Author |
Topic  |
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 02:27:21
|
Ska testa det imorrn efter jag finslipat lådorna! Kan man använda tygpåsar fyllda med sand? Hur små bör dom då vara så det inte blir stora tomrum i the chamber?
Flint, jag kopplade om filtret med en enkel 0.75-spole till basarna och behöll diskantfiltret. Det verkar som om förstärkaren inte orkar eller så är det nått skumt. Drööööm om lösningar till H:s högtalare  |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 09:36:40
|
henricsson Jag ska under dagen rita alternativ till filter bara på spekulation. Lägger ut dom efterhand som dom dyker upp mellan mitt schemaritande av EAR509 som måste bli klart någon gång. Gårdagens abete försvann i en idag oöppningsbar fil. Skitkul. Minnesbilden finns dock kvar så det kommer att gå fortare att rita om den. Simbas förslag är inte dumt. Ska rita upp det med. Lådvolymen tror jag själv inte är problemet men man vet aldrig. Frigolit borde ha en volymminskande effekt. vet ej. Någon "drömlösning" infann sig tyvärr icke under nattens lekamliga och själsliga vila. Vi kanske har olika mäl. Jag prioriterar mellanregistrets renhet. Yngre personer verkar prioritera ytterområdena. Den delen som kanske är den viktigaste har vi inte checkat av och diskuterat. |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 18:10:27
|
Simbas förslag

Lådans impedans. (delningens)

Simba. Säg till om jag har missuppfattat dig.
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 18:19:18
|
Hola amigo!
Nu börjar det likna nått!!
Jag gillar inte ytterområde mer än något annat, lite bas är viktigt så länge den är naturlig, utan någorlunda bas blir det bara tomt.
Men det är dock något som inte stämmer ändå  Fast det är f-n skoj det här!
Filtret är ganska cleant, jag testade lite konjugatlänkar i lspcad men jag börjar också tvivla på progget eller så förstår jag inte det riktigt.
Jag provade limma till o dämpa den ena lådan mer + lite tätningslist.. Det gjorde susen.
Du Flint, jag fyller 23 om två veckor.. Då lär jag nog ha råd med en mikrofonförstärkare, kan du räkna på vad det skulle kunna kosta?
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 18:19:39
|
Den där kurvan ser inte riktigt bra ut... Troligtvis så behövs det införas en förlust i lp-delen som dämpar peaken. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 18:27:48
|
Henriksson
quote: Du Flint, jag fyller 23 om två veckor.. Då lär jag nog ha råd med en mikrofonförstärkare, kan du räkna på vad det skulle kunna kosta?
Jag bjuder dig på arbetet men du får pröjsa materialet. Ta det som en födelsedagspresent.
Nagref. Förslag önskas. |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 18:28:34
|
Jag använder detta, liknande simbas:

Har väl ungefär samma egenskaper..
Väntar på förslag....  |
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 18:37:55
|
En lagom stor resistans i serie med kondingen i lp-delen brukar gör att man kan modulera filtret så att man få svackan (baffelkorrektionen) innan filtret börjar gå brant nedåt utan att få den där otrevliga peaken. Hur mycket och så vet jag inte så här i huvudet. Brukar ta ett lagom stort antal minuter innan det blir bra och ibland så blir det inte det... Då får man ändra filtret helt. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 18:54:09
|
Kan man öka seriespolen till basarna till ~1.5mH och sänka diskantnivån med ett 6.8ohms motstånd innan 4.7uF cap'en? |
sound pollution |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 20:13:50
|
Nu går det lite tungt men här är en annan version

