HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 1sub eller 4?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/08/05 :  11:27:20  Show Profile Send drgreen a Private Message
Har funderingar på att byta ut min AP avantek sub mot ngt bättre (läs värre...). Har sneglat på tex Velodyne DD15 men har hört vissa påståenden om att flera mindre subbar kan driva rummet bättre. Ngn som provat med typ fyra subbar?

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/05 :  11:36:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Läste en artikel i senaste HifiNews där man påstod att 4 st placerade mot var sin vägg i mitten av väggen skulle bidra till mindre problem i basen. Problemet var att man var tvungen att sitta en bra bit ut från väggen för att det skulle funka. Jag skummade artikeln bara. Får väl läsa på om du har frågor.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/08/05 :  11:47:25  Show Profile Send drgreen a Private Message
Tack då får jag köpa den... rummet är på ca 20 kvm förresten.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/08/05 :  12:25:53  Show Profile Send Kero a Private Message
Det beror väl oxå lite på vad man ska använda den till. Skulle den här grejen enligt HiFi News vara för musik i tvåkanal eller handlade det bara om hemmabio/multikanal ?
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/08/05 :  12:35:16  Show Profile Send drgreen a Private Message
För mej är det gärna lite övervikt på musikförmågan...
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/08/05 :  13:03:58  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag kör med 2 st, upplevde det mindre ansträngt och mer attackvilligt med 2 st. Med 2 st kan man skruva ner gain och på det sättet utsätta låda och närmaste väggar med mindre belastning och på de sättet få ett renare ljud. Men ide'n med många subber som tar ut resonanser i rummet är inte fel och lär fungera utmärkt, tyvärr finns det ju annat i rummet så det lär ju bli fullt.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/08/05 :  13:24:51  Show Profile Send drgreen a Private Message
det finns plats i varje hörn
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/05 :  13:37:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message
För att citera en guru:

För varje kvalificerad installation rekommenderar vi att man använder minst 2 stycken moduler. Detta oavsett ens krav om ljudtrycksresurser. Främsta skälet till att använda dubbla moduler är nämligen att en solomodul, oavsett hur kapabel den är, av rumsakustiska orsaker inte kan prestera en lika högvärdig ljudkvalitet som två moduler.
En ensam hörnplacerad basmodul spelar nämligen maximalt effektivt bara på lyssningsrummets alla fula resonanser, varmed alla musikaliska konturer suddas ut, artikulationen blir dålig, alldeles i onödan. Eller också får modulen svårt att generera bas alls (placerad mitt i rummet i en eller flera dimensioner). Rent psykoakustiskt brukar ståendevågen mellan höger och vänster sidovägg vara den otrevligaste.
Använder man däremot två (eller flera) moduler kan man eliminera betydande rumsakustiska problembeteenden, och hörnplaceringar blir både möjliga och lämpliga utan ljudkvalitetskompromisser.

Minst två
Av dessa orsaker utgår vi i våra systembeskrivningar från användning av dubbla moduler, placerade höger och vänster fram (symmetriskt i förhållande till huvud-/sidosystemen). Även om ljudtryckskapaciteten från en ensam modul räcker väl till så rekommenderar vi av rumsakustiska skäl att man hellre använder två mindre basmoduler.
Ett basmodulsystem som använder två stycken X-moduler kallas Profundus X-2, ett som använder 4 stycken Z-moduler heter Profundus Z-4, och så vidare. Givetvis kan man börja med att anskaffa en solomodul för att sedan bygga vidare med en eller flera ytterligare. Samtliga moduler kan användas i valfritt antal, vanligaste konfigurationerna är 2 moduler i ett lyssningssystem, men även 4 moduler kan med fördel användas i krävande sammanhang – detta oavsett om man matar dem med stereo- eller monosignal.
Det är alltid fördelaktigt att använda minst två moduler.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/07 :  01:08:00  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Det är en jätteskillnad på en eller 2 basmoduler.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/08/07 :  01:26:02  Show Profile Send soren a Private Message

Gå på 2 stycken, men de skall placeras ända ut i hörnen bakom framhögtalarna... man skall även inte ha för långt <1.5?? meter mellan basmodul och evetuell topp (om man nu använder basmodulerna till annant är LFE kanalen).

/Sören
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/08/07 :  14:19:57  Show Profile Send Kero a Private Message
Det här kanske vore nåt för mig som har stora problem med utsläckning av basen.

Vad tror ni om Velodynes DD subbar med rums korrigeringen ?
Är det ändå en bättre lösning tror ni med 2 eller flera subbar an Velodynes lösning ?
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/08/07 :  17:02:32  Show Profile Send soren a Private Message

Jag skulle skaffa 2 basmouler och eventuellt en parametrisk eq typ behringer ultracurve om det behövs.

Om jag fattat det rätt så halveras amplituden på eventuella stående vågor med 2 basar placerade i främre hörnen. 4 st jämnar ut det lite till men tydligen inte så mycket så att det är värt besväret.

Jag väntar fortfarande på mina två InoAudio X-2 basmoduler som jag tänkte ha ifram. Sedan så tänkte jag bygga nån typ av tubetraps och ställa i de bakre hörnen.

/Sören
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/07 :  21:17:48  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har testat i främre hörnen och det funkade inte. Bäst att prova.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/08/08 :  10:51:46  Show Profile Send sveli a Private Message
drgreen, här är en länk om hur man kan placera ut sina subbar för att minska basresonanser så mycket som möjligt.

