HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kokboken har kommit till nytta !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/09/21 :  18:22:22  Show Profile Send Leif B a Private Message
Äntligen har jag fått nytta av den där boken här hemma.
Som ni vet så innehåller den en hel del papper. 569 sidor noga räknat.
Jag kan inte förklara detta fenomen.
Jag har placerat den på min Cd-spelare, och nu har den fått en fastare bas, bättre ljudbild med mer tydligare placering av olika saker i ljudbilden.
Kan det vara recepten i kokboken eller är det bara tyngden?
Tror nog mest på tyngden i detta fall.

Kan någon på forumet förklara detta konstiga fenomen?
Är det något inne i spelaren som behöver mer stabilitet?
Vilka delar kan mest påverkas av detta?

Jag vet att detta kan tolkas som idioti men något svar borde finnas med hjälp av naturlagarna.

mvh / Leif B

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/21 :  18:23:57  Show Profile
haha det var ett kul tips =)
Jag vet inte vad det är som händer men har sett många som lägger stenplattor och annat på sina spelare.
Kanske tar bort lite vibrationer som fortplantar sig i chassit?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/09/22 :  08:01:13  Show Profile Send Skiier a Private Message

Inget illa menat, men jag tror mer på placebo. När du
säger "fastare bas" och "bättre ljudbild" (för övrigt
ganska slitna uttryck i tweakningars fotspår), känns
det lite väl radikalt. Visst, mår en CD-spelare bra
av att inte vibrera i takt med underlaget, men att
få sådana förbättringar som du beskriver genom att
lägga en vikt på chassit? Nja...

Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/09/22 :  08:31:13  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag tycker nog det verkar konstigt själv.
Man hör tydligare var något ljud är i placeringen i ljudbilden + att det blivit en mer tightare bas med en aning mer energi.
Kan det vara maskineriet som vibrerar som då släcks ut av tyngden istället för att fortplanta sig till elektroniken
Kan det vara drivverket som vibrerar när skivan snurrar

mvh / Leif B
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2004/09/22 :  08:35:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Fungerar säkert.
Eller varför skulle det vara bättre med ett kraftigare och styvare schassi till cd-spelare?
Varför inte göra enkla höljen av plast?
Just cd-spelare är väldigt känsliga för vibrationer, man kan uppleva dramatiska förbättringar om man lycksas dämpa vibrationer. Annars skulle det inte gå att sälja dyra vibrationsdämpande grunkor, för så lättlurade är vi inte, oavsett vad vissa skeptiker påstår.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/09/22 :  08:38:29  Show Profile Send Skiier a Private Message

Jag skrev aldrig att vi är lättlurade. Men är
du förkyld och tar dig en dusch, känner du dig
friskare, fast det är du inte...

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/09/22 :  08:53:09  Show Profile Send sampix a Private Message
Kan säkert fungera alldeles utmärkt. Finns väl en hel del på detta forum som har stabiliserat cdspelaren med div föremål/material.
Någonting man borde prova, åtminstone innan man avfärdar det som placebo.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/09/22 :  08:57:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,
det finns tekniska förklaringar på det där och "kortversionen" är att man minskar resonansfrekvensen för chassiet genom att öka massan och därmed blir läsningen av CD-skivan bättre (mindre användning av felkorrektionsalgorithmerna).

Detta påverkar självklart olika CD-spelare olika mycket...

Så Skier, det är inte placebo...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/09/22 :  09:06:58  Show Profile Send Leif B a Private Message
Hej Pac!
Tackar så mycket för din förklaring.
Det låter helt trovärdigt.

mvh / Leif B
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2004/09/22 :  09:18:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message
En variant på förklaring är den som står iden alternativa (icke pappersburna) här på forumet. Den säger ungefär samma som pac för övrigt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/09/22 :  10:01:37  Show Profile Send Conan a Private Message
Pac, hur kan du med säkerhet säga att det inte rör sig om "placebo"? Det räcker inte med att man kan spåna fram vad som skulle kunna påverkas, utan den faktiska kedjan av vad som *måste hända* är ju ganska lång:

1. Vibrationer antingen från spelaren själv eller från rummet måste dämpas så att läsningen påverkas nämnvärt.

2. Denna förbättring i maskinens mekaniska förutsättningar måste därefter medföra en elektrisk förbättring av audiosignalen. Det här sker ju heller inte per automatik bara för att man dämpar chassiet.

3. Förbättringen av audiosignalen måste tillslut vara *hörbar* för lyssnaren, under icke-kontrollerade förutsättningar och med "vanliga" musiksignaler.

