Author |
Topic  |
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 20:41:56
|
Jag känner att jag kanske borde återkomma i denna tråden. Hoppas den inte försvinner bortom 'horisonten' innan jag nyktar till!  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 21:44:57
|
Nagref.
Ingen fara att den försvinner. Henrikson verkar inte ge sig i första taget och jag tänker nog tjata ett tag till jag med.
Mvh |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 16:31:55
|
Man! Du e grym flinten!! H försvinner ej, vill också nyktra till.. Blev hårda bud igår :)
Sicken j-vla tråd.. 5 sidor! Hur kan jag tacka dig för tiden du lägger ner på det här? Har SÅ mycket mer förståelse nu än för en vecka sen.
Jag har ÄNTLIGEN fått testa högtalarna nu!! Diskanten låter hyfsad men basen är knas.
Jag ska koppla upp ditt filter efter jag kirrat fler komponenter fr skolan,
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 16:34:24
|
Prova med u01mahe@stud.hh.se |
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 17:48:43
|
Henriksson
OK. Några av mina favoriter är levererade.
När och om du bygger mitt förslag så vill jag att du är ärlig och säger att det låter skit om det gör det så diskuterar vi vidare vad som kan göras. Kanske en 24dB:s Likwitz skulle sitta bra. Jag tror att jag börjar skissa på ett på en gång. Jag har aldrigt byggt något sådant så du kan få bli försökspilot.
Flint. |
Edited by - Flint on 2002/10/06 21:30:06 |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 21:19:17
|
Då tar vi det riktiga mandomsprovet. Linkwitz 24dB / 2.7kHz

Impedans. Som jag sagt tidigare blir det en lten topp vid delningen. Ingen fasvändning av diskanten. I övrigt tror jag att bilderna talar för sig själva,
 |
Edited by - Flint on 2002/10/06 21:34:19 |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 12:00:01
|
Förnäntad ljudbild. Bra rumsperspektiv. Höjd, bredd och djup. Hög detaljrikedom utan elakhet. Stor lyssningsvänlighet. Hög förmåga att ta bort "högtalarljud" och lämna kvar musikupplevelse.
OBS bara förväntat. Verkligheten kan tycka annat. |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 03:34:01
|
Flint, nu har jag simulerat järnet i lspcad,, blev ännu dummare nu 
Jag testade dina filter med seas frd/zma, hur mycket säger dem egentligen? Det blev iaf inte bra.
Efter några tiotals timmars lyssning har jag iaf fått mig en bra uppfattning, att jag inte är nöjd nånstans.  Jag hade kanske för höga förväntningar.
Basen är platt, diskanten inte heller övertygande, mellanregistret låter inte jämnt. Ljudbilden är dock bra och det är svårt att lokalisera vart ljuden kommer ifrån. Är filtret SÅ avgörande eller ska jag köpa mer dämpmaterial / längre rör? Eller kanske staga upp lådan ännu mer.
Jag har inte kopplat upp ditt filter än, min ekonomi är i botten o undrar om det går att anv 0.25mH (jag redan har) istället för den 0.8mH parallellt med diskanten? (kondingar har jag bättre med) Isåfall kan jag testa dem imorrn 
quote: Förnäntad ljudbild. Bra rumsperspektiv. Höjd, bredd och djup. Hög detaljrikedom utan elakhet. Stor lyssningsvänlighet. Hög förmåga att ta bort "högtalarljud" och lämna kvar musikupplevelse.
Låter perfekt! =]
Finns det föressten någon marknad för begangnade micförstärkare/mic? Känner att jag måste ha en.
|
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 11:17:29
|
Tjena Henriksson. Det var mycket på en gång det där.
quote: Jag testade dina filter med seas frd/zma, hur mycket säger dem egentligen? Det blev iaf inte bra.
Har ingen aning. Det är fullt möjligt att mina filteridéer låter skräp. Dom har sitt ursprung i och kommer av erfarenhet men kan slå fel i alla fall. Du bör kanske inte avfärda dom förrän du har provat på riktigt. Eftersom det filter du ljudmässigt nu testar ser väldigt bra ut ”mätmässigt” på papperet men i verkligheten inte övertygar så kan man ju undra. Jag har min uppfattning klar och den är att HT-programmens frekvensgångskurvor är opålitliga. I klartext litar jag inte ett skit på dom. I alla fall inte när hela lådan simuleras med filter och allt. quote: Efter några tiotals timmars lyssning har jag iaf fått mig en bra uppfattning, att jag inte är nöjd nånstans. Jag hade kanske för höga förväntningar.
