Author |
Topic  |
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 14:06:35
|
henricsson Filtrets konstruktion betyder mycket mer än komponentkvaliteten. Filtret kan få elementen att antingen med eller motarbeta varandra i olika områden runt delningsfrekvensen. Vissa toner förstärks och vissa försvagas (något hemvävd förklaring) Det i sin tur påverkar spridningsegenskaperna. Jag tippar att ett 6dB-filter är snällast på den här punkten eftersom det sprider ut delningen över ett större område. Kasten blir inte så tvära
|
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 15:15:44
|
Flint har rätt. Dimensioneringen av filtret är ofantligt mycket viktigare än att jaga några tiondels dB dist i kondingar.
Komponentbyten bör ses som den sista finslipningen.
mvh\JM
|
Driver:https://www.sybariteaudio.se |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 16:18:30
|
Ok, om jag repeterar min första undring, vad i filtret blockar vad, typ om jag ändrar 47-kondingen till 30.. (se filter) Vad innebär det? |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 16:58:51
|
Först en föklaring till mätformen. Det som är gulmarkerat är baselementens elektriska ekvivalent. För att mätningen ska bli realistisk så måste man ta med dom verkliga egenskaperna. Det finns ett fel. Båda elementen är beräknade sitta i varsin 30 liters låda men det påverkar bara basresonansen och inte delningen som vi nu diskuterar.

Så här ser delningen ut elektriskt.

Mätpunkterna är här. Färgen stämmer med kurvorna.

Om du byter 47uF till 30uF så händer det här. Kolla gul. Du släpper upp/fram mer av högre frekvenser från det baselementet.

|
Edited by - Flint on 2002/10/03 17:20:43 |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 17:26:15
|
Det var fint och pedagogiskt Flint! Åtminstone tyckte jag det. Det är alltid lättare med bilder.
När det gäller parallellresonanskretsen (159uF, 14.5 Ohm och 53mH) så är den beroende av lådan och precis som du säger är den irrellevant för dessa filterfunktioner. Själv så brukar jag beakta den delen av impedansen bara för diskanter när jag simulerar. Då är den mer relevant. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 17:28:55
|
Jag håller med, riktigt fint!
 Knugen |
sound pollution |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 17:40:24
|
Nagref
quote: Själv så brukar jag beakta den delen av impedansen bara för diskanter när jag simulerar. Då är den mer relevant.
Du har rätt om diskanten. Jag "fundrade" hur mycket jag ska krångla till förklaringen och egentligen ska diskantresonansen vara med. Jag var lite lat och orkade inte lusläsa nätet på fakta så jag generalliserade lite. Om Henriksson vill så kan jag lägga in det också. Om du har data på elementet så kan du skicka det till mig.
Celef. Tackar. |
Edited by - Flint on 2002/10/03 18:19:09 |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 18:22:46
|
Flint, tack ska du ha! Väldigt överskådligt! Mycket bra!
Parallellresonanskretsen, ahh.. Visste inte ens hur ett element såg ut elektriskt. Jag som då kör 17½ liter portat, hur ska man beräkna det? Alltså jag är så full av frågor,, låter dem komma i lagom mängd 
Jag vill givetvis få så utförliga förklaringar som möjligt! 
Har värde (frd, zma) men dessa är testade i en 15 liters sluten låda (seas egna) maila?

Hur förstärker jag baffeln bäst? Ska snikra imon :)
|
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 18:24:13
|
83 svar & nästan 800 reads,, de e grymt. /me likes hififorum.nu alot |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 18:34:13
|
Henke. Jag har inte kommit till basreflex i min egen spicegrundkurs än men om du väntar några dagar eller så kanske jag är där. Det blir i alla fall fler komponenter i kretsen. Jag ska räkna på dina värden men du får upplysa om rördiameter och längd.
Jag har elementdata och simulerar lådan i LSP-lab och därifrån räknar jag om resultatet manuellt, egentligen i Excel, till spice så du behöver inte maila mätningarna men om du vill kan du göra det ändå. Det skadar inte med mer fakta. Adressen har du härunder. |
Edited by - Flint on 2002/10/03 18:41:48 |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 18:48:05
|
Flinten, du är För härlig! Rören är 50*130mm, ska testa med längre.
Vi ska labba med spice om några veckor http://www.hh.se/staff/ulfs/ElektronikU2/Pspicelab.pdf
Antar att jag har lite mer kött på benen då! 
|
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 18:50:20
|
Fyfan, 10 sidors instruktioner.. *frukta*  |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 21:26:12
|
Jag har läst labbeskrivningen. Mycket bra. Dom tar med HT-filter. Kul. |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 18:53:14
|
Parallellresonanskretsen, 1.1mH + 5.7ohm + 159uF|14.5ohm|53mH
Var fås dessa värden ifrån, Re känner man igen med det andra?? Need some explaining 
|
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 22:10:37
|
Först simulera elementet i LSP-lab. I en trettioliters låda ser det ut så här. Ska räkna om det med dina värden framöver.

