HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Arken
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/12 :  16:22:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
På det hela taget en bra mässa med bra atmosfär, positivt och glada människor. Eller. Njäe. Jag var sur en gång. Riktigt sur. Inne i rummet med Uscher.
Där ligger ett reklamblad med en nätkabel upp längs en naken kvinnas rumpa och rygg.
Säljarna där fick höra precis hur bra jag tyckte om det och jag hoppas att det bet. Tvi.

Annars var det kul! Ett antal högtalare med Scan Speak's Ring Radiator, Stockfisch fanns och just nu avnjuts en vinylskiva från dom (det lär bli fler), nya QRS bestar, nya Frejja (var inte det båten i tvserien som gick på torsdagar?), Response (som hade den porrigaste Audio Research-uppställningen jag nånsin sett, CD3, LS25, VT200).

Det var för mig skönt att bara smyga runt och inte ta ett enda kort, inte var igenkännd.

Tack för arrangemanget, boys!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/09/12 :  16:30:27  Show Profile Send Soulman a Private Message
Kul att få läsa om hur andra upplevde mässan. Och att läsa om hur andra tyckte vissa uppsättningar lät. Ibland känner man igen sig, och ibland undrar man om man har hört samma anläggning… Personligen tror jag att mycket kan bero på var i lokalen man befann sig. Tyckte själv att det fanns enorma skillnader från en stol till stolen bredvid i flera rum. Men så är det ju på mässor. Det hör liksom till.

Jag tänkte plita ner mina intryck också. Eller rättare sagt de intryck som var så pass starka att de sitter kvar så här "dagen efter". Ta dem för vad de är. Vi har alla olika smak. Min går mot det som en del kallar analytiskt ljud. Bara så ni vet.

Amphion
Var förbi rummet flera gånger men lyckades inte få någon bra plats. Hamnade längst bak, till fots. Och dessutom lite till höger. Lät trots det riktigt fint. Balanserat ljud. Mjukt, detaljerat och fylligt men definitivt inte hårt. Vågar mig inte på att lämna fler omdömen med den lyssningspositionen…

Hegel/Gignos
Även det ett rum jag var förbi flera gånger. Orkade aldrig vänta länge nog för att få sitta i sweet-spoten. Stod lite på huk bakom stolen i mitten. Provade även att sitta i stolen till höger men det lät otroligt mycket bättre stående i mitten. Smal sweet-spot?? I vilket fall som helst tyckte jag att det lät riktigt, riktigt bra. Mycket bra 3:d och mycket bra punktformighet. Mycket detaljer. Kanske lite lite spinkgt bara? Personligen hade jag uppskattat ett något fylligare ljud. Blev dock lite paff över att det lät så pass bra eftersom högtalarna såg något märkliga ut...

Aurum Cantus/Shanling
Hade tur och hamnade på första raden i mitten. Lyssnade där på Aurum Cantus Leisure 3SE (hette de väl??) tillsammans med Shanling elektronik. Det lät riktigt bra. Med riktigt, riktigt bra musik dessutom (Nils Lofgren "Acoustic Live"). Detaljerat, bra 3:d, fin punktformighet, fylligt och musikaliskt?. För ca 12,5 kkr måste högtalarna vara något av ett fynd. Eller?

Accuphase
När jag var inne i rummet fanns där inte ens en stol att sitta på. Bara en sån sak. Jaja. På det stora hela kändes det lite konstigt att inte ha annat än QRS Callisto (heter de så??) som högtalare till Accuphase fina elektronik. Jag lyssnade lite stående och det lät väl helt ok. Snällt, mjukt, polerat. Inget extra direkt. Hade verkligen velat höra elektroniken med andra högtalare. Och gärna sittandes…

Advantage/QRS
Hamnade här på andra raden i mitten. Helt ok placering alltså. När jag var där spelades det på nya Advantage Freja, Advantage Thor och nya QRS Venus. Här blev jag lite besviken. Troligen pga att jag hade väldigt höga förväntningar. Jag hörde ett par prototyper av Venus tillsammans med Thor och CDFix för snart ett år sedan i Alingsås. Då blev jag mäkta imponerad. Trots att Venus då mest såg ut som en hög skrot/en hemmapulares paradis (välj själv). Nu på mässan tyckte jag att det lät lite vasst och något kantigt. Var delarna ordentligt inspelade?? Eller ställde rummet till det? Snart blev jag dock varse att detaljer fanns det i massor, pondus likaså. 3:d och punktformigheten var också mycket bra. Men som sagt var; det lät lite kantigt och vasst. Så lät det inte på plats hos Consulterna.