Så kan det vara. Det är inte säkert att du och konstruktören har samma uppfattning om någonting. Han känner inte till din och du inte hans. quote: Basen är platt, diskanten inte heller övertygande, mellanregistret låter inte jämnt. Ljudbilden är dock bra och det är svårt att lokalisera vart ljuden kommer ifrån. Är filtret SÅ avgörande eller ska jag köpa mer dämpmaterial / längre rör? Eller kanske staga upp lådan ännu mer.
Filtret tror i alla fall jag är största boven. Basen är portad till va 46Hz och det verkar vettigt. Stagning, knappast. Förstärkaren kanske har problem med den låga impedansen som jag har klagat på och varnat för. Då kan det bli platt och orkeslöst. quote: Jag har inte kopplat upp ditt filter än, min ekonomi är i botten o undrar om det går att anv 0.25mH (jag redan har) istället för den 0.8mH parallellt med diskanten? (kondingar har jag bättre med)
Nix. Det är stor skillnad mellan 0.25mH och 0.8mh. Fortsätt att kämpa med det filter du har nu och ta mitt när rätta tillfället ges om du inte har blivit nöjd innan dess. Men gör inte egna förbättringar i det utan att ha provat min idé exakt först. Annars vet jag inte vad som gäller när vi fortsätter vår diskussion. Om du kompromissar = byter värde på någon punkt så tala om det. Ju högra ordningstal dvs. 12, 18, 24db ju känsligare blir komponentvärdestoleransen. quote: Finns det föressten någon marknad för begangnade micförstärkare/mic? Känner att jag måste ha en.
Jag snurrar ihop en för hundralappen eller två i materialpris om du vill. Mic och försteg. Arbetskostnad kan vi diskutera. Jag är inte med i Moms-klubben, dvs. skattar för inkomsten. Den kommer att duga för att se tendenserna vilket är det viktiga i det här fallet. |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 12:09:26
|
Jag förstår vad du menar, jag litar på dig i det här fallet. Jag kan omöglish tro att elementen ska låta så här, jag använder NADs C350 och har ingen aning om hurvida bra den är på att driva låga laster.
Förstår att det är stor skillnad på 0.8 / 0.25 men hur vet jag hur mycket tråd jag ska dra av en 1mH? Är det lungt att använda 4.7uF istället för 4 samt 20uF ist för 18uF? Isåfall köper jag några spolar & motstånd idag. Du tror inte på mer dämp för en 'mjukare' bas?
Vilket dämpmaterial anser du vara bäst, typ fibrex lr fårull?
Jag ska koppla samman ditt filter ikväll och finns då möjligheten att jag tjatar vidare? 
Jag kan återkomma om micförstärkaren när jag känner att jag har stålar, jag vore givetvis väldigt tacksam om du kirra ett stycke sådan. Det känns som om jag fumlar i mörkret, anv SB live 5.1 player det räcker?
Ha de kaga!! |
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 12:19:44
|
Tja. Elementen är nog bra. Det gäller bara att få allt att arbeta optimalt.
Komponenter. Med 4.7uF och 1mH sänks delningsfrekvensen till ca 2400Hz men filterfunktionen blir den samma. Du har tur eftersom dom två värdena följs åt vilket bara i det här fallet är en tillfällighet. I konjugatlänken går säkert ljudmässigt 15 till 22uF lika bra. Där kan du testa dig fram efter tycke och smak.

Bas och dämning. Svårt att bedömma bas via nätet men prova att ändra lite. Det är ju ganska lätt och går fortare än att löda ihop ett nytt filter.
Dämpmaterial. Jag kör bara med vanligt gullfiber. Har aldrig testat fårpäls.
Om "tjat" Det här är kul. Jag varvar med att rita om ett schema på en förstäkare som heter EAR509. Det är möjligt att förstärkarens ägare läser detta. Tjena Mats. Du har satt mig i arbete och det är bra. |
Edited by - Flint on 2002/10/08 14:25:47 |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 12:31:31
|
Kul att du också tycker det!! Tycker man kan verka lite väl frågvis ibland.
Problemet med att prova för mig ligger alltid i att allt måste inhandlas, men jag tror att iaf den gamla ullen borde ersättas med ny. Vad är gullfiber? Inte det som kliiiiaaar väl? :)
I´ll be back
|
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 12:44:41
|
Ingen fara. Jag blir bara nyfiken på hur det låter och vill att det till slut ska bli bra.
