HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 filterfunderingar...(tidigare "?")
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/01 :  12:13:09  Show Profile Send Nagref a Private Message
H:
Av någon diffus anledning så har jag ungefär samma kunskaper som den där P.P hade...

Kan du ge mig följande data så ska du få en liten present!

Baffelns bredd, baffelns höjd, avståndet från överkanten till centrum på diskanten, samma mått men för översta basen och slutligen samma mått för den nedersta basen.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/10/01 :  12:41:51  Show Profile Send henricsson a Private Message

quote:
Originally posted by Flint

"Jag har tjatat ganska mycket om mitt premiärbygge på sistonde, trodde du sett det innan. Nu i sluttampen vill man inte höra sånt "

Det är sant men sanningen kommer alltid ifatt en vare sig man vill eller inte. Om den finns alltså. Lika bra att vara beredd. Om man ska vara ärlig, och det ska man kanske, så är chansen inte så där jättestor att du har lyckats bygga den högtalare som du kommer att leva med resten av livet.

"Hur kan det föressten komma sig att tillverkaren inte ger korrekt parametrar, som med min diskant, 2dB's högre känslighet.. Det kan ju krångla till det en del, är det därför simba tycker att jag ha högre delning på hp-filtret?"

Uppgivna känslighetsvärden ska man nog inte lita på till 100". I det här fallet med diskant är det lätt att rätta till i efterhand. Att simba rekommenderar högre delning beror förmodligen på att han, som han säger, har stor erfarenhet av elementet.

"Hur räknar jag på baffeldifraktion? RC-koppling?"

Baffeldiffraktion; Vet ej. Vet inte ens om det går att räkna fram.
RC-koppling. Vad menar du med det? Kan du precisera? Menar du generell filterteknik, RC-kretsar och brytfrekvenser?

Även om jag inte vill kompromissa direkt så är detta trots allt första bygget o då kan jag kanske inte tänka på allt? Och som jag sa har jag väldigt begränsade möjligheter att testa olika komponenter.

Hoppas Simba svarar idag,, ska köpa kondingar idag (hifikillen här i stan har bara öppet tisdagar / lördagar) 0.25mH-spolarna kan jag inte köra något åt just nu, den har jag redan köpt.

RC som i ett ganska stort R & en liten C i serie, parallellt med elementet.

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/10/01 :  12:53:06  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

H:
Av någon diffus anledning så har jag ungefär samma kunskaper som den där P.P hade...

Kan du ge mig följande data så ska du få en liten present!

Baffelns bredd, baffelns höjd, avståndet från överkanten till centrum på diskanten, samma mått men för översta basen och slutligen samma mått för den nedersta basen.

H gillar presenter ; bredd: 194mm, höjd: 900mm, diskant: 80mm, övre bas: 225mm, subban: 435mm

Ska N räkna baffeldiff åt H??

Elektrolyter,, ljudmord eller? Hade varit en idé att testa lite med tills det bra då jag sen jag köpa ordentliga..

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/01 :  13:03:06  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Jag har involverat mig tidigare men har nu betraktat denna tråd lite från sidolinjen och det är kul att se hur olika människor ser på saker och ting från sitt perspektiv. J.P som har säkerligen karftfulla slutsteg bedömer mer frekvensgången ur ett direktljudsperspektiv medan Flint som har sysslat med rörförstärkare är intresserad av impedanskurvan.

Helt rätt - jag intresserar mig för frekvensgång, i flera vinklar dock, känslighet och ljudtrycksförmåga.

Givetvis tycker jag det är dumt med 2ohmiga högtalare. Men impedansvariationer bryr jag mig inte alls om! För närvarande lastar jag ner mina steg i 1.7 ohm per kanal som värst, ca, inga problem!

Jag försöker lägga in sådana här "det beror på vad man vill göra" förbehåll, just av de skäl som du nämner...

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/01 :  13:05:31  Show Profile Send Nagref a Private Message
Elektrolyter i delar av filtret där de sitter i serie med någon resistans är nog ok för perliminära test och mätändamål.

Återkommer strax.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/01 :  13:24:11  Show Profile Send Nagref a Private Message
Här kommer en liten bild...

Det är en simulering som relaterar till den relativa överföringsfunktionen elementen har i en vanlig oändlig baffel.