fo 2.8kHz. Jag har valt att ta ner impedansen vid delningsfrekvensen till ca 4 ohm för att slippa toppar och dippar. 10-ohmsmotståndet på HP-sidan tar ner den sidan och 3.3/68uF är en konjugatlänk som tar ner bassidans ökade imp. Jag tvivlar på att det här blir bättre men det är i alla fall ett försök.
Testade nagrefs förslag men det ändrade inte mycket på piken så jag lägger inte ut någon bild på det. Det är basarnas induktans som till största delen orsakar toppen. Den vill i alla fall jag döda. Därför konjugatlänken. Teoretiskt sett bör diskantelementet fasvändas. Praktiskt, prova.
|
Edited by - Flint on 2002/10/09 20:22:24 |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 21:54:06
|
Flint! Det ser bättre ut!
Appropå mitt föslag så måste man ändra värdena på båda spolen och kondingen då man inför resistansen. Då kan man få en snygg platå innan avskärningen sätter igång ordentligt uppåt i frekvens. Fast det förutsätter att elementen inte har för låg induktans för då får man göra på ett annat sätt... |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 22:42:00
|
Nagref OK. Skicka mig gärna en bild. Det är lite svårt att få en klar uppfattning om hur du menar bara med hjälp av text. Telecaster@koping.net Annars känns hela den här arbetsformen som att leta efter den berömda nålen i höstacken. Jag testar lite om det överhuvud taget är möjligt att förstå och göra sig förstådd så här. |
Edited by - Flint on 2002/10/09 22:42:59 |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 22:54:43
|
Sista lösningen får ju en uppenbar impedansdipp, om nu nån kunnat missa det.
Neråt ~2.4 ohm börjar det bli svettigt för förstärkare.
Klart impad av din tid du lägger ner åt nån annan, Flint.
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 23:07:23
|
Hej e!
Jo, Flint är värsta SchysstSnubben!!( detta är alltså ngt mkt positivt att vara, ed ;).
A är också schysst eeeerrgghhmm!! , ... ere nån som vill ha 1st eeehh... Transformator eller nåt , kanske,- ifrån schyrreSchyssta A!!, eller??
Mvh A*. |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 23:15:36
|
epkpeng. Det (impedansdip på ca 2.5 ohm vid 200-300Hz) har alla versionerna med parallellkopplade baselement men det framgår kanske inte lika tydligt på dom andra. Jag vill undvika att mina påståenden saknar grund. När jag inte är säker upplyser jag tydligt om det. Därför här ett förtydligande av originalfiltret med förstoring av lägsta impedans.

Jag har klagat på den låga impedansen och skulle aldrig i helv... bygga den versionen. Jag föreslog tidigt att det vore bättre att seriekoppla basarna men grabbarna säger att NADen klarar ett parallellkopplat element till . Jag tror det inte men det är dom som styr. Jag bara följer med. Tids nog visar det sig om det är sant eller inte. Dipen kommer sig inte av filtret utan av basarnas totala parallellkopplade impedans eller egentligen Re. Jag försöker låta bli att lägga in mina pekpinnar i onödan men har min version klar för länge sedan men nu är det ju inte jag som ska köra lådan. Min version skulla bli Linkwitz 24dB.
Jag tackar för er uppmuntran men tycker själv att det är både kul och lärorikt. Dessutom är det intressant att se hur eventuell pedagogik fungerar via nätet. Jag är nyfiken på hur andra tycker och får här en chans att ta reda på lite mer. Dessutom har jag blivit såpass gammal så att jag inte längre behöver att få rätt och det är förb... skönt. Bättre att jobba ihop och hjälpas åt. |
Edited by - Flint on 2002/10/10 09:23:54 |
 |
|
Simba
Member

308 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 23:43:57
|
quote: Originally posted by Flint
Simbas förslag

Lådans impedans. (delningens)