En EQ för basen (t ex Behringer 1124) gör underverk.

http://www.home-theater-acoustics.com/pages/1/index.htm

Mvh /Sven
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/08/09 :  09:15:12  Show Profile Send drgreen a Private Message
tackar för tipsen...provat med två subbar i bakörnen nu men ska prova med framhörnen oxå.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/10 :  11:10:36  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Är på gång at köpa en 2:a subwoofer (skall bara fraktas till Stockholm från Malmö). Delar gärna med mig av min erfarenheter om intresse finnes ;-)
/Shaft
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/08/10 :  12:00:35  Show Profile Send drgreen a Private Message
Har flyttat runt lite och just nu har jag en sub under centern på "framväggen" precis på mitten av rummet och en precis på mitten på vänstra långväggen. Verkar lovande. Kan nog tänka ig att ha en likadant på bakväggen och vänstra sidoväggen
Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/08/10 :  21:04:41  Show Profile Send Peter G a Private Message
Jag använder två stycken 12tums Visaton subbar i mitt system. Efter en hel del flyttande med baslådorna i rummet, så hamnade den första i mitten mellan fronthögtalarna under centern. Den andra hamnade mitt på bakväggen mellan surroundhögtalarna. Denna uppställning tycker jag fungerar bra i mitt rum. Jag använder subbarna både till musik och film. Dock med en lägre delningsfrekvens vid musiklyssning.

Peter G
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/12 :  09:59:14  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej Vänner!
Har nu kört med 2 subwoofers som är placerade symmetriskt i förhållande till huvudkanalerna. Jag lyssnar med ett THX-system fråm Miller & Kreisel (STAR WARS; Dolby, DTS etc). Hittills har jag kört med 1st st THX subwoofer deald vid 80hz. Den har stått på längden inne vid främre vänstra hörnet. Det har låtit bra och har haft bra tryck till musik och film(dubbla 12:or), men det har hörts att basen huserar till vänstra delen av ljudbilden. In med en likadan till och det låter mer symmetriskt i mitten, samt att jag konstigt nog tycker definitionen på basen är bättre. Basen är definitivt jämnare i rummet i alla fall. Basen är nu av "kraftigare" karaktär även om man kompenserar ner volymen - definitivt mer "kött på benen".

Sen får man ju vara försiktig och inte ha den för högt ställd då det kan bli overpowering av rummet. Kul till hembio dock med 4st 12:or. Jag börjar förstå vissa här på forumets fascination av stora JBL-element och galna byggprojekt!
Jag har som sagt bara spelat i en dag och det ar inte satt sig än. Den nya subban är inte riktigt inspelad än heller. Återkommer om någonting ändras!
/Shaft
PS. Har tyvärr begränsade möjligheter att leka med placeringen i vardagsrummet, men det verkar som om jag haft en del tur i alla fall - och det skall man ju ha;-)
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/08/12 :  21:21:24  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

BRAVO !!






4st JBL 2226H i underavstämmda lådor, portade till
cirka 35hz och hörnplacerade torde gå ner med minimal
distorsion till säkert 20hz +- 0db



Eller, min favorit.. Sluten låda, skulle fortsätta
att vara extended ner till den djupaste renaste JBL-avgrund

Eller JBL Tik sub som är samma som Revel´s sub, fast med
sjysstare inbyggd intelligens



Ett kap om finnes till rätt pris

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2004/08/12 21:22:02
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/08/12 :  22:29:42  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Juh fler subwoofers juh bättre!!!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/13 :  11:07:09  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Niklas och Neriks...Ni är bara för sköna ;-) Jag har följt era "galna" upptåg ett tag nu och börjar förstå lite hur ni tänker(tror jag). Ni håller ju inte på med att fläska på med imponatorbas som bumlar utan Ni vill ha den här kraften och den oansträngda definitionen av en kompromisslös bas som har mycket att ge. Lite som järnhanden i silkesvanten som man brukar tala om. Lite som att finköra en Bentley Turbo R - när man trycker på gasen så händer det saker! Rätta mig om jag har fel....
Lite mer lyssningsintryck: Jag kan inte komma över att just definitionen av basen har blivit bättre. Mindre bumlig. Inte för att det bumlade nåt nämnvärt innan men mycket tightare och jämnare även vid lägra lyssningsvolymer. Man känner dock för att skruva upp volymen eftersom det låter så rent. Har skivan massor av bas kan det nästan (bara nästan) bli för mycket av det goda och man kan ta ner subben en eller två decibel. No harm in that. Skivor är så olika inspelade ju.
Såg Paycheck igår med riktig benknäckarbas - mycket imponerande. Man satt klistrad vid filmen. Frågade frugan vad hon tyckte: " Va, vad menar du? Tyst nu jag ser på filmen!" ;-)
/Shaft
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/08/13 :  11:22:23  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Man satt klistrad vid filmen. Frågade frugan vad hon tyckte: " Va, vad menar du? Tyst nu jag ser på filmen!" ;-)

Jag vet precis hur det är

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Froz
Member

85 Posts

Posted - 2004/08/13 :  16:50:55  Show Profile Send Froz a Private Message
Kan bara instämma med Niklas. JBL TiK subb kan inte va fel! Speciellt baselementet är en favorit. Har själv två st som ligger och väntar på varsin låda Har tidigare kört med enkelsubb (Velodyne HGS) men två lådor blir nog bättre. Och du Niklas, jag tror jag klarar mig med två 15" till subbasen, kör ju 15" till midbas också

PS. Nån mer som hört att SF ska köpa Sandrews? Man kanske kan fynda JBL biohögtalare???

/Anders

All or Nothing at Al

Edited by - Froz on 2004/08/13 16:51:57
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/08/15 :  19:20:51  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Dom hade ju inte råd med JBL o köpte nått Junk från Sony

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/20 :  14:20:22  Show Profile Send shaft a Private Message
Niklas o Neriks!
Det här är väl något i Er smak ;-)
/Shaft
http://www.exoticaudio.org/wowwooferroom.jpg
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000