Om gullfiber. Visst kliar det lite. Jag skulle inte vilja somna med rullen som kudde,
På tal om att somna på olämpliga ställen. Jag hörde om en som i sin ungdom vaknade efter en fylla med huvudet i en askkopp. Det satt fimpar i huden lite överallt. Klart att det kan vara en skröna också. Berättaren verkade inte helt trovärdig. Lika lite som näringsminister Björn Rosengren. Han verkar sova ruset av sig även i vaket tillstånd. |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 17:39:04
|
Tja H (och F)! Nu är jag lite på gång igen...
NAD 350 lär inte ha några problem att driva dina parallellade element. Den skulle säkert klara av ett till! Jag misstänker att ett av felen beror på att du inte har gjort högtalaren färdigt. För det har du väl inte? Gör man en konstruktion av 2.5-vägstyp så är det viktigt att man ser till att baselementen arbetar i separata kaviteter. Gärna lagom dämpade så som alla högtalare bör var invändigt. Gullfiber är ett mycket bra dämpmaterial fast en del gillar det inte av de orsaker som nämns. Elementen P17RCY har ett kraftigt motorsystem (syns på det låga Qes-värdet) som gör att det kommer låta väldigt slankt i basen. Där har du nog fel nr två. En portresonans i närheten av 46 som Flint nämner är nog vettigt men lådan borde var mindre. 12-13liter. Max.
Flint föreslog att du skulle fortsätta med ursprungsfiltret och gå över till Flints om det inte ger något bra resultat. Det tycker jag verkar vettigt. Gärna bör du försöka få till några mätningar för att se att filtret verkligen gör som det ska. Oroligheter i mellanregistret med rippel en bra bit utanför delningsfrekvensområdet kan ställa till det inte bara för mellanregistret utan även göra så att diskanten låter lite sisådär. Basområdet hör mer till lådans sfär och baffelkorrektionen. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 19:43:02
|
quote: Originally posted by Nagref
Tja H (och F)! Nu är jag lite på gång igen...
NAD 350 lär inte ha några problem att driva dina parallellade element. Den skulle säkert klara av ett till! Jag misstänker att ett av felen beror på att du inte har gjort högtalaren färdigt. För det har du väl inte? Gör man en konstruktion av 2.5-vägstyp så är det viktigt att man ser till att baselementen arbetar i separata kaviteter. Gärna lagom dämpade så som alla högtalare bör var invändigt. Gullfiber är ett mycket bra dämpmaterial fast en del gillar det inte av de orsaker som nämns. Elementen P17RCY har ett kraftigt motorsystem (syns på det låga Qes-värdet) som gör att det kommer låta väldigt slankt i basen. Där har du nog fel nr två. En portresonans i närheten av 46 som Flint nämner är nog vettigt men lådan borde var mindre. 12-13liter. Max.
Flint föreslog att du skulle fortsätta med ursprungsfiltret och gå över till Flints om det inte ger något bra resultat. Det tycker jag verkar vettigt. Gärna bör du försöka få till några mätningar för att se att filtret verkligen gör som det ska. Oroligheter i mellanregistret med rippel en bra bit utanför delningsfrekvensområdet kan ställa till det inte bara för mellanregistret utan även göra så att diskanten låter lite sisådär. Basområdet hör mer till lådans sfär och baffelkorrektionen.
Halloj N!
Lådan är all done! Tja, nästan iaf 
Så här ser den ut:

Jag köpte mer dämpmaterial idag så jag slipper använda det gamla (tunna) i den övre kammaren.. En annan möjlig felkälla, du tror inte på nästan heldämpning?
18 liter / kammare, port 5*13cm. 5 liter förmycket och enligt ( L=((20 000*D^2)/(Vb*Fr^2))-(0,8*D) ) 5 cm för långt rör,, vad är det som 'händer' med ljudet med dessa 'fel'? I lspcad ser det ut som om det skulle ge mer bas. Jag hajjar inte riktigt 
|
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 20:28:37
|
Mer bas ger det nog inte så mycket. Det ger däremot en lite djupare bas men den kommer dig inte till godo så mycket... Du kommer nog uppleva mer att den tappar bas i området kring 100Hz. |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 21:05:18
|
Flint, jag har testat ditt filter på ena högtalaren.
Basen försvann Och är fortfarande oviss om mellan / diskant,, varken mitt första eller detta filtret låter mer än marginellt bättre än mina gamla.. Skumt? Eller så var Audio Pro:na övergrymma 
Du,, eftersom mitt intern blev snålt med de nya portarna så har jag kopplat ihop jordarna inuti högtalaren och elementet är väl förspänt.. Är det lönt att koppla in andra högtalaren också för att rättfärdiga filtret?
|
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 21:08:59
|
Fast iof sig,, ska jag testa filter med polvänd diskant sitter jag också i skiten.. Lika bra att skära om kablaget.. Om man hör att något som inte alls stämmer på första filtret, är det lönt att koppla in den andra högtalaren också då? |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 23:44:20
|
Det låter nästan som om du har fasat baselementen fel. Deras minus ska inte kopplas ihop vid seriekoppling. Då försvinner ju basen. Fasningen blir så här.

