HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sönderpostade trådar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2004/09/22 :  11:19:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag blev glad när jag började läsa tråden om kokboken som äntligen kom till nytta. En medlemm delar generöst med sig av sin erfarenhet och vill dela den med andra.

Personligen gillar jag denna typ av tips därför att alla kan testa själv, det är gratis och vill man blindtesta går det bra.

Vad händer då?

Jo då kommer de som vill i alla lägen föra fram sin ståndpunkt och försöker föra samtalet in på ett annat spår.

Är målet från dessa individer att få alla att sluta posta sina erfarenheter? Jag börjar tro det. Åsikter som inte överenstämmer med deras tankar accepteras helt enkelt inte och kan inte stå emotsagda någonstans.

Varför kan vi inte lära oss att helt enkelt starta en ny tråd om nu det är så viktigt att säga emot i alla lägen?

Snålheten bedrar visheten.

Jag har medvetet låtit bli att moderera i tråden även om jag har varit kraftigt frestad för att jag vill att alla skall kunna se hur det här går till.

en arg
Micke

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/09/22 :  11:35:01  Show Profile Send Skiier a Private Message

Micke: Du skriver att "en del" försöker föra in samtalet
på ett annat spår. Jag tycker dock att hela den diskussionen
ligger tämligen "on topic".

Ska man bara klappa varandra medhårs kommer man ju ingenstans.
Man måste väl få ifrågasätta och diskutera? Ofta när det handlar
om vissa saker, måste man bara tyst hålla med allt och alla.

Du skriver att du medvetet har låtit bli att moderera i tråden.
Då undrar jag ... VAD är det i den tråden, som är skrivet på
ett sådant sätt att det måste modereras???

Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/09/22 :  12:18:34  Show Profile Send nurfen a Private Message
Nu är det väl inte så att man diskuterar med skeptiker.. Det blir mer så här:

- Jag fick till värsta ljudet när jag satte mig på örsnibben!! Helt überbra..
- NEJ DET GÅR INTEEEe!!!1

..så säger trådskaparen emot, så blir det pajkastning.. osv

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2004/09/22 :  12:33:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag stödjer Micke's reflektion.

Det är helt ok att ifrågasätta, men när man ifrågasätter ALLA erfarenheter som andra gjort/uttrycker blir det efter ett tag hämmande och de som vill dela med sig drar sig för det.
Att systematiskt ifrågasätta oavsett vad det talas om lutar snarare åt diskussionsökande och inte det informationsutbytet som vi alla vill att HiFIForum.nu skall stå för...

Så det är dags att sluta gömma sig bakom ifrågasättandet när man kliver in hos oss på Hififorum.nu och börja dela med sig av sina erfarenheter/kunskaper i stället.

Vänligen,
Per Adelsson
HiFiForum.nu

P.S. Det är stor skillnad på att fråga och ifrågasätta...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2004/09/22 :  12:52:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag måste faktiskt ifrågasätta att man inte kan ifrågasätta det andra ifrågasätter.
Jag hoppas detta blir en lång och uttömmande tråd där alla får komma till tals i detta viktiga ämne.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/22 :  12:55:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
skiier:
quote:
Ska man bara klappa varandra medhårs kommer man ju ingenstans
Det är synd att du tar detta som alternativet till att inte ifrågasätta. Micke tar ju dessutom mest upp OT och till detta kommer även ifrågasättnadet. Andemeningen som jag utläser den är väl att man istället kan starta en ny tråd som man som "ifrågasättande" kan leda, driva och få ut nått från.

Trist du väljer en svart/vit värld. Medhårs eller mothårs eller inget alls.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/09/22 :  13:08:22  Show Profile Send Skiier a Private Message

EngelholmAudio: Min värld är ganska färgad skall du veta.

Men, det verkar ju på er som om ni tycker att det som skrivs,
t.ex i kokbokstråden, är av typen påhopp och smutskastning.
Jämför tonen i våra diskussioner med fikasnacket mellan
damerna på hemtjänst område 09. Jag skulle vilja säga att
det strömmar balsamvinäger ur munnarna på oss...

Jag tror dock att det finns en allmän rädsla att det skall
bli upprepningar på det "stora bråket" som tyvärr de flesta
säkert kommer ihåg. Där däremot, förekom det mycket taskiga
inlägg och många påhopp.

Jag personligen, brukar inte störa mig på trådar förrän
folk kommer in och har synpunkter på vad eller hur andra
skriver i sina inlägg.

Vidare är jag fortfarande intresserad av att få veta vad ni tycker
skulle ha modererats bort i kokbokstråden... för jag kan
inte hitta något anstötande.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/22 :  13:18:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Skiier:
Fårstår det är lite rörigt men blanda inte ihop mig med HifiForum.nu. Det är för mig ett avslutat kapitel. Jag reagerar ioma du skriver "ni".

