökarna som reste sej direkt och han passade på att "snabba på" och avsluta demon.Pinsamt skulle jag säga, och inte då för Classé/Hi-Fi Klubben...

PL-AUDIO - JM-Lab/DCS mm:
När vi kom till rummet spelades DVD/5.1 med Blue Man Group:Hur kul som helst!Detta även fast ljudet från i synnerhet den kvinnliga sångsolisten var mkt otydligt och kraftigt dämpat i diskanten.Men rytmupplevelsen var pang på, och även hygglig dynamik, i alla fall vida mer dynamik än i Classédemons avslutande "besökar"platta...
Sedan blev det 2-kanal och klart bättre totalljud även om jag nog tycker musikvalet var lite väl tamt...mer kraft fanns helt klart att få ur det systemet så att säga - men det jag måste imponeras av ändå var klarhet/transparens och liknande parametrar: här saknades inte mycket även om min placering hindrade mej lite att få uppleva systemets potential.

MÅRTEN DESIGN - Mårten Design/EAR/Advantage:
Fick bra placering och väntade mej mycket!Iofs spenderades ganska kort tid här, men kvar står intrycket av ett "jaså".
Bra musik spelades, på "rätt" nivå, men inte kunde jag säga mej känna någon köplust.Personligen tror jag det var Duke som inte levde upp till mina förväntningar.Jag har svårt att tro att ljudkvaliteten här "sänktes" av EAR/Freja...men, vem vet?
Minnesbilden dyker upp av den även den gången allt för korta lyssningen till MD's mindre golvare i rummet högst upp (förra mässan?)
I mina öron saknas något i MD's "familje-ljud".Återkommer till klangen hos Aurum Cantus samt Usher's lilla golvare: det låter "jazztorrt" om MD, dvs dom lever i kanske allt för hög grad upp till sina namn...
Inte att jazz är torrt eller så, men många jazzinspelningar låter knastertorrt och lite livlöst kan jag konstatera och det verkar vara liknande ljudsignatur Duke uppvisar.Detaljer finns, renhet finns men det svävar inte ut i rummet, det stannr lite för mycket kvar i högtalaren.
Nå, jag är INTE mannen att såga dessa, i annat rum och med annan musik kanske dom excellerar mer...

LTS seminarium om lyssningrummets akustik:
BRA:En mkt kunnig man från LTS/Sveriges Radio, han verkade veta vad han talade om.
DÅLIGT:Stor lokal, mycket folk = en person som talar som här var fallet MÅSTE antingen höja rösten lite mer ELLER se till att använda någon form av PA - detta duger inte.Redan den dämpade akustiken i detta rum gör det solklart att en ensam klen röst inte bär ut, lite pinsamt om inte för mannen så för LTS (eller kanske för Arken vars aula borde ha åtminstone ett enklare PA!) Jag är inte döv eller har nedsatt hörsel kanske ska upplysas om ;-)
Själv var jag pga mkt tidig avresa från Örebro till Götet lite lagom trött - och somnade stundvis, vågar knappt säga det men så var det, så en del av denna timme missades "å det pinsammaste" även från min sida ;-) Kanske var stolarna för sköna att sjunka ner i ;-)

KLUBBEN.NET - Quad/WLM (mm)
Hann även (från ett annat rum) höra Quads små dynamiska 2-vägare spela nice, så jag snabbt gav mej dit, bara för att märka att musiken avslutades av utställaren för en diskussion med en annan besökare.Helt OK!
Vi stannde och fick sen höra WLM-högtalarna med en lite kul kedja "framför" sej - tri-ampat med lite allt möjligt.Lät bra men inte kanske så som man skyulle önskat till systemets totala pris, och med både rör och transistorer.Rören spelade i mellaregistret, trissor resten (minns jag rätt här?) men det övertgade inte mej fullt ut...