fo ca 53Hz. Z tot drygt 20ohm.
Räkna om med hjälp av formeln för Qm vad det motsvarar som C och L värde. Jag har för något år sedan programmerat in det i en Excelsida men kommer just nu inte ihåg hur formeln fungerar eftersom den är omskriven för ändamålet. Det vanligaste är ju att man istället räknar "åt andra hållet". Du kan få Excelsidan så länge tills jag har knäckt formeln igen, eller om du gör det själv. Nackdelen med dator är att man glömmer formlerna. Så här ser resultatet ut.

Det ger koppling

Le = talspolens induktans som uppges av tillverkaren. Den kompenserar man ev. bort med en konjugatlänk
Re 5.7ohm är förstås talspolens resistans.
C1, R1 och L1 ger tillsammans basresonanskretsen. Den som räknas fram med hjälp av Qm och LSP-labs värden alternativt uppmätta på riktigt i den berömda verkligheten. Ändrar sig alltså med ändrad lådvolym alt. dämpning.
Så här blir simuleringen i spice med dom framräknade värdena. I stort sett exakt som LSP-labs original. Jag mailar dig Excelfilen.

|
Edited by - Flint on 2002/10/04 23:32:37 |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 23:16:01
|
*väntar..* 
Efter ha lyssnat på elementen (i omodifierad låda) är jag inte nöjd nånstans.. Eftersom jag am a virgin så kan det bara vara najs o höra skillnaden mellan olika fenomen.. Man har ju läst en del på pappret men sen öronen.. 
Men en sak är säker, Im hooked 4 life.. No doubt about that!
|
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 00:24:13
|
quote: Originally posted by Flint
Först simulera elementet i LSP-lab. I en trettioliters låda ser det ut så här. Ska räkna om det med dina värden framöver.

fo ca 53Hz. Z tot drygt 20ohm.
Räkna om med hjälp av formeln för Qm vad det motsvarar som C och L värde. Jag har för något år sedan programmerat in det i en Excelsida men kommer just nu inte ihåg hur formeln fungerar eftersom den är omskriven för ändamålet. Det vanligaste är ju att man istället räknar "åt andra hållet". Du kan få Excelsidan så länge tills jag har knäckt formeln igen, eller om du gör det själv. Nackdelen med dator är att man glömmer formlerna. Så här ser resultatet ut.

Det ger koppling

Le = talspolens induktans som uppges av tillverkaren. Den kompenserar man ev. bort med en konjugatlänk
Re 5.7ohm är förstås talspolens resistans.
C1, R1 och L1 ger tillsammans basresonanskretsen. Den som räknas fram med hjälp av Qm och LSP-labs värden alternativt uppmätta på riktigt i den berömda verkligheten. Ändrar sig alltså med ändrad lådvolym alt. dämpning.
Så här blir simuleringen i spice med dom framräknade värdena. I stort sett exakt som LSP-labs original. Jag mailar dig Excelfilen.