Jobba bara med en låda i taget. Dels går det fortare och dels är det lättare att avgöra ljudmässigt vad som händer. Man lurar sig när man kör båda på att det låter bättre. |
Edited by - Flint on 2002/10/08 23:57:20 |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 00:27:35
|
quote: Originally posted by Nagref
Mer bas ger det nog inte så mycket. Det ger däremot en lite djupare bas men den kommer dig inte till godo så mycket... Du kommer nog uppleva mer att den tappar bas i området kring 100Hz.
Tack för tipset Nagref, vad är bra att fylla ut med? Har hört att sandpåsar inte är nån höjdare.
Tha Flint, basen försvann inte helt förstås men tappade mycket kraft gentemot 2.5-vägsvarianten. Inte något jättelyft med fasad diskant heller,, hmmmm...
Jag kopplar om själva filtret igen, det är kanske något som ligger emot fast jag tror inte det.
quote: Man lurar sig när man kör båda på att det låter bättre.
Lite Lurad blev jag av det gamla filtret som inte Alls lät bra i 1st högtalare. Det gjorde det iof sig inte med ditt heller  Tips på någon speciellt bra testmusik?
|
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 00:29:32
|
Haha! Man är senior user nu, är jag det sopigaste senioren ever or what?  |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 00:49:44
|
Ja du, just nu står det still i min lilla tankevärld. Undrar vad som ställer till det. Hade du fasat basarna rätt? Uppfatta inte frågan som nedvärderande. Det är lätt att missa. Fortsätt med originalfiltret. Vem har gjort konstruktionen?
Ett förslag som underlättar arbetet. Löd på några meter kabel på alla elementen och dra ut dom genom en port. Sen kan du bygga filtret på ett arbetsbord eller något liknande och höra skillnad på en gång. OK att kabeln inverkar lite men i sammanhanget är fördelarna större än nackdelarna. Spar massor med tid
|
Edited by - Flint on 2002/10/09 00:56:08 |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 01:49:30
|
Blev helt osäker när jag såg schemat men nu är jag övertygad, låter inte alls bra.. Jag hajjar heller vart basen tog vägen!
Den länken jag skrev ovan Vlad Gendin (Vinnare i nån tävling, anv dubbla P17REX som har liknande egenskaper som RCY) anv då serie kopplade baselement delade med en enkel 0.5mH.. Visserligen är han övergrym men karaktären på basen kunde åtminstonne påminna om min.
Nu är klockan för mycket för tester, jag ska fixa en strömsladd o göra som du sa. Jag ska kontrolera lådan ordentligt efter läckage mellan kaviteterna, hur viktigt är det föressten med småläckage? Jag fick använda lite flis tillsammans med mycket trälim,, har inte tätlist på den undre basen heller. Ska fixa till lådorna Ordentligt imon, vad kan jag minska volymen med som är billigt? Inte sand. 
quote: Fortsätt med originalfiltret. Vem har gjort konstruktionen?
Orginal o orginal, det var en schyst svensk snubbe fr madisounds forum som spikade ihop det.
|
|
 |
|
Simba
Member

308 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 02:17:07
|
quote: Originally posted by Flint
Ja du, just nu står det still i min lilla tankevärld. Undrar vad som ställer till det. Hade du fasat basarna rätt? Uppfatta inte frågan som nedvärderande. Det är lätt att missa. Fortsätt med originalfiltret. Vem har gjort konstruktionen?
Ett förslag som underlättar arbetet. Löd på några meter kabel på alla elementen och dra ut dom genom en port. Sen kan du bygga filtret på ett arbetsbord eller något liknande och höra skillnad på en gång. OK att kabeln inverkar lite men i sammanhanget är fördelarna större än nackdelarna. Spar massor med tid
Om dere ender opp med en 2-veis, kan dere jo i farten prøve å paralellkoble bassene, sette på en serie spole på 1.2mh, en paralellkondensator på 12uF. Diskanten kan dere jo i farten prøve 5.6uF i serie, 0.22mH i paralell. Kanskje en motstand i serie før diskantfilteret på 2.2ohm. Fasen på diskanten bør prøves ut. |
 |
|
Topic  |
|