Röd kurva är diskanten och den är som synes 'livligast' vilket inte är så konstigt då spridningen från den är störst och den sitter närmast kanterna.
Den blå kurvan gäller för den översta basen och den gröna för den nedersta.
X-skalan är frekvensen från 10Hz till 20kHz.
Y-skalan är amplituden i dB.

Edited by - Nagref on 2002/10/01 14:11:34
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/01 :  13:45:07  Show Profile Send Flint a Private Message
Den här tråden håller på att bli förbannat intressant.

Nagref.
Den diffusa anledningen till avsaknad av diskrepans mellan
dig och P.P tycker jag är ganska "transparent".
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/01 :  13:50:54  Show Profile Send Flint a Private Message
henriksson

Ur min synvinkel fyller 0.68 ohms motstånedet ingen eller mycket liten funktion.
Prova med att korsluta det så får du höra om det händer något.

Om elektrolyter.
Ingen katastrof men dom har lite Ri som kan ställa till det i nivå
beroende på vart dom sitter. Säg att du har ett motstånd på
två ohm i serie med ett diskantelement och dessutom en lyt med
ca 0,5ohm. Då har du alltså totalt 2,5ohm i serie med elementet
och den skillnaden på en halv ohm hörs som en nivåförändring.

Edited by - Flint on 2002/10/01 13:56:50
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/01 :  14:15:56  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det är möjligt att du har rätt om det lilla motståndet Flint men jag skulle nog rekommendera H att ha det kvar då det enligt min erfarenhet kan ställa till det en aning att ta bort det. Om det efter ett test (som det Flint föreslår) visar sig vara av mindre betydelse så kan det tas bort.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/01 :  14:59:10  Show Profile Send Flint a Private Message
Nagref
Jag vill inte vara petig men för tydlighets skull så menar du väl
ersätta det med sn bygel. Om man tar bort det så blir det ju 6dB
delning som i och för sig kanske fungerar lika bra eller till och med
bättre. Jag tror också att konstruktören har en anledning till att
sätta dit det. Man gödslar ju inte med motstånd i onödan. Tippar bara
att verkan av det är ljudmässigt liten som svar på Henkessons fråga.
Jag skulle också låta det sitta kvar och sedan labba om jag fann
anledning. Jag har kopplat upp kretsen i spice och sett att det
åtminstone fas och impedansmässigt gör obetydlig skillnad. Vem har
konstruerat filtret? Det går ju att maila "pappa" själv och fråga
vad han menar.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/01 :  15:13:26  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag menar att man tar bort det och ersätter det med en bygel eller enklare kortsluter det precis som du föreslog.

Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2002/10/01 :  17:15:06  Show Profile Send Simba a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Jan

Det är 250uH. Alltså 0.25mH

Normalt vil jeg tro en noe større spole og noe mindre kondensatorer hadde vært den beste løsning med dette elementet (vel og merke med tilhørende modefikasjoner av filteret ellers). Om det skulle være ønskelig kan jeg sikkert komme et forslag, når kassene er ferdig bygd og testet.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/10/01 :  19:40:47  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:

Det är en simulering som relaterar till den relativa överföringsfunktionen elementen har i en vanlig oändlig baffel.

Röd kurva är diskanten och den är som synes 'livligast' vilket inte är så konstigt då spridningen från den är störst och den sitter närmast kanterna.

Tack ska du ha! Förstår inte riktigt, det spelar alltså ingen roll vilket element det är frågan om, bara faktumet att ljudet vid olika våglängder kommer från positioner på baffeln enl mitt fall? Hade +/- 20mm på elementens diameter spelat roll?

Vad jag inte heller förstår är hur jag kompenserar för detta i filtret.

quote:
Normalt vil jeg tro en noe større spole og noe mindre kondensatorer hadde vært den beste løsning med dette elementet (vel og merke med tilhørende modefikasjoner av filteret ellers). Om det skulle være ønskelig kan jeg sikkert komme et forslag, når kassene er ferdig bygd og testet.

Simba, räcker det med mindre kondensatorer? Har redan köpt 0.25-spolarna.
Min danska är lite rostig , vad menar du med "vel og merke med tilhørende modefikasjoner av filteret ellers". Givietvis mottager jag alla förslag med öppna armar.

