Author |
Topic |
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 11:46:50
|
Själv är jag så horribelt ovetenskaplig att jag testar allt själv och tycker jag mig höra en ljudförbättring så kör jag på det. Inbillad eller inte, det är likt förbannat en upplevd ljudförbättring för mig som lyssnar på musiken. Sen skiter jag totalt i ifall det är vetenskapligt eller inte. Jag lyssnar på musik för upplevelsen, inte för att så vetenskapligt som möjligt försöka sortera ut alla placebo effekter etc.
Dessutom anser jag att hur vi upplever musik är så enormt subjektivt i vilket fall som helst så det går egentligen inte att prata vetenskapligt om upplevelse av musik.
Det som det går att prata vetenskapligt om är uppmätt ljud. Men ljud som man mäter kommer aldrig ens i närheten av hur vi faktiskt upplever musik, något som är högst ovetenskapligt och omätbart.
Sen tycker jag många av dom som "försvarar" den vetenskapliga sidan har en väldigt tråkig attityd, där man tror att bara för man kan mäta eller förklara något vetenskapligt så sitter man inne med alla sanningar och då på nåt sätt automatiskt kan förkasta alla andra ståndpunkter.
Jag tycker det är ganska roligt att dom som inte försvarar den rent vetenskapliga sidan har mycket lätt för att tolera och förstå den vetenskapliga sidan, men att den vetenskapliga sidan inte verkar kunna tolera att nån ser saker på ett annat sätt än dom själva..
Att beropå skepticism så är jag extremt skeptisk mot folk som tror att dom sitter inne med alla sanningar och har konstant behov av att övertyga andra om det.. |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
Bosco
Member
444 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 11:55:34
|
Tänk om man på displayen kunde se hur ofta felkorrigeringskretsarna arbetar... Det vore ju en väldigt simpel sak för tillverkarna att implementera.
Jag tycker det är alltför lätt att beskylla/hylla själva avläsningen för eventuella fel som kanske inte alls finns där. Förmodligen är avläsningen mycket bättre än vad de flesta tror. Eventuella ljudförbättringar vid stabilisering skulle väl lika gärna kunna ligga i analogdelen? |
|
|
MasterOfPuppetz
Member
786 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 12:27:12
|
quote: Tänk om man på displayen kunde se hur ofta felkorrigeringskretsarna arbetar... Det vore ju en väldigt simpel sak för tillverkarna att implementera.
Vill man som tillverkare verkligen visa det? Tänk om konkurrentens spelare inte behöver använda sina kretsar lika mycket? Vilken spelare väljer konsumenten då?
Oj, nu gled det iväg lite OT. |
Rock And Roll Ain't Noise Pollution! |
|
|
Bosco
Member
444 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 12:34:01
|
Det beror ju på hur bra CD-mediet egentligen är i det avseendet. Vi som konsumenter har ju ingen aning egentligen.
Frågan är om det skulle bli så stora skillnader mellan tillverkarna. Sitter väl Philips/Sony i väldigt många tillverkares spelare? |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 12:36:11
|
OT: Sony har testmoder där man kan läsa hur mycket felkorrigeringskretsarna jobbar.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Bosco
Member
444 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 12:38:26
|
Pac: Intressant! Då borde folk ha testat dessa, du har inga länkar? |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 12:40:37
|
quote:
Förmodligen är avläsningen mycket bättre än vad de flesta tror.
