HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kokboken har kommit till nytta !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/09/22 :  11:46:50  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Själv är jag så horribelt ovetenskaplig att jag testar allt själv och tycker jag mig höra en ljudförbättring så kör jag på det. Inbillad eller inte, det är likt förbannat en upplevd ljudförbättring för mig som lyssnar på musiken. Sen skiter jag totalt i ifall det är vetenskapligt eller inte. Jag lyssnar på musik för upplevelsen, inte för att så vetenskapligt som möjligt försöka sortera ut alla placebo effekter etc.

Dessutom anser jag att hur vi upplever musik är så enormt subjektivt i vilket fall som helst så det går egentligen inte att prata vetenskapligt om upplevelse av musik.

Det som det går att prata vetenskapligt om är uppmätt ljud. Men ljud som man mäter kommer aldrig ens i närheten av hur vi faktiskt upplever musik, något som är högst ovetenskapligt och omätbart.

Sen tycker jag många av dom som "försvarar" den vetenskapliga sidan har en väldigt tråkig attityd, där man tror att bara för man kan mäta eller förklara något vetenskapligt så sitter man inne med alla sanningar och då på nåt sätt automatiskt kan förkasta alla andra ståndpunkter.

Jag tycker det är ganska roligt att dom som inte försvarar den rent vetenskapliga sidan har mycket lätt för att tolera och förstå den vetenskapliga sidan, men att den vetenskapliga sidan inte verkar kunna tolera att nån ser saker på ett annat sätt än dom själva..

Att beropå skepticism så är jag extremt skeptisk mot folk som tror att dom sitter inne med alla sanningar och har konstant behov av att övertyga andra om det..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/09/22 :  11:55:34  Show Profile Send Bosco a Private Message
Tänk om man på displayen kunde se hur ofta felkorrigeringskretsarna arbetar... Det vore ju en väldigt simpel sak för tillverkarna att implementera.

Jag tycker det är alltför lätt att beskylla/hylla själva avläsningen för eventuella fel som kanske inte alls finns där. Förmodligen är avläsningen mycket bättre än vad de flesta tror. Eventuella ljudförbättringar vid stabilisering skulle väl lika gärna kunna ligga i analogdelen?
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/09/22 :  12:27:12  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
quote:
Tänk om man på displayen kunde se hur ofta felkorrigeringskretsarna arbetar... Det vore ju en väldigt simpel sak för tillverkarna att implementera.

Vill man som tillverkare verkligen visa det? Tänk om konkurrentens spelare inte behöver använda sina kretsar lika mycket? Vilken spelare väljer konsumenten då?

Oj, nu gled det iväg lite OT.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/09/22 :  12:34:01  Show Profile Send Bosco a Private Message
Det beror ju på hur bra CD-mediet egentligen är i det avseendet. Vi som konsumenter har ju ingen aning egentligen.

Frågan är om det skulle bli så stora skillnader mellan tillverkarna. Sitter väl Philips/Sony i väldigt många tillverkares spelare?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/09/22 :  12:36:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

OT:
Sony har testmoder där man kan läsa hur mycket felkorrigeringskretsarna jobbar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/09/22 :  12:38:26  Show Profile Send Bosco a Private Message
Pac: Intressant! Då borde folk ha testat dessa, du har inga länkar?
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/09/22 :  12:40:37  Show Profile Send Uniper a Private Message
quote:

Förmodligen är avläsningen mycket bättre än vad de flesta tror.

En bekant som pysslar med cd-skivor professionellt säger också att det är så. Är skivan bara någorlunda hel och ren är det väldigt sällan felkorrigeringen behöver gå in. Och när den väl går in kan den oftast rätta till fel-läsningen helt korrekt.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/09/22 :  12:48:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är nog inte bara avläsningen som påverkas. Vibrationer inducerar små strömmar, d.v.s. brus i all elektronik, från känsliga mätinstrument till hifi-förstärkare.
Allting som påverkar vibrationer kommer också att påverka ljudet i en anläggning, till det bättre eller till det sämre.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/22 :  12:55:53  Show Profile Send Rydberg a Private Message
B-O> Detta brus ligger så lågt att det i vanliga transistorkopplingar är helt ointressant skulle jag tro. Termiskt brus finns ju dessutom alltid.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/09/22 :  13:00:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Uppenbarligen är det ju inte så.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/22 :  13:02:25  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Gjorde testet själv här hemma med samma(en likadan) bok, ingen som helst skillnad i min anläggning iallafall.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/22 :  13:06:52  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Uppenbarligen!?