Mårten Design
Var förbi rummet ett flertal gånger. Fick aldrig hamnat på någon riktigt bra plats. Blev mest stående längst bak i mitten. Här blev jag besviken måste jag säga. Har tidigare hört Miles (eller var det Mingus??) hos Consulterna och gillade vad jag hörde då. Ljudet på mässan lät väl hårt, kantigt, ljust och spinkigt för min del. Tyckte inte att 3:d, punktformighet var något vidare bra heller. Lät likadant varje gång jag var där. Oavsett musik. Det kan ju iofs ha berott på var jag lyssnade. Så andra som hade bättre placeringar får gärna korrigera/komplettera mina intryck. Ville gärna gilla det här rummet men det gick inte. Tyvärr.

Burmester
Här hade jag rätt stor tur. Hamnade i mitten på 3:e raden. Ok placering. Dock lite väl många framför mig märkte jag. Stereoperspektivet och punktformigheten blev lidande av alla huvuden framför... Trots det blev jag hyggligt imponerad. Det lät riktigt bra. Detaljerat, fylligt och inte vasst (tror mig förstå varför det inte lät vasst när jag läst andras kommentarer här). Mest av allt imponerade barn-rösterna när det spelades Pink Floyd. De lät grymt verkliga och var mycket fint utplacerade. Klart läckert. Har svårt att säga något mer, hade behövt en bättre placering för att kunna kommentera bättre.

Usher/Plinus
Jösses! Jag har sparat det bästa till sist kan man lugnt säga. Jag kom in i rummet en bit in i demon. Det spelades på ett par mindre par Usher när jag kom dit. Efter lite trixande hade jag fått en stående plats långt bak till höger. När det var dags för Ushers enorma hornhögtalare hade lite folk troppat av och jag stod rätt ok till. Ljudet lät bra. Mycket dynamiskt och klart. En bit in i demon reser sig han som sitter längst fram i mitten och går. Ingen annan verkar vilja sätta sig där så lagom till Kraftverk "Tour de France" tar jag plats där. Och j—lar vad bra det lät. I sweet-spot lät det helt övergrymt. Basen var mäktig, rösterna var millimeterexakt utplacerade, i sido-, höjd-, och djupled. Helt otroligt. Den sk svärtan var fantastik. Röster sprang fram ur total tystnad. Makalöst. När det sedan drogs igång ett trumsolo inspelat live höll iaf jag på att göra i byxorna. Vilka transienter! Vilken dynamik! Helt sanslöst. Jag befann mig flyttad 20 år bakåt i tiden då min granne spelade trummor och jag stod framför honom och lyssnade. Närvarokänslan var maximal. Man kunde höra anslaget på trumskinnet och sedan höra hur tonerna svällde ut i trumman. Cymbaler kraschade som på riktigt och klingade av precis som de skall. Varje trumslag hamnade grymt korrekt placerat i sidoled, höjdled och djupled. Bastrumman befann sig där den skulle, virveltrumman likaså, hi-hat och cymbaler kunde inte sitta mer rätt. Kantslag small så det sjöng i kroppen. Jag var helt "blown-away". Det här kommer nog att för lång tid framöver vara min personliga absoluta referens. När Anders kom fram och frågade vad jag tyckte efter demon kunde jag bara le fånigt och säga att det var det absolut bästa jag har hört i hela mitt liv. Nu skall det börja sparas säger jag bara!!

Tack ni som har dragit ihop och arbetat med den här mässan! Ni skall veta att den uppskattas.

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/12 :  20:18:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag är inte speciellt förtjust i mässor men jag skulle väl inte kalla mig "hifi-intresserad" om jag inte lyckats ta mig till årets mässa, särskilt då Arken bara ligger ca 30 minuters resväg bort.