Att din värld är färgad hoppas jag verkligen men du drar den till ett svart/vitt scenario när du skriver det jag ovan citerade. Micke uppfattar jag som trött på att det skall diskuteras andra saker än trådfrågan och att det, till varje pris, skall komma fram en annan persons åsikter. Jag kan hålla med! Om man nu redan sitter på dessa åsikter varför startar man inte en tråd om dom? Varför intieras man av en annans tråd och inte av sig själv?

Skall jag hårddra det hela kan jag ställa frågan till dig:
Vart står det, eller utifrån vilket(/a) påstående (/n) tolkar du, att Micke endast söker efter medhårsstrykningar?

Ps. Vad som skall moderas vet jag inte för jag har inte läst DEN tråden än.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2004/09/22 :  13:23:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Skiier och andra, orden som står är OK i ett perspektiv och destruktivt i ett annat. Vi behöver se båda.

Om alla trådar där det talas om erfarenhet skall behöva gå igenom en placebo/blindtestdebatt kommer snart ingen att vilja dela med sig om något.
Vill ingen dela med sig dör forumet.

Om skeptiker vill dela med sig i egna trådar är det välkommet och säkert uppskattat men låt andra trådar vara ifred. Det är min åsikt.

Vissa medlemmar har utryckt sin åsikt under lång tid och väldigt många gånger så vi vet alla var de står.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/09/22 :  14:10:27  Show Profile Send Skiier a Private Message
quote:
Skiier och andra, orden som står är OK i ett perspektiv och destruktivt i ett annat. Vi behöver se båda.
Vad som är OK är ligger väl ändå i betraktarens ögon. I det här
fallet trådskaparen och övriga som skriver inlägg i tråden.

quote:
Om alla trådar där det talas om erfarenhet skall behöva gå igenom en placebo/blindtestdebatt kommer snart ingen att vilja dela med sig om något. Vill ingen dela med sig dör forumet.

Anledningen till att du startade den här tråden var ju att du störde
dig på "kokbokstråden". Jag undrar bara om du inte ser att det som
faktiskt diskuteras i tråden ligger väldigt ON TOPIC. Så vitt jag
ser det är diskussionerna huruvida ett minskat felkorrigernade
ger ett hörbart resultat.

quote:
Om skeptiker vill dela med sig i egna trådar är det välkommet och säkert uppskattat men låt andra trådar vara ifred. Det är min åsikt.

Om man skapar en tråd för att diskutera något i en annan tråd, blir
det ju väldigt svårt att hålla ihop diskussionen. Så om någon påstår
att t.ex kopieringsskyddet hörs på en CD, så får jag inte diskutera
detta i den tråden, utan skapa en egen tråd där jag hävdar motsatsen?

Men då vet jag hur ni har tänkt er att det ska fungera då...



Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/09/22 :  16:45:10  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31077

/Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/22 :  18:06:56  Show Profile Send lasselite a Private Message
Är detta verkligen genomtänkt? Ska exvis skiier starta en ny tråd "skeptisk till boktricket" och sen skriva varför han är skeptisk? Vilka ska då få posta i den tråden? Bara dom som är skeptiska?

Leif är ett föredömme han är aktiv i sina trådar (dessutom tycker han det är roligt att testa grejer å delar med sig) och håller själv ordning på vart tråden är på väg. Eloge!

Om man postar på ett diskussionsforum får man väl vara beredd på att folk vill diskutera. Eller så har jag missuppfattat alltihopa och detta är ett "delamedsigavsinaupplevelserforum". Och så kan det nog vara, för jag har ju varit ute i blåsväder för mina diskussioner

Ska nu forumet ha en annan inriktning (annan än jag upplever att det har haft, men jag kan ha upplevt fel, jag har ju inte blindtestat) så är det nog bra om man klargör det på ett tydligt sätt. Men i allmänhet tycker jag att det verkar som man har en stor diskussionsskräck efter "stora bråket", och det finns en förvånande avsky mot tekniska förklaringar. Det är OK att säga "på min cd funka boktricket inte" men det är inte OK att säga "det borde inte funka för att..." Om det nu ändå funkar så måste man väl vara öppen för att söka andra förklaringar, varav detta hemska placebo faktiskt är en.

Om man nu inte vill diskutera så står det var och en fritt att inte göra det Jo, säkert, det är sant! Vill man vara hygglig talar man om hur och vad man testat och sen säger man "Testa själv."