En bekant som pysslar med cd-skivor professionellt säger också att det är så. Är skivan bara någorlunda hel och ren är det väldigt sällan felkorrigeringen behöver gå in. Och när den väl går in kan den oftast rätta till fel-läsningen helt korrekt. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 12:48:39
|
Det är nog inte bara avläsningen som påverkas. Vibrationer inducerar små strömmar, d.v.s. brus i all elektronik, från känsliga mätinstrument till hifi-förstärkare. Allting som påverkar vibrationer kommer också att påverka ljudet i en anläggning, till det bättre eller till det sämre. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 12:55:53
|
B-O> Detta brus ligger så lågt att det i vanliga transistorkopplingar är helt ointressant skulle jag tro. Termiskt brus finns ju dessutom alltid. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 13:00:34
|
Uppenbarligen är det ju inte så. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 13:02:25
|
Gjorde testet själv här hemma med samma(en likadan) bok, ingen som helst skillnad i min anläggning iallafall. |
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 13:06:52
|
Uppenbarligen!? |
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 13:08:11
|
Audionet har monterat sin cd-spelare ART på en marmorskiva för ökad stabilitet. Visserligen sitter den på undersidan, men i alla fall. Rydberg: Är du säker på att det inte är en placeboeffekt alstrad av dina negativa förväntningar som gör att du inte hör någon skillnad? |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 13:15:45
|
Kom på en fortsättning på mitt förra inlägg.. På åtminstånde en del spelare kan man själv sätta i lydsioder som indikerar fel-läsningar. Samma bekant lade till två lysdioder på en gammal Philips, en för felen som den kunde rätta, och en för de som inte gick att rätta. I den urgamla spelaren var det tydligen väldigt enkelt att göra. Moderna styrkretsar kanske är lite svårare. Men hittar man datablad för kretsarna kan man ju se om det finns något bra ställe att koppla in ett par dioder. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 13:17:05
|
Jag försökte så gott jag kunde att höra skillnad men det gick inte. Iof är min cdspelare relativt tung från början (15 kilo)
Ska testa en anna grej också. Tänkte bulla upp den på en bok för att höra om det är nån skillnad på det och BDR-konerna (fabriksmonterade) som den står nu på. |
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 13:20:02
|
Går det överhuvudtaget att se med tanke på att samplingsfrekvensen är så hög? |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 13:23:43
|
Förresten så har jag naturligtvis även testat det här med raggsockor. Bäst fungerar en neutral färg som inte sticker ut alltför mycket. Färger som sticker i ögonen drar uppmärksamheten från musiken. Andras otvättade raggsockor har också en förmåga att göra musiken mindre engagerande, för att inte tala om damstrumpor. Någon som testat olika sorters nätstrumpors inverkan på musikupplevelsen? |
Edited by - Björn-Ola on 2004/09/22 13:27:44 |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 13:27:50
|
Björn-Ola Katten me... Ligger på golvet och tjuter över ditt inlägg. Nu är det svårt att höra något över huvud taget.
mvh Leif B |
Edited by - Leif B on 2004/09/22 13:29:47 |
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 13:37:58
|
Kan man säga att neutralt färgade raggsockor är "ofärgande" alltså... |
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
Skiier
Ej medlem längre
271 Posts |
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 14:16:45
|
Just det, det hade jag ju glömt. Det experimenterade man ju med redan under TV:ns barndom.
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 16:05:41
|
quote: Tänk om man på displayen kunde se hur ofta felkorrigeringskretsarna arbetar... Det vore ju en väldigt simpel sak för tillverkarna att implementera.
Vill man som tillverkare verkligen visa det? Tänk om konkurrentens spelare inte behöver använda sina kretsar lika mycket? Vilken spelare väljer konsumenten då?
Har gjorts av McIntosh där man satt en LED på fronten, Vissa skivor lyser närmast hela tiden medans andra tänds i stort sätt aldrig. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 18:58:12
|
http://www.geocities.com/jonrisch/cd-sand.htm Ovanstående länk går till Jon Risch's Web Site och just på denna sida tar han upp dämpning av kristallen i CD-klockan. Kanske just Leif B's CD-spelare är känslig för vibrationer och att kokbok eller kanske annat tungt och dämpat föremål funkar, exempelvis en sten på en musmatta?
Nästan lite off-topic, men min radio sprakar när man knackar på locket innan radion har blivit uppvärmd, och spraket är så tydligt att vi inte behöver blindtesta utan det är helt säkert mätbart! Genom att tynga fast locket minskar jag problemet. Är det mikrofoni i någon kondensator för frekvensinställningen som spökar? |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 19:09:27
|
Det här kanske blir lite OT, ursäkta: Jag skulle nog inte vilja ha en sån funktion. Jag skulle bara sitta och stirra tvångsmässigt på siffrorna och hela tiden undra om det är hörbart eller inte med siffrorna som fladdrar hit och dit. Det är ungefär som momentanmätaren för hur mycket bensin bilen drar/mil. Den bara fladdrar upp och ner och det är irriterande för man tvingar sin nästan att stirra på siffrorna i stället för att köra. Inte bra. |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 19:21:30
|
Digital Recordings har en mätinstrument, DED pro the Digital Error Detector
quote: DEDpro is a sophisticated electronic device which for the first time allows continuous monitoring of the digital output signal and the digital link from CD / DVD players, DAT recorders and many other digital sources.
Läs mera: http://www.digital-recordings.com/ded_pro/ded.html |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
Topic |
|