Mitt "Göteborgshotell" vid denna och tidigare mässor:
Göran Lind i Olofstorp med familj - Pioneer/Technics/Audio-Pro:
Måste nämna att det var lite paradoxalt att efter mässbesöket konstatera att ljudet i den 9-årige sonens lilla och av diverse möblemang väl dämpade rum var en mkt god exponent för akustikens avgörande betydelse:
Ett par Audio Pro A2.30Live (hög smal golvare) matat med en simpel Tchnics CD via en lika "simpel" Pioneerförstärkare gav en verklig ahaupplevelse.Tajt och rent långt över förväntning med tanke på totalinvesteringen på knappt 5 lakan...bra sätt att "lära upp" den unge hur som helst! ;-)

-------------------------------------------

Enbart ett Lördagsbesök, och ankomst straxt efter 11.00...
Mao gavs inte tid till allt jag velat höra/se - inte heller om jag inte delvis sovit bort(!) LTS och om jag passat Burmesters 45 minuters CD-drivverks/strömteori...
Så jag skall inte klaga, det som var bra gjorde resan och timmarna på Arken väl värda!
Forumfikat blev inte besökt heller (var det inte samma tid som LTS akustikseminarium, man får nog skämmas lite extra nu hehe...)
Stötte i alla fall på PAC och Zalve mellan ett kort besök hos Tonkraft och High-Fi Consult; kul att ses grabbar!

Själv saknar jag dessa avlyssningar:
Totem
Primare
Respons
Audio Physic
Sonus faber
Carlsson
System Audio
Audiovector
Thorens
QRS
och säkert nåt mer...

Blir intressant att återkomma om två långa år, och kanske lyckas planera besöket bättre den gången...är nog ett måste att ge åtminstone en halvdag till för bästa behållning.

/Edison

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/09/14 14:05:52
Go to Top of Page

bmwpower
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/09/14 :  15:46:53  Show Profile Send bmwpower a Private Message
Kan bara säga att Ushers stora högtalare fick det till att bli sjöblött i byxan.
När dom körde trumsolot så var det utbrott med järnkoll
VILL HA.
Ushers lilla högtalre som ståd på samma rad som dom stora lät mysigt tycktes kunna prestera bra med bas.
Vilka säljer Ushers i sverige??

Jäkla vad fint cantons nya skapelse lät dom få man nog titta närmare på.

Annars var det en hyffsad mässa,men sämre än det varit tidigare alldels för många stängda rum.
Tyckte att många levarntöre att för få produkter med sig det är ju oftast på mässor man vill se det man inte kan se i sin vanliga butik.
Sedan var det ju synd att inte dom demade Velodyne mer än dom gjorde fick tyvärr inte uppleva dom.

Har man bara en dag att vara där så hinner man ju knappt med något alls p.g.a av vänte tiden.
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/09/14 :  16:07:29  Show Profile Send Soulman a Private Message
bmwpower -> Hifi stället i Göteborg säljer Usher. Det var ju i deras rum som demon hölls...

Agenturen för Sverige och Norge verkar innehas av http://www.dacapohifi.no/ såvitt jag kan hitta info om.

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/14 :  16:12:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
HIGH FI CONSULT - Kuzma/Kora/Monrio/Amphion:
Väntade mej mycket, tyvär inte infriat.Ja, nog konstaterade jag att LP-spelaren från Kuzma var mkt bra, men ändå saknades något från systemet oavsett LP eller Monrio-CDn var källan.Mest i diskanten lät det i mina (och sällskapets) öron som om detaljer/luftighet saknades eller var undertryckt.Jämfört med klangen från Shanling/Aurum Cantus 3 tex eller Ushers minsta/Plinius fattades mer än jag egentligen vill tro, men så var det.Noterar att ingen uttryckt liknande uppfattning om ljudet i detta rum; bevisar nog bara att vi som var där uppenbarligen både hör och lyssnar olika...