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/09/22 :  13:08:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Audionet har monterat sin cd-spelare ART på en marmorskiva för ökad stabilitet. Visserligen sitter den på undersidan, men i alla fall.
Rydberg: Är du säker på att det inte är en placeboeffekt alstrad av dina negativa förväntningar som gör att du inte hör någon skillnad?

Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/09/22 :  13:15:45  Show Profile Send Uniper a Private Message
Kom på en fortsättning på mitt förra inlägg..
På åtminstånde en del spelare kan man själv sätta i lydsioder som indikerar fel-läsningar. Samma bekant lade till två lysdioder på en gammal Philips, en för felen som den kunde rätta, och en för de som inte gick att rätta.
I den urgamla spelaren var det tydligen väldigt enkelt att göra. Moderna styrkretsar kanske är lite svårare. Men hittar man datablad för kretsarna kan man ju se om det finns något bra ställe att koppla in ett par dioder.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/22 :  13:17:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag försökte så gott jag kunde att höra skillnad men det gick inte. Iof är min cdspelare relativt tung från början (15 kilo)

Ska testa en anna grej också. Tänkte bulla upp den på en bok för att höra om det är nån skillnad på det och BDR-konerna (fabriksmonterade) som den står nu på.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/09/22 :  13:20:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Går det överhuvudtaget att se med tanke på att samplingsfrekvensen är så hög?

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/09/22 :  13:23:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Förresten så har jag naturligtvis även testat det här med raggsockor.
Bäst fungerar en neutral färg som inte sticker ut alltför mycket.
Färger som sticker i ögonen drar uppmärksamheten från musiken.
Andras otvättade raggsockor har också en förmåga att göra musiken mindre engagerande, för att inte tala om damstrumpor.
Någon som testat olika sorters nätstrumpors inverkan på musikupplevelsen?

Edited by - Björn-Ola on 2004/09/22 13:27:44
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2004/09/22 :  13:27:50  Show Profile Send Leif B a Private Message
Björn-Ola
Katten me...
Ligger på golvet och tjuter över ditt inlägg.
Nu är det svårt att höra något över huvud taget.

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2004/09/22 13:29:47
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/09/22 :  13:37:58  Show Profile Send Conan a Private Message
Kan man säga att neutralt färgade raggsockor är "ofärgande" alltså...

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/09/22 :  13:41:43  Show Profile Send Skiier a Private Message

Björn-Ola: Damstrumpor i nylon färgar antagligen ljudet...
http://www.nordiskamuseet.se/publication.asp?PublicationId=1778

Leif: Sorry, nu blev det nog lite väl OT

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/09/22 :  14:16:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Just det, det hade jag ju glömt.
Det experimenterade man ju med redan under TV:ns barndom.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/09/22 :  16:05:41  Show Profile Send Harry_up a Private Message
quote:

Vill man som tillverkare verkligen visa det? Tänk om konkurrentens spelare inte behöver använda sina kretsar lika mycket? Vilken spelare väljer konsumenten då?

Har gjorts av McIntosh där man satt en LED på fronten, Vissa skivor lyser närmast hela tiden medans andra tänds i stort sätt aldrig.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/09/22 :  18:58:12  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
http://www.geocities.com/jonrisch/cd-sand.htm
Ovanstående länk går till Jon Risch's Web Site och just på denna sida tar han upp dämpning av kristallen i CD-klockan. Kanske just Leif B's CD-spelare är känslig för vibrationer och att kokbok eller kanske annat tungt och dämpat föremål funkar, exempelvis en sten på en musmatta?

Nästan lite off-topic, men min radio sprakar när man knackar på locket innan radion har blivit uppvärmd, och spraket är så tydligt att vi inte behöver blindtesta utan det är helt säkert mätbart! Genom att tynga fast locket minskar jag problemet. Är det mikrofoni i någon kondensator för frekvensinställningen som spökar?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/22 :  19:09:27  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Det här kanske blir lite OT, ursäkta: Jag skulle nog inte vilja ha en sån funktion. Jag skulle bara sitta och stirra tvångsmässigt på siffrorna och hela tiden undra om det är hörbart eller inte med siffrorna som fladdrar hit och dit. Det är ungefär som momentanmätaren för hur mycket bensin bilen drar/mil. Den bara fladdrar upp och ner och det är irriterande för man tvingar sin nästan att stirra på siffrorna i stället för att köra. Inte bra.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2004/09/22 :  19:21:30  Show Profile Send markku a Private Message
quote:

Digital Recordings har en mätinstrument, DED pro the Digital Error Detector

quote:
DEDpro is a sophisticated electronic device which for the first time allows continuous monitoring of the digital output signal and the digital link from CD / DVD players, DAT recorders and many other digital sources.

Läs mera: http://www.digital-recordings.com/ded_pro/ded.html

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000