Den största anledningen till att jag inte gillar mässor är att det det är trångt och varmt och maten är hutlöst dyr.
Men Arken-mässan var ett undantag (med undantag för värmen då, i vissa rum blev det VARMT), det var ett mycket bra arrangemang (trots det orkade jag bara med 5 timmar, men det är nog mest jag som är gnällig).

Nåja, här kommer mina íntryck.

Allmänt BAS, BAS och mer BAS; och allt som oftast kom den inte från den anläggning som man just ville lyssna på. Missförstå mig inte, jag tycker bas är trevligt men det finns gränser. Naturligtvis berodde det delvis på den allt-som-oftast dåliga akustiken, jag tror vissa utställare försökte kompensera rummens brister med mer volym (ofta utan framgång).

Akustiken spökade som sagt var en del, vissa av anläggningarna lät inte alls bra (särskilt i de lägre frekvenserna) och med tanke på vad de kostade så hoppas jag på att det var rummets fel. Jag noterade dock att många utställare fått till det ändå, små stativare verkade fungera bra i de mindre rummen; att ta med sig top-of-the-line modellen (som ju oftast är en stor golvare som kräver utrymme)är inte alltid en bra idé.

Jobbigast var Audio Nords presentation av nätkablar. Nu ska det tilläggas att jag (som många vet) är kabelskeptiker, men jag var trots allt intresserad av Audio Physics högtalare som användes under demon. Ett fullt, varmt, rum med Rammstein på hög volym (och nej, jag hörde ingen skillnad på det "vanliga" kablaget och Valhallas om någon undrar) gjorde att jag snabbt bestämmde mig för att dra vidare. Tråkigt.

Imponerande var Golden Age Music's demo med Shanling och Aurum Canum (relativt små stativare i ett litet rum), mycket bra ljud i vad som borde varit ett "svårt" rum. Shanlings design kan man endera älska eller hata, jag tillhör den förstnämnda kategorin.

Bäst ljud hittade jag i Mårten Designs rum. Deras nya stativare Duke tillsammans med EAR och Freja var en MYCKET lyckad kombination och jag blev kvar rätt länge, hade jag varit på högtalarjakt så hade Duke legat högt upp på min lista. Det ska dock tilläggas att de "fuskade" genom att ha ett svalt rum och spela musik som jag gillar, dessutom var presentationen bra.

Irriterande var att en del utställare började plocka ihop tidigt trots att de hade många besökare, jag kan förstå att de måste hem men mässan var ju långt ifrån slut!

Hög Vill-ha faktor: Sonus Faber samt Usher gör i alla fall de SNYGGASTE högtalarna, på elektroniksidan var det jämnare men Cayin, Plinius samt Shanling (med viss tvekan) ligger bra till.

Lägst WAF hade Ushers JÄTTESTORA högtalare, bra lät det men allvarligt talat: Vem har plats för ett sånt par?

Vad jag missade "Classé med B&W"-demot skulle varit trevligt men magen kurrade.
En demo av Martin Logan i två-kanal hade också varit kul (nu hörde jag bara flerkanals-varianten med Cayin elektronik, det lät inte speciellt bra men man kan kanske skylla det på rummet).

Det var som sagt en trevlig tillställning och jag fick en hel del inspiration.




Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/09/12 :  20:47:45  Show Profile Send lars a Private Message
Smet från jobbet och var där fredag kl 13.00 när dom öppnade. En bra ide. Inte alls mycket folk och det var lätt att komma till i dom olika rummen.

Burmester var en besvikelse. Flera med mig blev lyssningströtta ganska snabbt. Ljudet var hårt och vasst tyvärr. För övrigt väldigt detaljerat. Sladds beskrivning av hur dom arbetar: mätning och matchning av komponenter, mätning av en massa parametrar, 200 timmar inbränning, därefter ny mätninga av en massa parametrar (om mätdata inte stämde med de mätningar som mättes innan inbränning så kasserades apparaten), reservdelslager från 1977 och framåt, dokumentation av varje tillverkat exemplar etc så förstår man att det blir dyra produkter som desutom är garanterat reservdelar en lång tid framåt. Tala om tysk noggrannhet. I och med att produkterna bränns in på fabrik så beror inte det hårda och vassa ljudet på att det inte var inkört.
Burmesters representant beskrev hur dom tillverkar drivverket i CD-spelaren. Standarddrivverk får CD:n att vobbla vilket medför många felläsningingar och korrigeringar. Burmester gör om drivverken (lager, axlar och puck) så att vobblingen minskar för att minska felavläsningen. Dessutom drivs CD:n med en rem för att få jämn hastighet. Jag är lite förvånad av det hårda ljudet när dom för övrigt lägger ner massor av tid på kvalitetsarbetet.