Jag håller med 100%. Jag hörde båda uppsättningarna och mitt utlåtande tidigare i tråden är med Cadence monoblocken. Det lät helt annorlunda!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/09/14 :  19:33:17  Show Profile Send Patrik a Private Message
Först ett stort tack till alla besökare till våra (LTS) seminarier under mässan! De jag pratade med lät nöjda och jag hoppas att alla fick med sig åtminstonde något därifrån. Hörde om en person som muttrade "skitsnack" och gick därifrån vilket gjorde mig lite ledsen. Inte för att han tyckte illa om det han hörde, det får man förstås, men för att han inte sa ifrån och skapade en diskussion. Det finns ju inga absoluta sanningar och kreativa diskussioner kan vi alla lära oss av. (Men jag har full förståelse för att man inte orkar göra det i ett sådant här sammanhang. Inte alla gillar att prata på med så mycket folk runt omkring och/eller man kanske hellre lägger tiden på annat, vad vet jag.)

Förstås också ett stort tack till Sladd! Inte bara för att han bjöd in LTS utan kanske mest för att han hjälper till att bibehålla den fina tradition som Arken är! Vi var säkert många som tog en tyst stund framför porträttet av Olle och funderade...

Mässan då. Nu spenderade jag dessvärre större delen av den i aulan (kanonluft! not...) men lite fick jag allt se. Den största begivenheten var utan tvekan HDTV! Sicken kanonupplösning!!! Fick de (otroligt prisvärda och bra) BenQ-projektorerna bredvid att verka nästan leksaker...

Lyssna är inte så lätt på en mässa. Dessutom verkar det _fortfarande_ som många utställare inte har lärt sig att man skall justera in högtalarna _mer_ innåt mitten och inte mer uttåt på mässor... JMlab och de största Uscher var bra exempel. Satt/stod man inte i mitten var det rena monot. Annars låter JMLab alltid fint tycker jag. Uscher lilla 20' variant var också imponerande även om det är svårt att säga hur exakt de var från denna lilla lyssning. Burmester lät klart avrullande i diskanten vilket förvånade mig. Så dyra saker bör man kunna ställa lite större krav på än att de inte funkar så fort huvudet poppar uppåt några dm... Men vilken fantastisk gedigen konstruktion elektroniken var! Vulgo förstås... men imponerande. Man får känslan "håller resten av livet" när man ser dem.

Helgens absolut största hifi-upplevelse var knepigt nog inte på mässan. Mårten Design var chantila nog att bjuda in oss på lördagen så där dundrade vi in sent på kvällen... :-) Bröderna fick en liten gåva av Tim de Paravicini på invigningen som det skrivits en del om har jag för mig. Det är en CD som troligen består av en råmix direkt till 4-kanalig bandare från en jamming session med Elvis Presley 1969. Helt otroligt bra!! Inga kompressioner, ingen dynamikbegränsning, inga pålagda stråkar och annat tjafs, bara rakt av! Försök ta dig dit om du inte varit där och be att få lyssna på denna. Det är helt fantastiskt. Om man får drömma så önskar man att Elvis använt en bättre mick (typ samma som de övriga instrumenten spelades in med) för där hör man klart en förvanskning. En skiva jag lätt skulle ge många tusen för.... (jo, vi försökte... <g>) STORT tack till bröderna Olofsson!

Pust.... lång helg, rusande hit och dit, nattgäster som inte verkar ha något sömnbehöv... mycket fixande, organiserande och annat. På söndag kväll stängde jag in mig i vardagsrummet för mig själv, satte på David Roth "Pearl Diver" (nyinköpt), tog en fin konjak och la mig i soffan och läste en av alla tidningar jag fick med mig från Arken. Helt underbart! Musik är verkligen balsam för själen...

Längtar redan till nästa gång! Vi syns då! :-)

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/14 :  20:12:45  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Patrik; köpte du den sista LP´n eller en CD. Det kom en besökare som ville betala hur mycket som helst för LP´n, - jag fick sätta honom på väntelista. Nya skivor på ingång i slutet av veckan !!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000