Nästa mission är att bygga en mikrofonförstärkare,, tänkte lära känna högtalarna lite först innan jag ska testa med mic.. Någon som vet hur långa inspelningstider 27TFFC och P17RCY har?

quote:

Flint, visst är det bra med rookies som jag som ger tha gurus lite feedback att debattera om?

Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2002/10/01 :  20:40:03  Show Profile Send Simba a Private Message
quote:
Originally posted by henricsson

quote:

Tack ska du ha! Förstår inte riktigt, det spelar alltså ingen roll vilket element det är frågan om, bara faktumet att ljudet vid olika våglängder kommer från positioner på baffeln enl mitt fall? Hade +/- 20mm på elementens diameter spelat roll?

quote:

Min danska är lite rostig , vad menar du med "vel og merke med tilhørende modefikasjoner av filteret ellers". Givietvis mottager jag alla förslag med öppna armar.

Nästa mission är att bygga en mikrofonförstärkare,, tänkte lära känna högtalarna lite först innan jag ska testa med mic.. Någon som vet hur långa inspelningstider 27TFFC och P17RCY har?

quote:

Flint, visst är det bra med rookies som jag som ger tha gurus lite feedback att debattera om?

Tja, mulig du kan bruke spolen du allerede har kjøpt. Du kan prøve å koble inn en liten motstand (f.eks 1ohm) i serie med parallel spolen til diskanten. Dette vil redusere filter-q't. Dette er normalt sett gunstig for lyden.

Seas spiller inn alle sine basselementer under produksjon. Elementene blir da kjørt med opp mot maks utsving ved egenresonans (i friluft). Normalt vil det låte bedre etterhvert, men når det gjelder Seas er det meste allerede gjort fra fabrikk!!
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2002/10/01 :  20:41:45  Show Profile Send Simba a Private Message
quote:
Originally posted by Simba

quote:
Originally posted by henricsson

quote:

quote:

quote:

Tja, mulig du kan bruke spolen du allerede har kjøpt. Du kan prøve å koble inn en liten motstand (f.eks 1ohm) i serie med parallel spolen til diskanten. Dette vil redusere filter-q't. Dette er normalt sett gunstig for lyden.

Seas spiller inn alle sine basselementer under produksjon. Elementene blir da kjørt med opp mot maks utsving ved egenresonans (i friluft). Normalt vil det låte bedre etterhvert, men når det gjelder Seas er det meste allerede gjort fra fabrikk!!

Skal bla litt i papirene mine, så kan jeg se om jeg kan finne et forslag til filter på denne løsningen!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/01 :  20:58:52  Show Profile Send celef a Private Message
"Här kommer en liten bild... (snip)

Det är en simulering som relaterar till den relativa överföringsfunktionen elementen har i en vanlig oändlig baffel."

Öhh.. va?

sound pollution
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/10/01 :  21:23:07  Show Profile Send henricsson a Private Message
Gott att elementen redan är inspelade!

Jag ska iväg o bygga om lådan imorrn, pratade med elektronikläraren idag, ska låna ett instrument o plocka en bunte kondingar från skolan imorrn. Tyvärr handlar det mest om elektrolyter, möjligen mindre PP men det är i alla fall gratis.. Sen kan jag köpa mcap eller nått när jag vet vilka värden som ger bäst resultat.

quote:

Flint tyckte inte att 0.68-motståndet behövdes (där jag köpt 1ohms),, kan ju sätta dem i serie med spolen.

Detta forumet är suveränt.

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/10/01 :  21:25:28  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Originally posted by celef

"Här kommer en liten bild... (snip)

Det är en simulering som relaterar till den relativa överföringsfunktionen elementen har i en vanlig oändlig baffel."

Öhh.. va?

Tror du jag blev förvirrad eller??

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/01 :  21:33:50  Show Profile Send celef a Private Message
"Tror du jag blev förvirrad eller??"