Audionord hade en bra presentation av sonus faber, audio research och rega. Där lät det riktigt bra. Speciellt kul när dom körde både vinyl och CD med samma inspelning. Majoriteten föredrog vinylen framför CD. Även Björn! Andra sidan lär bra med de små audiophysic-högtalarna som jag inte kommer ihåg namnet på. Vet tyvärr inte heller vilken elektronik det var.

HiFi stället demade Usher och Plinius. Ushers lilla högtalare för 20KSEK lät mycket bra för pengarna. Nästa gång jag var där så körde dom på hornhögtalarna. Fantastiskt bra. Synd att dom inte använde en liten rörförstärkare till hornen. Skulle varit kul att höra hornen ihop med de små rörförstärkare som audio nord hade. Anders höll med men ursäktade sig med att det var en demo för plinius. Usher är helt klart ett märke att räkna med.

Kuzma spelade på vinyl från Stockfisch. Skyndade mig upp och köpte den sista med Sara K samt en med David Roth. Fantastiska skivor kunde jag konstatera hemma efter en snabb tvätt i Nitty Grittyn. Wolfgang på Creative Audio kunde inte ana att vinylen skulle ta slut så snabbt, trots att han berättade att vinyl säljs som bara den i tyskland. Kuzma-spelaren lät bra med sin luftlagrade arm. I jämförelse med den CD dom hade så tappade inte den luftlagrade armen så mycket i basen, som inte är ovanligt med luftlagrade armar.

I rummet med respons-högtalare lät det också bra. Inte undra på med Audio Research ref försteg och maffigt slutsteg.

Jag saknade Mark Levinsson på mässan. ML390s inponerade på mig förra gången. Hade gäran viljat lyssnat mer på den i år.

Bra också att serveringen var på plan 1 med lite större utrymmen.

Go to Top of Page

Affald
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/09/12 :  21:09:38  Show Profile Send Affald a Private Message
Var där i Lördags,
& var inne & lyssnade på Mi3 Advantgard ihop med Arcam & kablage från Audioquest, tri-w. Var imponerad över ljudbilden trotts "billig" stärkare/cd kombo. & visst spelades det aningen för högt för mitt tycke även här...

Mest impad blev jag efter hört Onkyos "lilla" digitala integrerade stärkare som drev Cantons nya högtalare vad den nu hette minns jag ej. Storleks mässigt i nivå med gamla RCL. Som pricken över i´t kom det nästan obefintliga kablaget ca.10-12 meter dessutom. Hmm, kan det låta så bra med detta hur kommer det att låta hemma hos mig då tro ;)

Fick tag i ett ex från Stockfisch, Allan Taylor "looking for you" passande titel för det var min första platta med snubben :) & den spelar underbart just nu.

Hade väntat mig mera bild faktiskt? men å andra sidan gick det knappt att vistas i stora rummet då det demades ett visst amerikanskt dunka-dunka i modell flyttlåda på HÖG volym :(

Skön syn var också Classé nya design, precis lagom svängd & glans.

Var själv på jakt efter högtalar kablar men blev sjukt snurrig av alla modeller, sorter, mm. Fan att det skall vara så svart att hitta rätt. Men det är roligt att ha det kvar att jocksa med. Vad annars skulle man hitta på förutom att lyssna på musik när anläggningen är färdig komponerad ;)