Simba. Säg till om jag har missuppfattat dig.
Det hele dreier seg om å ha riktige inndata. Har man ikke det, stemmer heller ikke simuleringene. Tro meg, jeg har vært der!! ;) |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 00:03:55
|
Och vad är fel här? Jag lär mig gärna av dig. |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 02:54:48
|
Henriksson
quote: Du Flint, jag fyller 23 om två veckor.. Då lär jag nog ha råd med en mikrofonförstärkare, kan du räkna på vad det skulle kunna kosta?
Jag bjuder dig på arbetet men du får pröjsa materialet. Ta det som en födelsedagspresent.
Nagref. Förslag önskas.
Tack ska du ha!! Appreciate it..!! |
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 03:12:59
|
epkpeng. Det har alla versionerna med parallellkopplade baselement men det framgår kanske inte lika tydligt på dom andra. Jag har klagat på den och skulle aldrig i helv... bygga den versionen. Jag föreslog tidigt att det vore bättre att seriekoppla basarna men grabbarna säger att NADen klarar ett parallellkopplat element till . Jag tror det inte men det är dom som styr. Jag bara följer med. Tids nog visar det sig om det är sant eller inte. Dipen kommer sig inte av filtret utan av basarnas totala parallellkopplade impedans. Jag försöker låta bli att lägga in mina pekpinnar i onödan men har min version klar för länge sedan men nu är det ju inte jag som ska köra lådan.
Jag tackar för er uppmuntran men tycker själv att det är både kul och lärorikt. Dessutom är det intressant att se hur eventuell pedagogik fungerar via nätet. Jag är nyfiken på hur andra tycker och får här en chans att ta reda på lite mer. Dessutom har jag blivit såpass gammal så att jag inte längre behöver att få rätt och det är förb... skönt. Bättre att jobba ihop och hjälpas åt.
Flint, för det första vill jag ta tillfället i akt o ge dig stående ovtioner för din hjälp! Jag har försått att du också tycker det är kul, låter fiiint det.. Det är iaf Otroligt pedagogiskt & lärorikt!!
För det andra gillar jag din stil, tro på ditt eget tycke und **** the rest du hajjar vad jag menar...
Vidare vill jag passa på o tacka hela hififorum.nu för dess uppståelse, maaan jag har lärt mig mycket här!
Det låter faktiskt ganska bra efter "låd-optimeringen" .. Jag ska läsa igenom era förslag igen as soon Im sober ..
|
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 11:17:41
|
Flint! Jag skickar förslag senare idag! |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 12:07:39
|
Nagref. Kul. Får jag lägga ut resultatet på forumet?
Man kan också vända på din slogan och säga Det är knepigt med höglalare men stundom lite kul.
Ibland undrar jag om inte Henriksson får en väl tilltagen Rastafrisyr av allt kliande. (Skämt)
Aha, det slog mig varför min hjässa blänker. |
Edited by - Flint on 2002/10/10 13:09:59 |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:14:26
|
Jo tack, det kliar :) men Flint fungerar som en bra borste att reda ut all rasta med  Så här kan jag koppla upp ditt filter med befintliga komponenter, tillräckligt?

|
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:24:42
|
Tja Nej. 10-ohmsmotståndet ska sitta före 2.2 och till jord. Dvs. parallellt med L32. Ger fel belastning annars för HP-filtret. Varför står det både 0.25 och 0.5mH på L32. Är 0.5 resistansen? (Jag har aldrig kört filterdelen i LSPcad.)
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:30:33
|
quote: Jag har klagat på den låga impedansen och skulle aldrig i helv... bygga den versionen. Jag föreslog tidigt att det vore bättre att seriekoppla basarna men grabbarna säger att NADen klarar ett parallellkopplat element till .
Jag trodde inte NADn skulle orka driva serie-basarna, därav avsaknaden av bas.. Hade kanske varit kanon om jag hade haft en sub. Blir inte impedansen hög med serie? |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:34:08
|
Tja Nej. 10-ohmsmotståndet ska sitta före 2.2 och till jord. Dvs. parallellt med L32. Ger fel belastning annars för HP-filtret. Varför står det både 0.25 och 0.5mH på L32. Är 0.5 resistansen? (Jag har aldrig kört filterdelen i LSPcad.)
Gick inte att få 2.2:an före i simplemode (i advanced mode kan man inte se båda LP & HP -filtret) Men det är inte så kinkigt med lite spel på komponentvärdena? Hmm, det lär vara viktigare när man kör högre ordning på filtret? |
 |
|
Topic  |
|