Utan att veta såklart, tror jag det handlar om en upplevd förändring som betingats av att en "inverkan" gjorts på systemet (kalla det placebo om ni vill) och inte av en faktisk förbättring av ljudkvaliteten. Fast helt otroligt är det inte. Det är nog hur som helst mer troligt att en kokbok på CD-spelaren påverkar ljudet, än att apparattassar och koner under den skulle göra det.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/09/22 :  10:06:06  Show Profile Send Skiier a Private Message
Bäste ägare

I drift, förändrar då felkorrigeringen innehållet
i bitarna eller ser den till att hämta in så mycket
tappad information som möjligt?
Ponera att du plockar bort runt en procent information,
godtyckligt uppdelat, från en informationsmassa? Fördelas
då antalet fel över hela informationsområdet så att den
upplevda försämringen är konstant?
Får man en konstant "fastare bas" för att man minskar
antalet godtyckligt utspridda felkorrigeringar???


Det mesta går att förklara vetenskapligt men när man sedan
omsätter det i praktiken räcker ofta inte våra sinnen till
för att fysiskt kunna avgöra skillnaden. Man skulle t.ex
kunna visa att effekter av joniserande strålning i
komponenter påverkar ljudet. Frågan är om man hör
försämringen?

Så Pac, det kanske inte är 100% placebo. Dock är jag
övertygad om att det finns fler faktorer, än de rent
bevisat fungerande tekniska, som påverkar upplevelsen.


Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/09/22 :  10:13:31  Show Profile Send Soulman a Private Message
Låter som en enkel och kul sak att prova om inte annat.

Och dessutom väldigt enkel att blindtesta. Bara att be sambon kuta fram och tillbaka med kokboken... Har man tur kanske några goda recept dessutom fastnar i sambons minne

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2004/09/22 :  10:14:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Är det någon som testat med en bibel istället?

Jag testat med hifimössen och det är många som rapporterat om förbättringar när man placerat dom på elektronik. Själv tyckte jag inte att jag upplevde så stora skillnader jämfört med att placera dom på högtalarna. Däremot har jag faktiskt också testat med att placera böcker på cd-spelare och upplevt förbättringar av ljudet, men det såg för dumt ut. Så visst fungerar det. Att uttrycka skepticism är meningslöst så länge man faktiskt inte har testat själv. Praktik går alltid före teori, och jag har många gånger blivit överaskad av saker som jag aldrig trott kunnat påverka ljudet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/09/22 :  10:16:28  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Svalander talar sig varm för att lögga tyngder på cd-spelare. Finns att läsa på hans hemsida http://www.svalander.se/ .

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/09/22 :  10:24:44  Show Profile Send Leif B a Private Message
För att tillägga lite så har jag även provat att placera Cd-spelaren på en luftkudde och fick då motsatt effekt.
Betydligt tunnare bas och sämre placering i ljudbilden.
Detta borde väl då kunna utesluta vibrationer från annan ljudkälla såsom högtalare?
Cd-spelaren är för övrigt placerad i ett AudioMagic-rack som har sandfyllda rör i konstruktionen för att minska vibrationerna.
Hela racket står på spikes. Spikesen står på en aluminiumskiva med en mjuk underlägg för att inte skada parketten.
Högtalarna har också samma förhållande till golvet. Dvs inga vibrationer går vidare genom underlaget.

mvh Leif B
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/09/22 :  10:38:49  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Intressant, men varför vara skeptisk mot detta och börja prata om vad en människas sinnen kan uppfatta och vetenskap. Placeboeffekter existerar helt säkert, det är jag övertygad om, men som Björn-ola säger skepticism i sig är inte värdefullt utan praktikens erfarenhet. Visserligen ångrade Dewey att han klämde ur sig "learning by doing" men det av helt andra anledningar. Vad gäller de naturvetenskapliga inriktningarna i forskning så gäller även där praktik före eller för prövande av en teori. Så alla som känner sig skeptiska till resultatet av detta tweak, pröva blint eller på annat sätt. Ni kan ju inte annat än få ett eget resultat som då åtminstone blir gällande för er.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/09/22 :  10:46:45  Show Profile Send Skiier a Private Message
Den dämpningen du beskriver ovan Leif, borde i sådana fall
plocka bort mycket mer vibrationer än "boktricket" och
därmed göra en mycket större förbättring av ljudet.

Vänd på steken:

Testa att plocka bort CD-spelaren från racket och ställ
den på en pall bredvid. Då borde då felkorrigeringen få
jobba häcken av sig vilket "enligt teorierna ovan" skulle
innebära att du kommer höra en större försämring av ljudet
än om du plockar bort boken...


Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/09/22 :  10:58:26  Show Profile Send Leif B a Private Message
Skiier

Jag är inte säker på det.
Jovisst, vibrationer från andra saker än Cd-spelaren.
Nej, det blir inte bättre, snarare tvärtom.
Jag tror nog att det är, som antagits tidigare, att det kan vara chassits resonansfrekvens som förändras med hjälp av kokboken.