Bara 730 dagar kvar då till nästa Arken



//Johnny Bergholtz
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/12 :  21:18:58  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Ursäkta alla som inte fick köpa just "er skiva" nya skivor är beställda och på ingång under veckan.
//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2004/09/12 :  23:01:51  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Man blir förvånad hur lite imponerad och betagen man blir på
en massa hutlöst dyra grejor. En massa överdriven diskant och "hårdhet, plågsamma sssss-ljud etc. Allt för att få imponatordetaljer kan tänka. Plus naturligtvis mäss-bas-problemet. Det var mkt av det "största" (hörde inte Uscher tyvärr)
som lämnade åtminstone mig rätt oberörd. Roligare då med de lite mindre prylarna. Klubben.net/Audioconcept hade en del kul grejor
t.ex, skulle gärna vilja ha hört hur dom där Heil högtalarna lät.
Men vilken lisa det var att lyssna på (allt för kort tid)
Amphion! Var det Korda slutsteg dom där "musse-pigg" lådorna?
(såg sen att högtalarna kostade 13 rätt- synd!)
Det bästa- alla rör grejor!!

Edited by - Balthazar on 2004/09/12 23:04:34
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/09/12 :  23:03:59  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Lite intryck från lilla mig:

Burmester lät mkt trevligt med Pink Floyd.
Sladd sade att när han spelar P Floyd The Wall så kommer det att rasa in folk, och det gorde det!
Han sa att folk blir nyfikna och vill lyssna när det demas med kända "låtar" så att folk kan höra det som en referens, Varför inte spela mer sådant då?

JMlab lät inte som jag hade hoppats på, nästan lite tråkigt.
Hade jag för höga förväntningar kanske?

Jag ville hört QRS merqurius med Thor och Freja men det var inte uppkopplat. Såg även att Thor har krupit upp till 22900:-.
Är det något ändrat inuti tro?

Proson rockade på med Metallica, tjohoo!

Många snygga uppsättningar med Dynaudio.

Nya Audio Pro Black D mk2 har en ruskigt fin bas för att vara en 6,5".

Lyssnar 90% av mässbesökarna på piano, klassiskt eller ack,gitarr?
Var är trummorna? rock n´rollen?

Robbie Williams på mååånga dukar.

Edit: Bästa kommentaren:
En herre som krängde kablar sa att vi nördar ska inte ha massa nya dyra grejer, vi ska ha vård!

/Mikaell.

Edited by - Mikaell on 2004/09/12 23:21:15
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/12 :  23:14:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Lyssnar 90% av mässbesökarna på piano, klassiskt eller ack,gitarr?
Var är trummorna? rock n´rollen?



Något man fort blev trött på,,, Var alla dessa om ville hör CHRIS JONES
Inget om om inspelningen,,, Men efter att ha varit i 25 st rum och hört samma skiva,,, så blir man LITE trött på den...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/09/12 :  23:28:08  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Jag måste tyvärr instämma med många av er som tyckte att ljudet var väldigt kliniskt/analytiskt hos många, däribland Burmester, Mårten design och martin Logan. På det sättet har jag aldrig hört akustisk musik live...
Enligt min smak erbjöds bästa ljud av Sonus Faber och inne hos HiFi art som spelade på Naim + Totem helt klart bäst närvarokänsla och trovärdighet
När jag var inne och lyssnade på Ocellia Kedros så lät det riktigt tunt, helt utan kropp, vilket de jag sällskapade med under mässan höll med om.

Musiclover!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/12 :  23:40:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag glömde skriva om följande episod:
Jag satt i ett av Hifi-consults rum (Grendel+Gondul lockade), där spelades en hel del OK musik (inte bara "hifi-musik") på ganska hög volym.
I en paus i tittade jag mig dock omkring och upptäcker att två stolar till höger om mig sitter en tjej som jag gissar på var 12-13 år gammal. Till min förvåning ser jag att hon håller en bärbar CD-spelare i handen och upptäcker sedan att hon har ett par "vanliga" freestyle-hörlurar på sig (49kr varianten).

Jag har ingen aning om hon faktiskt satt och lyssnade på något i sin CD-spelare mitt under demot, men det såg rätt kul ut.

Någonting säger mig att hon inte uppskattade den mäss-musiken

Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/09/13 :  00:04:02  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Hehe, roligt det där med tjejen!

Många trådar om arken nu... Jag har iaf gjort ett litet minirepotage (om det nu ens kan kallas det) om mitt besök på Arken.

