HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 LFE-ljud utan sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2004/09/05 :  21:32:41  Show Profile Send HJ a Private Message
En fråga från en novis:

Har planer på att bygga ett flerkanalssystem och funderar kring sub. Om jag spelar en skiva kodad med ljud i LFE-kanalen och inte har någon sub inkopplad, kan jag istället skicka LFE-informationen till frontarna (jag kommer att använda analoga utgångarna på DVD'n)?

Om jag har ett par små bakhögtalare kan jag använda frontarna för att spela (djup)basen?

Spelar det någon roll om det är DVD-V, DVD-A eller SACD?

Har ännu inte köpt DVD-spelaren...

Mvh /Hans

"So here I am once more..."

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/09/05 :  23:10:55  Show Profile Send Uniper a Private Message
De ganska få DVD-spelare jag har pillat med hittils har inte kunnat lägga om LFE-kanalen till frontarna. Men det betyder inte att den du funderar på inte kan det. Det blir lättare att svara om du skriver vilken modell det är..
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2004/09/06 :  09:37:16  Show Profile Send HJ a Private Message
Mina funderingar kanske behöver förtydligas...

Enligt somliga jag frågat blir det inte lika bra om man kör utan sub som med, men de har inte kunnat svara på om det beror på att signalen inte kommer fram till stärkaren/frontarna, att DVD spelaren inte på ett bra sätt kan "koda" om signalen eller pga att frontarna inte kan återge bas på ett lika bra sätt som en sub.

Eftersom jag ännu inte har beslutat mig för att köpa DVD så vet jag inte vilken modell som blir aktuell men gissningsvis hamnar den i prisspannet 7-15kkr

Tacksam för hjälp /Hans

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/09/06 :  10:47:31  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det är som Uniper skriver ovan, beroende på DVD spelaren om det går att styra om LFE kanalen till frontarna.
Jag har hört vissa argument om att belastningen på frontaran blir högre och då låter de mera ansträngda och att frontarna inte kan, eller är konstruerade att återge den allra lägsta basen med bibehållet ljudtryck.
Min erfarenhet är att det fungerar bra att addera LFE kanalen till frontarna. Körde så i ett par år innan jag investerade i en Subbas (använde Audiotronic högtalare, som går ner till 20 Hz).

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/09/06 :  12:12:29  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Skulle rekommendera 2 subbor som du kan köra som basdelar i dina framhögtalare. Fungerar utmärkt, klart bättre än bara en. Vad skall du använda för processor? Brukar ju vara i den som man ställer vad man har för högtalare. Om du har små bakhögtalare så skickar man ju basen till fram eller möjligen sub om du har det. Kör själv ett 7.0 system och det funkar väldigt bra.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/09/06 :  16:28:27  Show Profile Send sveli a Private Message
I de flesta processorer finns möjlighet att välja bort sub och då mixas LFE signalen in i frontarna.

Dock är det VÄLDIGT FÅ DVD-A eller SACD spelare som ens har vettig bas management. Det börjar komma på de största modellerna nu (t ex Denons största) och för SACD finns det nästan aldrig (signalen får göras om från DSD till PCM).

Det är väldigt konstigt att detta ej uppmärksammats mer. Hur många har fullregisters högtalare i alla kanaler??

Om det låter bra utan sub beror helt på hur frontarna kan hantera basmängden. De flesta fronthögtalare (och förstärkare till dessa!) mår nog bra av att slippa ta hand om LFE signalen


Mvh /Sven
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2004/09/07 :  23:05:16  Show Profile Send HJ a Private Message
Tack för era svar.

Om jag förstår er rätt så skall jag "bara" hitta en DVD-spelare som är tillräckligt kompetent på bass-management för att kunna klara mig utan sub (i alla fall i ett initialt skede). Måste sköta alla inställningar i DVD´n eftersom jag kör en Thule IA350 som är en analog 2/5-kanalsstärkare.

Sveli: Du nämner att Denons största klarar det. Menar du den nya 3910 eller A11?

Finns det andra rekommendationer? De som jag funderat (ej provlyssnat) på hittills är:
Denon DVD 3910
Pioneer DV 868
Thule DVD 250 (klarar inte SACD)
Primare DVD 30 (något för dyr men ack så intressant)

Många frågor... /HJ

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/07 :  23:13:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Så vitt jag vet är det endast Sonys rena SACD-spelare (ingen DVD) modell Jättedyr (vad den nu heter) som har "riktig" Bass Managment för SACD och som klarar det du efterlyser.
Jag kan dock ha fel.
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/09/08 :  08:11:18  Show Profile Send sveli a Private Message
HJ, jag menar A11 när jag skrev. Dock tror jag även den nya 3910 har samma funktion som A11. Sä här står det om A11 på Denons sidor:

quote:
Built-in Dolby Digital, dts, DVD-Audio and SACD decoders with 5.1 analog outputs • Custom Built to DENON Specifications - Burr-Brown 24-bit, 192-kHz DSD-1790 Audio DACs that decode PCM and DSD signals discretely with no cross-conversion of DSD • Full Digital Bass Management for DVD-Audio/SACD (optional), featuring dual Analog Devices Melody 100 'HammerHead' processors (DSD signals are converted to PCM) • 40/60/80/100/120Hz crossover points with 12dB high and 24dB low pass slopes; Adjustable delay time and Channel Levels • Source Direct Mode for PCM or SACD, bypasses Bass Management Speaker Configuration, but permits Channel Level and Delay Time adjustments (No conversion of DSD signals to PCM)


M a o, om man väljer Bass Management så görs DSD signaler om till PCM men man kan också välja att inte göra om DSD signalen för högsta ljudkvalitet men då får man ingen Bass Management, utan full signal till alla högtalare.

Mvh/ Sven
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/09/18 :  17:24:21  Show Profile Send Parasite a Private Message
När jag hade min förra sorround så ville jag inte köpa sub, så jag kopplade in mitt hifisystem som lfe kanal, funkade perfa =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000