HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkablar, max 1500kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/09/22 :  23:16:48  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag vet att det finns massa trådar i ämnet samt att det är en mycket välbesökt och välkommenterad sådan aktiv just nu, men jag siktar ekonomiskt sett något lägre. Alltså jag har en Amplifix, ingen cd men det ska bli en cdfix och en signalkabel från QED (silverspiral). Högtalarkabeln jag använt de senaste månaderna har varit EKK som jag flätat i en fyrfläta (den låter inte bra, i mitt system, i min smak, men den var kul att testa). Tidigare hade jag en silver anniversary och jag testar gärna något nytt och bättre.

Nu har jag också läst hela den mastodonttråd som diskuterar högtalarkablar och såg mot slutet att man kanske ska tänka på att ha samma fabrikat på signalkabeln och högtalarkabeln. Ja, inte har jag något emot det. Min Silverspiral kan jag sälja.

Men vad ska jag köpa för högtalarkabel? Den ska vara 2x4m och vilken signalkabel ska jag i sådana fall kombinera med den? Jag tänker mig framför allt begagnade kablar.

Mvh Jesper


Retro låter fint.

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/09/22 :  23:24:21  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Hade du inte sagt begagnade så vet jag vad jag svarat...och det vet du nog också Men varför nöja sig med begagnat...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/09/22 :  23:42:58  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
kanske xindak, men kan man köpa så långa för endast 1500kr?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/09/22 :  23:52:46  Show Profile Send Leif B a Private Message
Hej jeppe72!

Som du kanske har läst så kan du kanske försöka hitta en kabel av samma märke som du har signalkablar.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/09/22 :  23:55:44  Show Profile Send Patrik a Private Message
quote:
...har varit EKK som jag flätat i en fyrfläta...


En parentes kanske, men EKKn skall du inte fläta då det ökar såväl resistansen som induktansen och kan då ha en negativ inverkan på ljudkvaliten om man har otur.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/09/22 :  23:57:36  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jeppe72: Jo Xindak FS-1 ska gå att få hem för inte mycket mer än 1500:- kanske till och med lite mindre,. Har för mig någon skrev att de fått hem ett par för 12-1300:-

Och angående signal från samma märke, kolla länst ner i denna tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32763

Jag vet iaf att jag tänkt köpa FA-1:or med XLR kontakter vid nästa köp även före jag såg "hjor´s" kommentar. Kommer säkert passa som handsken med FS-1 h-t kabeln.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/09/23 :  08:43:06  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Jag köpte mina Xindak FS-1 $140, får se vad det blir i slutändan, man måste ju räkna med frakten också, eftersom jag även beställde en CD-spelare (Original Davinci) så tog jag lite bonuskablar med!

Köpte för övrigt just FA-1 med XLR, har knappt hunnit lyssna på grejorna än. Köpte även en FA-1 med RCA-XLR, får se hur den kommer att fungera med CD:n och mitt Thule-försteg. XLR-kontakterna på FA-1 ser inte jättelyxiga ut, de kanske man borde byta ut här i sverige istället.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/09/23 :  09:53:46  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
En parentes kanske, men EKKn skall du inte fläta då det ökar såväl resistansen som induktansen och kan då ha en negativ inverkan på ljudkvaliten om man har otur.



Aha, det visste jag inte, jag trodde att det var tvärtom. Det vill säga att induktansen minskade. dessutom förstår jag inte hur resistansen kan påverkas över huvudtaget. Jag tycker iofs att kabeln lät mindre bra redan innan jag gjorde om den.

Var köper man Xindak så billigt?

Tack för tipsen hittills.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/09/23 :  10:04:05  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag tycker att Supra Ply 3,4 är en trevlig kabel i de prisklasserna.

Låna hem lite olika alternativ och testa i lugn och ro hemma.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/09/23 :  10:31:26  Show Profile Send nelsson a Private Message
Hemlån är precis som Sanoj säger det bästa, risken är att man råkar låna hem något som är dyrare än vad man har tänkt sig...
2x4 m är förövrigt lite knepigare att hitta beg. än längder mellan 2 och 3 m.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000