Kanske skulle man testa att ha den på luftkuddar men ändå ha kokboken på. Tillbaka till teststadiet...

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2004/09/22 10:59:51
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/09/22 :  10:58:57  Show Profile Send Conan a Private Message
För mig är det självklart att ha en skeptisk inställning till alla påstådda fenomen som jag tycker strider mot vad jag anser vara rimligt att förvänta sig. Detta gäller väl alla; om jag skulle skriva att ljudet förbättrades när jag hade röda raggsockor på fötterna istället för gulblå-randiga skulle väl även den mest hängivna tweakaren börja tvivla? För hur många skulle i det läget sätta igång att sticka raggsockor för att pröva själv innan man får uttala tvivel i frågan? Kanske, hemska tanke, någon t.o.m. skulle tycka att jag skulle blindtesta mitt påstående om sockornas inverkan..?


Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/09/22 :  11:02:17  Show Profile Send Skiier a Private Message

Conan:

Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/09/22 :  11:07:20  Show Profile Send Leif B a Private Message
Conan

Den var rolig...
Raggsockor i olika färger i all ära ( människan har i.o.f.s. ganska stor påverkan av olika typer av färger när det gäller sinnesstämningen), men nu gäller det kokböcker.
Har du provat att ge din cd-spelare lite "tyngd"?

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2004/09/22 11:11:13
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/09/22 :  11:09:08  Show Profile Send Leif B a Private Message
.

Edited by - Leif B on 2004/09/22 11:09:47
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/09/22 :  11:26:28  Show Profile Send Skiier a Private Message

Jag tycker att ni, anhängare av libris-sekten, skall
maila t.ex Krell och tipsa om "tyng bort egenresonans"-tricket,
för de verkar inte veta om det. Tänk vad de skulle kunna
förbättra sina spelare - och det för en spottstyver.
Utrustningen väger ju ändå så mycket, så om de slänger på
en tvåkilos marmorskiva på toppen spelar ju ingen roll.



Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/09/22 :  11:30:04  Show Profile Send Conan a Private Message
Leif B,

Jag var ganska djupt nere i tweak-träsket :) för några år sedan med apparater och högtalare placerade på allehanda spikar, koner och mjuka tassar. Tror det vid tiden stod en tegelsten på CD:n också...

I ett äldre nummer av Hifi&Musik fanns ett "tweak" att pröva som fick mig att tänka till. Försöket gick ut på att placera ett antal tidskrifter framför sig på soffbordet (5-7st tror jag det var), varpå man skulle lyssna två gånger på ett musikstycke. Därefter placerades ett vitt A4-papper ungefär mitt i varje tidning och man spelade sedan musiken ännu en gång. Det upplevdes en rätt stor förbättring sista gången stycket spelades med mer "rymdkänsla" och mer upplevd upplösning. Nu kan man ju dra två slutsatser av detta

1. Jisses, jag måste nog köpa en hel kartong skrivarpapper och stoppa in i varje bok i bokhyllan!
2. Oj, vilken stark inverkan förväntningar (placebo kan man väl kalla det) har på den upplevda lyssningserfarenheten!

Som kanske har framgått drog jag den senare av slutsatserna och jag har intagit en mer skeptiskt inställning till tweakandet. Enligt mina erfarenheter är CD-systemet (och även exempelvis förstärkare) rimligt imuna mot yttre påverkan som dämpning och vibrationskotroll. Jag anser därför att det ska rätt mycket till för att en CD-spelare ska ändra ljudkaraktär. Vetskapen om att det vi upplever i ljudkvalitet väldigt lätt påverkas av annat än vad som faktiskt når våra öron, gör att jag gärna ser kontrollerade tester som validering av öppna lyssningserfarenheter. Hifi-världen är tyvärr knökfull av påstådda ljudförbättringar som inte har kunnat bekräftas i blindtestning.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/09/22 :  11:46:43  Show Profile Send Leif B a Private Message
Conan

Jag tvivlar inte alls på din skeptisk angående tweak o.s.v.
Du har nog rätt i det du talar om, du upplever ingen förändring när du tweaker som jag ser det, utan tycker det bara är något som man testar för andra har sagt det. Klart man fylls av skeptisk när man inte tycker det blir någon förbättring. Då skulle även jag tycka det vara "placebo".

Det är bara så här att jag faktiskt märker denna skillnad när jag gör detta. Det kan säkert vara så att detta fenomen inte alls sker med andra CD-spelare och sen kanske det behövs en viss kvalite på den övriga elektroniken och tillbehören för att det ska märkas.

mvh Leif B

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000