Ni hittar det här: http://www.hembioforum.com/viewtopic.php?t=763

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2004/09/13 :  00:11:46  Show Profile Send FBK a Private Message
Zalve!! En vacker dag kommer du att älska Chris Jones

Sammanfattning av mässan är att den var mycket bra. Det lät inte dåligt hos någon, utan de hade lyckas bra med ljudet överlag. Sen har man ju några favoriter både ljudmässigt,och demomässigt hos utställare där man fick spela egna skivor var mycket roligt. Högpunkterna var enligt mig dessa.

Respons LoudspeakersTony visste verkligen hur man demar högtalare, all möjlig musik, alla stilar, alla smaker här spelades naturligtsvis Chris Jones,Rammstein Yello och Kraftwerk så högt så att det såg ut som att basarna höll på att flyga ur lådornahärlig Demo
High-Fi Consult Här stod Jonas ifrån Ljudmakarna i StockholmÄven han blandade musik stilar, mycket bra. Även här så spelades Chris Jones bla. Även Rammstein åkte på härJonas tyckte inte att det var tillräckligt hårt så han satt på något ännu värreRiktigt kul Demo även här.
Bladelius/Hi-fi ConsultSanoj Demade här och vi fick fria timmen gissa vad som bla. åkte in i spelaren. Rammstein naturligtsvis Riktigt bra Demo även här alltså

Sen fanns det naturligtsvis andra bra Demos, tyckte tex att Totems Signature1 med Naim elektronik var riktigt bra, vilken dynamik och livlighet ifrån dessa små högtalare, finns visst Totem burkar som låter bra

Mässans mest prisvärda högtalare var enligt mig Ushers minsta golvare som demades. För 20.000kr så lät de riktigt bra.

Mässans bästa ljud var klart Burmester systemet, men det kostade också lite pengar.....

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/09/13 :  00:51:41  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag fyller väl också på då....

Håller med dig FBK - Respons Loudspeakers demo var ruggigt bra! Jag har aldrig hört en så rapp bas. Den kändes i kroppen och golvet men var superkontrollerad - inte den minsta bumlighet här! Inte bara basen var bra - de övriga registren lät naturliga och oansträngda och hade inte en tillstymmelse till vasshet. Klart mässans största överraskning för min del. Vore det inte för utseendet (pyramiden) så hade det nog varit min "önskehögtalare".

Naim + Totem lät mycket bra och här fick jag chansen att sitta bra. Det är andra gången Totem imponerar på mig på mässa (Sheraton) - härligt.

Ett annat märke som imponerade på mig för andra gången var Dynaudio med sin "Twentyfive SE". Som på Sheraton drevs högtalarna av McIntosh.

Loewes TV-bilder var som sagt onaturligt skarpa

Ljudet från Audio Physics högtalare kunde skönjas genom Nordost-nätkablarnas karaktär () - klart intressanta högtalare som jag skulle vilja lyssna mer på.


Edited by - Roq on 2004/09/13 00:59:12
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/09/13 :  07:10:01  Show Profile Send Poe a Private Message
Det mest bestående minnena för min del måste varit Burmesterrummet. Här demades det med tung rock samt techno. Kul och otroligt bra ljud. Synd bara att det är så förskräckligt kitschig design. Mässans bästa ljud var nog dock 2-kanalsdemot med Martin Logan högtalare. Mårtens Duke med Freja och EAR lämnade också god eftersmak.
Nätkabeldemot med Nordost var ett ganska stort skämt enligt min mening. Otroligt kort demotid vid kabelbytena och inte speciellt objektivt att tala om exakt för lyssnarna hur ljudet "förbättrades" innan man ens demonstrerat det i praktiken. Masspsykos så det skriker om det.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2004/09/13 07:13:01
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/09/13 :  08:00:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vilka Totem-högtalare spelade med Naim? Jag var där inne när "model 1 signature" spelade, små med stort ljud! Någon annan modell som imponerade? Själv imponerades jag av Primare + System Audio-högtalare. Även Usher lät bra.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/09/13 :  08:05:08  Show Profile Send Roq a Private Message
matte76: Det var samma högtalare där när jag var inne. Vet inte om de körde någon annan.
Go to Top of Page

Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts

Posted - 2004/09/13 :  08:23:09  Show Profile  Visit Miles's Homepage Send Miles a Private Message
Jeg synes Klubben/Audio Consept og Mårten Design hadde best lyd !