Hehe,, hann lägga in ett segt inlägg efter du postat ditt :) Jag tror faktiskt jag hajjar nu,, men en konkret liknelse bara mellan att köra ett element i ex 40 liter istället för dess mer passande volym, 10 - 15 liter.. Hade varit kul med en referens innan verkligheten imorrn.. Gissa om jag kommer med 500.000 frågor i helgen Flint, tack ska du ha. Appriciate it!
|
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 00:34:50
|
Henriksson Hur mycket går ner i din brevlåda? Jag skickar dig ett program istället så kan du labba själv. |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 01:20:54
|
Låter fint det! Jag hajjar dock inte hur filtret påverkar höga frekvenser.. |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 07:30:14
|
Det jag har beskrivit om basresonansen påverkar inte höga frekvenser. Dvs. inte elektriskt. Däremot upplevelsemässigt eftersom ändrad bas även påverkar hur vi uppfattar diskant. Beskrivningen försöker svara på frågan om hur man får fram värdena.
Däremot lägger sig Le, talspolens induktans, i så att delningsfiltret får "fel" teoretiska värden att jobba efter. Säg att du beräknar att dela vid 2K och utgår ifrån 6 ohm som är hyfsat lämpligt värde med ett element av dina, bara som exempel. Om du tittar på impedansen vid 2K så är den istället ca 12 ohm och dessutom till stor del reaktiv dvs. induktiv. Det är nu det börjar krångla till sig. Kommer igen om ett tag med simulerade mätningar.
Din mail skickar tillbaka mina filer. Har du någon bättre adress att skicka programmet till?
|
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 07:41:14
|
Flint,
Du visar på en fantastisk genorositet genom att bidra med simuleringar mm.
Jag har ett litet förslag: Om man vill göra en modell av elementets impedans kan det vara bra att ta hänsyn till virvelströmmarna(eddy currents) i polstycket. Polstycket är en ganska förlustbehäftad kärna till talspolen. Om vi delar upp talspolens induktans i två bitar(tex 0.55mH+0.55mH) och lägger ett motstånd över den får vi en approximativ representation av förlusten pga virvelströmmar.
Motståndets värde kan man bestämma genom att göra praktiska mätningar av elementet och sedan pröva sig fram till vad som passar.
mvh\JM |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 09:07:35
|
Bäste herr McClint Flint,
Religion med tillhörande dogmer samt dogmatiska hypoteser intresserar mig inte i något avseende. Jag föreslår att vi lägger regligionsdiskussionen åt sidan. Jag gör i alla fall det eftersom mina kunskaper inom religion är klena samt att mitt intresse för att lära mig något om religionshistoria lyser med sin frånvaro.
Är "Mullor " en ordlek? Spelar du på herr Mullards strängar nu? Vidare kan jag bara hålla med dig - teknik är inte någon religion, snarare motsatsen.
Jag retererar nu från denna tråd för att utsätta mina hörselgångar för kraftiga virvelströmmar i form av fin JAZZ
\Joe
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 13:37:45
|
Henriksson. Ett förslag till alternativt filter. Standard 12dB 2.8kHz delning med nårgra db sänkning av diskanten.

Gul och grönmarkerade fält är baselementen som sitter i serie för att slippa den låga impedansen som annars parallellkoppling ger. Deras färgmarkering har inget med mätpunkterna att göra. Att det blev samma färger är bara en tillfällighet. Jag ville markera baselementen för att bilden skulle bli mindre rörig. Punkterna A och B motsvarar däremot mätkurvorna. Grå markering är en konjugatlänk för att kompensera bort elemrntens talspoleinduktans. Med den borta är det lättare att beräkna filtret.
Impedansen blir föredömligt enkel för förstärkaren att klara av och ligger runt 8-10ohm när man kommit förbi den normala basresonansen som i och för sig i exemplet fortfarande är en sluten låda. Förväntad ljudbild; klarhet utan att något område direkt sticker ut. Eventuellt lite väl klar runt delningsfrekvensen som är ganska typiskt för 12dB filter. Glömde skriva ut att diskantelementet bör fasvändas mot baselementen. Spicekursen går vidare mot basreflexsimulering.

OBS att exemplet är taget "direkt ur huvudet" och har därför inte testats i den stormtuffa verkligheten. |
Edited by - Flint on 2002/10/05 14:14:53 |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 13:41:19
|
Imponerande!
Efter en kvick okulär-granskning, så saknar jag baffelkorrektion. Är den möjligtvis inbakad i RC länken tillsammans med serie-spolen? |
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 13:47:05
|
Nej den är inte inräknad alls. Genom att använda konjugatlänken tycker jag inte att jag har behov av någon baffelkorrektion. Jag har byggt flera liknande lådor och resultaten har pekat åt samma håll. Kanske skulle det fungera ännu bättre med korrektion men jag har inte kommit till den sidan än i min livslånga grundkurs. |
 |
|
Topic  |
|