Mina två cent

Edit:stlafle

Edited by - lasselite on 2004/09/22 18:08:17
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/09/22 :  18:32:04  Show Profile Send Mindless a Private Message
Håller med Micke Y om detta. Tycker det blir lite pajkastning i en del trådar, nu då denna "kokbokstråd". HiFi, och ljud i allmänhet är väldigt subjektivt, om nu Leif B tycker att han hörde en skillnad i ljudet pga att han lade en kokbok på sin spelare, så gjorde han ju det, eller? Ingen kan väl klandra han för det? (vilket jag tycker att somliga gjort) Sen frågar han efter en rimlig förklaring till detta och vissa gav han en förklaring och respekterade hans åsikter och hans fråga. Men då ska vissa tycka som dom gör och säga att han har fel i det han säger och att det är mer eller mindre omöjligt att det kan vara som det lät för han. Gör inte detta att HiFi som är så skojj att hålla på med lite hopplöst? Ska man sitta och vara negativa och tycka samma sak allihopa, då finns det andra forum att vara på.


Edited by - Mindless on 2004/09/22 18:33:15
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2004/09/22 :  18:34:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Vad som är OK är ligger väl ändå i betraktarens ögon. I det här
fallet trådskaparen och övriga som skriver inlägg i tråden.



Du har delvis rätt Skier, men du glömer att du faktiskt också sagt "Ja" till denna iom att du klickat på accept-knappen:

quote:
§.7 Inlägg för den goda stämningens skull
Inlägg på HiFiForum.nu skall inte förstöra den goda
stämningen. Vi är här för att lära oss, och hjälpa andra.



Det är den det handlar om i detta fallet.

Låt mig gör en liten jämförelse så kanske det klarnar lite runt det som vi försöker beskriva.




Antag att du är på ett party. Det är ett stort Party med många deltagare och alla har kul som sjutton. Men i ett av rummen börjar det gå högljut till, inga glåpord och hårda ord men tillräckligt för att det rummet sakta men säkert avfolkas. Kvar i rummet blir bara de som diskuterar. Alla kompisarna till de diskuterande börjar strömma till, rätt snart finns det två falanger som gör diverse utspel emot varandra... Mitt emellan dessa falanger står några Partyvärdar och försöker tala folk till rätta. De snackar om respekt och vänlighet och tar en och annan avsides för att föra ett mer privat samtal.

Plötsligt börjar glasen flyga och de som är i rummet börjar gapa och skrika på varandra. Nu får Partyvärdarna mycket att göra, de ber alla att lugna ner sig. När det inte går får de som är i rummet gå någon annanstans och de som varit riktigt otrevliga visas på dörren och får lämna partyt, Rumet låses.





Det vi vill förhindra med §.7 är uppkomsten av dessa "rum" där det "avfolkas". Det är också därför som Micke lade sitt inlägg.

Själva "avfolkningen" gör att man förlorar kompetens i diskussionerna och det är olyckligt eftersom man inte får lika bra "bränsle" till diskussionen utan kunskap. Ta en titt i de trådarna där ifrågasättandet fått fullt spelrum, tex de som lasselite bedrev i somras. Vad hände i dem? Jo, ifrågasättarna blev ensamma efter ett tag och diskussionsämnet dog för de hade inte kunskap att tillföra i ämnet som de debatterade...

Ifrågasättandet är destruktivt och gör det tråkigare för de som deltar i debatten. Man bör fråga sig själv "Varför skall någon förklara sig för mig?" innan man postar ett ifrågasättande.

Så, för att få ett ännu bättre debattklimat, det vi alla vill ha, så bör ifrågasättandet ersättas med ett frågande för att främja kunskapsutbytet och lärandet av varandra.

Vänligen,
Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/22 :  23:51:19  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Merker at temperaturen er litt høy her, men jeg tar sjansen likevel på å mene at alle, både de som driver forumet og dets medlemmer, er tjent med en stor grad av takhøyde, toleranse og ytringsfrihet på et forum som dette.

Dette slår ut i minst to retninger:
- På den ene siden bør medlemmene unngå å opptre som notoriske "kverulanter" og "skeptikere". Har for øvrig sett svært lite til slikt her på forumet.
- På den andre siden bør moderatorene - og medlemmene - tolerere at folk har ulike oppfatninger om det meste - og gir uttrykk for disse ulike oppfatningene på en saklig måte. Forumets moderatorer og medlemmer må tåle litt "sting" i debattene, litt humor, litt ironi etc., ellers vil I ALLE FALL folk flykte fra debattene fordi de blir for kjedelige (tråkiga?), men selvsagt; det er en delikat balansegang her også.

OK, venter nå på et nakkeskudd fra en av moderatorene!




HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/09/23 :  07:39:52  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Så denna tråd är en argumentations tråd nu då eller? Tycker den lutar lite ditåt
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000