Base Technology
Nordic Sound Design

Edited by - Miles on 2004/09/13 08:32:48
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/09/13 :  08:49:14  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Finns det någon som är insatt i hur mycket tid de ägnar åt högtalarplaceringar och tweaks för att få bästa tänkbara ljudet ur de utställningsplatser som de fått? Kan man räkna med en optimal placering utifrån de dåliga omständigheterna?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/13 :  09:23:13  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
EuphoniC; Vi spelade på:Totem Model 1 Signature,Living Voice och Phonar Credo S100, Elekroniken: NAIM, SIMAudio och Roksan kablar från NAIM och Fadel Art. Vi ägnade större delen av torsdagskvällen till att placera högtalarna och markera inställningarna med tejp. Tyvärr fanns det mässdeltagare som avlägsnade tejpen.
// Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/09/13 09:59:44
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/09/13 :  10:00:36  Show Profile Send markih a Private Message
Trevlig mässa, tyvärr hann jag inte lyssna så mycket. Var upptagen med massa praktiska spörsmål.
Inte heller så mycket trängsel som förut väl?

markih
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/09/13 :  10:19:14  Show Profile Send arcam a Private Message
Mina favoriter på mässan var Burmester, WLM, Purist Audio och Ocellia. Sen fanns det en hel del inne hos Hifistället, hörde en demo med trummor vilket var imponerande. Demon i Audionordrummet var bra också, speciellt kul att höra vinyl, det lät verkligen bra, fin dynamik. Det fanns en del rum som jag bara tittade in i som hastigast där det inte lät speciellt bra.

När man gick omkring där i korridorerna så träffade jag en del
härifrån forumet vilket var kul. Träffade bl.a. EAR, Johan Björklund, Dominik, Bernt Jansson, PAC, Neodynium, K-man, m.fl.
Jag hade planerat att gå på hififorumfikat kl. 14 men missade tyvärr det.
Nu är det två år till nästa Arkenmässa...lång väntan .

Skall jag ta fram en vinnare på mässan blir det Purist Audio




Edited by - arcam on 2004/09/13 17:45:11
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2004/09/13 :  12:25:40  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej tänkte fylla på med lite kommentar!
Cantons nya Golvhögtalare lät mycket trevligt.
Audionord Tar första plats Och Sladd får se sig slagen!!!! av Anders
från HiFiStället som tar andra plats.
Burmester kommer på tredje plats.Tyckte det saknades något i ljudet.
Sen fanns det många andra trevliga rum Hifi Art,High-Fi Consult.
Primare! Var inte Övertygande Hade gärna sett dom riggade med annat.
Martin Logan! hembio blev jag besviken på finns inte kvar på vill ha listan!
Mårten Design! Vill inte såra men någon vidare design? fanns det inte att para ihop Ear=Freja=Dålig Design Tillsammans! Man vill ha
Mer Välljud för dom pengarna!
Ljudtema=Stämmer Precis? Mycket Informativ demo men spelas för högt.
Slutsummering.
Jag hoppar över Mårten Paketet?
Jag tar Pioneers Största DVD+AV-Reciver+InfocusPaketet samt fyller
på med Cantonhögtalare för resten!
Obs Jag Kör Aldrig i trehundra kilometer i timmen ändå.
En sak till köpte ett gäng med skivor samt fick höra mycket bra kvalitetmusik.
Mvh Anders.s (Får man nämna Pioneer härinne)
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/09/13 :  12:59:01  Show Profile Send sker a Private Message
Mycket kul att höra folks intryck Själv blev jag mycket besviken på Martin Logan rummet. Har lyssnat många gånger på Ascent och blivit mycket imponerad av den luftiga diskanten och mellanregistret, på mässan var dessa egenskaper helt borta, klara problem i mellanregistret och diskanten Hade nog med placering och rummet.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2004/09/13 :  13:15:34  Show Profile Send govinda a Private Message
Det mest slående måste nog vara att det inte finns någon norm
eller standard hur en högtalare eller stereo skall byggas!
Så olika men samtidigt enastående bra.
Anders.S
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000