HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nytt försteg.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/09/21 :  14:49:01  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
I dagsläget har jag ett Thule PR 150B som försteg, men sen jag fick min nya cdspelare för några veckor sen kör jag den direkt mot monoblocken. Ljudet blir mycket luftigare och mer detaljerat än om jag skulle ha försteget inkopplat.

Jag misstänker att det är försteget som håller en något lägre klass jämfört med mina meridianblock och min Cairn Fogspelare.

Hur mycket många klasser (och kronor) måste man upp i om jag vill behålla ljudkvaliteten men ändå ha ett försteg inkopplat?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/21 :  17:01:40  Show Profile Send Blue a Private Message
Om du tycker att det låter bra med cd-spelaren kopplad direkt till slutsteget kan du väl helt enkelt skippa försteget och spara massa pengar? Eller vill du kunna koppla in fler signalkällor?

Annars borde ju det naturliga valet vara Meridians försteg i samma serie som dina slutsteg, om det nu finns något sådant?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/09/21 :  17:05:19  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Ja, det är möjligheten att kunna koppla in flera signalkällor som jag saknar. Det finns ett försteg från Meridian i samma serie som slutstegen, men frågan är om samma luftighet, upplösning och detaljrikedom består om jag kopplar in ett sådant.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/09/21 :  21:59:08  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag vet inte riktigt hur mycket jag har tänkt lägga eftersom det inte är aktuellt med nyköp just nu utan det var tänkt inom en snar framtid och därför hör jag mig för lite innan. Det är nog ett svart jag också är ute efter dessvärre.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/21 :  22:04:56  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
TacT? Kan det vara något?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/09/21 :  22:35:38  Show Profile Send svejk a Private Message
Kan kanske vara något VTL är mycket bra pryttlar Har ej lyssnat på detta försteg har ägt ett VTL slutsteg som lät bra

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=5605


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/21 :  23:26:11  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag tycker gändå du skall köpa ett PS-audio försteg. De finns i svart också. Mitt inlägg var ingen säljannons utan mer en kommentar hur fruktansvärt bra detta försteg är. Bor du i närheten av Malmö så är du välkommen att lyssna till det.


Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/09/22 :  12:35:36  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
TacTen ligger aningen högt i pris men jag betvivlar inte att det är en kvalitetsprodukt. VTL'en ser intressant ut så den kanske man skulle titta lite närmare på.

Jag förstod att du inte avsåg att försöka sälja ditt försteg men det lät ändå lite som ett säljargument . Har inte PS Audio en ganska varm och mörk klang på sina produkter? Jag bor dessvärre i Sthlm tyvärr.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2004/09/22 :  12:56:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Min Advantage P1 tyckte jag lyfte ljudet jämfört med ett bra passivt försteg.
Alltså, i prisklassen över 20.000 kr.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/22 :  17:43:30  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
M.O.P- Klangen på PS-audios försteg är inte direkt varm. Den spelar med skyhög detaljrikedom men framförallt så är det oerhört luftiga. Den passar som handen i handsken till mina Jmlab 907BE och North star monoblock.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/09/23 :  00:40:56  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag testade en Fog direkt på stegen, mest för att jag ville testa den balanserad och jag hade inga andra balanserade kablar hemma än de mellan försteg/slutsteg. Jag tyckte det lät luftigt och fint, men genom mitt Classé CP 35 försteg blev det mer dynamik och kontroll. Hade jag kört Foggen balanserad in på Classé steget är det möjligt att allt blivit bättre med försteg. Tänk på att Foggen får begränsad dynamik när man inte har full utstyrning på volymkontrollen. Tror det finns någon minimirekomendation i %.JAg reserverar mig för att jag kan blanda ihop den med någon annan spelare, men jag har bestämt för mig att volymkontrollen jobbar i den digitala domänen.
Hoppas detta var till någon nytta...
/M
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/09/23 :  11:15:35  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Tack för det tipset Matrixen! Classé ska vad jag har hört spela väldigt bra tillsammans med B&W dessutom, så man kanske ska hålla utkik efter ett sånt.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/09/23 :  11:29:59  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Tipset var igentligen inte att du nödvändigtvis skulle pringa iväg och köpa Classé utan ett försök att visa vad jag upplevde som bäst av försteg och CDn direkt. Jag kör dock B&W tillsammans med Classé försteg med lyckat resultat. Är lite sugen på ett Delta försteg efter arkendemon.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/09/23 :  11:43:10  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Nä jag förstod hur du menade, och jag kanske uttryckte mig lite tokigt. Classéförsteget tål att lyssnas på iaf.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000