Precis, annars brukar man jöö intressera sig hur den aktuella (lilla) baffeln påverkar å inte en oändligt (stor) baffel! ;-) Jaha, *oändlig baffel*, ni pratar slutna lådor!? :-o

sound pollution
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/01 :  23:05:08  Show Profile Send Flint a Private Message
quote:

Ja du Henke, även om jag kanske har byggt några fler lådor än dig så känner jag mig som en nybakad rookie i alla fall. Området är oändligt och jag har heller ingen övertro på riktiga högtalargurus. Alla har sin bild som vi/dom strävar efter. Visst tycker jag att debatten är kul. Jag får inspiration av den. Blir sugen att slå igång byggsågen och ge mig in i leken med ett nytt projekt som kan bli en liten åttaliters låda med en Audax femtummare plus diskant eller en trettioliters låda med en åttatummare och dito. Jag behöver inspirationen. Tackar.
Jag blir dock lite misstänksam mot Simbas rekommendationer eftersom han bara säger att det är bra för ljudet. Jag undrar på vilket sätt? Luddigt?
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/01 :  23:44:31  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag undrar om Nagref skulle kunna räkna på en till baffel av ovanlig sort (om det går)? Jag vore mkt tacksam inför mitt bygge, och om jag ska göra några modifieringar i baffeln (eller välja annan diskant). Jag har funderat på om jag ska ha en avfasad översta kant.

Nuvarande mått:

Höjd 27 cm
Bredd nederst 14,5 cm (vid mitten av basen: 17 cm)
Bredd överst 23 cm (vid mitten av diskanten: 21 cm)
Avstånd från bas-översta kant: 20 cm
Avstånd från diskant-översta kant: 6,5 cm

Total bredd på baffel (45 graders sidor, asymmetriska pga av lutande baffel): 38 cm

Min undran är om kodiskantelementet (Peerless CT62H) jag tänkte använda ger problem i det lägre diskantregistret (2000-3500 Hz), med den baffeln. Den plana delen av baffel är ju större vid diskantelementet än vid basen.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/10/02 :  00:58:26  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Originally posted by celef

"Tror du jag blev förvirrad eller??"

Precis, annars brukar man jöö intressera sig hur den aktuella (lilla) baffeln påverkar å inte en oändligt (stor) baffel! ;-) Jaha, *oändlig baffel*, ni pratar slutna lådor!? :-o

Är helt färsk på baffelkompensering.. Vi pratar portade lådor, hur menar du?

Flint, ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet - det stämmer lika bra, vad man än ger sig in på. Högtalarkonstruktion är Nog inget undantag.. Det är säkert som du säger, alla har sin smak. Problemet med Henkes fall är att han har Väldigt ringa erfarenheter av högtalare. Har inte lyssnat på speciellt dyra system, känner inte nån som brinner för välljudande musik.. Har aldrig varit på mässor, enstaka ggr i seriösa ljudbutiker.. Från och med ska jag ut o lyssna, så fort jag fått mitt bygge som jag vill ha det.. Jääämföra
Han kanske inser mina ringa kunskaper, han kände till diskanten väl.

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/10/02 :  01:04:15  Show Profile Send henricsson a Private Message
Föressten, Jag använder NAD C350 int.förstärkare (räcker den?) med NAD C541 cdspelare (som är känslig mot skivor ), tara labs omni högtalarekabel (ska bygga bygga den där med 3x-cat5), biltemas highend (rosa) RCA-kabel..

Är det något i mitt system som bör tittas närmre på? Inte den blekaste själv.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/02 :  08:20:38  Show Profile Send Flint a Private Message
Henriksson

quote:
Problemet med Henkes fall är att han har Väldigt ringa erfarenheter av högtalare.

Ett råd. Ta inte för allvarligt på alla råd du får. Dom kan vara vettiga men också vara alldeles uppåt väggarna. Det finns ingen absolut sanning när det gäller musikåtergivning och personlig smak. Rådet gäller givetvis också för mina inlägg. Det jag hävdar bygger på min egen smak. När det gäller ren matte och formler som ohms lag så är det annorlunda och exakt men när det gäller verkan av det man har räknat ut så landar det likt förb... i värderingsbagen. Matte och mätningar är exakta men lyssningen är subjektiv. Det är inte alltid dom pekar med hela handen i samma riktning vilket ofta färska men duktiga tekniker tror.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/02 :  08:35:34  Show Profile Send celef a Private Message
"Är helt färsk på baffelkompensering.. Vi pratar portade lådor, hur menar du?"

Oändlig baffel är oxå en typ av sluten låda. Fö så håller jag med Flint, lita inte på råd!

sound pollution
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000